Anonym bruker Skrevet 15. september 2013 #1 Skrevet 15. september 2013 Har kjøpt oss en ekstra stol og der står at fra 15kg kan man i stedet bruke bilens seler i bilstolen. Da kommer hun seg ikke ut av selene iallefall. En smidig og sterk gutt jeg har. Så lurte nå på å bruke bilens seler, han veier jo 14kg og er 95cm høy iallefall . Det må vel kunne gå greit?? Anonymous poster hash: dc229...690
Anonym bruker Skrevet 15. september 2013 #2 Skrevet 15. september 2013 Fra 15 kg er slike stoler tillatt, men ikke anbefalt før fra fire år. Du kan med andre ord bruke det lovlig når han blir 15 kg, men det er ikke det tryggeste alternativet, det er bakovervendt småbarnsstol. Når det gjelder forovervendt fempunktssete kontra stol med bilens seler er jeg ikke sikker på hva som er anbefalt. Jeg ville ikke ha brukt det enda, tenk hvordan du kommer til å føle det hvis det skulle skje noe og han blir skadet.. Anonymous poster hash: 5b180...932
Blafrende Hengejur♥♂08♂13? Skrevet 15. september 2013 #3 Skrevet 15. september 2013 Det er fra 15 kilo, og barnet burde sitte bakovervendt frem til da. Men nå vet jeg av erfaring at det ikke alltid er bare bare å følge disse anbefalingene :/ Det er ikke bra med fremovervendt 5punkt siden hodet da blir kastet ned mot brystet veldig voldsomt, resten av kroppen får ikke beveget seg grunnet selen, med bilens seler vil kroppen vri hele seg mot siden og fremover, og belastningen skal da ikke være like stor på nakken. Men det er vanskelig å si noe sikkert, for i en kollisjon i 60-80 så er det så store krefter i sving at barnet vil få store skader uansett :/ Hvis du ikke MÅ snu barnet, så velg et bakovervendt til han er 4 år og sterkere i muskler og skjelett, da tåler han en kollisjon bedre i den stillingen, og skal bruke bilens seler.
Dajm Skrevet 15. september 2013 #4 Skrevet 15. september 2013 Det er ikke trygt i det hele tatt. Om dere havner i en ulykke så kan han få store innvendige skader. Hadde ikke tatt sjangsen. jeg er trafikklærer student og har sett litt for mange bilder og statestikk til å i det hele tatt vurdere det. Alle bør sitte bakovervendt til de er minimum 4 år. Må de sitte fremover så SKAL de sitte i 5 punktssele. Alt annet er bare trist. Besafe og en del andre selger en del hjelpemiddel på å holde på plasse selene om barna prøver å komme ut av. De skal også være så stramme at det skal være vanskelig å komme utav.
Dajm Skrevet 15. september 2013 #5 Skrevet 15. september 2013 Tror faktisk alder går forann vekt når det gjelder å feste med bilens belter. SÅ da er vell svaret enklet. Det er ikke lov. Kan bli dyrt i kontroll, og sjebnesvangert ved en kolisjon. http://www.vegvesen.no/_attachment/58689/binary/480417
Anonym bruker Skrevet 15. september 2013 #6 Skrevet 15. september 2013 Tror faktisk alder går forann vekt når det gjelder å feste med bilens belter. SÅ da er vell svaret enklet. Det er ikke lov. Kan bli dyrt i kontroll, og sjebnesvangert ved en kolisjon. http://www.vegvesen.no/_attachment/58689/binary/480417 Nå snakker du tull og har tydeligvis ikke lest din egen link skikkelig. Det står anbefales! Anonymous poster hash: e5446...921
Anonym bruker Skrevet 15. september 2013 #7 Skrevet 15. september 2013 Ungene skal være minimum 15 kg. Og da ikke bikke under det. Så NEI du kan ikke bruke det på en 2 åring på 14 kg. Idioti å gjøre det. Anonymous poster hash: 577b5...531
Anonym bruker Skrevet 15. september 2013 #8 Skrevet 15. september 2013 Det kan også gå "greit" å kjøre helt uten både sete og belte, men det er overhodet ikke trygt eller tilfredsstillende. Spør du meg, er barns sikkerhet i bil ikke noe man gambler med. Anonymous poster hash: 724d0...bbb
Dajm Skrevet 15. september 2013 #9 Skrevet 15. september 2013 Tror faktisk alder går forann vekt når det gjelder å feste med bilens belter. SÅ da er vell svaret enklet. Det er ikke lov. Kan bli dyrt i kontroll, og sjebnesvangert ved en kolisjon. http://www.vegvesen.no/_attachment/58689/binary/480417 Nå snakker du tull og har tydeligvis ikke lest din egen link skikkelig. Det står anbefales! Anonymous poster hash: e5446...921 Det er snakk om tolkning, dette barnet havner i gruppe 1 siden det er 2 år og under 15 kilo. så da er ikke beltestol et alternativ en gang. dfet bryter med loven!!
