Gå til innhold

Til dere hvite kvinner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en kvinne med Afrikansk opprinnelse. Jeg flyttet til Norge da jeg var tolv år i lag med foreldrene mine. Vi kommer i fra Somalia. Og jeg må si at jeg føler meg litt diskriminert av dere hvite kvinner. Jeg har blitt kalt for brunost og for svartsau. Det er helst blondiner som har sagt det til meg.

Føler meg veldig støtt av sånne uttalelser.

Anonymous poster hash: fbebf...03b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selv om dette, rent grammatisk sett, ser ut som trolle-innlegg, skal jeg svare.

Det skjer. Det skjer nesten hver dag med mannen min og venner, og det vil dessverre fortsette å skje. Det er vårt ansvar å oppdra barna våre bedre enn som så, og det er vi hvite som må stoppe det fra å fortsette.

Skrevet

Så leit at du har hatt slike opplevelser.  Jeg håper du klarer å legge det bak deg.  

Og så synes jeg der er dumt at du generaliserer, jeg regner med at ikke ALLE hvite eller blonde kvinner har kommet med negative kommentarer til deg? 

Anonymous poster hash: d7a00...d6e
Skrevet

Så leit at du har hatt slike opplevelser.  Jeg håper du klarer å legge det bak deg.  

Og så synes jeg der er dumt at du generaliserer, jeg regner med at ikke ALLE hvite eller blonde kvinner har kommet med negative kommentarer til deg? 

Anonymous poster hash: d7a00...d6e

Vi har white privilege, det har ikke hun. 

Jeg tok det for øvrig ikke som en negativ generalisering, men det er hvite det kommer fra, og det er utrolig mange som mener kommentarer som dette må mørkhuda bare tåle,"for det er jo bare en spøk".

Skrevet

hadde jeg emigrert som flyktning eller whatever til Somalia, så kan du banne deg faen på at jeg hadde blitt kalt HVITING, potet, melk og det er nok bare forbokstaven, og JEG MÅTTE PENT finne meg i det der nede,

-og ja, jeg hadde vært hvis og de andre brune, klart de hadde snakket om meg (ikke bare for å være stygge men folk velger jo å si "hviting" på hver sin måte)..

hadde ikke FORVENTA å komme til Somalia uten å bli kalt for noe ang min hudfarge!! det er jo helt tåpelig..

Anonymous poster hash: ba7bc...bc7
Skrevet

men nei, det gir ingen rett til å være slemme og si stygge ting, selv om "hviting" eller potet hadde jeg bare regna med å bli kalt...

hadde det vært i sammenheng med "white bitch" liksom er det jo noe helt annen, negativt ladet

Skrevet

og "hviting" er like stygt som "svarting"....og det ER jo bare fakta.... noen er brune, andre er svarte, noen er gule, andre er hvite

Skrevet

Så leit at du har hatt slike opplevelser.  Jeg håper du klarer å legge det bak deg.  Og så synes jeg der er dumt at du generaliserer, jeg regner med at ikke ALLE hvite eller blonde kvinner har kommet med negative kommentarer til deg?  Anonymous poster hash: d7a00...d6e

Ikke alle hvite kvinner har sagt slikt til meg. Det finnes mange hyggelige hvite kvinner og. Men noen hvite kvinner har slengt veldig mye dritt til meg.

Skrevet

jeg personlig sier aldri sjokolade, neger, brunost osv til mørkhusede folk, men skal innrømme at vi ofte bruker det i familie og vennekrets når vi prater om mørkhudede. men å si det direkte kunne aldri falt meg inn. Har flere venner som er mørkhudede, og selv opplever jeg at dem selv kaller seg for neger, pepperkake osv. Tenker at dere selv må få styre hva dere vil kalles for selv om vi selvfølgelig også skal legge til grunne for at dette ikke blir videreført.

Ikke ta deg nær av det, er akkurat det samme som at dere kaller oss for snømenn. Hva er forskjellen mellom en loff og et svidd brød? Vi bruker slike beneninger om hverandre.

