Gå til innhold

Til dere hvite kvinner

Anbefalte innlegg

Skrevet

hadde jeg emigrert som flyktning eller whatever til Somalia, så kan du banne deg faen på at jeg hadde blitt kalt HVITING, potet, melk og det er nok bare forbokstaven, og JEG MÅTTE PENT finne meg i det der nede,

-og ja, jeg hadde vært hvis og de andre brune, klart de hadde snakket om meg (ikke bare for å være stygge men folk velger jo å si "hviting" på hver sin måte)..

hadde ikke FORVENTA å komme til Somalia uten å bli kalt for noe ang min hudfarge!! det er jo helt tåpelig..

Anonymous poster hash: ba7bc...bc7

Nei, man må ikke pent finne seg i det, hverken her eller der.

og "hviting" er like stygt som "svarting"....og det ER jo bare fakta.... noen er brune, andre er svarte, noen er gule, andre er hvite

Anonymous poster hash: ba7bc...bc7

white privilege og historien gjør faktisk det ene verre enn det andre.

jeg personlig sier aldri sjokolade, neger, brunost osv til mørkhusede folk, men skal innrømme at vi ofte bruker det i familie og vennekrets når vi prater om mørkhudede. men å si det direkte kunne aldri falt meg inn. Har flere venner som er mørkhudede, og selv opplever jeg at dem selv kaller seg for neger, pepperkake osv. Tenker at dere selv må få styre hva dere vil kalles for selv om vi selvfølgelig også skal legge til grunne for at dette ikke blir videreført.

Ikke ta deg nær av det, er akkurat det samme som at dere kaller oss for snømenn. Hva er forskjellen mellom en loff og et svidd brød? Vi bruker slike beneninger om hverandre.

Anonymous poster hash: 9defb...a3d

Da opprettholder dere jo de stygge ordene. "Det er lov å kalle folk sårende ting, så lenge de ikke hører det selv". Er det en lærdom du vil støtte?
Hva mener du egentlig med white privilege ?
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her i Norge har nå de svarte et privilegium.

Bare å rope ut rasisme så blir motstanderen naglet.

Slik fikk en i klassen min førerkortet, hylte rasist når han strøk helt berettiget.

Han skrøt av de jævla dumme potetene som gjorde som han sa. Det hadde ikke foregått noe rasistisk.

Anonymous poster hash: b09b6...ffc

Skrevet

Om du vil lese litt mer om det, kan det gjøres her:

http://www.whiteprivilegeconference.com/white_privilege.html

http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/Er-du-privilegert-7152597.html#.UjSZesZkOSo

"White privilege is a term used to describe certain unintentional benefits given to people of Caucasian descent. It is distinct from racism, as the recipients and even practitioners may be unaware that they are in a race-based system of decisions. Experts are divided over the presence and prevalence of white privilege in modern society; some believe it is a serious problem with little hope of solutions, while others consider it a dwindling concept in the modern world."

Skrevet

Her i Norge har nå de svarte et privilegium.

Bare å rope ut rasisme så blir motstanderen naglet.

Slik fikk en i klassen min førerkortet, hylte rasist når han strøk helt berettiget.

Han skrøt av de jævla dumme potetene som gjorde som han sa. Det hadde ikke foregått noe rasistisk.

Anonymous poster hash: b09b6...ffc

Og sånn skal det heller ikke være. Altfor mange nordmenn er redd for å bli kalt rasist, og lar dermed sånt som dette gå. Var det ingen som sa ifra om dette videre...?

Skrevet

Om du vil lese litt mer om det, kan det gjøres her:

http://www.whiteprivilegeconference.com/white_privilege.html

http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/Er-du-privilegert-7152597.html#.UjSZesZkOSo

"White privilege is a term used to describe certain unintentional benefits given to people of Caucasian descent. It is distinct from racism, as the recipients and even practitioners may be unaware that they are in a race-based system of decisions. Experts are divided over the presence and prevalence of white privilege in modern society; some believe it is a serious problem with little hope of solutions, while others consider it a dwindling concept in the modern world."

Examples of Privilege

Being able to…

• assume that most of the people you or your children study in history classes and textbooks will be of the same race, gender, or sexual orientation as you are
  • assume that your failures will not be attributed to your race, or your gender
  • assume that if you work hard and follow the rules, you will get what you deserve
  • success without other people being surprised; and without being held to a higher standard
  • go out in public without fear of being harassed or constantly worried about physical safety
  • not have to think about your race, or your gender, or your sexual orientation, or disabilities, on a daily basis...

Noe som betyr at som hvit kvinne boende på et sted med mange innvandrere så er jeg IKKE priviligert. 

Anonymous poster hash: 28ca9...29a

Skrevet

Du bor i Norge. Selv om du bor på ett sted med mange innvandrere, vil samfunnet som en helhet behandle deg bedre, og det er det white privilege går på.

Skrevet

Du bor i Norge. Selv om du bor på ett sted med mange innvandrere, vil samfunnet som en helhet behandle deg bedre, og det er det white privilege går på.

Tror du på dette selv? Du må trolle, for dette er bare idiotisk!!

Skrevet

Æææ, mener du at du som nordmann i Norge ikke blir behandlet bedre enn innvandrere? Skjønner at du bor en plass med mange innvandrer, men nå snakker hun om Norge som helhet. Når det gjelder fordommer, jobbmuligheter o.l. i Norge. Hvem står sterkere generelt, du eller en innvandrer?

Anonymous poster hash: 8360d...eb0

Skrevet

Trist å høre. Skjønner godt at du reagerer på det. De som sa det burde visst bedre. Hev deg over det, og tenk at du er bedre enn dem.

Anonymous poster hash: d47b1...f66

Skrevet

Æææ, mener du at du som nordmann i Norge ikke blir behandlet bedre enn innvandrere? Skjønner at du bor en plass med mange innvandrer, men nå snakker hun om Norge som helhet. Når det gjelder fordommer, jobbmuligheter o.l. i Norge. Hvem står sterkere generelt, du eller en innvandrer?

...what she said.

Skrevet

...what she said.

Og hvor sterkt tror du en nordmann står ellers i verden? Som f.eks i Qatar?

En nordmann vil alltid bli valgt over en innvandrer som ikke engang kan norsk, og det skjønner jeg!

Skrevet

...what she said.

En nordmann vil alltid bli valgt over en innvandrer som ikke engang kan norsk, og det skjønner jeg!

Vi snakker om Norge nå, gjør vi ikke?

Og jeg tenker på innvandrere som også KAN norsk.

Skrevet

...what she said.

Vet ikke i Qatar, men i Egypt og Palestina stilte jeg som nordmann svært sterk som jobbkandidat. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...