Anonym bruker Skrevet 15. september 2013 #10 Skrevet 15. september 2013 Det er ikke trygt i det hele tatt. Om dere havner i en ulykke så kan han få store innvendige skader. Hadde ikke tatt sjangsen. jeg er trafikklærer student og har sett litt for mange bilder og statestikk til å i det hele tatt vurdere det. Alle bør sitte bakovervendt til de er minimum 4 år. Må de sitte fremover så SKAL de sitte i 5 punktssele. Alt annet er bare trist. Besafe og en del andre selger en del hjelpemiddel på å holde på plasse selene om barna prøver å komme ut av. De skal også være så stramme at det skal være vanskelig å komme utav. Hvis du er trafikklærerstudent, håper jeg det er noen år til du skal drive kjøreopplæring. Anonymous poster hash: daf91...8bd
Anonym bruker Skrevet 15. september 2013 #11 Skrevet 15. september 2013 Det er ikke trygt i det hele tatt. Om dere havner i en ulykke så kan han få store innvendige skader. Hadde ikke tatt sjangsen. jeg er trafikklærer student og har sett litt for mange bilder og statestikk til å i det hele tatt vurdere det. Alle bør sitte bakovervendt til de er minimum 4 år. Må de sitte fremover så SKAL de sitte i 5 punktssele. Alt annet er bare trist. Besafe og en del andre selger en del hjelpemiddel på å holde på plasse selene om barna prøver å komme ut av. De skal også være så stramme at det skal være vanskelig å komme utav. Hvis du er trafikklærerstudent, håper jeg det er noen år til du skal drive kjøreopplæring. Anonymous poster hash: daf91...8bd Anonymous poster hash: 45ebb...b7f
Dajm Skrevet 15. september 2013 #12 Skrevet 15. september 2013 Jeg forstår at noen er uenig i at man bør sikre barna sine på best mulig måte her, og jeg sikter ikke til trådstarter. Kan dere komme med konstruktive og aktuelle regler og bestemmelser som bekrefter synet deres?
Anonym bruker Skrevet 15. september 2013 #13 Skrevet 15. september 2013 Det er ikke trygt i det hele tatt. Om dere havner i en ulykke så kan han få store innvendige skader. Hadde ikke tatt sjangsen. jeg er trafikklærer student og har sett litt for mange bilder og statestikk til å i det hele tatt vurdere det. Alle bør sitte bakovervendt til de er minimum 4 år. Må de sitte fremover så SKAL de sitte i 5 punktssele. Alt annet er bare trist. Besafe og en del andre selger en del hjelpemiddel på å holde på plasse selene om barna prøver å komme ut av. De skal også være så stramme at det skal være vanskelig å komme utav. Ehh.. Store forskjeller rundtom da.. De skal vel IKKE bruke 5 punkt sele i fremovervendt stilling??? Hørte jeg at du var trafikklærer? Anonymous poster hash: c8259...bab
Anonym bruker Skrevet 15. september 2013 #14 Skrevet 15. september 2013 Jeg forstår at noen er uenig i at man bør sikre barna sine på best mulig måte her, og jeg sikter ikke til trådstarter. Kan dere komme med konstruktive og aktuelle regler og bestemmelser som bekrefter synet deres? ?? Jeg ser ingen i denne tråden unntatt HI som mener dette. Anonymous poster hash: 577b5...531
Anonym bruker Skrevet 15. september 2013 #15 Skrevet 15. september 2013 Har kjøpt oss en ekstra stol og der står at fra 15kg kan man i stedet bruke bilens seler i bilstolen. Da kommer hun seg ikke ut av selene iallefall. En smidig og sterk gutt jeg har. Så lurte nå på å bruke bilens seler, han veier jo 14kg og er 95cm høy iallefall . Det må vel kunne gå greit?? Anonymous poster hash: dc229...690 Nei. Kan ikke bruke bilens seler ved 14 kg. Jeg har også en stor 2,5 åring. Han er 105 cm og 17 kg. Byttet nå i sommer til 3 pkt pga han ikke fikk støtte for hodet i setet han hadde fordi han var for høy. Anonymous poster hash: 53db6...628
Anonym bruker Skrevet 15. september 2013 #16 Skrevet 15. september 2013 Det er ikke trygt i det hele tatt. Om dere havner i en ulykke så kan han få store innvendige skader. Hadde ikke tatt sjangsen. jeg er trafikklærer student og har sett litt for mange bilder og statestikk til å i det hele tatt vurdere det. Alle bør sitte bakovervendt til de er minimum 4 år. Må de sitte fremover så SKAL de sitte i 5 punktssele. Alt annet er bare trist. Besafe og en del andre selger en del hjelpemiddel på å holde på plasse selene om barna prøver å komme ut av. De skal også være så stramme at det skal være vanskelig å komme utav. Ehh.. Store forskjeller rundtom da.. De skal vel IKKE bruke 5 punkt sele i fremovervendt stilling??? Hørte jeg at du var trafikklærer? Anonymous poster hash: c8259...bab De skal bruke 5 punktsele fremovervent til de er 15 kg. Etter dette er det ikke forsvarlig lengre. Dette er for de som snur ungene før de er 15 kg og/eller 4 år. Anonymous poster hash: 577b5...531
Ooops I did it AGAIN Skrevet 15. september 2013 #17 Skrevet 15. september 2013 Grunnen til at du ikke skal bruke fempunktssele på barn iver 15 kilo er jo pga faren for nakkeskade. De er blitt så tunge da at ved en bråstopp vil hodet bli slengt i en veldig hastighet framover. Det gjelder selvsagt bare om man velger å snu barnet. Og før 15 kg bør de jo sitte bakovervendt uansett. Med trepunktsselene i bilen vil trykket bli litt vridd sideveis og kraften rett forover blir mindre. Er skikkelig dårlig på å forklare, men håper det er forståelig. Og du som skal bli trafikklærer...kanskje på tide skolen oppdaterer seg litt?
Anonym bruker Skrevet 15. september 2013 #18 Skrevet 15. september 2013 Jeg anbefaler deg å snakke med forhandler av barneseter eller andre som faktisk vet hva de snakker om. På dette forumet er det veldig mange som er veldig engasjerte, men som virkelig ikke aner noe om lovverk og anbefalinger. Og for all del, ta yrkestitler og påstått utdannelse med en klype salt... Jeg tror (og håper) at mange lyver på seg kunnskap de ikke har.... Anonymous poster hash: 9f15b...89f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå