Anonym bruker Skrevet 14. september 2013 #51 Skrevet 14. september 2013 Selv om dette, rent grammatisk sett, ser ut som trolle-innlegg, skal jeg svare. Det skjer. Det skjer nesten hver dag med mannen min og venner, og det vil dessverre fortsette å skje. Det er vårt ansvar å oppdra barna våre bedre enn som så, og det er vi hvite som må stoppe det fra å fortsette. Du er faenma helt utrolig. Lurer på om du er et troll, for ingen kan være så korka. Anonymous poster hash: 28ca9...29a Og hva var korka med det jeg skrev her? Er det du og mannen din som sitter i Carl Johan og spiller musikk? Hahahahah Anonymous poster hash: 28ca9...29a
Bustetroll Skrevet 14. september 2013 #52 Skrevet 14. september 2013 Selv om dette, rent grammatisk sett, ser ut som trolle-innlegg, skal jeg svare. Det skjer. Det skjer nesten hver dag med mannen min og venner, og det vil dessverre fortsette å skje. Det er vårt ansvar å oppdra barna våre bedre enn som så, og det er vi hvite som må stoppe det fra å fortsette. Du er faenma helt utrolig. Lurer på om du er et troll, for ingen kan være så korka. Anonymous poster hash: 28ca9...29a Og hva var korka med det jeg skrev her? Er det du og mannen din som sitter i Carl Johan og spiller musikk? Hahahahah Anonymous poster hash: 28ca9...29a Var det morsomt? Jeg mente det seriøst
Anonym bruker Skrevet 14. september 2013 #53 Skrevet 14. september 2013 Jeg har aldri brukt slike betegnelser. Men jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har fått ropt hore, norske hore, hvite hore, potet og jeg vet ikke hva etter meg, og hørt det ropt etter andre. Satt alltid en gruppering på skolene av ungdom med innvandrergrupper og de slang dritt hele veien, har hørt det fra voksne mennesker på gaten etc etc etc Det ble aldri tatt med dem av skolen. Rasismen er rimelig sterk andre veien, og det er helt greit tydeligvis. Min erfaring med dette, ved ha flere venner med utelandsk opprinnelse, ved å være forlovet med en innvandrer er at det er enormt mye rasisme mot oss etnisk norske. Og alle disse agressive norske antirassistene ( som vi også har i alle fall et eksempel av her inne) som tror de bedrer oppfatningen av innvandrer ( selv om det faktisk virker mot sin hensikt ) i tillegg til min tidligre erfaring gjør at jeg nå forsøker å unngå å ha kontakt med folk av utenlandsk opprinnelse. Men jeg vil aldri si noe negativ om eller til dem, men jeg tenker mitt og holder meg unna, klok av skade. Anonymous poster hash: b09b6...ffc
Anonym bruker Skrevet 14. september 2013 #54 Skrevet 14. september 2013 Var det morsomt? Jeg mente det seriøst Bare ser for meg han slitne dreadsmannen hennes og hun, som tydeligvis ikke tror hun er hvit lenger, sitte der med bongotrommer. Hihi Anonymous poster hash: 28ca9...29a
Bustetroll Skrevet 14. september 2013 #55 Skrevet 14. september 2013 Var det morsomt? Jeg mente det seriøst Bare ser for meg han slitne dreadsmannen hennes og hun, som tydeligvis ikke tror hun er hvit lenger, sitte der med bongotrommer. Hihi Anonymous poster hash: 28ca9...29a Du kjenner mannen hennes godt eller?