Anonymous poster hash: 9defb...a3d
Skrevet

hadde jeg emigrert som flyktning eller whatever til Somalia, så kan du banne deg faen på at jeg hadde blitt kalt HVITING, potet, melk og det er nok bare forbokstaven, og JEG MÅTTE PENT finne meg i det der nede,

-og ja, jeg hadde vært hvis og de andre brune, klart de hadde snakket om meg (ikke bare for å være stygge men folk velger jo å si "hviting" på hver sin måte)..

hadde ikke FORVENTA å komme til Somalia uten å bli kalt for noe ang min hudfarge!! det er jo helt tåpelig..

Så difor skal me fortsetje å gje folk kallenamn, sjølv om dei ikkje likar det?  Eg har vore i latinamerika og vart kalla "gringa" mm.  Syntes ikkje det var så hyggeleg, og vil difor sjølvsagt ikkje slenge slike kommentarar etter andre.

Skrevet

Så difor skal me fortsetje å gje folk kallenamn, sjølv om dei ikkje likar det?  Eg har vore i latinamerika og vart kalla "gringa" mm.  Syntes ikkje det var så hyggeleg, og vil difor sjølvsagt ikkje slenge slike kommentarar etter andre.

de fleste gjør det ikke, de fleste sier ikke slike ting til andre om de har sosiale antenner...

jeg sier at dem likevel må FORVENTE det, å forvente noe annet er bare tull !

det vil alltid finnes tullinger som snakker rett fra levra uten filter .. både her og der.

Skrevet

Jeg har kalt noen hvite kvinner for Snehvit, uten da de har tatt seg nær av det. Hva synest dere om det kallenavnet?

Skrevet

Jeg er en kvinne med Afrikansk opprinnelse. Jeg flyttet til Norge da jeg var tolv år i lag med foreldrene mine. Vi kommer i fra Somalia. Og jeg må si at jeg føler meg litt diskriminert av dere hvite kvinner. Jeg har blitt kalt for brunost og for svartsau. Det er helst blondiner som har sagt det til meg.

Føler meg veldig støtt av sånne uttalelser.

Jeg er en hvit kvinne, og synes det er besynderlig at du adresserer dette innlegget til "dere hvite kvinner". Det ville aldri falt meg inn å si diskriminerende ting til noen mennensker uansett bakgrunn eller livsførsel. Det ville vel vært mer passende å henvende deg til "dere som kaller meg svartsau o.l.". Jeg har blitt behandlet dårlig (nedlatende) av kvinner fra England da jeg bodde der, men jeg er klar over at ikke alle engelske kvinner oppfører seg sånn. Det er en farlig ting å generalisere grupper med mennesker, uansett hvilken vei man sparker...

Anonymous poster hash: a364c...150

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Jeg forstår ikke helt hva som får voksne mennesker til å ha behov for å kalle andre mennesker for «sjokolade, snømann eller potet (??)». Det må jo være av mangel på bedre ord? Og det sier jo strengt tatt ganske mye om et underutviklet vokabular. Ganske trist i grunn.

Det er trist at du opplever slikt HI, det burde ikke skje. Samtidig vil jeg si at rasismen går begge veier, veldig mange mørkhudede eller utenlandske har fordommer mot lyshudede, europeiske mennesker også, og da spesielt damer. Det er så dumt, for det bremser utviklingen av et positivt mangfold, og det er stort sett barna som lider. På begge «sider». Så dette er bra å sette fokus på, for vi alle sammen burde tenke over.hvordan vi forholder oss til våre medmennesker. Tea time er i så måte et godt tiltak :)

Skrevet

Jeg har kalt noen hvite kvinner for Snehvit, uten da de har tatt seg nær av det. Hva synest dere om det kallenavnet?

Hahahaha, og du tar deg nær av andre? 

Er jaggu ikke noe bedre selv med andre ord :P

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Og der fant jeg ut at du var et troll.

Trist.

Skrevet

en annen ting: noen nordmenn har kanskje lett for å kalle mørke folk for ufine ting direkte..

- mørkhudede menn har også lett for å komme med LANGT over grensen for akseptable kommentarer til norske jenter.

