Gå til innhold

Til dere svarte kvinner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor kaller dere hvite kvinner Snøhvit?

Vet det andre innlegget som var myntet på hvite kvinner var troll. Så jeg kan si såpass at dette er like mye trolling.

Men, hvorfor er det så akseptert når rasismen går andre veien? Slik som hun som var blitt kallet hvitost og hadde da svart brunost tilbake. "Hvitosten" måtte for rektor ikke den andre. Hvorfor har samfunnet vårt blitt slik at vi skal la alt passere for å unngå og bli oppfatter som rasist. Men, skjer det andre veien er unnskyldningene mange og såpass må vi da kunne tåle.

Er det riktig at barna våre skal måtte akseptere rasisme? (Dette gjelder begge vier) Hvorfor skal de måtte lære hvordan de skal unngå uberegnlige og voldelige medelever? Og er det virkelig riktig at mobberene skal få ture frem uten at det får konsekvenser?

Nei, jeg liker dårlig mye av det som skjer i Norge i dag. Men, så lenge der er rom og vilje til forbedring så ser jeg et lite håp.

God helg :)

Anonymous poster hash: 282f3...a16

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det riktig at hun som på ungdomsskolen ble kaldt hore av en utenlandsk medelev måtte til rektor fordi hun tok igjen og kalte han pakkis?

Sønnen min på 7 kom hjem og kalte oss for vanilje, det hadde hans mørkhudete venn kaldt han.

Blir snart sprø av at vi hvite skal måtte ta imot og ikke kunne ta igjen uten at det blir bråk.

Anonymous poster hash: fca64...78b

Skrevet

Først må jeg si at dette IKKE er rmyntet på de som ikke gjør det og at dette kommer fra alle etniske grupper.

Mange blir overrasket over at rassismen går begge veier, vi hvite er lært opp til at rasisme er fra hvite til svarte, men dessverre er det sånn at det skjer begge veier. 

Før var det sånn at mange diskusjoner ble avsluttet med " Du er rasist!" Da spesielt fra svart til hvit uansett hva uenigheten gikk ut på. For oss var dette et veldig skjellsord og vi liker ikke å bli satt i en den båsen for rasister. Vi er jo ikke det, ved å bruke denne "forhandlingstaktikken ble det jo slutt på diskusjoen ganske kjapt og den som sa det vant jo. Dette er ikke et norskt fenomen slik er det i store deler av verden.

På 90 tallet var det mye holdningskapende arbeid mot rasisme, men da med et enormt fokus på at dette var noe kunn svarte opplevde. Det er mange interesser organisasjoner som jobber mot rasisme, men da med mest mot utenlandske borgere.

Vi, hele det norske folk uansett etnisk bakgrunn, har godtatt at slik er det. Det er ok å kalle andre for svarting, pakkis, hvitost, vanilje, snøhvit mm. Vi har også godtatt at det slenges rundt med hore, drittkjerring osv.

Vi som foreldre kan endre denne kursen, men da må vi faktisk svare på spørsmålene fra barna som mamma, hvorfor er han svart eller se, hun har ikke vasket seg. Vi må forklare det uten å bli flaue, uten å ro oss vekk og vi må kunne gjøre det uten å få kritikk når vi besvarer spørsmålet. 

Samtidlig så må vi si ifra når barna sier ting som ikke er ok, nei, du det er ikke ok å kalle oss vanilje, gjerne også tørre å ta det med kilden ( foreldrene til de barna som sier det)

Vi må også kunne snu oss å si, du jeg setter ikke pris på at du kaller meg jævla potet UTEN frykt for hevnen, for det er desverre sånn at det er en hevn når vi sier imot i form av vold eller trussler. Dette er jo ikke ok, men hva gjør du da når du blir truet med kniv for å si ifra noe, du slutter å si ifra.

Vi kan ikke forandre hele verden, men vi kan prøve å forandre vår lille del av verden, hvis vi står sammen om de holdningene og verdiene vi vil vidreføre til våre barn.

