Anonym bruker Skrevet 14. september 2013 #26 Skrevet 14. september 2013 Jeg mener det likevel er forskjell- jeg bor på Oslos østkant og er "hvit". Jeg får høre noe om min bakgrunn eller sleng-kommentar om mitt hvite utseende kanskje en gang i året. De fleste jenter jeg kjenner med afrikansk utseende får slengbemerkninger om utseende hver uke. Dette selv om de er norske (født her eller kommet som små barn), har utdannelse, jobber og kler seg "som oss". Jeg syns det er flaut at vi ikke er kommet lenger- lite sier mindre om en person som fargene vi har på hud, hår og øyne. Anonymous poster hash: 39f22...520
Anonym bruker Skrevet 14. september 2013 #27 Skrevet 14. september 2013 hadde jeg emigrert som flyktning eller whatever til Somalia, så kan du banne deg faen på at jeg hadde blitt kalt HVITING, potet, melk og det er nok bare forbokstaven, og JEG MÅTTE PENT finne meg i det der nede, -og ja, jeg hadde vært hvis og de andre brune, klart de hadde snakket om meg (ikke bare for å være stygge men folk velger jo å si "hviting" på hver sin måte).. hadde ikke FORVENTA å komme til Somalia uten å bli kalt for noe ang min hudfarge!! det er jo helt tåpelig.. Anonymous poster hash: ba7bc...bc7 Nei, man må ikke pent finne seg i det, hverken her eller der. og "hviting" er like stygt som "svarting"....og det ER jo bare fakta.... noen er brune, andre er svarte, noen er gule, andre er hvite Anonymous poster hash: ba7bc...bc7 white privilege og historien gjør faktisk det ene verre enn det andre. jeg personlig sier aldri sjokolade, neger, brunost osv til mørkhusede folk, men skal innrømme at vi ofte bruker det i familie og vennekrets når vi prater om mørkhudede. men å si det direkte kunne aldri falt meg inn. Har flere venner som er mørkhudede, og selv opplever jeg at dem selv kaller seg for neger, pepperkake osv. Tenker at dere selv må få styre hva dere vil kalles for selv om vi selvfølgelig også skal legge til grunne for at dette ikke blir videreført. Ikke ta deg nær av det, er akkurat det samme som at dere kaller oss for snømenn. Hva er forskjellen mellom en loff og et svidd brød? Vi bruker slike beneninger om hverandre. Anonymous poster hash: 9defb...a3d Da opprettholder dere jo de stygge ordene. "Det er lov å kalle folk sårende ting, så lenge de ikke hører det selv". Er det en lærdom du vil støtte? Skal ærlig innrømme at jeg ikke er så nøye på ordene jeg bruker, som noen sier, synd at man har så dårlig språkvokabular. Men jeg synes det er mye enklere benevne noen som negre eller svartinger... Desverre har jeg vokst opp med de ordene, og klarer ikke helt å plukke dem av meg. Men det har kanskje med hvor man bor i landet også? skal ikke forsvare det, og prøver å skjerpe meg, men hører ofte rundt meg at andre bruker det også. Men tror ikke mange tørr innrømme at dem faktisk bruker slike benevnelser. Sier aldri dette så barna hører, og det er eg helt sikker på! Der gjør jeg mitt beste for at dem skal få forståelse for at man har forskjellige hudfarger. Anonymous poster hash: 9defb...a3d
Anonym bruker Skrevet 14. september 2013 #28 Skrevet 14. september 2013 Noen barn er brune som et nystekt brø'Noen barn er gule og noen barn er rø'Noen barn er hvite, noen nesten blå.Meget er forskjellig - men det er utenpå Jeg må bare spørre, er denne sangen "lov" til å synge enda? Tenker bare på den første linja hvor noen er brune som et nystekt brød... Og hvordan er det med de barnesangene som inneholder neger? F.eks denne: http://www.youtube.com/watch?v=TFEw8sGvyNQ Var det slik at alt skulle bli forbudt, endres eller?Nå spørr jeg kun fordi jeg lurer, for det vet jeg faktisk ikke. Anonymous poster hash: 9defb...a3d