Anonym bruker Skrevet 14. september 2013 #56 Skrevet 14. september 2013 Var det morsomt? Jeg mente det seriøst Bare ser for meg han slitne dreadsmannen hennes og hun, som tydeligvis ikke tror hun er hvit lenger, sitte der med bongotrommer. Hihi Anonymous poster hash: 28ca9...29a Du kjenner mannen hennes godt eller? Nei, bare at hun har omtalt han som en gammal muslim med dreads. Får et mentalt bilde da Anonymous poster hash: 28ca9...29a
Bustetroll Skrevet 14. september 2013 #57 Skrevet 14. september 2013 Var det morsomt? Jeg mente det seriøst Bare ser for meg han slitne dreadsmannen hennes og hun, som tydeligvis ikke tror hun er hvit lenger, sitte der med bongotrommer. Hihi Anonymous poster hash: 28ca9...29a Du kjenner mannen hennes godt eller? Nei, bare at hun har omtalt han som en gammal muslim med dreads. Får et mentalt bilde da Anonymous poster hash: 28ca9...29a Takk for det mentale bildet av deg også da
Jallow B Skrevet 14. september 2013 #58 Skrevet 14. september 2013 Problemet mitt er at du legger skyld på de hvite. Selv når trådstarter faktisk generaliserer og fordømmer så snakker du om hvite privilegier og at vi hvite må lære barna våre bedre. Problemet ligger faktisk i at man IGJEN deler opp i raser, istedenfor å takle det virkelige problemet. Hun spurte de hvite kvinnene hva grunnen kan være. Det er ikke en generalisering. Om jeg har oversett andre innlegg av TS, gjør meg gjerne oppmerksom på det. Hva er det så du mener er det virkelige problemet? Mørke foreldre må lære barna sine å ikke kalle hvite for potet. Vi hvite må lære barna å ikke kalle mørke for svarting o.l. Hvor legger jeg skylda på hvite? Er det du og mannen din som sitter i Carl Johan og spiller musikk? ...nei. Jeg har aldri brukt slike betegnelser. Men jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har fått ropt hore, norske hore, hvite hore, potet og jeg vet ikke hva etter meg, og hørt det ropt etter andre. Satt alltid en gruppering på skolene av ungdom med innvandrergrupper og de slang dritt hele veien, har hørt det fra voksne mennesker på gaten etc etc etc Det ble aldri tatt med dem av skolen. Rasismen er rimelig sterk andre veien, og det er helt greit tydeligvis. Min erfaring med dette, ved ha flere venner med utelandsk opprinnelse, ved å være forlovet med en innvandrer er at det er enormt mye rasisme mot oss etnisk norske. Og alle disse agressive norske antirassistene ( som vi også har i alle fall et eksempel av her inne) som tror de bedrer oppfatningen av innvandrer ( selv om det faktisk virker mot sin hensikt ) i tillegg til min tidligre erfaring gjør at jeg nå forsøker å unngå å ha kontakt med folk av utenlandsk opprinnelse. Men jeg vil aldri si noe negativ om eller til dem, men jeg tenker mitt og holder meg unna, klok av skade. Anonymous poster hash: b09b6...ffc En hvit person opplever ikke systematisk rasisme i hvite land. Hat, drittsekkoppførsel, og diskriminering av andre hudfarger? Ja. Rasisme slik de mørke får det, hver dag, hele dagen, systematisk? Nei. Jeg er gift med en mørk mann. Veldig mørk. Og han opplever langt mer dritt fra hvite enn jeg opplever fra afrikanere.
Jallow B Skrevet 14. september 2013 #59 Skrevet 14. september 2013 Var det morsomt? Jeg mente det seriøst Bare ser for meg han slitne dreadsmannen hennes og hun, som tydeligvis ikke tror hun er hvit lenger, sitte der med bongotrommer. Hihi Anonymous poster hash: 28ca9...29a Du kjenner mannen hennes godt eller? Nei, bare at hun har omtalt han som en gammal muslim med dreads. Får et mentalt bilde da Anonymous poster hash: 28ca9...29a Takk for det mentale bildet av deg også da Synes dere virkelig det er greit å sitte og forsøke å narrgjøre mannen min, og meg, OG det paret som spiller musikk på Karl Johan..? Det er forøvrig langt flere grupper enn bare afrikanere som spiller trommer. Samene er en av de.
