Anonym bruker Skrevet 14. september 2013 #1 Skrevet 14. september 2013 Ønsker meg et dyr, kunne også tenkt meg hund. Men det blir for mye arbeid . Anonymous poster hash: ba467...e47
Anonym bruker Skrevet 14. september 2013 #2 Skrevet 14. september 2013 Fordeler: - Lite arbeid - Mye kos - Selskap - Morsomt for ungene - Lære ungene om empati og ansvar for dyr Ulemper: - Det koster litt (mat, vaksiner, ormekur, chip, sterilisering / kastrering) - Må ha kattepasser når man reiser bort - Røyting (ikke alle katter røyter like mye, men litt blir det) - Kattungetiden (jeg synes den er slitsom....) Jeg er på min andre katt nå. Den forrige katten ble 15 år Den nye katten fikk jeg av dyrebeskyttelsen. Hun var 6 mnd. da jeg fikk henne. Anonymous poster hash: b5753...ec3
unforgettable Skrevet 14. september 2013 #3 Skrevet 14. september 2013 Tusen takk for svar:) vil gjerne ha flere tilbakemeldinger jeg er redd for å angre men ønsker meg noe mer i familien:) vil ikke ha innekatt men vi bor rett ved veien. Vet ikke hvordan det blir heller.. Vi er bare meg og datteren min
Anonym bruker Skrevet 14. september 2013 #4 Skrevet 14. september 2013 ikke så mange fordeler. Bare selskap og kos...Men må tenke på hvem som kan passe det når du reiser, sanden stinkerrrr (jeg pleide å bytte flere ganger i uken, men uansett, lukten er der. Du må kjøpe mat og sand, hår på sofaen og klær, skrapte møbler, stress med de som vil inn og ut hele tiden hvis du bor i leilighet, hvis det er ute katt bæsjer de på naboenes området (det er flaut og ikke mye vi kan gjøre med det enn å holde de inne). Men det største problemet for meg var katte-do som luktet uansett hvor ofte jeg vasket og byttet sand. For at det skulle bli luktfritt måtte jeg bytte annen hverdag og det er jobb og koster penger. Anonymous poster hash: 95317...e92
Anonym bruker Skrevet 14. september 2013 #5 Skrevet 14. september 2013 Tusen takk for svar:) vil gjerne ha flere tilbakemeldinger jeg er redd for å angre men ønsker meg noe mer i familien:) vil ikke ha innekatt men vi bor rett ved veien. Vet ikke hvordan det blir heller.. Vi er bare meg og datteren min Det viktigste du bør tenke igjennom er: - Har jeg tid og råd til katt? - Har jeg noen som kan passe katten om / når vi reiser bort? - Kan jeg påta meg ansvar for et dyr som kan leve i opptil 20 år? Anonymous poster hash: b5753...ec3
Anonym bruker Skrevet 14. september 2013 #6 Skrevet 14. september 2013 Mange fine argumentet her men en av de viktigste er glemt: Vil naboene ha katt? For du skaffer ikke et dyr til bare deg selv, men til alle rundt som har hager, utemøbler, biler, samt vinduer og dører som kan åpnes. Så håper ikke du er min nabo, for jeg ønsker ikke katt. Anonymous poster hash: 4f883...793
Anonym bruker Skrevet 14. september 2013 #7 Skrevet 14. september 2013 Mange fine argumentet her men en av de viktigste er glemt: Vil naboene ha katt? For du skaffer ikke et dyr til bare deg selv, men til alle rundt som har hager, utemøbler, biler, samt vinduer og dører som kan åpnes. Så håper ikke du er min nabo, for jeg ønsker ikke katt. Anonymous poster hash: 4f883...793 Spørr ikke naboene før jeg skaffer meg barn, katt, ny gressklipper, venner som røyker i hagen eller utegrill Anonymous poster hash: b5753...ec3