Anonymous poster hash: 850ad...986
Skrevet

Jeg tror man skaper mye mer rasisme ved å kalle rasisme mot hvite, som så absolutt finnes, for "omvendt rasisme". Ved å kalle det omvendt gir man et uttrykk for at det kun er hvite som kan være rasister, noe som i seg selv er rasistisk.

Samme med når man gir særbehandling i form av å ikke lage oppstyr når mørke kommer med rasistiske kommentarer til hvite, men full mediadekning om det motsatte skjer. (Et godt eksempel er jo den berømte "moccamann" kommentaren, mens Madcom slenger rundt seg med både bleikfis og diverse annet)

Skulle ønske folk bare kunne innse at rasisme er rasisme, uansett etnisitet, og at begge deler er like ille.

Skrevet

Norge har blitt et land hvor vi skal akseptere oss i hjel.

For litt over to år siden regelrett slaktet et menneske ned en hel masse av barna våre. Måten vi reagerte på dette er å gå i tog med roser.

Dette er kjempe fint, men med å undertrykke følelser hele tiden så må det på et tidspunkt flyte over.

Slik føler jeg og det er i stor grad ifm rasisme kortet og. Hvis vi hele tiden skal akseptere å bli kalt og å bli behandlet uverdig så ender vi til slutt i en verden der vi er mindreverdig.

Men, jeg vet og at dagens 18-19 åringer med monoritets bakgrunn sliter med å få seg læreplass og å komme seg ut i arbeid etter endt skolegang. De sier selv at dette er mye pga forrige generasjon.

Så jeg håper og tror at både hvite og svarte nordmenn som vokser opp i dag ikke ønsker å ha et Norge som det på nåværende tidspunkt er.

Derfor håper og tror jeg (godtroende som jeg er) at dette bare må bli bedre. Og at sjøljustisen innad i enkelte miljøer blir til norske beboere sin fordel.

Skrevet

Gir faen jeg...og kaller en spade for hva det er, akkurat ja!-en spade.

Skrevet

Den kan jo være at den holdningen til at vi skal tåle alt fra dem, ikke kunne si eller gjøre noe uten å få slengt rasist i trynet, eller utad ikke akkurat gjør dem mer atraktive å ansette.

Det er vel i lengden ikke noe som gagner dem.

Anonymous poster hash: 7b39f...390

Skrevet

var på jobbfest og kom i diskusjon med en som var mørk. (mann og jeg er kvinne)

han ble etter hvert hissig og kom mot meg med knyttneve og ville tydelig slå-det måtte til og med gå folk mellom oss, da var d ikke min subjektive oppfatning at han skulle til å slå !?

Jeg ble forbanna over oppførselen og klarte å si "vet du hva, man SLÅR ikke damer i dette landet, din j*** utenlending"... 

Og jeg la meg langflat etterpå for at jeg hadde kalt ham "j*** utenlending" (han er utenlandsk men med banneord foran ble d jo veldig negativt ladet.. har ingenting mot utenlandske eller innvandrere som oppfører seg jeg) .....men han (med flere vitner) prøvde faktisk å angripe/slå til meg... dette ble da IKKE lagt vekt på, JEG ble kalt inn på teppet til ledelsen og ble forklart at rasisme var nulltoleranse for.

Ikke så mye som et knyst om at jeg sa det fordi han skulle slå meg og jeg ble forbanna..

hvem måtte be om unnskyldning i hovedsak ? meg

(jeg var så forbanna, men det måtte jeg fint gjøre om jeg ville beholde jobben min).

Og mine sjefer vet GODT at jeg både har bestevenner og kolleger med mørk hudfarge og har ingenting i mot dem. dette var en reaksjon i sinne på oppførselen til en "kollega" som jeg ikke kjenner.

men det de var redd for var min holdning ovenfor han...

dette hadde ikke engang trengt å bli tatt opp på jobben (i og med dette skjedde på jobbfest var det både alkohol i bildet og etter arbeidstid), men grunnen til at de "måtte" ta saken var fordi HAN (han som alle som var på festen rista på hue over fordi han hadde vist sjokkerende sider av seg selv i en diskusjon) meldte ifra til høyere sjefer mandagen etter helga og dro frem RASISTkortet ! stakkars meg !!!

sannsynligvis for å dreie saken rundt, for kan godt skjønne det er pinlig å vise en voldelig side av seg selv foran andre mannlige kolleger...