Anonym bruker Skrevet 14. september 2013 #29 Skrevet 14. september 2013 Jeg syntes mange drar rasisme-kortet for alt og ingenting og ofte uten grunn. Og jeg har av den oppfattelse at mange mener de har rett til å kalle "oss hvite" det de vil og gjøre hva de vil for de de er utlendinger. Sier vi imot er vi rasister. Jeg har opplevd MYE rasisme mot meg som hvit. Og ALLTID hvis jeg svarer eller spør hvorfor de sier/gjør slikt er svaret : "din Jævla rasist!" Selv min svigermor, hun er lyst brun (ser solbrun ut), har brunt hår og brune øyne og er afrikaner har opplevd andre afrikanere dra rasisme-kortet mot henne fordi hun ikke ser afrikansk ut. En mann som var mørkere enn henne snek i køen rett foran henne. Hun ba han respektere køen og stelle seg bakerst. Da ble hun kalt masse "fint" og Jævla rasist før han begynte å tyte om hvor synd det var i han som ikke kunne engang handle mat uten å bli utsatt for rasisme og mye annet "fint" på sitt eget språk. Svigermor har samme språk og svarte han pent at her var han rasisten og at han oppførte seg skammelig. Da kom det "Sorry my sister! So Sorry beutifull sister!" Før han pent stelte seg bakerst i køen. Det jeg sier er at her går ting begge veier og at vi som hvite må trå forsiktig Pga rasisme. Det er ikke rasisme andre veien tydligvis.. Uansett er det ikke riktig og folk bør virkelig skjerpe seg. Det må begynne med oss voksene for det er vi som gir fordommer til barna. Selv er en av mine bestevenninner fra Pakistan, en annen venn er fra Afghanistan og svigermor er afrikaner. Jeg er også venner med portugiserne, kinesere, briter, thailendere, vietnamesere og indere. Og nordmenn. Flotte mennesker alle sammen! Anonymous poster hash: e7687...ab5
Anonym bruker Skrevet 14. september 2013 #30 Skrevet 14. september 2013 Er totalt i mot rasistiske utsagn, mobbing og diskriminering uansett rase, religion eller kjønn! Med det sagt så hører jeg støtt og stadig hvor synd det er i de med en annen etnisk bakgrunn, fordi det har blitt sagt et litt skjeiv ord, eller at de mener de har blitt forskjellsbehandlet, eller kanskje ikke det en gang.. Det jeg har opplevd er å bli kalt hore av menn med annen bakgrunn (når jeg har gått sammen med mine tre barn, i helt vanlige klær. Dvs ingen utringninger el). Jeg har opplevd utfrysning av kvinner med annen bakgrunn fordi jeg er "hvit". Opplevd å bli nedringt med stønning i tlf mm fra folk med en annen bakgrunn osv.. Lista er lang. Selv om dette har skjedd kjenner jeg så mange flotte og fine folk med en annen bakgrunn en meg, og mener nok man må ta hver enkelt person for hva dem er og står for. "slemme" folk finnes i alle raser. Uansett, slike kommentarer du har fått høre er total uakseptabel! Synd at du har disse erfaringene. Håper likevel at du klarer å se enkeltmenneskene, og ikke rasen. Det er slik som fører til rasisme. Lykke til! Anonymous poster hash: e1679...d7b
Anonym bruker Skrevet 14. september 2013 #31 Skrevet 14. september 2013 Ok... Men vær så snill å ikke dra alle under en kam... Aldri i verden om jeg hadde sagt noe sånt til noen! Anonymous poster hash: 7e5b6...a03
Anonym bruker Skrevet 14. september 2013 #32 Skrevet 14. september 2013 Er like diskriminerende å si til dere hvite kvinner . Etnisk norske blir vel vi kalla? Anonymous poster hash: a2858...e3c
PintSizedDictator Skrevet 14. september 2013 #33 Skrevet 14. september 2013 " I'm not going to spend my life being a colour." Fritt fra en Mj låt. Syns den sier mer en tusen ord. Hvis folk har lyst å kalle meg hviting så kjør på. Jeg er jo hvit, men jeg er også et menneske og jeg har et navn. Jeg foretrekker at det brukes. Evt. kan man kalle meg Your Exellence.