Anonym bruker Skrevet 14. september 2013 #8 Skrevet 14. september 2013 ANonym nr 2.Du skriver ulempen er kattunge tid.Utrolig at du ikke steriliserer henne.Dyrebeskyttelsen har sprengt kapasitet av hjemløse voksne katter .Men dere fortsetter år etter år å få kattunger.SKAM DERE.Har jobbet i dyrebeskyttelsen selv å ser hvor utrolig mange mennesker som ikke tar vare på dyra sine-.STERILISER DEN KATTEN DERES.GJØR SAMFUNNET EN BRA TJENESTE.sKULLE IKKE VÆRT LOV Å HA KATTER SOM IKKE ER KASTRERT Å STERILISERT. Anonymous poster hash: 45625...21b
Anonym bruker Skrevet 14. september 2013 #9 Skrevet 14. september 2013 ANonym nr 2.Du skriver ulempen er kattunge tid.Utrolig at du ikke steriliserer henne.Dyrebeskyttelsen har sprengt kapasitet av hjemløse voksne katter .Men dere fortsetter år etter år å få kattunger.SKAM DERE.Har jobbet i dyrebeskyttelsen selv å ser hvor utrolig mange mennesker som ikke tar vare på dyra sine-.STERILISER DEN KATTEN DERES.GJØR SAMFUNNET EN BRA TJENESTE.sKULLE IKKE VÆRT LOV Å HA KATTER SOM IKKE ER KASTRERT Å STERILISERT. Anonymous poster hash: 45625...21b Hæ? Hva snakker du om? Katten min kommer fra Dyrebeskyttelsen, som det står nederst i svaret mitt, og ER sterilisert. Det jeg mener med "kattungetid" er at når katten er kattunge er ikke det min favoritt-tid. Jeg liker bedre katter som er over 1 år og eldre Anonymous poster hash: b5753...ec3
Anonym bruker Skrevet 14. september 2013 #10 Skrevet 14. september 2013 Ok.Da misforsto jeg .Men syns alle katter burde steriliserers å kastreres. Anonymous poster hash: 45625...21b
Anonym bruker Skrevet 14. september 2013 #11 Skrevet 14. september 2013 Ok.Da misforsto jeg .Men syns alle katter burde steriliserers å kastreres. Anonymous poster hash: 45625...21b Det er jeg helt enig i. Begge kattene mine har blitt kastrert og sterilisert:) Anonymous poster hash: b5753...ec3
Anonym bruker Skrevet 14. september 2013 #12 Skrevet 14. september 2013 Enig med hun over her som nevner naboer. Jeg har ikke veldig store problemer med katter i seg selv, men jeg har problemer med at de bæsjer i hagen min. Om man skal ha katt, så bør man også sørge for at den gjør fra seg hjemme, his ikke kan man heller ikke bli sinna på naboen når han spyler katta med spylerslangen når den sitter på do i jordbærplantene hans. Anonymous poster hash: df986...f49
Anonym bruker Skrevet 14. september 2013 #13 Skrevet 14. september 2013 Jeg er enig i at kattedo stinker, men det problemet er løst med lukket kattedo og en kattesand som klumper og ikke inneholder pudder. (pudder i kattesand lukter VONDT) Jeg synes ikke man bør ha utekatter når man bor nære en vei der det går an å kjøre fortere enn 30km/t, det er å leke med døden! Innekatter krever litt mer jobb, siden kattedoen må skiftes oftere og huset støvsuges oftere. Ser ikke noen andre negative sider ved å ha innekatt. Jeg synes ikke det er så forferdelig dyrt med katter. Vi kjøper kattesand på Europris og den varer nesten evig. Klumper seg bra og holder på