Gå til innhold

Hvorfor er det bare vi som inviterer med andres barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har 3 barn. 1 i barnehagen, og 2 på småskoletrinnet. De inviterer stadig med barn hjem til oss, men blir særdeles sjelden bedt tilbake. De gangene en av de er hos andre får jeg gode tilbake meldinger på hvor høflige, rolige og snille de er, og gjerne ledsaget med spørsmål om hva jeg gjør for å få de slik. Jeg vet derfor at oppførselen ikke er grunnen til at de sjelden blir bedt til andre. Jeg føler i alle fall at vi inviterer ofte, men at det ikke går andre veien. Foreldrene sier ofte at de snart skal invitere tilbake, men gjør det ikke. Begynner å føle meg litt utnyttet. Det må jo være veldig bekvemt for andre å få fri en hel kveld med full oppvartning her. Jeg kan godta en viss skjevhet, men her er det kanskje 20 besøk her før en hos oss er hos andre. Blir jeg utnyttet eller skal jeg bare være glad til at barna tross alt har gode venner? Kanskje jeg bare skal tenke at alle er så opptatt med tidskabalen? Hva kan jeg gjøre for å få oftere invitasjon fra andre? Barna mine spør sjelden om å få dra til andre, for de liker seg godt hjemme. Jeg syntes de har godt av å være hos andre og at de kan vokse på det.

Anonymous poster hash: 0db92...662

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fint at dere har så åpent hus. Kanskje barna deres kan invitere seg selv litt mer til andre? Men når det er så skeivfordelt synes jeg det må være lov at foreldre spør på vegne av barna. Forklar som du tenker, at du tror de vil vokse på det...

Skrevet

Sånn er det her også. Jeg inviterer, henter, varter opp, bringer. Dette gjelder ett spesielt barn. Mitt barn har aldri blitt invitert tilbake til dem. Både jeg og barnet mitt har spurt flere ganger om han snart kan komme på besøk. Jada, får vi til svar, men det skjer aldri. Har merket meg at de spør de dagene logistikken ikke går opp eller i helgene hvis de ønsker en fridag. Har bare gitt opp jeg, og tar aldri initiativ lenger og sier ofte at vi er opptatt.

Ellers er det ganske jevnt fordelt med å bli med hverandre hjem. Jeg tenker at ca annenhver gang i gjennomsnitt er fint jeg. Da er det ihvertfall ingen som blir utslitt, ruinert og føler seg som en utnyttet idiot.

Anonymous poster hash: 137ec...2b6
Skrevet

Kanskje barna deres kan invitere seg selv litt mer til andre? Men når det er så skeivfordelt synes jeg det må være lov at foreldre spør på vegne av barna. Forklar som du tenker, at du tror de vil vokse på det...

Lure råd :-). Ja jeg kan be de invitere seg selv hjem til andre litt oftere :-). Skal se om jeg finner mot til å be foreldre invitere dem også. Føler meg litt freidig da, men det er jo lurt å gjøre det :-).

Skrevet

Hadde det akkurat likt da sønnen min gikk i barnehage( går i 1.klasse nå)Inviterte hjem bestevennen veldig ofte, tok han med hjem etter bhg selv om vi har enda to mindre barn og dette barnet kun har en storebror.(bare sånn for å bevise at det er ikke travlere i deres hus enn vårt)

men min gutt ble aldri invitert tilbake, aldri! Selv om mamman var veldig grei og vi kom godt overens og sønnen min oppførte seg kjempebra når han var der...

jeg fatter ikke hvorfor det er slik egentlig...

Anonymous poster hash: 50610...3df
Skrevet

Sånn er det her også. Jeg inviterer, henter, varter opp, bringer. Dette gjelder ett spesielt barn. Mitt barn har aldri blitt invitert tilbake til dem. Både jeg og barnet mitt har spurt flere ganger om han snart kan komme på besøk. Jada, får vi til svar, men det skjer aldri. Har merket meg at de spør de dagene logistikken ikke går opp eller i helgene hvis de ønsker en fridag. Har bare gitt opp jeg, og tar aldri initiativ lenger og sier ofte at vi er opptatt.

Ellers er det ganske jevnt fordelt med å bli med hverandre hjem. Jeg tenker at ca annenhver gang i gjennomsnitt er fint jeg. Da er det ihvertfall ingen som blir utslitt, ruinert og føler seg som en utnyttet idiot.