Jallow B Skrevet 14. september 2013 #34 Skrevet 14. september 2013 er så mange år siden den "historien" at de kan ikke drive i dagens samfunn å bli støtt for det KONSTANT enda.. Nå vet jeg om så mange "mørke" som har drept hvite både i dette landet og i andre land i nyere tider at det er vel ikke rart de får dårlige "fordommer" heller? Selv om de var slaver så kan vi ikke ignorere det dem gjør mot oss som faktisk er snille og tar dem imot, så det er faktisk ikke bedre av DEM å kalle meg hore i Norge, enn for meg å kalle dem svart ! Og ikke nok med det men de fortsetter jo nedi afrika å drepe hverandre, lynsjing osv av ulike stammer at de har vel snart stått for mest av den utryddinga selv, kan nesten tenke meg at en del av slekten til dem som ble tatt med som "arbeidsslaver" den gangen nå har et langt bedre liv i USA enn det slekten deres har nå nedi afrika... Anonymous poster hash: ba7bc...bc7 "Snille og tar de imot". Etter at europeere, faktisk, har vært der nede, kolonisert og ødelagt kulturer og historier fordi "de må siviliseres" og "trengte vår hjelp". Det skjer ennå, til dags dato, at mørkhudede blir drept KUN fordi de er mørke, intet annet. Hvor mange drapssaker, hvor en mørk har gjort det samme KUN fordi vedkommende var hvit, vet du egentlig om? Det skjer ennå, pr dags dato, at svarte får strengere straffer for det samme som en hvit har gjort. Svarte blir stoppet på gaten og ransaket, uten grunn. Skjer dette med hvite? Utenlandske navn på søknader blir kastet rett i søpla, pga navnet. Skjer dette med hvite? Jeg har blitt kalt "nigger-elsker" mens jeg sto med BARNET mitt. Mannen opplever at folk holder mer på veska fordi han kommer i heisen. Han har fått slengt "jævla nigger" etter seg X antall ganger, og folk vet NØYAKTIG hvor det ordet kommer fra. "Hviting" eller "potet" har faktisk ikke samme forhistorie, og det kan virkelig ikke sammenlignes. Min mann er IKKE ansvarlig for at en annen afrikaner har voldtatt, ranet, eller gjort noe som helst kriminelt. Det eneste han og andre afrikanere deler, er samme hudfarge. DU er ikke ansvarlig for det hvite kvinner gjør, er du vel? Rasisme er mer enn ord, det er politiske holdninger, medias holdninger, og samfunnets holdninger. Den behandling en person med afrikansk pass får, sammenlignet med en med europeisk pass, sier det meste. Da opprettholder dere jo de stygge ordene. "Det er lov å kalle folk sårende ting, så lenge de ikke hører det selv". Er det en lærdom du vil støtte? Skal ærlig innrømme at jeg ikke er så nøye på ordene jeg bruker, som noen sier, synd at man har så dårlig språkvokabular. Men jeg synes det er mye enklere benevne noen som negre eller svartinger... Desverre har jeg vokst opp med de ordene, og klarer ikke helt å plukke dem av meg. Men det har kanskje med hvor man bor i landet også? skal ikke forsvare det, og prøver å skjerpe meg, men hører ofte rundt meg at andre bruker det også. Men tror ikke mange tørr innrømme at dem faktisk bruker slike benevnelser. Sier aldri dette så barna hører, og det er eg helt sikker på! Der gjør jeg mitt beste for at dem skal få forståelse for at man har forskjellige hudfarger. Anonymous poster hash: 9defb...a3d Jeg er vokst opp med at "svarting" var ett vanlig ord. Og det har jeg lagt vekk, og jeg kommenterer det når andre bruker det, eller andre unødvendige ord. Hvorfor må man si neger? Hvorfor ikke afrikaner? Mørkhudet? Selv om du ikke sier det foran barna dine, er det faktisk en holdning som du viderefører. Blir som krangling hjemme, som man "vet at barna ikke får med seg". De får det med seg.