Bustetroll Skrevet 14. september 2013 #60 Skrevet 14. september 2013 (endret) Var det morsomt? Jeg mente det seriøst Bare ser for meg han slitne dreadsmannen hennes og hun, som tydeligvis ikke tror hun er hvit lenger, sitte der med bongotrommer. Hihi Anonymous poster hash: 28ca9...29a Du kjenner mannen hennes godt eller? Nei, bare at hun har omtalt han som en gammal muslim med dreads. Får et mentalt bilde da Anonymous poster hash: 28ca9...29a Takk for det mentale bildet av deg også da Synes dere virkelig det er greit å sitte og forsøke å narrgjøre mannen min, og meg, OG det paret som spiller musikk på Karl Johan..? Det er forøvrig langt flere grupper enn bare afrikanere som spiller trommer. Samene er en av de. Jeg har da ikke gjort narr av noen! Jeg liker de to som sitter der å spiller musikk, og etter du fortalte at du hadde dreads, var hvit, og var sammen med en afrikansk mann, også med dreads, så tenkte jeg at det kanskje kunne være dere... Så ikke si "dere" her, for jeg har virkelig ikke gjort narr av noen! Ps: "Takk for det mentale bildet av deg også da :D" <-- her mente jeg, takk til anonym, som lot meg få et mentalt bilde av henne, som ikke ble særlig pent, mtp på oppførselen. Endret 14. september 2013 av Skeptisimo
Anonym bruker Skrevet 14. september 2013 #61 Skrevet 14. september 2013 Problemet mitt er at du legger skyld på de hvite. Selv når trådstarter faktisk generaliserer og fordømmer så snakker du om hvite privilegier og at vi hvite må lære barna våre bedre. Problemet ligger faktisk i at man IGJEN deler opp i raser, istedenfor å takle det virkelige problemet. Hun spurte de hvite kvinnene hva grunnen kan være. Det er ikke en generalisering. Om jeg har oversett andre innlegg av TS, gjør meg gjerne oppmerksom på det. Hva er det så du mener er det virkelige problemet? Mørke foreldre må lære barna sine å ikke kalle hvite for potet. Vi hvite må lære barna å ikke kalle mørke for svarting o.l. Hvor legger jeg skylda på hvite? Er det du og mannen din som sitter i Carl Johan og spiller musikk? ...nei. Jeg har aldri brukt slike betegnelser. Men jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har fått ropt hore, norske hore, hvite hore, potet og jeg vet ikke hva etter meg, og hørt det ropt etter andre. Satt alltid en gruppering på skolene av ungdom med innvandrergrupper og de slang dritt hele veien, har hørt det fra voksne mennesker på gaten etc etc etc Det ble aldri tatt med dem av skolen. Rasismen er rimelig sterk andre veien, og det er helt greit tydeligvis. Min erfaring med dette, ved ha flere venner med utelandsk opprinnelse, ved å være forlovet med en innvandrer er at det er enormt mye rasisme mot oss etnisk norske. Og alle disse agressive norske antirassistene ( som vi også har i alle fall et eksempel av her inne) som tror de bedrer oppfatningen av innvandrer ( selv om det faktisk virker mot sin hensikt ) i tillegg til min tidligre erfaring gjør at jeg nå forsøker å unngå å ha kontakt med folk av utenlandsk opprinnelse. Men jeg vil aldri si noe negativ om eller til dem, men jeg tenker mitt og holder meg unna, klok av skade. Anonymous poster hash: b09b6...ffc En hvit person opplever ikke systematisk rasisme i hvite land. Hat, drittsekkoppførsel, og diskriminering av andre hudfarger? Ja. Rasisme slik de mørke får det, hver dag, hele dagen, systematisk? Nei. Jeg er gift med en mørk mann. Veldig mørk. Og han opplever langt mer dritt fra hvite enn jeg opplever fra afrikanere. Nå har du fått mange eksempler hvor hvite snakker om systematisk rasisme mot hvite, likevel bare hopper du glatt over det. Anonymous poster hash: 28ca9...29a