Anonymous poster hash: 137ec...2b6

Det høres ut som vi begge blir litt utnyttet her ja. En dag i skoleferien sa jeg til en som kommer uanmeldt hit ofte at han måtte dra hjem fordi vi skulle bort. Da fikk jeg til svar at han ikke kunne dra hjem før om et par timer fordi faren var på jobb! Jeg er enig i at det bør gå litt begge veier.

Skrevet

Min datter  i barnehagen blir ofte invitert hjem til andre.Jeg inviterer sjelden hjem til oss rett og slett fordi jeg skjemmes over leiligheten, at den er liten og at vi har dårlig råd (lite møbler, gamle møbler etc.). Men jeg forsøker å veie opp med å invitere barna med på kino, i svømmehallen og slike ting når jeg har råd og penger til overs.

Det er vanskelig for jeg vil at datteren min skal ha venner og være sosial samtidig som det er sårt å ikke kunne invitere hjem fordi jeg ikke ønsker at hun skal bli stigmatisert pga. min økonomi.

Anonymous poster hash: da2d1...5e2
Skrevet

Hadde det akkurat likt da sønnen min gikk i barnehage( går i 1.klasse nå)Inviterte hjem bestevennen veldig ofte, tok han med hjem etter bhg selv om vi har enda to mindre barn og dette barnet kun har en storebror.(bare sånn for å bevise at det er ikke travlere i deres hus enn vårt)

men min gutt ble aldri invitert tilbake, aldri! Selv om mamman var veldig grei og vi kom godt overens og sønnen min oppførte seg kjempebra når han var der...

jeg fatter ikke hvorfor det er slik egentlig...

Anonymous poster hash: 50610...3df

Jeg er enig med deg. Skjønner ikke hvorfor det er slik.

Skrevet

Min datter i barnehagen blir ofte invitert hjem til andre.Jeg inviterer sjelden hjem til oss rett og slett fordi jeg skjemmes over leiligheten, at den er liten og at vi har dårlig råd (lite møbler, gamle møbler etc.). Men jeg forsøker å veie opp med å invitere barna med på kino, i svømmehallen og slike ting når jeg har råd og penger til overs.

Det er vanskelig for jeg vil at datteren min skal ha venner og være sosial samtidig som det er sårt å ikke kunne invitere hjem fordi jeg ikke ønsker at hun skal bli stigmatisert pga. min økonomi.

Anonymous poster hash: da2d1...5e2

Kanskje de tenker over slikt når de er eldre? Mine har aldri kommentert hvordan andre har hatt det hjemme hos seg. De har bare vært glade for opplevelsen. Stemningen i huset (om alle er glade) betyr mest av alt. Ikke behøver det å være ryddig heller i følge mine barn, for om lekene ligger fremme, så ser man hva man kan leke med. De pengene du sparer på at ditt barn spiser hos venner, kan jo du bruke på vennene tilbake. Ikke behøver det å være dyrt heller. Pannekaker er ikke dyrt, og da jubler barna. Tiden din er også gratis, så jeg håper du gjengjelder andres gjestfrihet, slik at de ikke føler seg utnyttet. Kjedelig også om invitasjonene stopper opp fordi de ikke blir gjengjeldt.

Skrevet

Send en melding eller ring å spør: " hei, per har så lyst å leke med Ola! Kan han komme en tur på besøk til dere idag/ i morgen?"

Skoleunger kan ta seg en gåtur/sykkeltur å ringe på noen dører å høre om noen vil leke.

Eller så kan du sende dem ut en tur når de er hos dere (unger som kommer uanmeldt). "Nå har dere vært her så lenge, ta dere en tur til Ola" (etterfulgt av en melding til foreldre at nå er de på vei til dere.)

Når noen ringer for å høre om Ola kan komme i morgen for å leke, så kan du jo si "det passer ikke med besøk her i morgen men per kan komme en tur til dere for han har veldig lyst å leke med Ola!"

Anonymous poster hash: 3bc04...55a

Skrevet

Send en melding eller ring å spør: " hei, per har så lyst å leke med Ola! Kan han komme en tur på besøk til dere idag/ i morgen?"

Skoleunger kan ta seg en gåtur/sykkeltur å ringe på noen dører å høre om noen vil leke.

Eller så kan du sende dem ut en tur når de er hos dere (unger som kommer uanmeldt). "Nå har dere vært her så lenge, ta dere en tur til Ola" (etterfulgt av en melding til foreldre at nå er de på vei til dere.)

Når noen ringer for å høre om Ola kan komme i morgen for å leke, så kan du jo si "det passer ikke med besøk her i morgen men per kan komme en tur til dere for han har veldig lyst å leke med Ola!"

