Gå til innhold

Flere med store barn som bruker nattbleie?

Anbefalte innlegg

Gjest Julia1984
Skrevet

Har en gutt som fyller 6 år om en måned. Sluttet med bleier da han fyllte 3 år, uten problem. Men ikke om natten. Han tisser....

Vi har satt inn flere tiltak, prøvd ut minirin uten hell...

Fastlegen beroligger oss med at så og så mange prosent av barn opp til 8 års alder har dette problemet.

Noen med erfaring?

Videoannonse
Annonse
Gjest Sekretøsa
Skrevet

Vår 6åring har kutta ut bleia, men tisser likevel. Ofte på natt, mye på dagen. Har ikke noen tips desverre.. men håper du får noen gode svar :-)

Skrevet

Gutten min var godt over 5 år før han sluttet. Fikk slik alarm matte på helsestasjonen vi skulle prøve. Men, før vi rakk å bruke den var han tørr. 

Søskenbarnet hans var nærmere 10 år før han sluttet med nattbleie.

Skrevet

Har nevø som har det sånn. Han er snart 7 å de får bleier og laken på resept. Bare å slappe av ta det som det kommer.

Skrevet

Ja , min fylte 5 i sommer .

Anonymous poster hash: 2d443...76b

Skrevet

Masse erfaring :) Begge de to eldste har vært sengevætere. Eldste sluttet mef bleier da han var 8 år. Prøvde masse for å få han tørr uten hell. Ga opp og tok tiden til hjelp.

Mellomste er snart 7 år og sluttet nå. Har ikke prøvd noe på henne, bare ventet. Hun har hatt noen uhell, men går stort sett bra.

Jeg var også slik som barn.

Skrevet

Her ligger 10 åringen fremdeles med nattbleie :( Han var tørr i ca 2 uker i 3 års alderen og så ble det vått hver natt. Så da kom bleia på. Det hender han har tørre bleier, så har en liten mistanke om at han rett og slett ikke gidder. Men har lovt han å prøve ut akupunktur, så får vi se. 

Skrevet

7 år. Har forsøkt å vekke på natta, uten bleie, tabletter, kiropraktor. Ikke noe har funka så langt. Muligens litt mindre urin på natta det siste året, men ikke annet enn det. Det jeg vet er et problem med min er at han helst ikke går på do. Så holder man seg hele dagen må det jo ut en gang... Og vi har prata med han om det 1000 ganger, men enda vil han ikke gå om vi minner han på det innimellom heller. Frustrerende tilfelle. Lillesøster sluttet når hun var tre og nå ser det ut som lillebror kan kaste den snart også, han er 3,5...

Anonymous poster hash: cacd1...f95

Skrevet

Hu blir 4 i nov. Vet ikke om det er sent å slutte med nattbleie.vi prøver litt til og fra..

Skrevet

Alle våre tre barn slutta med bleie på dagen ca da de fylte tre år. Eldste og yngste slutta dag og natt samtidig. Mellomste (gutt) brukte nattbleie til han var 6 år. Han har alltid drukket mer enn de andre, og sover utrolig tungt. Siden jeg har ei venninne som har prøvd ut alskens belønningssystemer på sine barn, bestemte vi oss fort for at dette var uaktuelt i vårt hus. Han gjorde det jo ikke med vilje! Hva er vitsen med belønning når han ikke kunne gjøre noe med det? Da blir det bare et negativt stress!

Vi fokuserte ikke på dette i det hele tatt, bare tok på bleia før legging og av igjen og i søpla når han sto opp. Punktum.

Det var litt spm ved overnattinger og slikt, men da sa han bare at han sov så tungt at han ikke merka at han måtte på do. Andre barn slo seg til ro med denne forklaringa, og det ble ikke noe erting.

Plutselig var det bare over, og bleia var tørr. Da var han nesten 6 år. Siden har det vært tørt ( han er 8 nå).

Barn er forskjellige, og så lenge man ikke mistenker at det er en spesiell årsak, tror jeg man bør roe ned så mye som mulig. Da ordner det seg som regel av seg selv!

Anonymous poster hash: 3b939...491
Skrevet

Jeg har en gutt på 7 år som fortsatt bruker nattbleie.

Vi har prøvd belønningssystem, og minirin-tabletter, de virker ikke i det hele tatt, heller ikke med dobbel dose (det var legens forslag, altså!).

Gummilaken med fuktighetsalarm vekket hele resten av familien hver natt -men ikke gutten selv! Han sov like tungt, og kanskje er det der problemet ligger.

Hva må man gjøre for å få bleier og gummilaken "på resept"? Det koster jo en del, dette.

Anonymous poster hash: 1a84a...b1d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...