Anonym bruker Skrevet 14. september 2013 #62 Skrevet 14. september 2013 Problemet mitt er at du legger skyld på de hvite. Selv når trådstarter faktisk generaliserer og fordømmer så snakker du om hvite privilegier og at vi hvite må lære barna våre bedre. Problemet ligger faktisk i at man IGJEN deler opp i raser, istedenfor å takle det virkelige problemet. Hun spurte de hvite kvinnene hva grunnen kan være. Det er ikke en generalisering. Om jeg har oversett andre innlegg av TS, gjør meg gjerne oppmerksom på det. Hva er det så du mener er det virkelige problemet? Mørke foreldre må lære barna sine å ikke kalle hvite for potet. Vi hvite må lære barna å ikke kalle mørke for svarting o.l. Hvor legger jeg skylda på hvite? Er det du og mannen din som sitter i Carl Johan og spiller musikk? ...nei. Jeg har aldri brukt slike betegnelser. Men jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har fått ropt hore, norske hore, hvite hore, potet og jeg vet ikke hva etter meg, og hørt det ropt etter andre. Satt alltid en gruppering på skolene av ungdom med innvandrergrupper og de slang dritt hele veien, har hørt det fra voksne mennesker på gaten etc etc etc Det ble aldri tatt med dem av skolen. Rasismen er rimelig sterk andre veien, og det er helt greit tydeligvis. Min erfaring med dette, ved ha flere venner med utelandsk opprinnelse, ved å være forlovet med en innvandrer er at det er enormt mye rasisme mot oss etnisk norske. Og alle disse agressive norske antirassistene ( som vi også har i alle fall et eksempel av her inne) som tror de bedrer oppfatningen av innvandrer ( selv om det faktisk virker mot sin hensikt ) i tillegg til min tidligre erfaring gjør at jeg nå forsøker å unngå å ha kontakt med folk av utenlandsk opprinnelse. Men jeg vil aldri si noe negativ om eller til dem, men jeg tenker mitt og holder meg unna, klok av skade. Anonymous poster hash: b09b6...ffc En hvit person opplever ikke systematisk rasisme i hvite land. Hat, drittsekkoppførsel, og diskriminering av andre hudfarger? Ja. Rasisme slik de mørke får det, hver dag, hele dagen, systematisk? Nei. Jeg er gift med en mørk mann. Veldig mørk. Og han opplever langt mer dritt fra hvite enn jeg opplever fra afrikanere. Nei, men en hvit person kan oppleve det i 'mørke' land. Jeg fikk dritt slengt etter meg hver dag, hele dagen i flere år. Men, jeg tok meg ikke nær av det. Hadde det derimot gjort at jeg ikke fikk jobb o.l. fordi jeg var hvit, hadde jeg nok reagert annerledes. Da hadde drittslengingen blitt en del av noe større. Og det er vel det som gjør rasismen mot mørke verre. Den er som regel mye mer omfattende enn drittslenging på gata. Anonymous poster hash: 8360d...eb0
CaptainHindsight Skrevet 14. september 2013 #63 Skrevet 14. september 2013 Hun spurte de hvite kvinnene hva grunnen kan være. Det er ikke en generalisering. Om jeg har oversett andre innlegg av TS, gjør meg gjerne oppmerksom på det. Hva er det så du mener er det virkelige problemet? Mørke foreldre må lære barna sine å ikke kalle hvite for potet. Vi hvite må lære barna å ikke kalle mørke for svarting o.l. Hvor legger jeg skylda på hvite? En hvit person opplever ikke systematisk rasisme i hvite land. Hat, drittsekkoppførsel, og diskriminering av andre hudfarger? Ja. Rasisme slik de mørke får det, hver dag, hele dagen, systematisk? Nei. Jeg er gift med en mørk mann. Veldig mørk. Og han opplever langt mer dritt fra hvite enn jeg opplever fra afrikanere. Problemet er selvfølgelig at når man deler det opp i hvit og sort så bekjemper man ikke problemet, man forsterker, nærer og fortsetter problemet. Rasisme er ikke de hvites skyld, eller de sorte, men enkeltindivider. Finner det også betenkelig at du mener det er forskjell mellom hvit og sort rasisme. Begge deler finnes, og begge deler er ille.
Anonym bruker Skrevet 14. september 2013 #64 Skrevet 14. september 2013 Hun spurte de hvite kvinnene hva grunnen kan være. Det er ikke en generalisering. Om jeg har oversett andre innlegg av TS, gjør meg gjerne oppmerksom på det. Hva er det så du mener er det virkelige problemet? Mørke foreldre må lære barna sine å ikke kalle hvite for potet. Vi hvite må lære barna å ikke kalle mørke for svarting o.l. Hvor legger jeg skylda på hvite? En hvit person opplever ikke systematisk rasisme i hvite land. Hat, drittsekkoppførsel, og diskriminering av andre hudfarger? Ja. Rasisme slik de mørke får det, hver dag, hele dagen, systematisk? Nei. Jeg er gift med en mørk mann. Veldig mørk. Og han opplever langt mer dritt fra hvite enn jeg opplever fra afrikanere. Problemet er selvfølgelig at når man deler det opp i hvit og sort så bekjemper man ikke problemet, man forsterker, nærer og fortsetter problemet. Rasisme er ikke de hvites skyld, eller de sorte, men enkeltindivider. Finner det også betenkelig at du mener det er forskjell mellom hvit og sort rasisme. Begge deler finnes, og begge deler er ille. Helt enig med det Captein sier. Jellaw B. Som svart Afrikaener i Afrika opplever man heller ikke mye rasisme så at hvite ikke opplever rasisme i det du kaller hvite land synes jeg ikke er rart. Kjenner en del hvite sør Afrikanere som opplever masse rasisme ( skal legge til at de ikke legger to ord i mellom eller når det kommer til rasisme..) Hvis du reiser til mannen din sitt hjemland regner jeg med at du opplever litt rasisme. Anonymous poster hash: 245dc...9cf
Anonym bruker Skrevet 14. september 2013 #65 Skrevet 14. september 2013 Jallow B, du bidrar ikke med å gi et bedre inntrykk av innvandrere, heller tvert i mot. Som stakkarslige tafatte mennesker som må sys puter under armene på, og begrunnet utifra handlinger som begått mot deres "rase" for en evighet siden. Du fremstiller dem som en gruppering lik psykisk utviklingshemmede som man MÅ ta slike hensyn til pga deres situasjon og kapasitet. Det er faktisk en degradering av dem som mennesker. Du vil vel godt, men det blir bare så feil. Jeg jobber sammen med noen med afrikansk opprinnelse. Vet du, år noen sier negre eller lignende så er den største reaksjonen fra dem å riste lett på hodet. Som i at den som uttaler slikt eier problemet, de har ikke fulgt helt med. Ikke at her kommer århundrer med fordømmesle tredd over hodet på dem. Men som sant er, det er den som kommer med ytringen sitt problem. Ting fortsetter, de gjør jobben videre. Og så ler vi kanskje felles av den som tråkket i salaten. Men de har jobb da, tar del i samfunnet og er velfungerende. Det ligger vel en hel del der. Anonymous poster hash: b09b6...ffc
Jallow B Skrevet 14. september 2013 #66 Skrevet 14. september 2013 Jeg har da ikke gjort narr av noen! Jeg liker de to som sitter der å spiller musikk, og etter du fortalte at du hadde dreads, var hvit, og var sammen med en afrikansk mann, også med dreads, så tenkte jeg at det kanskje kunne være dere... Så ikke si "dere" her, for jeg har virkelig ikke gjort narr av noen! Ps: "Takk for det mentale bildet av deg også da :D" <-- her mente jeg, takk til anonym, som lot meg få et mentalt bilde av henne, som ikke ble særlig pent, mtp på oppførselen. Da misforsto jeg deg totalt
Anonym bruker Skrevet 14. september 2013 #67 Skrevet 14. september 2013 Men i sv*rte helvete for en møkastatus a Anonymous poster hash: f9ea3...ae8
Anonym bruker Skrevet 14. september 2013 #68 Skrevet 14. september 2013 Det finnes mange der ute med lav selvfølelse som må rakke ned på andre for å føle seg bedre. Synes det å komme med slike utsagn rett og slett vitner om dette. Håper du ikke føler at de fleste hvite tenker slik, for tror nok det gjelder et fåtall, som trenger noen å rakke ned på, gjerne utrolig lite reflekterte mennesker som kan få seg til å komme med slike uttalelser (noe som forsåvidt gjelder rasister generelt). Håper du klarer å se forbi disse menneskene å se at de fleste av "de hvite" ikke er som dem. Anonymous poster hash: 83868...c63