De kritiserer ofte ikke hudfargen vår, men gjerne kulturen vår (hore osv pga klær vi bruker for eksempel).

Så dette er ikke bare svart/hvitt nei, dette går alle veier.

Skrevet

TROLL. Og, "rasismen" er mye verre den andre veien, faktisk. 

Anonymous poster hash: 84077...9bb
Skrevet

Rasisme kommer i alle former og farger, trist men sant.

Skrevet

Flashback fra barneskolen! 

En i klassen under meg, fra Somalia, kalte meg hvitost, og jeg tenkte at det var greit å kalle henne brunost tilbake. Gjett hvem som måtte ha en alvorsprat med rektor etterpå? 

Skrevet

Nei, man må ikke pent finne seg i det, hverken her eller der.

og "hviting" er like stygt som "svarting"....og det ER jo bare fakta.... noen er brune, andre er svarte, noen er gule, andre er hvite

white privilege og historien gjør faktisk det ene verre enn det andre.

jeg personlig sier aldri sjokolade, neger, brunost osv til mørkhusede folk, men skal innrømme at vi ofte bruker det i familie og vennekrets når vi prater om mørkhudede. men å si det direkte kunne aldri falt meg inn. Har flere venner som er mørkhudede, og selv opplever jeg at dem selv kaller seg for neger, pepperkake osv. Tenker at dere selv må få styre hva dere vil kalles for selv om vi selvfølgelig også skal legge til grunne for at dette ikke blir videreført.

Ikke ta deg nær av det, er akkurat det samme som at dere kaller oss for snømenn. Hva er forskjellen mellom en loff og et svidd brød? Vi bruker slike beneninger om hverandre.

Da opprettholder dere jo de stygge ordene. "Det er lov å kalle folk sårende ting, så lenge de ikke hører det selv". Er det en lærdom du vil støtte?

Skrevet

Flashback fra barneskolen! 

En i klassen under meg, fra Somalia, kalte meg hvitost, og jeg tenkte at det var greit å kalle henne brunost tilbake. Gjett hvem som måtte ha en alvorsprat med rektor etterpå? 

Måtte le litt, råbra kommentar! :) Den personen fikk som fortjent.

Men dette viser bare hvordan verden går, de mørke skal bli beskyttet, selv om dem ofte kommer med det jeg vil kalle nedlatende kommentarer tilbake. 

Selv har jeg valgt å ignorere når mørke kaller meg ting, for det skjer ofte. Er vel den blekeste av de bleke, får høre at jeg er snømann, hvitost, loff og jeg vet ikke hva jeg ikke har måttet godta. Men jeg velger å overse det, og heller føle med de mørke som er så trangsynte at dem kun ser og legger merke til andres feil. 

Skrevet

Brunost? Den var ny for meg! Haha! Synes den var god, jeg. Ikke at jeg ville kalt andre enn solbrune folk det, uavhengig av opprinnelse.

Anonymous poster hash: 86a21...ad8
Skrevet

er så mange år siden den "historien" at de kan ikke drive i dagens samfunn å bli støtt for det KONSTANT enda..

Nå vet jeg om så mange "mørke" som har drept hvite både i dette landet og i andre land i nyere tider at det er vel ikke rart de får dårlige "fordommer" heller?

Selv om de var slaver så kan vi ikke ignorere det dem gjør mot oss som faktisk er snille og tar dem imot, så det er faktisk ikke bedre av DEM å kalle meg hore i Norge, enn for meg å kalle dem svart !

Og ikke nok med det men de fortsetter jo nedi afrika å drepe hverandre, lynsjing osv av ulike stammer at de har vel snart stått for mest av den utryddinga selv, kan nesten tenke meg at en del av slekten til dem som ble tatt med som "arbeidsslaver" den gangen nå har et langt bedre liv i USA enn det slekten deres har nå nedi afrika...

Skrevet

Folkens, dette er Jomfruer/Fru Åsta/Nøffemor som er ute og troller igjen. Hun har vært travel i går kveld/idag.

Ikke mat trollet.

Gjenkjennes på snodig skrivemåte og oppkonstruerte problemstillinger.

Anonymous poster hash: 8e74e...3fb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...