lukt. Tror den heter "Klumpe", grønn pakke. Og så har vi kjøpt lukket kattedo, også på Europris, med filter som vi skifter jevnlig. Kattemat kjøper vi på TamTam, (Brit Care, castrate), og når vi følger den anbefalte døgnmengden behøver vi ikke kjøpe oftere enn hver 3.mnd og da blir det ikke så dyrt hver mnd. Veterinærkostnader er omtrent 1 gang i året (vaksine) dersom ikke noe skjer. Vi har forsikring i Agria som ikke koster all verdens i mnd. Tror den er på 150kr/mnd. Anonymous poster hash: bf9d2...e69
Hun med alle ungene Skrevet 14. september 2013 #14 Skrevet 14. september 2013 Det er utrolig koselig med katt! Vi har fire:P *kremt* . Det er utrolig gøy for ungene,og de voksne Mye kosing å leking blir det også! Negativt er at man alltid må ha en som kan passe kattene når vi reiser bort,men med en super mamma som stiller opp går det helt fint
Anonym bruker Skrevet 14. september 2013 #15 Skrevet 14. september 2013 Ser du har fått mange gode tips her, men jeg sier det jeg også: steriliser/kastrer katten!! Ei venninne av meg bodde rett ved veien, de fikk seg katt ca to ganger i året. De ble påkjørt hele tida Det var 70-sone der. Anonymous poster hash: af427...7eb
unforgettable Skrevet 14. september 2013 #16 Skrevet 14. september 2013 Tusen hjertelig takk for mange gode svar, nå reiser ikke vi mye og naboen har selv innekatt . Hvis hun er innekatt mens jeg bor i denne leiligheten , hvordan vil det da bli hvis hun blir utekatt? Veien er hovedvei med 60 km. Syns det er vanskelig å vurdere kunne jeg tatt med katten til østlandet hvis eg skulle dit? Bor på Sørlandet. Føle både jeg og min datter hadde hatt fint av er nytt familiemedlem. Hvor mye vil en katt koste i utgifter? Vil vite at jeg har råd til å ta vare på det best mulig hva er best av hun eller hankatt?
scarecrow2011 Skrevet 14. september 2013 #17 Skrevet 14. september 2013 Ville holdt katten som innekatt ved hovedvei. Å flytte med den og evt da å la den gå ute går helt fint. Her går det ca 200 i mnd på kattesand og 6-700kr hver 3-4 mnd i mat, men det er på to. Sterilisering/ kastrering 1000-2000 en gang. Vaksiner og helsesjekk ca 600 kr i året per katt. Vettinærutgifter kommer når de kommer, og er veldig varierende. Men det er det stort sett lite av med innekatt. Han eller hunn er smakssak, kastrerte er det ikke mye forskjell.
Anonym bruker Skrevet 14. september 2013 #18 Skrevet 14. september 2013 Jeg har desverre bare ulemper å komme med ang innekatt i tettbygde strøk.. Bæsjer overalt der barn liker å leke Mye plaget med mark på tross av markkurer Mye kloring i starten(særlig på barna) men det går over for de fleste.. Vet aldri når katta står på bordet Vi har ikke katt lengre men hadde en fjøskatt som bodde sammen med kyrne, der fikk hun mat og melk i fjøset og hadde et sted å sove der. Fanget mus og levde livets glade dager. Ok med utekatt/fjøskatt synes jeg men jeg vil ikke ha dem inne.. Anonymous poster hash: 524cb...78d
unforgettable Skrevet 14. september 2013 #19 Skrevet 14. september 2013 Ser je må vurdere dette nøye, setter veldig pris på flere erfaringer fra dere:) noen som angrer på katten de fikk seg?