Jallow B Skrevet 14. september 2013 #69 Skrevet 14. september 2013 Nå har du fått mange eksempler hvor hvite snakker om systematisk rasisme mot hvite, likevel bare hopper du glatt over det. Anonymous poster hash: 28ca9...29a Nei, jeg har ikke hoppet over det. Om man vil diskutere rasisme mot hvite, kan man heler starte en egen tråd om det. Denne diskusjonen handlet om en afrikansk kvinne som fikk rasistiske bemerkninger som såret, fra hvite. Nei, men en hvit person kan oppleve det i 'mørke' land. Jeg fikk dritt slengt etter meg hver dag, hele dagen i flere år. Men, jeg tok meg ikke nær av det. Hadde det derimot gjort at jeg ikke fikk jobb o.l. fordi jeg var hvit, hadde jeg nok reagert annerledes. Da hadde drittslengingen blitt en del av noe større. Og det er vel det som gjør rasismen mot mørke verre. Den er som regel mye mer omfattende enn drittslenging på gata. Anonymous poster hash: 8360d...eb0 Og det er nettopp det som er poenget mitt, det er DER forskjellen ligger. Og det er det jeg mener med "systematisk rasisme". Problemet er selvfølgelig at når man deler det opp i hvit og sort så bekjemper man ikke problemet, man forsterker, nærer og fortsetter problemet. Rasisme er ikke de hvites skyld, eller de sorte, men enkeltindivider. Finner det også betenkelig at du mener det er forskjell mellom hvit og sort rasisme. Begge deler finnes, og begge deler er ille. Vi ER forskjellige farger. Å skulle fjerne den forskjellen, ville vært å fjerne identiteter, og det bør man ikke gjøre, hverken den ene eller den andre veien. Rasisme satt i system er det mye av i "hvite" land. Som f.eks at man ikke får jobb, basert på hudfarge. Helt enig med det Captein sier. Jellaw B. Som svart Afrikaener i Afrika opplever man heller ikke mye rasisme så at hvite ikke opplever rasisme i det du kaller hvite land synes jeg ikke er rart. Kjenner en del hvite sør Afrikanere som opplever masse rasisme ( skal legge til at de ikke legger to ord i mellom eller når det kommer til rasisme..) Hvis du reiser til mannen din sitt hjemland regner jeg med at du opplever litt rasisme. Anonymous poster hash: 245dc...9cf Det er jo det jeg har sagt også? Rasisme vil jeg faktisk ikke si jeg har opplevd der nede, nei. At flere har antatt at jeg er rik fordi jeg er hvit, og dermed behandlet meg deretter? Ja. Ikke en eneste gang har jeg fått høre "jævla hviting". Jallow B, du bidrar ikke med å gi et bedre inntrykk av innvandrere, heller tvert i mot. Som stakkarslige tafatte mennesker som må sys puter under armene på, og begrunnet utifra handlinger som begått mot deres "rase" for en evighet siden. Du fremstiller dem som en gruppering lik psykisk utviklingshemmede som man MÅ ta slike hensyn til pga deres situasjon og kapasitet. Det er faktisk en degradering av dem som mennesker. Du vil vel godt, men det blir bare så feil. Jeg jobber sammen med noen med afrikansk opprinnelse. Vet du, år noen sier negre eller lignende så er den største reaksjonen fra dem å riste lett på hodet. Som i at den som uttaler slikt eier problemet, de har ikke fulgt helt med. Ikke at her kommer århundrer med fordømmesle tredd over hodet på dem. Men som sant er, det er den som kommer med ytringen sitt problem. Ting fortsetter, de gjør jobben videre. Og så ler vi kanskje felles av den som tråkket i salaten. Men de har jobb da, tar del i samfunnet og er velfungerende. Det ligger vel en hel del der. Anonymous poster hash: b09b6...ffc På hvilken måte syr jeg puter under de, og mener de skal behandles annerledes? Ja, det er den som kommer med ytringen sitt problem. Men det kunne ikke falle meg inn å bare stå og se på at andre kommer med rasistiske ytringer, og heldigvis sier også mannen min ifra i de fleste tilfeller. Det betyr ikke at han flyr i flint og hyler og roper, det betyr at han sier rett ut "this is racist". Skulle han bare latt være, mener du, eller misforstår jeg deg nå?