Anonymous poster hash: d68a7...45a
Skrevet

Hadde det komme en mann med en annen hudfarge hit til Norge for femhundre år siden. Ville han blitt akseptert da?

Anonymous poster hash: f6f3e...106

Skrevet

Å kalle folk navn basert på hudfarge, er ikke ok hverken den ene eller den andre veien.

MEN: det er ikke rasisme mot hvite i Norge slik det er mot mørke. Det rasismen VI får, er enkeltindivider som slenger med leppa. Den rasismen DE får er langt mer systematisk enn som så.

Det er å bli nekta inngang på utesteder, bli tatt for å være hore når de går på karl johan, å få jobbsøknader slengt i søpla pga navnet, å gå inn i heisen og se en kvinne holde tettere på veska, å bli spurt om man selger dop når man går med barna sine, å bli stoppa av politiet og ransakt midt på åpen gate fordi man er MØRK.

Og der ligger forskjellen, og dermed blir det tatt mer hensyn til. Det betyr ikke dermed at det er greit å kalle noen for en jævla potet. Det betyr ikke at det er greit å bli kalt en hvit hore når man avviser en mørk mann heller. Det betyr at de dealer med sånt som eksemplene hver eneste dag, mens vi? Vi får en slengbemerkning i ny og ne. DER er forskjellen.

Skrevet

Å kalle folk navn basert på hudfarge, er ikke ok hverken den ene eller den andre veien.

MEN: det er ikke rasisme mot hvite i Norge slik det er mot mørke. Det rasismen VI får, er enkeltindivider som slenger med leppa. Den rasismen DE får er langt mer systematisk enn som så.

Det er å bli nekta inngang på utesteder, bli tatt for å være hore når de går på karl johan, å få jobbsøknader slengt i søpla pga navnet, å gå inn i heisen og se en kvinne holde tettere på veska, å bli spurt om man selger dop når man går med barna sine, å bli stoppa av politiet og ransakt midt på åpen gate fordi man er MØRK.

Og der ligger forskjellen, og dermed blir det tatt mer hensyn til. Det betyr ikke dermed at det er greit å kalle noen for en jævla potet. Det betyr ikke at det er greit å bli kalt en hvit hore når man avviser en mørk mann heller. Det betyr at de dealer med sånt som eksemplene hver eneste dag, mens vi? Vi får en slengbemerkning i ny og ne. DER er forskjellen.

Verden er større enn Norge... Rasisme finnes overalt, mot alle. 

Anonymous poster hash: c8862...01b

Skrevet

Verden er større enn Norge... Rasisme finnes overalt, mot alle. 

Anonymous poster hash: c8862...01b

Ja, men nå er det engang her vi bor, og det som skjer her vi må takle og leve med, og ikke minst endre.

Skrevet

Utlendinger er overrepresentert i drapssaker, overfallsvoldtekter osv osv i Norge selv om det ikke tas i betrakning at de er i mindretall i befolkningen.

Av horer på Karl Johan er afrikanerene overrepresentert.

Derfor legges det mer merke til, det ligger statistikker bak.

Akkurat som mc miljøene er overrepresentert når det kommer til kriminalitet.

Derfor blir man lettere lagt merke til hvis man går kledd deretter.

I visse strøk og med en viss bekledning kan man tas for å være en prostituert.

Dette ligger det statistikker til grunn for, og vi generaliserer ut i fra dette.

Generalisering er automatisk, naturlig og viktig.

Når vi stadig presenteres for statisktikkene er det ikke rart at man er skeptisk, man skyr farer for å redde seg selv. Å ignorere dette er ikke nødvendigvis lurt. mange har brent seg på det.