Anonym bruker Skrevet 14. september 2013 #20 Skrevet 14. september 2013 Jeg har hatt katter i hele mitt liv, jeg flyttet sammen med sambo, og ville ha en katt igjen. Fant en kattunge og ble glad i den med en gang. Men så begynte vi å angre. Vi tenkte ikke i det hele på, hva når vi er borte Heldigvis fikk vi gitt den bort videre til noen kjente som tok godt vare på den. Så vi angret Hvis dere er usikre, så hvorfor ikke være fosterfamilie for en først, så får dere kjent litt på det? Anonymous poster hash: 0f762...b70
Anonym bruker Skrevet 14. september 2013 #21 Skrevet 14. september 2013 Glemte å si at katten min var på kjøkkenbenken og på såisebordet hver natt (når vi ikke så på). Hver morgen måtte jeg stå opp og vaske før jeg kunne begynne med frokost. Ekkelt. Var pels overalt på kjøkkenbenken. Prøvde alt for å unngå at hun skulle gjøre det, men ingenting hjalp. Begynte å få nok når jeg begynte å finne hår på maten vår og når jeg begynte å få klager fra naboene fordi hun bæsjet på sandkassen til ungene. Anonymous poster hash: 95317...e92
Anonym bruker Skrevet 14. september 2013 #22 Skrevet 14. september 2013 Den absolutt største fordelen: den tar mus Jeg bor på gård, så kattene er i hovedsak ute. Har to stk. De er bare alt for selvstendige og sære av friheten, så lite kos blir det. Og kommer de inn hopper de på bord og benker. Nå som jeg er gravid plager det meg voldsomt at kattene hopper på bordet, hopper i sengene til ungene, klorer og biter om de ikke får viljen sin. De er sterilisert og kastrert. Det må de være. Men hos oss er det gårdskatter og vi har dem primært for å fange mus. Jeg tror ikke de har det så galt. De får mat, komme inn, får kos hvis de vil. Har store områder å løpe og jakte på. Og de har hverandre. Min mor har innekatt, det er noe helt annet, de har et kjempekoselig forhold Anonymous poster hash: e3a13...254
Salvador Skrevet 14. september 2013 #23 Skrevet 14. september 2013 Med så høy hastighet utenfor er det lurt å ha katten inne! det er så utrolig trist å miste et dyr, man blir veldig glad i dem! Jeg har selv mistet en katt, og det var helt forferdelig! Vi hadde utekatt. Det er ikke noe problem å flytte med katt, de venner seg fort til et nytt sted Og innekatter kan venne seg til å bli utekatter, mens utekatter har vanskelig med å akseptere å ikke kunne gå ut lenger. Negative med innekatter er som andre har sagt tidligere, de går over alt, spesielt på kjøkkenbenker. det er typisk at de gjør det de ikke får lov til... vi betaler gjennomsnitlig ca 400kr i mnd, (forsikring, veterinær, mat, ormekur, flottmiddel) pr katt (utekatter) Det vanskeligste er kattepass. Hundene kan være hjemme hos de som passer dem, mens det funker ikke med kattene, og det er ingen som vil bo hos oss for å passe dem, og jeg synes det er fryktelig trist å være borte lenge og vite at ingen koser med dem, de som passer bare kommer inn gir mat og vann og går igjen. Så det blir sjelden lange reiser på oss......
Anonym bruker Skrevet 14. september 2013 #24 Skrevet 14. september 2013 Fordeler: - Barna lærer å behandle dyr korrekt - De kan være kosete og godt selskap - Lite mus i nærheten - Skaffer du deg katteluke, går de inn og ut som de vil Ulemper - Fordømte musefangere som drar inn mus(og fugler) - Hår overalt - Kan være veldig bestemte dyr - Koster penger - Er i veien - Noen er lite kosete som voksen - De legger seg over alt - Er du skikkelig uheldig spyr, driter og pisser de overalt - Skaffer du ikke katteluke, må du slippe ut og inn hele fordømte tiden Jeg har to katter, og er skikkelig lei av de. Samboer liker katter og vil ha det, men jeg synes de to jeg har er mest til plage. Litt kos, men det hjelper ikke:( Jeg har hatt 8 katter i livet, og er rett og slett lei av å ha katt. Anonymous poster hash: 5799b...054
Anonym bruker Skrevet 14. september 2013 #25 Skrevet 14. september 2013 Mange fine argumentet her men en av de viktigste er glemt:Vil naboene ha katt? For du skaffer ikke et dyr til bare deg selv, men til alle rundt som har hager, utemøbler, biler, samt vinduer og dører som kan åpnes.Så håper ikke du er min nabo, for jeg ønsker ikke katt.Anonymous poster hash: 4f883...793 Spørr ikke naboene før jeg skaffer meg barn, katt, ny gressklipper, venner som røyker i hagen eller utegrill Anonymous poster hash: b5753...ec3 Barn, gressklippere og utegrill pisser eller driter ikke i hagen og på tingene til naboene. Må du virkelig ha det inn med te-skje.... Anonymous poster hash: 4f883...793
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå