Gå til innhold

Sønnen min vil ikke drikke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en sønn på 6 månader som ikke legger tilstrekkelig på seg

HS ville at vi skulle gi ett måltid til med fast føde

Det som bekymrer meg litt da, er at han da bare kommer til å drikke to ganger løpet av døgnet.

Sånn det er nå får han

Flaske ca kl 0730

Grøt ca kl 1030/1100

Flaske ca kl 1400

Middag ca kl 1700

Flaske ca kl 1900 og da er det natta.

Han sover fra 19-7

Kunne gitt melk til gröt og middag, men han nekter å drikke når han spiser fast føde.kan kanskje få i han litt om jeg bruker en vanlig kopp. Men det er minimalt.

Og om jeg gir flaske för mat, blir han ganske lite interessert i å spise. Selv om jeg gir mye mindre melk. Har prøvd med velling på kvelden men sliter med å finne flasker han vil ta.

Noen som har noen gode råd til hvordan jeg kan få han til å drikke når han spiser fast måltid. Eller har noen andre gode råd?

Anonymous poster hash: 84479...04c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Drikker han aldri vann?

Anonymous poster hash: a8687...30b

Skrevet

Har tilbudt både vann juice og melk. Men vil ikke ha når han spiser fast føde. Vil heller ikke ha mellom måltidene.

Merket godt på tissebleiene når vi introduserte middag. Ble litt mindre våte bleier

Skrevet

Har du prøvd og ofre en av tutene du allerede bruker til melk, prøv og gjøre åpningen i tuten større. Slik at det er lettere og få ut velling. 

Vært et forsøk.

Skrevet

Er vel kanskje en mulighet. Er bare litt bekymret for om tuten skal gå i stykker.At det skal løsne små deler.står at man skal kaste tuter som har synlige skader? Har du forsøkt dette?

Takk for svar :-)

Skrevet

Gi fast føde og flaske rett etterpå?

Skrevet

Har prøvd det også. Da er han jo god og mett og flaska blir da bare en biteleke.

Mulig jeg bare må gi han drikke med skje. Annenhver med mat og drikke?

Uff! Ser for meg et langt måltid. :-\

Håper det går seg til. Får bare fortsette å tilby drikke jevnlig.

HI

Skrevet

I nøden spiser fanden fluer, gi ham babysaft ;) Måtte ty til det innimellom når min drakk lite på sommeren. Da drakk han som en gud! Men bland veeeeldig tynt. Og det er en liten fare for at ungen ikke liker vann like godt etter å ha smakt saft. Det er forøvrig ikke noe problem med min, han drikker vann med glede på tross av babysaften ;)

Skrevet

Takk for svar:)

Hvor får man kjøpt sånn babysaft da?

Villig til å prøve det meste.

HI

Skrevet

Jeg har to barn, og den eldste drikker fremdeles veldig lite (4 år). Han sluttet av seg selv å amme da han var ca 7 mnd og etter det gikk det vel omtrent 1 1/2 mnd før han drakk noe vesentlig. Utrolig merkelig og litt nervøst, men han hadde våte bleier og maten de får servert er jo veldig vannrik. Jeg ville ikke stresset med å få i ham væske, men sjekket bleiene og sørget for at han får i seg nok mat i stedet. Dersom han er litt tynn, så må han ha mat fremfor væske. Han drikker nok når han blir tørst. Bare ha det fremme og tilby. Vil han ikke ha, så er han ikke tørst!

Nr 2 her er helt annerledes. Han drikker mye og ofte. Sluttet å amme da han var 8 mnd, men han tok flaske og drakk da selv fra tutekopp. Drikker nå fremdeles mye mer enn broren (er 1 1/2 år). De er like friske og aktive begge to :-)

Skrevet

Takk for svar:)

Hvor får man kjøpt sånn babysaft da?

Villig til å prøve det meste.

HI

Jeg kjøpte det på matbutikken, i samme hylla som barnematen ;) men dette er 5 år siden da :P

Skrevet

Ikke gi juice til et barn på 6 mnd.

Anonymous poster hash: 52a4f...43a
Skrevet

Jeg har to barn, og den eldste drikker fremdeles veldig lite (4 år). Han sluttet av seg selv å amme da han var ca 7 mnd og etter det gikk det vel omtrent 1 1/2 mnd før han drakk noe vesentlig. Utrolig merkelig og litt nervøst, men han hadde våte bleier og maten de får servert er jo veldig vannrik. Jeg ville ikke stresset med å få i ham væske, men sjekket bleiene og sørget for at han får i seg nok mat i stedet. Dersom han er litt tynn, så må han ha mat fremfor væske. Han drikker nok når han blir tørst. Bare ha det fremme og tilby. Vil han ikke ha, så er han ikke tørst!

Nr 2 her er helt annerledes. Han drikker mye og ofte. Sluttet å amme da han var 8 mnd, men han tok flaske og drakk da selv fra tutekopp. Drikker nå fremdeles mye mer enn broren (er 1 1/2 år). De er like friske og aktive begge to :-)

Takk! :-)

Ble litt mindre bekymret når jeg leste svaret ditt.

Får prøve med å tilby vann/melk ved mat, og ha vann tilgjengelig ellers på dagen

Så får jeg heller prøve med litt saft eller juice om han får tørre bleier.

Eldste min var det aldri noe problem. Han gapte så fort det var muligheter får å få noe mat eller drikke :-)

HI

Skrevet

Ikke gi juice til et barn på 6 mnd.

Anonymous poster hash: 52a4f...43a

Regner med at den juicen som er laget for bayer er ok?

Er ikke snakk om å la han drikke juice på flaske når det er mattid. Men som tillegg om han skulle få tørre bleier og ann drikke ikke faller i smak.

Skrevet

I nøden spiser fanden fluer, gi ham babysaft ;) Måtte ty til det innimellom når min drakk lite på sommeren. Da drakk han som en gud! Men bland veeeeldig tynt. Og det er en liten fare for at ungen ikke liker vann like godt etter å ha smakt saft. Det er forøvrig ikke noe problem med min, han drikker vann med glede på tross av babysaften ;)

Sier meg enig i denne!

Vi hadde/har delvis samme problem. Sønn på 9 mnd som er for stor. Måtte kutte en del melkemåltider tidlig (5,5 mnd) og gi mer fast føde. Melk sammen med mat ble jo "smør på flesk".

Vel, vann ville han ikke ha store mengder av. Drakk det, men langt mindre enn han burde.

Så vi bruker barnesaft (Nestle fruktdrikk fra 4 mnd), de har en rød, en gul og en med sviske. Den røde er sterkest og den fortynner vi veldig.

Bekymrer meg ikke, det er jo ikke verre enn å gi fruktmos (for kroppen og tenner), og jeg regner med at nå når han straks skjønner tutekopp og å holde selv, så blir vann poppis. Er allerede mye bedre!

Anonymous poster hash: f1b30...f6c

Skrevet

Min på 6 mnd drikker mer vann fra tutekopp enn fra flaske. Jeg har litt samme problem som deg bare at jeg ammer. Merker at han nå ikke vil ha puppen så ofte, og når han først tar den så spiser han super raskt. Jeg aner ikke hvor mye han får i seg, men ammer nå ikke noe mer enn 3 ganger om dagen, selv om jeg legger han ofte til.

Min spiser 3 måltider om dagen, men han spiser ennå like mye/ ofte om natten som før.

Anonymous poster hash: 95596...755

Skrevet

Tilby NAN på tutkopp til måltidene. Det gjorde vi. I begynnelsen drakk hun kanskje en slurk, så økte det gradvis. Prøvde dette hver morgen og kveld sammen med grøten.

Anonymous poster hash: dbf9c...5a0
Skrevet

Jeg sier som flere at du bør gi saft eller noe som han vil ha hvis du tror han får i seg for lite væske.

Han må drikke for å føle behovet for drikke. Tørstefølelsen kan forsvinne.

Ene her måtte jeg gjøre det når han var syk eller når han hadde vært det.

Når de har drukket ett par dager kommer tørsten tilbake .

Men hvor mye væske får han i seg i døgnet? Det er en del væske i grøt og middag også.

Skrevet

Tutekopp har han ikke klart å drikke av ennå. Prøvd 3 forskjellige. Mulig det er fordi han ikke vil ha.

De to måltidene med flaske som blir med 3 måltider med fast føde, drikker han ca 320ml. Blander gröten hans med 100 ml melk. Mulig det blir gröt till kvelds også, og da blir det ca 100 ml med melk der også.

Sånn det er nå, får han middagsglass til middag. Hvor mye væske det er i det vet jeg ikke.

HI

Skrevet

Jeg har faktisk akkurat samme problem med min 6 mndrs jente, men jeg ammer da. Hun har et-to nattmåltid hvor hun spiser godt fra begge bryst. Ammer ellers 1-2 ganger om dagen, hun vil ikke ha oftere enn det, og vil nesten ikke ha da heller... Legger på seg for lite, og vil nesten ikke ha bryst lengre. Hater MME, hater flaske, tutkopp, sugerørskopp, og vanlig kopp! Nekter rett og slett å drikke mer enn maks et par milliliter, om dèt engang... Tilbyr ofte, både vann og melk, men hater som sagt MME, og vann går det av og til litt av. Hun drikker heller ikke vanlig morsmelk, brekker seg og synes rett og slett det ikke er godt (?!).
Bleiene er ikke særlig våte i løpet av dagen for å si det sånn. Hun bæsjer ganske ofte, så bytter stadig bleie, og den pleier å være bare bittelitt fuktig. Om natten er den derimot veldig full, og må ofte byttes for å unngå lekkasje. 

Saft funker heller ikke!! (babysagt vel og merke). Hva skal man da liksom gjøre? 

Anonymous poster hash: 353b3...ca1
Skrevet

Jeg har faktisk akkurat samme problem med min 6 mndrs jente, men jeg ammer da. Hun har et-to nattmåltid hvor hun spiser godt fra begge bryst. Ammer ellers 1-2 ganger om dagen, hun vil ikke ha oftere enn det, og vil nesten ikke ha da heller... Legger på seg for lite, og vil nesten ikke ha bryst lengre. Hater MME, hater flaske, tutkopp, sugerørskopp, og vanlig kopp! Nekter rett og slett å drikke mer enn maks et par milliliter, om dèt engang... Tilbyr ofte, både vann og melk, men hater som sagt MME, og vann går det av og til litt av. Hun drikker heller ikke vanlig morsmelk, brekker seg og synes rett og slett det ikke er godt (?!).

Bleiene er ikke særlig våte i løpet av dagen for å si det sånn. Hun bæsjer ganske ofte, så bytter stadig bleie, og den pleier å være bare bittelitt fuktig. Om natten er den derimot veldig full, og må ofte byttes for å unngå lekkasje. 

Saft funker heller ikke!! (babysagt vel og merke). Hva skal man da liksom gjøre? 

Jeg måtte redigere litt!

Jeg har faktisk akkurat samme problem med min 6 mndrs jente, men jeg ammer da. Hun har et-to nattmåltid hvor hun spiser godt fra begge bryst. Ammer ellers 1-2 ganger om dagen, hun vil ikke ha oftere enn det, og vil nesten ikke ha da heller... Legger på seg for lite, og vil nesten ikke ha bryst lengre. Hater MME, hater flaske, tutkopp, sugerørskopp, og vanlig kopp! Nekter rett og slett å drikke mer enn maks et par milliliter, om dèt engang... Tilbyr ofte, både vann og melk, men hater som sagt MME, og vann går det av og til litt av. Hun drikker heller ikke vanlig morsmelk fra flaske eller andre drikkegreier, brekker seg og synes rett og slett det ikke er godt (?!).

Hun får derfor nå 3-5 måltid om dagen, avhengig av hvor ofte hun tar bryst... Frokost og/eller lunsj, middag og kvelds. Melk i grøten ved hvert måltid... 

Skrevet

Så han får i alle fall mellom 8-900 ml da inkl det som er i grøten?

Det er jo noe.

Når ene min ble veldig dårlig fikk vi beskjed om at han måtte ha minst 600 ml i døgnet, da var han halvannet år.

Doseringssprøyte som vi har sprutet drikke bakerst i munnen har vi brukt i de verste periodene, men da skal det være tvingende nødvendig også. For ikke å forbinde noe tvang ved det.

Han har ikke interesse av det du drikker? La han smake rett av glasset ditt?

Jeg ville bare forsøkt litt forskjellig.

Men synes ikke det høres kritisk lite ut med den væskemengden.

Hva sier HS om væskemengden?

Skrevet

Vi bruker titekoppen fra Nuk, og er veldig fornøyd med den.

Anonymous poster hash: 95596...755

Skrevet

Det er sannelig ikke lett å gi bayer noe når de ikke vil ha. Vil jo helst ikke tvangsfore de heller.

HI

Skrevet

Så han får i alle fall mellom 8-900 ml da inkl det som er i grøten?

Det er jo noe.

Når ene min ble veldig dårlig fikk vi beskjed om at han måtte ha minst 600 ml i døgnet, da var han halvannet år.

Doseringssprøyte som vi har sprutet drikke bakerst i munnen har vi brukt i de verste periodene, men da skal det være tvingende nødvendig også. For ikke å forbinde noe tvang ved det.

Han har ikke interesse av det du drikker? La han smake rett av glasset ditt?

Jeg ville bare forsøkt litt forskjellig.

Men synes ikke det høres kritisk lite ut med den væskemengden.

Hva sier HS om væskemengden?

Jeg får det til å bli ca 500 ml i døgnet

Helsesøster sier han burde drikke til måltidene.

Har prøvd å gi sånn baby saft og melk i glass. Er bare morsomt å prøve, så går han lei og bare dytter det ut med tungen. Men mulig ting snur når han får en flaske mindre.

Har også prøvd å gi på tutekopp hvor jeg har tatt bort ventilen eller hva det heter sånn att han slipper å suge. Men det endte bare med at alt rant rett ut av munnen.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...