Anonymous poster hash: 3bc04...55a

Her var det mange gode råd. Tusen takk. Skal prøve flere råd her. Særlig han ene som kommer ofte og uanmeldt vil ikke ha besøk hjemme hos seg fordi han syntes selv at han har så kjedelige leker. Han har bare Lego fra foreldrene var små, og så sier han at det er kjedelig der fordi han er enebarn. Han vil helst være her. Men jeg skal prøve rådene dine. Takk for at du svarte.

Skrevet

Det kan jo hende at foreldrene overhodet ikke har overskudd nok til å be på besøk, eller at småsøsken er så krevende at det "krasjer" med besøk?

Noen opplever ettermiddagen som "enkel", eller enklere enn vanlig, når poden har med besøk hjem (de leker selvstendig, blir mindre "mas" på foreldrene), andre opplever det som en mer slitsom ettermiddag (barna leker ikke så selvstendig, man må være konfliktløser, den besøkende dras mer mot voksenkontakt enn mot lek til barnet det er på besøkt til).

Alle er forskjellig, For noen er dette med besøk med hjem et overskuddsprosjekt som til det tungt å ta iniativ til.

Anonymous poster hash: 5ecf9...631
Skrevet

Jeg spør rett ut jeg. "xxx lurer på om hun kan få komme på besøk til xxx en dag neste uke, om det passer? :)"

Skrevet

Her er det oftere at vi har barn på besøk enn de er på besøk.

Vi har og med venner og bekjente av barna på hyttene og på teltturer.

Nå bor vi ett belastet miljø hvor veldig mange bor trangt og har dårlig råd så kanskje det er litt derfor?

Har egentlig bare sett på det som positivt at alle småtrollene mine har noen å leke/henge med.

Vet at vi har langt over snittet økonomi i forhold til mine barns venners familier men så lenge barna trives og ikke vil flytte så blir vi her vi er så får vi heller lage ekstra store porsjoner til middag slik at alle får.

Gjest Julia1984
Skrevet

Vi har åpent hus for barnas venner!! Jeg sitter da ikke og holder regnskap over antall ganger mne barn er hos de andre? To av vennene til eldste er MYE her, tror aldri mitt barn har vært der hjemme. Men hva så?? Kanskje av ulike årsaker de ikke er bekvemme med å ha venne besøk?? Foreldrene er kjempe hyggelig. Så lenge barna leker godt sammen, er gode venner etc så må de gjerne leke her hver dag!!!

Skrevet

Kan være mange årsaker til dette... vi har fire små, fra 6 år og nedover. Dagene er fullpakket, og i tillegg bor vi trangt til å være så mange. Det er ikke rom i vår hverdag til å ha besøk av andre barn så ofte. Visste ikke at det var slik at man måtte utjevne og telle hvor mange ganger man er her og der... Trodde man gjorde det for at barna skulle ha det fint!

Anonymous poster hash: 87b68...714
Skrevet

Vi har vanligvis åpent hus og barna har mye besøk. Jeg synes det er veldig hyggelig å se barna sammen med vennene sine, og det er helt greit at de er mye mer hos oss enn hos andre. Tenker at andre nok har sine grunner til å ikke invitere. Det siste halve året er det vi som nesten ikke har hatt besøk. På grunn av sykdom har jeg rett og slett ikke overskudd til å ha andre barn i huset. Dette er nok ikke så lett å se for andre. Selv synes jeg det er veldig synd og gleder meg til den dagen jeg igjen har overskudd til å si ja til alle forslag om besøk!

Anonymous poster hash: f318c...64f

Skrevet

Det kan jo hende at foreldrene overhodet ikke har overskudd nok til å be på besøk, eller at småsøsken er så krevende at det "krasjer" med besøk?

Anonymous poster hash: 5ecf9...631

Ja det kan jo være årsaken til at noen ikke ber. Tenkte ikke på det med småsøsken som kan reagere, og ja det kan jo hende de rett og slett ikke har overskudd.

Skrevet

Jeg spør rett ut jeg. "xxx lurer på om hun kan få komme på besøk til xxx en dag neste uke, om det passer? :)"

Takk :-). Akkurat den setningen skal jeg prøve :-).

Skrevet

Her er det oftere at vi har barn på besøk enn de er på besøk.

Vi har og med venner og bekjente av barna på hyttene og på teltturer.

Nå bor vi ett belastet miljø hvor veldig mange bor trangt og har dårlig råd så kanskje det er litt derfor?

Har egentlig bare sett på det som positivt at alle småtrollene mine har noen å leke/henge med.

