Gå til innhold

Oppblåst av brød og knekkebrød...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått diagnosen irritabel tarm for noen år siden, dette bedret seg heldigvis og legene tok alle slags prøver av meg. Men nå har jeg kuttet ut brød og knekkebrød og jeg er ikke oppblåst i det hele tatt o magen går som den skal. Hva er det je ikke tåler da?

Anonymous poster hash: 8db25...44d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fiber? Det blir ofte anbefalt at man skal spise masse fiber, for det er så bra...men det er noen (inkludert meg :P ) som reagerer på for mye fiber. Så det trenger ikke være noe du ikke tåler :) På samme måte er det mange som reagerer på frukt, kanskje særlig epler (auauau for min del!)

Alternativt så reagerer du litt på gluten, jeg merker stor forskjell hvis jeg holder meg til spelt og havre (som er relativt lave i gluten), og får skikkelig mageknip hvis jeg spiser for mye hvitt hvetemel ;)

Anonymous poster hash: ae5a6...633
Skrevet

Takk for råd:) men kan man ha en type allergi mot hvetemel da?

Skrevet

Hvis man skal være helt korrekt så skiller man mellom allergi og intoleranse. Du kan ha allergi mot hvete, men da reagerer man ofte kraftigere.

http://helsenorge.no/Sykdomogbehandling/Sider/Coliaki/Glutenintoleranse.aspx

Intoleranse kan f.eks være mangel på enzymer som bryter ned innholdet i matvarene (du kan jo se på forskjellen mellom melkeallergi og melkeintoleranse).

Problemet med irritabel tarm er at man ikke helt vet hva det er eller hvorfor man reagerer som man gjør, så man må rett og slett prøve seg frem, uten at det nødvendigvis betyr at man har allergi/intoleranse. 

Anonymous poster hash: ae5a6...633
Skrevet

Takk for råd:) men kan man ha en type allergi mot hvetemel da?

Hvis man har cøliaki så er man allergisk mot gluten som er i hvete og andre kornsorter med gluten.

Men man kan også ha en matintoleranse som kan gi til dels store mageproblemer. Hvilke symptomer man da får kan variere fra person til person, men kan bl.a. være: oppblåsthet, hard eller løs avføring, varierende avføring, magesmerter, eksem, mindre opptak av andre næringsstoffer m.m.

Anonymous poster hash: e78f0...d32

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...