Det var jo ett par afrikanere i nyhetene for ett par uker siden som forsvarte voldtekt av norske jenter. Og det er ikke første gangen.

Man er fornuftig om man har en viss skepsis.

Og det er fader ikke bare nordmenns jobb å rydde opp i "misforståelser" når det både kommer slike uttalelser og er statistikker som underbygger disse uttalelsene,

Skrevet

Jeg har blitt kalt hore av utenlandske menn, da er de rasister da? Siden det er rasistisk å kalle andre horer mener jeg. Jeg ble en gang stanset av politiet på et handlesenter her jeg bor fordi de ville sjekke om jeg hadde dop på meg. 

Det er ikke rasistisk å være redd for å bli ranet,det kalles fremmedfrykt. 

Poenget mitt er at du slenger rundt deg med ordet rasist uten tydeligvis å vite hva det betyr. Og jeg er imponert over ditt behov for alltid å forsvare mørke. Jeg syns det er trist at enkelte ser seg blind på dette emnet og blir helt ensporet.

Og en annen ting: Jeg har endel utenlandske venner og kolleger og vi har pratet endel om disse tingene,og samtlige forteller at de opplever svært lite av rasistiske holdninger rundt om, spesielt som jeg leser her. Så jeg går ut i fra at det er mange flere "rasister" i Oslo eller hvor dere befinner dere,enn det er her i Bergen.  

Anonymous poster hash: 19142...356

Skrevet

Forskjellen er at en mc-kar kan kle av seg vesten, og dermed bli behandla bedre. Det kan man ikke med hudfarge.

Skrevet

Jeg har blitt kalt hore av utenlandske menn, da er de rasister da? Siden det er rasistisk å kalle andre horer mener jeg. Jeg ble en gang stanset av politiet på et handlesenter her jeg bor fordi de ville sjekke om jeg hadde dop på meg. 

Det er ikke rasistisk å være redd for å bli ranet,det kalles fremmedfrykt. 

Poenget mitt er at du slenger rundt deg med ordet rasist uten tydeligvis å vite hva det betyr. Og jeg er imponert over ditt behov for alltid å forsvare mørke. Jeg syns det er trist at enkelte ser seg blind på dette emnet og blir helt ensporet.

Og en annen ting: Jeg har endel utenlandske venner og kolleger og vi har pratet endel om disse tingene,og samtlige forteller at de opplever svært lite av rasistiske holdninger rundt om, spesielt som jeg leser her. Så jeg går ut i fra at det er mange flere "rasister" i Oslo eller hvor dere befinner dere,enn det er her i Bergen.  

Anonymous poster hash: 19142...356

Om de kalte deg hvit hore, ja.

Å bli tatt for å være hore fordi man er svart, er noe annet.

Å anta at man selger dop/skal rane/er voldtektsmann pga hhudfarge, er rasistisk.

Om du ble stoppet for å sjekkes for dop, kan det ha hatt noe med klær å gjøre. Det kan du endre. Man kan ikke endre hudfargen, og der ligger forskjellen.

Jeg slenger ikke rundt meg ordet rasist, jeg forklarer hvilke situasjoner som er rasistiske. Jeg har ikke kalt en eneste person på dette forumet for rasist, hittil.

Skrevet

Å kalle folk navn basert på hudfarge, er ikke ok hverken den ene eller den andre veien. MEN: det er ikke rasisme mot hvite i Norge slik det er mot mørke. Det rasismen VI får, er enkeltindivider som slenger med leppa. Den rasismen DE får er langt mer systematisk enn som så.Det er å bli nekta inngang på utesteder, bli tatt for å være hore når de går på karl johan, å få jobbsøknader slengt i søpla pga navnet, å gå inn i heisen og se en kvinne holde tettere på veska, å bli spurt om man selger dop når man går med barna sine, å bli stoppa av politiet og ransakt midt på åpen gate fordi man er MØRK. Og der ligger forskjellen, og dermed blir det tatt mer hensyn til. Det betyr ikke dermed at det er greit å kalle noen for en jævla potet. Det betyr ikke at det er greit å bli kalt en hvit hore når man avviser en mørk mann heller. Det betyr at de dealer med sånt som eksemplene hver eneste dag, mens vi? Vi får en slengbemerkning i ny og ne. DER er forskjellen.