Anonym bruker Skrevet 14. september 2013 #70 Skrevet 14. september 2013 Er det lov å si dere brune/svarte/gule kvinner? Bare lurer siden det er lov å si hvite kvinner Anonymous poster hash: f482e...dc1
CaptainHindsight Skrevet 14. september 2013 #71 Skrevet 14. september 2013 Nå har du fått mange eksempler hvor hvite snakker om systematisk rasisme mot hvite, likevel bare hopper du glatt over det. Anonymous poster hash: 28ca9...29a Nei, jeg har ikke hoppet over det. Om man vil diskutere rasisme mot hvite, kan man heler starte en egen tråd om det. Denne diskusjonen handlet om en afrikansk kvinne som fikk rasistiske bemerkninger som såret, fra hvite. Nei, men en hvit person kan oppleve det i 'mørke' land. Jeg fikk dritt slengt etter meg hver dag, hele dagen i flere år. Men, jeg tok meg ikke nær av det. Hadde det derimot gjort at jeg ikke fikk jobb o.l. fordi jeg var hvit, hadde jeg nok reagert annerledes. Da hadde drittslengingen blitt en del av noe større. Og det er vel det som gjør rasismen mot mørke verre. Den er som regel mye mer omfattende enn drittslenging på gata. Anonymous poster hash: 8360d...eb0 Og det er nettopp det som er poenget mitt, det er DER forskjellen ligger. Og det er det jeg mener med "systematisk rasisme". Problemet er selvfølgelig at når man deler det opp i hvit og sort så bekjemper man ikke problemet, man forsterker, nærer og fortsetter problemet. Rasisme er ikke de hvites skyld, eller de sorte, men enkeltindivider. Finner det også betenkelig at du mener det er forskjell mellom hvit og sort rasisme. Begge deler finnes, og begge deler er ille. Vi ER forskjellige farger. Å skulle fjerne den forskjellen, ville vært å fjerne identiteter, og det bør man ikke gjøre, hverken den ene eller den andre veien. Rasisme satt i system er det mye av i "hvite" land. Som f.eks at man ikke får jobb, basert på hudfarge. Har jeg sagt noe om å fjerne forskjeller når det gjelder identitet? Jeg sier at man skal holde etnisitet utenfor når man snakker om rasister. Rasisme er rasisme, uansett hvem det går utover eller hvem som utøver det. Når man begynner å betegne rasisme som et "hvitt" fenomen så fyrer man under oppfatningen at a: alle hvite er rasister og det er opp til oss å fjerne det, og b : det blir dermed underforstått at kun hvite kan være rasistiske, derav det feilaktige uttrykket "omvendt rasisme".
Jallow B Skrevet 14. september 2013 #72 Skrevet 14. september 2013 Er det lov å si dere brune/svarte/gule kvinner? Bare lurer siden det er lov å si hvite kvinner Anonymous poster hash: f482e...dc1 Personlig sier jeg afrikaner, inder, asiat osv.
Jallow B Skrevet 14. september 2013 #73 Skrevet 14. september 2013 Har jeg sagt noe om å fjerne forskjeller når det gjelder identitet? Jeg sier at man skal holde etnisitet utenfor når man snakker om rasister. Rasisme er rasisme, uansett hvem det går utover eller hvem som utøver det. Når man begynner å betegne rasisme som et "hvitt" fenomen så fyrer man under oppfatningen at a: alle hvite er rasister og det er opp til oss å fjerne det, og b : det blir dermed underforstått at kun hvite kan være rasistiske, derav det feilaktige uttrykket "omvendt rasisme". A: Alle hvite vokser opp med hvite privilegier. B: Jeg lærte at alle kan være rasister, og kommer til å lære mine barn det samme. Men det er forskjell fra slengbemerkninger fra enkeltindivider, og systematisk diskriminering basert på hudfarge, som mørke faktisk får hver eneste dag.
CaptainHindsight Skrevet 14. september 2013 #74 Skrevet 14. september 2013 Har jeg sagt noe om å fjerne forskjeller når det gjelder identitet? Jeg sier at man skal holde etnisitet utenfor når man snakker om rasister. Rasisme er rasisme, uansett hvem det går utover eller hvem som utøver det. Når man begynner å betegne rasisme som et "hvitt" fenomen så fyrer man under oppfatningen at a: alle hvite er rasister og det er opp til oss å fjerne det, og b : det blir dermed underforstått at kun hvite kan være rasistiske, derav det feilaktige uttrykket "omvendt rasisme". A: Alle hvite vokser opp med hvite privilegier. B: Jeg lærte at alle kan være rasister, og kommer til å lære mine barn det samme. Men det er forskjell fra slengbemerkninger fra enkeltindivider, og systematisk diskriminering basert på hudfarge, som mørke faktisk får hver eneste dag. A: Tull. Reis rundt i verden, så ser du at "hvite privilegier" slettes ikke er så utbredt som du ser ut til å tro. B : Systematisk diskriminert basert på hudfarge kan skje med alle. Det kommer an på landet man er i. At du mener man kan sammenligne rasismen en minoritet og en majoritet i et land blir helt feil. Du kan sammenligne minoriteter i Norge med nordmenn som minoritet i andre land, og jeg kan love deg at man gjerne blir behandlet dårligere utenfor snille, lille Norge. Mørke blir diskriminert hver eneste dag i Norge? Må si jeg kjenner en del og de færreste har opplevd det. Derimot kjenner jeg flere som blir diskriminert pga manglende norskkunnskaper og feil verdisyn. Dette blir noe helt annet igjen, og ikke rasisme.
Jallow B Skrevet 14. september 2013 #75 Skrevet 14. september 2013 A: Tull. Reis rundt i verden, så ser du at "hvite privilegier" slettes ikke er så utbredt som du ser ut til å tro. B : Systematisk diskriminert basert på hudfarge kan skje med alle. Det kommer an på landet man er i. At du mener man kan sammenligne rasismen en minoritet og en majoritet i et land blir helt feil. Du kan sammenligne minoriteter i Norge med nordmenn som minoritet i andre land, og jeg kan love deg at man gjerne blir behandlet dårligere utenfor snille, lille Norge. Mørke blir diskriminert hver eneste dag i Norge? Må si jeg kjenner en del og de færreste har opplevd det. Derimot kjenner jeg flere som blir diskriminert pga manglende norskkunnskaper og feil verdisyn. Dette blir noe helt annet igjen, og ikke rasisme. A: Jeg har reist. Og joda, man får faktisk det. Det betyr ikke dermed at man ikke opplever negative ting også. B: Snakker vi ikke om Norge i denne diskusjonen? For dette skjer, her i lille, snille Norge. Jeg ANTE ikke selv hvor mye hverdagsrasisme som var her før jeg ble sammen med en utlending, og fikk det rett i trynet selv. Jeg var utrolig naiv, og trodde, helt ærlig, at det var utrolig lite rasisme i mitt hjemland. Jeg tok desverre grundig feil. Jeg kjenner også en del, og alle, hver eneste en, opplever diskriminering pga hudfargen. Alt fra "du er veldig pen, til å være afrikaner", til "vi serverer ikke sånne som deg her".
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå