Gå til innhold

Advokatfullmektig betyr det at man er advokat? Eller?

Anbefalte innlegg

Skrevet

??

Anonymous poster hash: bf1c0...245
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. Man må ha hatt to rettssaker for å søke advokatbevilling.

Fullmektig er man aller først, rett fra skolebenken.

Anonymous poster hash: 55a5e...e79

Skrevet

Rett fra skolebenken er å ta i - mange har mye erfaring før det. Men ja, man er fullmektig i to år, og må ha prosedert i minst to saker for retten i den tida for å få advokatbevilling. Men du skal ikke være redd for å bruke en advokatfullmektig, de (skal bli) blir fulgt nøye opp.

Anonymous poster hash: eb041...f97

Skrevet

Ja - kravet for å få advokatbevilling er å ha jobbet 2 år som advokatfullmektig. Man kan kutte inntil et halvt år av dette ved å ha jobbet som jurist andre steder, f.eks. i det offentlige. Man må prosedere tre sivile saker for retten i løpet av denne tiden, samt delta på advokatkurset. For å bli fullmektig må du ha fullført masterstudiet i rettsvitenskap, som oftest med B som gjennomsnittskarakter. 

Jeg er fullmektig og har opplevd å få veldig mye gode tilbakemeldinger for arbeidet jeg har gjort både fra klienter og fra dommere i retten. Jeg har vunnet flere saker og blitt fortalt at prosedyrene jeg har holdt er like gode som dem holdt av erfarne advokater.

Det er krav om at fullmektigen jobber under oppsyn av en advokat, og man får derfor god oppfølging. Er altså normalt ikke noe galt i å bruke en fullmektig fremfor en advokat. :)

Anonymous poster hash: e8f54...f05

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...