Jallow B Skrevet 14. september 2013 #35 Skrevet 14. september 2013 Noen barn er brune som et nystekt brø' Noen barn er gule og noen barn er rø' Noen barn er hvite, noen nesten blå. Meget er forskjellig - men det er utenpå Jeg må bare spørre, er denne sangen "lov" til å synge enda? Tenker bare på den første linja hvor noen er brune som et nystekt brød... Og hvordan er det med de barnesangene som inneholder neger? F.eks denne: http://www.youtube.com/watch?v=TFEw8sGvyNQ Var det slik at alt skulle bli forbudt, endres eller? Nå spørr jeg kun fordi jeg lurer, for det vet jeg faktisk ikke. Anonymous poster hash: 9defb...a3d Unnskyld meg, men har du sett bildene på videoen du linker til her? Denne sangen er gammel, og burde slettes fullstendig. Vi vet bedre idag enn da, hvorfor skal man videreføre sånne holdninger?
Jallow B Skrevet 14. september 2013 #36 Skrevet 14. september 2013 http://thisiswhiteculture.tumblr.com/post/61195562184 Fint tillegg til denne diskusjonen.
CaptainHindsight Skrevet 14. september 2013 #37 Skrevet 14. september 2013 Det skjer ennå, til dags dato, at mørkhudede blir drept KUN fordi de er mørke, intet annet. Hvor mange drapssaker, hvor en mørk har gjort det samme KUN fordi vedkommende var hvit, vet du egentlig om? Det skjer ennå, pr dags dato, at svarte får strengere straffer for det samme som en hvit har gjort. Svarte blir stoppet på gaten og ransaket, uten grunn. Skjer dette med hvite? Tuller du? Den farligste jobben i hele verden er å være hvit bonde i Sør-Afrika. Disse menneskene blir drept på grunn av hudfarge. Selv Jacob Zuma, Sør-Afrikas president, la opp til dette ved å egge opp "Kill the boer, kill the farmer"... Rasisme går begge veier, og BEGGE deler er like ille. Jeg har bodd flere steder i mitt liv, og har opplevd mye rasisme mot meg. Det er overhodet ikke noe mer akseptabelt enn om jeg var mørk i huden. Mannen min er fra USA og har måtte tåle mye fordommer. Da han studerte i USA ble han også diskriminert på bakgrunn av hudfarge og kjønn. De fleste andre kan få stipend, men ikke hvite menn. Er det riktig? Å skal begynne å snakke om "white privilege" eller "white guilt" blir for dumt nå i 2013. Det er på tide å legge dette bak seg og se fremover. Ikke glemme, men ikke velte seg i elendigheten. Ingen fortjener å lide på grunn av hva forfedrene har gjort, og å mene noe annet er rasistisk og lite intelligent. Helt ærlig syns jeg du har et veldig unyansert bilde av virkeligheten.
Anonym bruker Skrevet 14. september 2013 #38 Skrevet 14. september 2013 Jeg synes alle kallenavn som går på andres utseende er tragisk. Enten om det er mellom etnisk norske eller mellom folkeslag, helt på trynet uansett. Har selv blitt ropt hore og div. utseendebaserte kallenavn etter av folk fra utendlandsk opprinnelse, men jeg greier bare ikke å bli såra av det altså, det skal litt mere til. Synes det blir litt hårsårt å bli lei seg av noe så utrolig barnslig og dumt. Anonymous poster hash: c42fa...5e1
Jallow B Skrevet 14. september 2013 #39 Skrevet 14. september 2013 Det skjer ennå, til dags dato, at mørkhudede blir drept KUN fordi de er mørke, intet annet. Hvor mange drapssaker, hvor en mørk har gjort det samme KUN fordi vedkommende var hvit, vet du egentlig om? Det skjer ennå, pr dags dato, at svarte får strengere straffer for det samme som en hvit har gjort. Svarte blir stoppet på gaten og ransaket, uten grunn. Skjer dette med hvite? Tuller du? Den farligste jobben i hele verden er å være hvit bonde i Sør-Afrika. Disse menneskene blir drept på grunn av hudfarge. Selv Jacob Zuma, Sør-Afrikas president, la opp til dette ved å egge opp "Kill the boer, kill the farmer"... Rasisme går begge veier, og BEGGE deler er like ille. Jeg har bodd flere steder i mitt liv, og har opplevd mye rasisme mot meg. Det er overhodet ikke noe mer akseptabelt enn om jeg var mørk i huden. Mannen min er fra USA og har måtte tåle mye fordommer. Da han studerte i USA ble han også diskriminert på bakgrunn av hudfarge og kjønn. De fleste andre kan få stipend, men ikke hvite menn. Er det riktig? Å skal begynne å snakke om "white privilege" eller "white guilt" blir for dumt nå i 2013. Det er på tide å legge dette bak seg og se fremover. Ikke glemme, men ikke velte seg i elendigheten. Ingen fortjener å lide på grunn av hva forfedrene har gjort, og å mene noe annet er rasistisk og lite intelligent. Helt ærlig syns jeg du har et veldig unyansert bilde av virkeligheten. ...og hvordan var det nå de hvite kom til Sør-Afrika, og hvor lenge er det siden de valgte å ikke ha sine egne, hvite samfunn..? Åh, nei, stemmer, det eksisterer ennå. Steder i AFRIKA hvor svarte ikke får komme inn. i Afrika. Tygg litt på den. At de er forbanna, forbauser meg ikke i det hele tatt. White privilege eksisterer idag, i 2013. Hvorfor skal man da ikke snakke om det? Jeg snakker ikke om å føle skyld for noe som helst, men å være klar over at white privilege eksisterer, og dermed prøve å endre nettopp det. Det er nå en gang sånn at uansett hvor man drar i verden, vil man kunne få enkelte privilegier kun fordi man er hvit. Hvor i verden kan du dra og få det samme, kun fordi du er svart?
Jallow B Skrevet 14. september 2013 #40 Skrevet 14. september 2013 http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=Bf0zfMl5KSA En video på 55min, som handler om white privilege, og som absolutt er aktuell pr dags dato. Jane Elliott sitt prosjekt forsatte i mange år fremover, og det er ikke lenge siden hun utførte ett av sine siste, i UK. Absolutt verdt minuttene, og inneholder mye lærdom som mange europeere ikke engang tenker over i hverdagen.
CaptainHindsight Skrevet 14. september 2013 #41 Skrevet 14. september 2013 Det skjer ennå, til dags dato, at mørkhudede blir drept KUN fordi de er mørke, intet annet. Hvor mange drapssaker, hvor en mørk har gjort det samme KUN fordi vedkommende var hvit, vet du egentlig om? Det skjer ennå, pr dags dato, at svarte får strengere straffer for det samme som en hvit har gjort. Svarte blir stoppet på gaten og ransaket, uten grunn. Skjer dette med hvite? Tuller du? Den farligste jobben i hele verden er å være hvit bonde i Sør-Afrika. Disse menneskene blir drept på grunn av hudfarge. Selv Jacob Zuma, Sør-Afrikas president, la opp til dette ved å egge opp "Kill the boer, kill the farmer"... Rasisme går begge veier, og BEGGE deler er like ille. Jeg har bodd flere steder i mitt liv, og har opplevd mye rasisme mot meg. Det er overhodet ikke noe mer akseptabelt enn om jeg var mørk i huden. Mannen min er fra USA og har måtte tåle mye fordommer. Da han studerte i USA ble han også diskriminert på bakgrunn av hudfarge og kjønn. De fleste andre kan få stipend, men ikke hvite menn. Er det riktig? Å skal begynne å snakke om "white privilege" eller "white guilt" blir for dumt nå i 2013. Det er på tide å legge dette bak seg og se fremover. Ikke glemme, men ikke velte seg i elendigheten. Ingen fortjener å lide på grunn av hva forfedrene har gjort, og å mene noe annet