Vet at vi har langt over snittet økonomi i forhold til mine barns venners familier men så lenge barna trives og ikke vil flytte så blir vi her vi er så får vi heller lage ekstra store porsjoner til middag slik at alle får.

Det hørtes utrolig koselig ut med hytteturer og teltturer. Ja det er jo positivt at barna har noen å være sammen med/henge med. Jeg tror også barn trives her fordi det er gode fasiliteter her mht stort hus/hage, mye leker og barnevennlig. Når det er sagt, så tror jeg ikke det spiller så stor rolle om huset er lite eller det er få leker der heller. Selv vokste jeg opp i lite rekkehus hos mor med veldig dårlig råd. Venner kom likevel og trivdes fordi det var et 'fristed' (i flg ei venninne). Stemning/smil har mye å si, og den er gratis. Mange foreldre som henter barna sine blir overrasket over at deres 'sjenerte' barn tør opp her, men det tror jeg er fordi alle våre 3 tar de med i leken og så blir de en trygg liten gjeng. Det er godt å se. Men jeg syntes mine har godt av å komme seg litt bort også. De vokser på å se at andre gjør ting annerledes, har andre rutiner, at de blir kjent med flere mennesker osv.

Skrevet

Vi har vanligvis åpent hus og barna har mye besøk. Jeg synes det er veldig hyggelig å se barna sammen med vennene sine, og det er helt greit at de er mye mer hos oss enn hos andre. Tenker at andre nok har sine grunner til å ikke invitere. Det siste halve året er det vi som nesten ikke har hatt besøk. På grunn av sykdom har jeg rett og slett ikke overskudd til å ha andre barn i huset. Dette er nok ikke så lett å se for andre. Selv synes jeg det er veldig synd og gleder meg til den dagen jeg igjen har overskudd til å si ja til alle forslag om besøk!

Det var leit å høre. Jeg skjønner veldig godt hvordan du har det (pga egen erfaring). God bedring og stor klem til deg :-).

Skrevet

Det var leit å høre. Jeg skjønner veldig godt hvordan du har det (pga egen erfaring). God bedring og stor klem til deg :-).

Skrevet

Kan være mange årsaker til dette... vi har fire små, fra 6 år og nedover. Dagene er fullpakket, og i tillegg bor vi trangt til å være så mange. Det er ikke rom i vår hverdag til å ha besøk av andre barn så ofte. Visste ikke at det var slik at man måtte utjevne og telle hvor mange ganger man er her og der... Trodde man gjorde det for at barna skulle ha det fint!

Jeg syntes ikke at man skal utjevne og telle, og ja jeg syntes det er viktig at barna har det bra. Men ville pipen fått en annen låt om alle kom hjem til dere fordi barna hadde det så supert der? Alle har vi det jo travelt her i hverdagen, og ett barn ekstra trenger ikke stor plass. Man skal ikke gå veldig langt tilbake i tid i Norge for å se virkelige storfamilier som bodde klarte seg med lite og var lykkelige for det.

Skrevet

Klart man gjør det for at ungene skal ha det fint, men jeg syns de skal ha det fint annen hver gang hos oss og den andre.

Må vi invitere to ganger på rad og enda ikke får invitasjon tilbake venter jeg til vi får det. Nå sist ville en av disse ungen igjen hjem til oss og da sa jeg at jeg syns det var hennes tur til å invitere .... og at hun fikk spørre foreldrene sine. To dager etter kom invitasjonen.

Andre ganger kommer den ikke og da kutter vi bare ut.

Ungene har nok av andre venner å be som ber tilbake.

Unger i gata får komme og gå som de vil. De kan vi bare sende hjem når det ikke passer og samme andre veien.

Anonymous poster hash: a085d...ce4

Skrevet

Klart man gjør det for at ungene skal ha det fint, men jeg syns de skal ha det fint annen hver gang hos oss og den andre.

Må vi invitere to ganger på rad og enda ikke får invitasjon tilbake venter jeg til vi får det. Nå sist ville en av disse ungen igjen hjem til oss og da sa jeg at jeg syns det var hennes tur til å invitere .... og at hun fikk spørre foreldrene sine. To dager etter kom invitasjonen.

Andre ganger kommer den ikke og da kutter vi bare ut.

Ungene har nok av andre venner å be som ber tilbake.

Unger i gata får komme og gå som de vil. De kan vi bare sende hjem når det ikke passer og samme andre veien.

Anonymous poster hash: a085d...ce4

Er det ikke litt dårlig gjort å kutte ut barnas venner pga foreldrene?

Anonymous poster hash: 68033...c74

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...