Anonym bruker Skrevet 13. september 2013 #1 Skrevet 13. september 2013 Vi vurderer å selge leiligheten vår og får takst til tirsdag for å finne ut hva vi faktisk kan få for den. Vi vet at vi tjener på den grunnet tre ting: 1. Vi fikk den for 40 000 under takst for 2 år siden. Den var da taksert til 500 000. Idag blir alle naboleilighetene som er identiske med unntak at de som ikke er gjort noenting med siden de ble bygget i 2004 taksert til 650 000. 2. Vi har pusset opp hele leiligheten 3. Vi har fått brev i posten fra et meglerfirma om at de søker folk som vil selge i borettslaget vårt (alle leilighetene er like) for de har så mange kunder som vil kjøpe leilighet her. Vi har nevnt det for familien og derfor stått på dag og natt siste uken for å bli helt ferdig med oppussing før takstmannen kommer. Alle i familien er like negative. Det er bare tullete av oss å skulle selge nå eller tenke på hus. Vi har jo bare bodd her i 2 år! Mister lysta på å selge og kjøpe noe nytt for jeg vet at vi ikke får noe støtte fra noen i familien ... Anonymous poster hash: 7f2af...7a2
Anonym bruker Skrevet 13. september 2013 #2 Skrevet 13. september 2013 Dere tjener jo mer jo lenger dere bor der, hvorfor vil dere flytte? Anonymous poster hash: 0776e...ec7
Anonym bruker Skrevet 13. september 2013 #3 Skrevet 13. september 2013 Vi vil flytte fordi vi bor i 2. etasje i en leilighet på 67 kvm. Ønsker hus eller leilighet med hage og større plass og et soverom til til et fremtidig barn Anonymous poster hash: 7f2af...7a2
Anonym bruker Skrevet 13. september 2013 #4 Skrevet 13. september 2013 Merkelig av familien deres å bry seg så mye om andres eventuelle salg, og like merkelig at dere overhodet bryr dere om hva andre mener om deres gjøren og laden. Neste gang noen åpner kjeften for å klage på DERES avgjørelse hadde jeg spurt om vedkommende har fritidsproblemer. Anonymous poster hash: cde38...141
Gjest usababy Skrevet 13. september 2013 #5 Skrevet 13. september 2013 Jeg skjønner ikke at dere bryr dere om hva familien mener. Det er jo dere som skal selge og flytte. Familien får gjøre det de vil, og dere det dere vil. Uten å søke om godkjenning av familien.
Anonym bruker Skrevet 13. september 2013 #6 Skrevet 13. september 2013 Er det normalt at familien legger seg opp i slikt? Om noen i vår familie, søsken, foreldre e.l. vil selge, flytte e.l. er det da ingen som legger seg opp i det annet enn å ønske lykke til og kanskje tilby seg å hjelpe til litt... Anonymous poster hash: c874d...36a
magica fra tryll Skrevet 13. september 2013 #7 Skrevet 13. september 2013 Familien trodde vi var gale når vi flytta fra et sted "alle" vil bo og langt ut i ødemarka. Nå har vi bodd her i 8 år og er fremdeles lykklige for å ha fulgt vår drøm:)
Anonym bruker Skrevet 19. september 2013 #8 Skrevet 19. september 2013 Vi vurderer å selge leiligheten vår og får takst til tirsdag for å finne ut hva vi faktisk kan få for den. Vi vet at vi tjener på den grunnet tre ting: 1. Vi fikk den for 40 000 under takst for 2 år siden. Den var da taksert til 500 000. Idag blir alle naboleilighetene som er identiske med unntak at de som ikke er gjort noenting med siden de ble bygget i 2004 taksert til 650 000. 2. Vi har pusset opp hele leiligheten 3. Vi har fått brev i posten fra et meglerfirma om at de søker folk som vil selge i borettslaget vårt (alle leilighetene er like) for de har så mange kunder som vil kjøpe leilighet her. Vi har nevnt det for familien og derfor stått på dag og natt siste uken for å bli helt ferdig med oppussing før takstmannen kommer. Alle i familien er like negative. Det er bare tullete av oss å skulle selge nå eller tenke på hus. Vi har jo bare bodd her i 2 år!Mister lysta på å selge og kjøpe noe nytt for jeg vet at vi ikke får noe støtte fra noen i familien ... Anonymous poster hash: 7f2af...7a2 Det du skriver om at du har fått brev fra et meglerfirma om at mange er int. i leiligheter. De er bare meglertull. Vi har også fått det, og det er bare noe meglere finner på for at dere skal velge dem. Anonymous poster hash: ac1f9...c31
Anonym bruker Skrevet 19. september 2013 #9 Skrevet 19. september 2013 De fleste nå får mer penger igjen når de selger bolig ettersom prisene bare har økt og økt. Men husk at det dere evt skal kjøpe også har økt i pris. Leiligheten deres var veldig billig. Følger det med enorm fellesgjeld og høy husleie? Slike leiligheter kan det være vanskeligere å få solgt. Har dere noe nytt i sikte da? Kanskje familien er lite støttende fordi de ikke vet noe om hva dere vil. Har dere fulgt med i boligmarkedet og sett på priser og vurdert hva det er realistisk at dere kan kjøpe. Med en så billig leilighet, gjetter jeg meg til at dere ikke har altfor mye i egenkapital. Anonymous poster hash: 6af38...a2a
mamma_til_gutt Skrevet 19. september 2013 #10 Skrevet 19. september 2013 du glemmer en hel del ting i regnestykket ditt... Hvor er dokumentavgiften? Oppussingskostnader? meglerkostnader? Kostnader til takstmann, fotografering, flytting, pynting til visning? Dokumentavgift til ny leilighet? Man jo flytte fordi man vil. Men å flytte fordi du tror dette er noe du tjener penger på er muligens litt naivt.. Er du sikker på at familien er negative til selve flyttingen? Og ikke bare prøver å fortelle deg at du ser litt enkelt på det, og at du må vurdere det på en mer helhetlig måte før beslutningen tas?
Anonym bruker Skrevet 19. september 2013 #11 Skrevet 19. september 2013 Har dere råd til å kjøpe dere noe større i samme område da? Anonymous poster hash: 50cb4...6ea
Anonym bruker Skrevet 19. september 2013 #12 Skrevet 19. september 2013 Vi vurderer også å selge pga liten plass. Men selv om huset har steget i verdi, så må vi jo også kjøpe i samme marked, og skal vi få større hus må faktisk flytte langt bort. Har ikke lyst på mer lån, økonomiem er stram nok som den er. Bruk tid på å se hva som er å få kjøpt og hvor mye det blir solgt for. Mye går over takst nå, særlig eneboliger. Og husk å ta alle meglerutgifter, dok.utgifter ++ med i regnestykket Vi kjøpte hus i 2010 for 2,6 mill. Verdivurdering fra megler nå i august sier 4,3. Tross høy verdistigning mangler vi likevel minst 1 mill for å få stort nok hus i samme område. Så vi vurderer å selge og flytte maaange mil nordover. Der har vi mulighet til å få oss helt nytt, stort hus og bare sitte med ca 1mill i gjeld. Fristende, men skummelt Anonymous poster hash: 5dedf...640
Anonym bruker Skrevet 19. september 2013 #13 Skrevet 19. september 2013 Hvor mye har dere betalt ned på leiligheten? Høres ut som det meste av overskuddet vil gå med til megler og div. kostnader (noen nevnte dokumentavgift, som gjerne føler med hvis man kjøper hus). Har dere penger oppspart ved siden av til egenkapital? Hvis det ikke er veldig mye fellesgjeld antar jeg at dere kanskje ikke bor i et veldig presset område (leilighet i samme størrelse her jeg bor koster 2,5-3 mill)? Jeg kjøpte selv leilighet og solgte etter to år to ganger på rad, da hadde de gått opp 5-600.000 begge gangene, da vil jeg si det er verdt det, 200 000 er ikke veldig mye (men igjen kommer det litt an på totalprisen). Jeg ville ventet om dere ikke trenger plassen akkurat nå eller har funnet drømmehuset. Anonymous poster hash: 233f9...b56
Anonym bruker Skrevet 19. september 2013 #14 Skrevet 19. september 2013 Det er vel ikke dokumentavgift på borettslag? Anonymous poster hash: 2bfe6...6d3
mamma_til_gutt Skrevet 19. september 2013 #15 Skrevet 19. september 2013 Det er vel ikke dokumentavgift på borettslag? Anonymous poster hash: 2bfe6...6d3 Nei, det stremmer Ikke nybygg heller. Men alt annet.
Anonym bruker Skrevet 19. september 2013 #16 Skrevet 19. september 2013 Dei prøver berre å hjelpe dykk så de ikkje taper penger. Når det er så låge innskåt som 650 000 og ein reknar med meglar og det de har lagt ut på oppussing så skal det mykje til for at de ikkje skal tape på det etter to år. Gratis verdivudering er jo ikkje feil, men eg hadde venta ei stund til om de ikkje har råd til å tape på det. Anonymous poster hash: 3efc4...14f
Anonym bruker Skrevet 19. september 2013 #17 Skrevet 19. september 2013 Alt i alt vil dere mest sannsynlig sitte med null eller minus i fortjeneste om dere selger nå. Hvor mange hundre tusen har dere spart til egenandelen til ny bolig? Anonymous poster hash: d3cb6...af2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå