Gå til innhold

Hva scorer dere på mensa sin iq-test?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg får 109. Er hverken Einstein eller dumrian. Godt å vite hehehe.

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Nå har jeg fulgt råd fra en annen tråd her, og tatt både den norske og den svenske mensatesten, og jeg var mye smartere på den svenske! :D:P

Skrevet

Nå har jeg fulgt råd fra en annen tråd her, og tatt både den norske og den svenske mensatesten, og jeg var mye smartere på den svenske! :D:P

Link til den svenske ?

Skrevet

121. Skal sies at jeg vet jeg er god på slike tester ;) Synes det var kjempegøy som liten, og man kan trene seg 10-15 poeng smartere på slike tester ved å ha gjort en del av dem tidligere. Og det kommer jo an på hvordan hodet "fungerer". Ligger jevnt over på 105-125 på IQ-tester, avhengig av hvordan de er bygget opp.

De aller siste tror jeg ikke jeg ville greid uansett hvor opplagt jeg hadde vært, mens noen av dem hadde jeg kanskje greid hvis hodet var i toppform og jeg gadd tenke (kjedet meg litt i slutten)...men mest sannsynlig ikke :P

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Link til den svenske ?

Hmm, jeg googlet «mensa sverige iq» tror jeg...

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

121. Skal sies at jeg vet jeg er god på slike tester ;) Synes det var kjempegøy som liten, og man kan trene seg 10-15 poeng smartere på slike tester ved å ha gjort en del av dem tidligere. Og det kommer jo an på hvordan hodet "fungerer". Ligger jevnt over på 105-125 på IQ-tester, avhengig av hvordan de er bygget opp.

De aller siste tror jeg ikke jeg ville greid uansett hvor opplagt jeg hadde vært, mens noen av dem hadde jeg kanskje greid hvis hodet var i toppform og jeg gadd tenke (kjedet meg litt i slutten)...men mest sannsynlig ikke :P

Da må du prøve den svenske ;)

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Oooh, her er den danske, den må også testes (senere) :)

Skrevet

Jeg tok en mensatest for mange år siden. Fikk 129 den gangen. Har blitt mer og mer gullfisk med årene, dumskapen har steget med antall barn :P . Tror ikke jeg tør å ta den igjen.  :D

Skrevet

Da må du prøve den svenske ;)

One of these days...når jeg har tid og kjeder meg ;) Kan bli et interessant forsøk!

Skrevet

Ikke for å være ufin, men jeg skårte nettopp 117 på den testen i rødvinsfylla og med søvnmangel på 5 året. Kjenner at jeg burde tatt den testen for mange år siden i edru tilstand. Kanksje jeg hadde fått en skår jeg kunne skrytt høyt av. Men igjen, jeg er fullstendig komplett hjerneteppe-idiot på TP, og har gullfisk-hukommelse i hverdagstilstand. :/

Anonymous poster hash: 8b6bb...19b

Hvorfor var det ufint? Du skårte 117. Skjønner ikke hva søvnmangel har med det å gjøre. Hehe.

Anonymous poster hash: c14a7...f20

Ikke for å være ufin, men jeg skårte nettopp 117 på den testen i rødvinsfylla og med søvnmangel på 5 året. Kjenner at jeg burde tatt den testen for mange år siden i edru tilstand. Kanksje jeg hadde fått en skår jeg kunne skrytt høyt av. Men igjen, jeg er fullstendig komplett hjerneteppe-idiot på TP, og har gullfisk-hukommelse i hverdagstilstand. :/

Det heter jernteppe, ikke hjerneteppe.

IQ sier dessuten noe om evne til å lære, og det er ofte derfor en viss korrelasjon mellom kunnskaper og IQ.

Men nå har ikke TP helt ordinære kunnskapsspørsmål heller.

Jeg skårer selv godt på IQ- tester, og er liker både sudoku (spillet er logikkbasert, ikke mattekunnskapsbasert), og TP.

Jeg er overbevist om at en god del her inne som skryter av høy IQ- skåre bløffer. Særlig de som sier de tok den på natten, etter 19 timer uten søvn osv. og "baaare skårte 118"  ;).

35% av befolkningen skårer mellom 85 og 100, og 35 % av befolkningen mellom 100 og 115.

Kun 15% skårer mer enn 115, kun 9% skårer mer enn 120, og kun 2% over 131.

Med mindre det kun er de som har fått gode resultater som tør å svare her eller de som er interessert i slike tester i utgangspunktet, så er det fullstendig statistisk usannsynlig at så mange av BIM/DIM- damene skulle være blant landets 5- 10% mest intelligente ;).

Ellers må jeg si jeg reagerer jeg på den totale kunnskapsmangelen de som hevder å ha høy skåre her inne ser ut til å ha om IQ- skåre og i tillegg den nedlatende holdningen dere utviser her!

Å skåre 85 regnes som litt under gjennomsnittet, men trenger ikke være problematisk.

Du har helt sikkert en del du er god til i livet HI, og har sikkert ikke valgt et yrke hvor din mentale kapasitet er det du er mest avhengig av. Videreutvikle dine sterke sider, få hjelp med det du eventuelt kommer til kort på selv (alltid smart uansett IQ), og du vil lykkes som den du er :)

Anonymous poster hash: 8ef3b...e0a

Oj, jeg trodde "hjerneteppe-idiot" var et etablert uttrykk. :) Ja, det heter "å få jernteppe", det er udiskutabelt, men så lenge det er så mange som tror at det heter "hjerneteppe", fordi man tross alt ikke skal lage en ugjennomtrengelig politisk og militær grense gjennom et område, men i stedet bruker ordet om å få en mental blokkering, så vil folkeetymologien til slutt seire. Og en "hjerneteppe-idiot" er en som i mangel på bedre evner høylytt deklamerer om sin blokkering, og tror at det faktisk heter ""hjerneteppe". Dette uttrykket er blitt brukt lenge av de fleste rundt meg, i en humoristisk setting, vel og merke. Jeg ville bare, av en eller annen grunn, vise til min egen manglende evne til å være med på TP.

Og jeg mente ikke å være nedlatende, jeg var bare svært imponert over at jeg skårte så høyt utfra forutsetningene. Søvnmangel, alvorlig sådan, gir nedsatt mental funksjon og forstyrrer den logiske tankegangen vår. Det er vitenskaplig bevist. Rødvinsfylla hjelper heller ikke noe større på hjernen evne til å forstå og tolke logiske oppgaver. Jeg er imponert over at jeg forsto logikken i oppgavene på tross av dette, og ville skryte litt av meg selv. Og her inne må man være forsiktig med selvskryt, derfor innledet jeg slik jeg gjorde.

Jeg er forøvrig imponert over at så mange skårer så høyt her inne, men jeg er ikke forundret. Jeg mistenker nemlig at det sitter mange damer her inne med gode hoder for logikk. :D

Er det vanskelig å ta kritikk uten å ro for harde livet ;)?

Nei, hjerneteppe er ikke et ord som er på full fart inn i det norske språket, selv om det kanskje virker slik i din vennekrets. Det er derimot ikke en uvanlig feilslutning å generalisere slik ut fra personlig erfaring med en lukket gruppe.

Du misset nok også poenget mitt. Jeg er selvfølgelig fullstendig klar over at søvndeprivasjon og store mengder alkohol vil medføre et falskt noe dårligere resultat. Det er ikke interessant her. Det som derimot er interessant, er at de fleste hevder å ha vært i en slik tilstand når de tok testen.

De som gjorde det dårlig har dermed en 'unnskyldning' på sitt dårlige resultat, og de som gjorde det bra vil gjerne få andre til å tro at de egentlig hadde kunnet gjort det mye bedre. 

Det er alltid klokt å være svært skeptisk til noen som ofte har en unnskyldning med utenforliggende årsak på hvorfor de presterte dårlig på tester eller prøver.

Enten bløffer de for å bli vurdert som bedre enn resultatet sitt, eller så bedriver de selvsabotasje ved å legge oppgaveutførelsen til et tidspunkt de vet de ikke kommer til å klare å prestere godt nok. Disse vil aldri ta testen igjen i uthvilt tilstand, fordi de da kanskje måtte forholde seg til at dette var resultatet de fikk når de ikke hadde noe å skylde på om det gikk dårlig.

Skrevet

Men basert på at godt over 1200 har klikket på denne tråden, kanskje 10- 15 % så har tatt testen, og kun en brøkdel postet resultatet sitt her-  så kan det nok tenkes at de få som har svart er sannferdige om resultatet sitt og er blant dem som skårer høyt.

• 10 måneder senere...
Skrevet (endret)

131 

Jeg tror nok grunnen til at det er høyt gjennomsnitt på denne tråden, er at de som liker slike tester og lignende hjernetrim, er de som tar den og svarer. Er man ikke spesielt god til noe, så unngår man det som regel om man ikke må. Det er kjedelig å klikke seg gjennom en slik test om man ikke forstår så mange av oppgavene. 

Men altså, om man tar flere lignende slike tester, så kan man kjenne igjen logikken og dermed score bedre neste gang. 

Endret av hol(L)y COW
Skrevet

131 

Jeg tror nok grunnen til at det er høyt gjennomsnitt på denne tråden, er at de som liker slike tester og lignende hjernetrim, er de som tar den og svarer. Er man ikke spesielt god til noe, så unngår man det som regel om man ikke må. Det er kjedelig å klikke seg gjennom en slik test om man ikke forstår så mange av oppgavene. 

Men altså, om man tar flere lignende slike tester, så kan man kjenne igjen logikken og dermed score bedre neste gang. 

Jeg fikk 119, og jeg er helt enig med Holly Cow: Jeg tror en STOR feilkilde med å bruke slike forum som spørreundersøkelse er at det er bare vi som liker slik hjernetrim som har tatt testen og som derfor svarer.

Anonymous poster hash: 41417...64d

Skrevet

131 

Nei, man kan ikke øve seg opp til å skåre merkbart høyere på valide IQ- tester. Her uttaler du deg om noe du ikke vet noe om, som allerede er dementert i tråden. 

Skrevet

131 

Jeg fikk 119, og jeg er helt enig med Holly Cow: Jeg tror en STOR feilkilde med å bruke slike forum som spørreundersøkelse er at det er bare vi som liker slik hjernetrim som har tatt testen og som derfor svarer.

Det var allerede poengtert lengre opp i tråden før Holly Cow gjentok det....

Det er nok et høyere snitt i en slik tråd nettopp av den grunn, i tillegg til at vi må regne med at enkelte svarer usant, og da mest sannsynlig noen som har svart med nick.

Skrevet

131 

Det var allerede poengtert lengre opp i tråden før Holly Cow gjentok det....

Det er nok et høyere snitt i en slik tråd nettopp av den grunn, i tillegg til at vi må regne med at enkelte svarer usant, og da mest sannsynlig noen som har svart med nick.

Ja vi som svarer med nick svarer selvsagt usant. For det er som kjent veldig viktig for oss med nick å fremstå med høyere IQ enn man egentlig har, på et anonymforum   :ler2: Beklager om jeg gjentok noe, har ikke lest gjennom hele tråden.

Jadda, så neida....Og man kan SELVSAGT øve seg opp til å bedre forstå logiske oppgaver som ligner, slik at man får bedre IQ-score neste gang. Det er ikke noe å lure på en gang. Hjernen er et underlig vesen, det meste blir bedre med trening, også evnen til å kjenne igjen mønster som ligner.

Vil tro at de fleste med en viss IQ vil kunne forberede seg med 5-10 poeng. Sikkert mer dess høyere IQ man har. Om noen nekter å tro det kan de bare google trening/forberede + IQ-test, det er ingen hemmelighet akkurat. 

Så kan man diskutere om det er selve IQ'en man trener, eller bare evnen til å løse oppgaver. Noen tester baserer seg på logikk og matematikk (som Mensa sin eksempeltest), andre baserer seg også på feks språk. Det meste kan forbedres og vil påvirke IQ-resultatet. 

Skrevet

115  :o   Hadde forventet et langt dårligere resulat! :)

Anonymous poster hash: ce56c...d3b
Skrevet

132

Høy IQ har tillatt meg å gå gjennom skolen med svært gode karakterer (kun 5 og 6) til tross for veldig dårlig konsentrasjon og fokus og gjorde alt i siste liten. Samme på universitetet. Åpnet ikke pensumbøkene før de siste ukene før eksamen, gikk alltid bra. Derfor ble det ikke oppdaget før jeg var 28 år at jeg har ADHD. Jeg har valgt å ikke ta diagnosen til etterretning og medisinerer meg ikke. Jeg tror som sagt det oppveies av min høye IQ og at det gjør at jeg fungerer i hverdagen til tross for dårlig konsentrasjon, slurv, vimsing osv.

Anonymous poster hash: ba28d...36a
Skrevet

117 på den norske og 126 på den svenske. Er visst mye smartere i Sverige enn i Norge:)

Anonymous poster hash: 3de5c...9f0

Skrevet

131.

Tror som flere nevner at det er enklere dersom du har gjort flere slike oppgaver og forstår "logikken" i det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...