er rasistisk og lite intelligent. Helt ærlig syns jeg du har et veldig unyansert bilde av virkeligheten. ...og hvordan var det nå de hvite kom til Sør-Afrika, og hvor lenge er det siden de valgte å ikke ha sine egne, hvite samfunn..? Åh, nei, stemmer, det eksisterer ennå. Steder i AFRIKA hvor svarte ikke får komme inn. i Afrika. Tygg litt på den. At de er forbanna, forbauser meg ikke i det hele tatt. White privilege eksisterer idag, i 2013. Hvorfor skal man da ikke snakke om det? Jeg snakker ikke om å føle skyld for noe som helst, men å være klar over at white privilege eksisterer, og dermed prøve å endre nettopp det. Det er nå en gang sånn at uansett hvor man drar i verden, vil man kunne få enkelte privilegier kun fordi man er hvit. Hvor i verden kan du dra og få det samme, kun fordi du er svart? Så du mener at fordi hvite kom til Afrika på 1600-tallet så er det fullt lovlig å slakte ned etterkommerne deres i 2013? Apartheid er selvfølgelig grusomt, men det er ikke apartheid lenger nå. Inngjerdede samfunn finner man i hele verden, og stikkordet er penger. Ikke hudfarge. Jeg vet nok om Sør-Afrikas historie til å vite at den er blodig og grusom, men det rettferdiggjør ikke det som skjer der nede nå. At du mener man har rett til å drepe fordi man er forbannet sier mye om deg. Det finnes nok av steder i verden man blir sett ned på som hvit, noe jeg har opplevd selv. I Sør-Afrika ble jeg spyttet på og kalt rasist (At de selv var rasistene tenkte de tydeligvis ikke på) I Sør-Amerika var det nesten umulig å få seg jobb, de ga jobbene til sine egne. I Asia ble det byttet på å kalle meg en hore, fordi jeg er en hvit kvinne, og beundret, som hvit kvinne. Så selvfølgelig er det steder hvor dette har betydning, men ikke alle. Det finnes ikke noe mer rasistisk enn å mene at rasisme mot hvite er "omvendt rasisme".
Jallow B Skrevet 14. september 2013 #42 Skrevet 14. september 2013 Så du mener at fordi hvite kom til Afrika på 1600-tallet så er det fullt lovlig å slakte ned etterkommerne deres i 2013? Apartheid er selvfølgelig grusomt, men det er ikke apartheid lenger nå. Inngjerdede samfunn finner man i hele verden, og stikkordet er penger. Ikke hudfarge. Jeg vet nok om Sør-Afrikas historie til å vite at den er blodig og grusom, men det rettferdiggjør ikke det som skjer der nede nå. At du mener man har rett til å drepe fordi man er forbannet sier mye om deg. Det finnes nok av steder i verden man blir sett ned på som hvit, noe jeg har opplevd selv. I Sør-Afrika ble jeg spyttet på og kalt rasist (At de selv var rasistene tenkte de tydeligvis ikke på) I Sør-Amerika var det nesten umulig å få seg jobb, de ga jobbene til sine egne. I Asia ble det byttet på å kalle meg en hore, fordi jeg er en hvit kvinne, og beundret, som hvit kvinne. Så selvfølgelig er det steder hvor dette har betydning, men ikke alle. Det finnes ikke noe mer rasistisk enn å mene at rasisme mot hvite er "omvendt rasisme". Jeg skrev ikke at det var greit, jeg skrev at jeg forstår sinnet deres. Hvorfor tror du de hvite har mer penger der nede? Hvorfor tror du de hvite har bedre tilgang på det meste der nede? Jeg skrev forøvrig heller ingenting om rett til å drepe, eller å skade noen. Selvfølgelig eksisterer det rasisme mot hvite også, men ikke i "hvite" land. Du vil alikevel, i 95% av tilfellene, i 95% av landene du drar til i hele verden, få privileger fordi du er hvit, som mørke ikke får. At du har opplevd rasisme i enkelte "fargede land", endrer ikke det faktum.