Jeg har blitt kalt hore av utenlandske menn, da er de rasister da? Siden det er rasistisk å kalle

andre horer mener jeg. Jeg ble en gang stanset av politiet på et handlesenter her jeg bor fordi de ville sjekke om jeg hadde dop på meg.  Det er ikke rasistisk å være redd for å bli ranet,det kalles fremmedfrykt.  Poenget mitt er at du slenger rundt deg med ordet rasist uten tydeligvis å vite hva det betyr. Og jeg er imponert over ditt behov for alltid å forsvare mørke. Jeg syns det er trist at enkelte ser seg blind på dette emnet og blir helt ensporet. Og en annen ting: Jeg har endel utenlandske venner og kolleger og vi har pratet endel om disse tingene,og samtlige forteller at de opplever svært lite av rasistiske holdninger rundt om, spesielt som jeg leser her. Så jeg går ut i fra at det er mange flere "rasister" i Oslo eller hvor dere befinner dere,enn det er her i Bergen.   Anonymous poster hash: 19142...356

Veldig enig med deg.

Kan ikke være Oslo heller, for det er ikke slike tilstander her.

Skrevet

Skepsis er ikke det samme som rasisme.

Å si at jeg holder meg unna gjenger afrikanere en lørdagskveld fordi jeg har hørt uttalelser om at de forsvarer voldtekt av norske jenter er ikke rasistisk.

Å si at jeg ser på afrikanere som en underlegen rase som er i underutviklede land fordi de ikke har evner til å lykkes er rasistisk.

Å ikke være forsiktig med å gå visse steder en lørdagskveld når det er mange grupper av afrikanske menn samlet når det har vært flere overfallsvoldekter begått av afrikanere i området kalles å være uforsiktig og litt korttenkt, ikke rasist.

Skrevet

Ikke å være antirasist og tolerant, sklle det stå.

Skrevet

I tråden som var myntet på hvite kvinner skriver du at diskusjonen gikk på rasisme mot svarte. Og ønsket man å diskutere rasisme mot hvite måtte man starte egen tråd.

Hvorfor er du da her og fortsetter diskusjonen ifm rasisme mot svarte?

Uansett hvordan du en vrir på det så har vi rasisme mot hvite i Norge. Snakk med hvite som bor på Grorud. Snakk med det homofile paret som ble banket opp på Grønland. Det er i tillegg flere skoler og barnehager i Oslo som har et fåtall hvite barn. Snakk med disse barna. Det er alt i alt mange du bør prate med ifm rasisme mot hvite.

Når det gjelder rasisme mot svarte så er dette desverre "selvgjort". En liten gruppe har ødelagt for mange.

Hadde vi kunne ha sendt hjem alle som var kriminelle, samt de dei har fått inn på familiegjenforening så hadde nokk selvjustisen innad i de miljøene som ødela for alle andre blitt sterkere. Og på det viset så ville nok stigmatiseringen av disse menneskene etterhvert avta.

Men, så lenge drap av koner, søstre, voldtekt, trusler og annen kriminalitet ikke får noen konsekvenser så vil nok rasebevistheten fortsatt være der.

Skrevet

Vet ikke...kanskje pga en viss epoke kjent som imperalisme og slavehandel i noen hundre år...desverre går ikke sånt så fort i glemmeboken..

Svarting = kjellsord

Hviting = ikke et kjellsord

Bortsett fra det...duster og idioter kommer i alle hudfarger..

Anonymous poster hash: 0b8c4...534

Skrevet

En drittsekk er en drittsekk uansett hudfarge.

Ja hvite kan bli utsatt for rasisme.

Anonymous poster hash: a7eb8...df4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...