CaptainHindsight Skrevet 14. september 2013 #43 Skrevet 14. september 2013 Så du mener at fordi hvite kom til Afrika på 1600-tallet så er det fullt lovlig å slakte ned etterkommerne deres i 2013? Apartheid er selvfølgelig grusomt, men det er ikke apartheid lenger nå. Inngjerdede samfunn finner man i hele verden, og stikkordet er penger. Ikke hudfarge. Jeg vet nok om Sør-Afrikas historie til å vite at den er blodig og grusom, men det rettferdiggjør ikke det som skjer der nede nå. At du mener man har rett til å drepe fordi man er forbannet sier mye om deg. Det finnes nok av steder i verden man blir sett ned på som hvit, noe jeg har opplevd selv. I Sør-Afrika ble jeg spyttet på og kalt rasist (At de selv var rasistene tenkte de tydeligvis ikke på) I Sør-Amerika var det nesten umulig å få seg jobb, de ga jobbene til sine egne. I Asia ble det byttet på å kalle meg en hore, fordi jeg er en hvit kvinne, og beundret, som hvit kvinne. Så selvfølgelig er det steder hvor dette har betydning, men ikke alle. Det finnes ikke noe mer rasistisk enn å mene at rasisme mot hvite er "omvendt rasisme". Jeg skrev ikke at det var greit, jeg skrev at jeg forstår sinnet deres. Hvorfor tror du de hvite har mer penger der nede? Hvorfor tror du de hvite har bedre tilgang på det meste der nede? Jeg skrev forøvrig heller ingenting om rett til å drepe, eller å skade noen. Selvfølgelig eksisterer det rasisme mot hvite også, men ikke i "hvite" land. Du vil alikevel, i 95% av tilfellene, i 95% av landene du drar til i hele verden, få privileger fordi du er hvit, som mørke ikke får. At du har opplevd rasisme i enkelte "fargede land", endrer ikke det faktum. Tror det er mer komplekst enn som så. USA blir enda regnet som et "hvitt land", og jeg har allerede nevnt at han også har blitt utsatt for både fordommer og diskriminering. Det høres nesten ut som om du mener at diskriminering mot en hvit mann er mindre alvorlig enn diskriminering mot en sort mann. Syns faktisk det er helt utrolig at i en tråd som handler om rasisme, så klarer man å snakke om at hvite har gjort så mye galt at det rettferdiggjør det. Kan man ikke bare være enige i at rasisme, fordommer og diskriminering er ille, uansett hvem det rammer? Jeg kjenner meg ikke igjen i hva du skriver, så tror vi lar ballen ligge død.
Anonym bruker Skrevet 14. september 2013 #44 Skrevet 14. september 2013 Selv om dette, rent grammatisk sett, ser ut som trolle-innlegg, skal jeg svare. Det skjer. Det skjer nesten hver dag med mannen min og venner, og det vil dessverre fortsette å skje. Det er vårt ansvar å oppdra barna våre bedre enn som så, og det er vi hvite som må stoppe det fra å fortsette. Du er faenma helt utrolig. Lurer på om du er et troll, for ingen kan være så korka. Anonymous poster hash: 28ca9...29a
Jallow B Skrevet 14. september 2013 #45 Skrevet 14. september 2013 Tror det er mer komplekst enn som så. USA blir enda regnet som et "hvitt land", og jeg har allerede nevnt at han også har blitt utsatt for både fordommer og diskriminering. Det høres nesten ut som om du mener at diskriminering mot en hvit mann er mindre alvorlig enn diskriminering mot en sort mann. Syns faktisk det er helt utrolig at i en tråd som handler om rasisme, så klarer man å snakke om at hvite har gjort så mye galt at det rettferdiggjør det. Kan man ikke bare være enige i at rasisme, fordommer og diskriminering er ille, uansett hvem det rammer? Jeg kjenner meg ikke igjen i hva du skriver, så tror vi lar ballen ligge død. Hva kjenner du deg ikke igjen i, at hvite har privilegier? Isåfall anbefaler jeg deg å f.eks se videoen jeg postet. Om man vil eller ikke, så har man, som hvit, privilegier. Jeg rettferdiggjør ingenting. Men hvorfor, i en tråd som starter med at en afrikansk kvinne ( om det nå ikke er ett troll ) undres over hvorfor hun får de kommentarer man får, skal det vris over på "men afrikanske er rasister også assa!!!" ? Hvorfor kan man ikke diskutere temaet? Hvorfor, når en mørk person opplever rasisme, må man absolutt vri det over til at det gjør hvite også? Det ene gjør det ikke bedre enn det andre.
Jallow B Skrevet 14. september 2013 #46 Skrevet 14. september 2013 Selv om dette, rent grammatisk sett, ser ut som trolle-innlegg, skal jeg svare. Det skjer. Det skjer nesten hver dag med mannen min og venner, og det vil dessverre fortsette å skje. Det er vårt ansvar å oppdra barna våre bedre enn som så, og det er vi hvite som må stoppe det fra å fortsette. Du er faenma helt utrolig. Lurer på om du er et troll, for ingen kan være så korka. Anonymous poster hash: 28ca9...29a Og hva var korka med det jeg skrev her?
Anonym bruker Skrevet 14. september 2013 #47 Skrevet 14. september 2013 Har så lyst til å spørre om du ikke er fra Djibouti... Der ble jeg forøvrig kalt Barbi, Prinsesse, Spøkelse, hore, Snøhvit osvosvosv.. Skjønner jo at du blir støtt, men skjønner ikke hvorfor du velger å ta det inn over deg. Jeg valgte å overse oppkallingen av meg og barna mine, men jeg kunne ikke "ta" igjen for DA hadde jeg vært i deep shit, men det vet du sikkert litt om. Anonymous poster hash: 245dc...9cf
Bustetroll Skrevet 14. september 2013 #48 Skrevet 14. september 2013 Jeg er en kvinne med Afrikansk opprinnelse. Jeg flyttet til Norge da jeg var tolv år i lag med foreldrene mine. Vi kommer i fra Somalia. Og jeg må si at jeg føler meg litt diskriminert av dere hvite kvinner. Jeg har blitt kalt for brunost og for svartsau. Det er helst blondiner som har sagt det til meg. Føler meg veldig støtt av sånne uttalelser. Anonymous poster hash: fbebf...03b Jeg tror jeg må være ordblind.. Har lest overskriften på denne tråden sikkert 10 ganger i dag, og jeg har HVER gang lest: "Til dere med hvite tenner". Så bestemte jeg meg for å trykke, for kanskje det var noen gode tips til tannbleking eller noe.. Etter å ha lest teksten , måtte jeg sjekke overskriften på nytt.. Jaja. De gærne har det godt
CaptainHindsight Skrevet 14. september 2013 #49 Skrevet 14. september 2013 Tror det er mer komplekst enn som så. USA blir enda regnet som et "hvitt land", og jeg har allerede nevnt at han også har blitt utsatt for både fordommer og diskriminering. Det høres nesten ut som om du mener at diskriminering mot en hvit mann er mindre alvorlig enn diskriminering mot en sort mann. Syns faktisk det er helt utrolig at i en tråd som handler om rasisme, så klarer man å snakke om at hvite har gjort så mye galt at det rettferdiggjør det. Kan man ikke bare være enige i at rasisme, fordommer og diskriminering er ille, uansett hvem det rammer? Jeg kjenner meg ikke igjen i hva du skriver, så tror vi lar ballen ligge død. Hva kjenner du deg ikke igjen i, at hvite har privilegier? Isåfall anbefaler jeg deg å f.eks se videoen jeg postet. Om man vil eller ikke, så har man, som hvit, privilegier. Jeg rettferdiggjør ingenting. Men hvorfor, i en tråd som starter med at en afrikansk kvinne ( om det nå ikke er ett troll ) undres over hvorfor hun får de kommentarer man får, skal det vris over på "men afrikanske er rasister også assa!!!" ? Hvorfor kan man ikke diskutere temaet? Hvorfor, når en mørk person opplever rasisme, må man absolutt vri det over til at det gjør hvite også? Det ene gjør det ikke bedre enn det andre. Problemet mitt er at du legger skyld på de hvite. Selv når trådstarter faktisk generaliserer og fordømmer så snakker du om hvite privilegier og at vi hvite må lære barna våre bedre. Problemet ligger faktisk i at man IGJEN deler opp i raser, istedenfor å takle det virkelige problemet.
Bustetroll Skrevet 14. september 2013 #50 Skrevet 14. september 2013 Selv om dette, rent grammatisk sett, ser ut som trolle-innlegg, skal jeg svare. Det skjer. Det skjer nesten hver dag med mannen min og venner, og det vil dessverre fortsette å skje. Det er vårt ansvar å oppdra barna våre bedre enn som så, og det er vi hvite som må stoppe det fra å fortsette. Du er faenma helt utrolig. Lurer på om du er et troll, for ingen kan være så korka. Anonymous poster hash: 28ca9...29a Og hva var korka med det jeg skrev her? Er det du og mannen din som sitter i Carl Johan og spiller musikk?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå