Anonym bruker Skrevet 13. september 2013 #1 Skrevet 13. september 2013 Har bestemt meg for å bli voksen, og begynt på skolen igjen for å få studiekompetanse. he he Denne uken ble jeg påmindt at jeg er skikkelig dårlig i matte. Noen som har noen gode studieteknikker å dele? Jeg trenger at det går opp ett lys for meg, hvis dere skjønner? Det er 1p, så det er ikke så veldig avansert, men nok til at det stopper opp for meg Anonymous poster hash: 253e8...63a
Julie (: Skrevet 13. september 2013 #2 Skrevet 13. september 2013 Jeg har undervist litt matte ved siden av studiene og har et lite drøss av mattefag selv. Her kommer mine beste tips: -Møt forberedt til all undervisning, da er det lettere å følge med. Altså, les i boka før timen. -Gjør alle oppgavene i boka. Mye matematikk er ferdighetstrening og ferdigheter må øves på. -Husk å ha gode pauser omkring hver halvtime når du jobber med tungt stoff. Spis en kjeks, drikk en kopp te og ta et par knebøy, eller hva du måtte ha lyst til. Det er lett å miste fokus og bli forferdelig sliten når man sitter med studier. -Hvis det er utfordrende å jobbe selv ved siden av ordinær undervisning, skaff deg en privatlærer hvis det er mulig. Da får du sannsynligvis god støtte. -Sist, men ikke minst, ha tro på at du klarer det! LYKKE TIL!
Julie (: Skrevet 13. september 2013 #3 Skrevet 13. september 2013 Og forresten, hvis du sliter med helt basic matte, skaff deg bøker på ungdomsskolenivå du kan se i. Det forventes nok at du har dette på plass før du begynner på vgs.
mamma_til_gutt Skrevet 13. september 2013 #4 Skrevet 13. september 2013 øving, øving og øving! Og om du trenger en kick-start så vil jeg råde deg til å ta privattimer.
Anonym bruker Skrevet 13. september 2013 #5 Skrevet 13. september 2013 Alt bygger på hverandre, så sørg for å kunne basicen sånn at du har forutsetning for å skjønne og få til de mer kompliserte tingene. Enig med hun som sier at du bør skaffe deg bøker fra ungdomsskolen hvis du sleit med matten allerede da. Og regn oppgaver, det er det eneste som hjelper når du vet at grunnkunnskapene er der. Anonymous poster hash: 6deb5...9fa
Anonym bruker Skrevet 13. september 2013 #6 Skrevet 13. september 2013 Gå så langt tilbake i pensum at alt er superenkelt, selv om det betyr å måtte gå tilbake på 4. klassepensum eller noe sånt. Regn masse oppgaver og ikke bruk kalkulator annet enn der det er strengt tatt nødvendig. Du får en mye bedre forståelse og følelse for faget når du regner i hodet. Pugg gangetabellene og de kvadrattallene. Bruk tid på det grunnleggende. Anonymous poster hash: 296d4...672
Rediken Skrevet 13. september 2013 #7 Skrevet 13. september 2013 -Repeter basicen. -Gjør alle oppgavene i boken, oppgavesamlingen og i tillegg eksamensoppgaver. (eksamensoppgaver er ofte vanskeligere enn de i boka) -Møt alltid forberet til timene, da vet du hva du trenger hjelp til. -Bruk youtube, de fleste temaene er forklart grundig der om du søker litt ;-)
Anonym bruker Skrevet 13. september 2013 #8 Skrevet 13. september 2013 Tusen tusen takk for svar. Har to mnd igjen til eksamen i 1P, så da er det bare å stupe i det Anonymous poster hash: 253e8...63a
MammantilNurket Skrevet 13. september 2013 #9 Skrevet 13. september 2013 Forsøk å finne ut av hvor "skoen trykker" - nøyaktig hva er det du strever med. Få på plass de grunnleggende ferdighetene. Mange sliter med "matteskrekk" -kan det være dette som gjør det vanskelig for deg? Pugg-pugg-pugg formler, gangetabellene etc. Print dem ut (laminér dem om du har mulighet) og heng dem på kjøleskapet, på do og andre steder i huset slik at du ser dem. Øv deg!! Løs oppgaver - både oppgaver som er "under" og på ditt eget ferdighetsnivå+noen nøtter nå og da. Tren på hoderegning - kalkulator er noe styggdom! Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 13. september 2013 #10 Skrevet 13. september 2013 Jeg kjøpte i voksen alder en bok som het "How to overcome math- anxiety" . Jeg er ikke et naturtalent i matte og sliter veldig med noe, men synes egentlig tall også er interessant og jobbing med matte har gitt meg resultater, men må passe på den underlige matteangsten som gir meg indre panikk og bomull i hjernen. Har den først fått tak, så sitter den en liten stund. Merkelig nok kan jeg plutselig "fryse til" eller gjette på helt enkle hoderegningsstykker dersom jeg vet at de jeg snakker med er gode i matte. Men når jeg står i kiosken og ser betjeningen taste inn på kalkulatoren for å regne ut summen, har jeg før de trykker på summer- knappen allerede regnet ut i hodet og sagt hva jeg skal betale. Anonymous poster hash: aac58...bba
Anonym bruker Skrevet 13. september 2013 #11 Skrevet 13. september 2013 Les forklaringene i boka, og gjerne på nett på sider som matematikk.net feks. Er det oppgaver du lurer på så søk på oppgaven/temaet på google, er masse bra forklaringer som kan komme opp! Prøv og tenk og forstå reglene bak. Dette hjalp meg veldig, jeg hadde matematikk på lærerutdanningen nå sist skoleår. Hadde 3 fra vgs, men gikk fra D til B til A på lærerstudiet:) Er langt i fra noe mattegeni! Så klarer jeg det, kan du klare det også! :) Anonymous poster hash: dda25...6f1
Anonym bruker Skrevet 14. september 2013 #12 Skrevet 14. september 2013 Jeg slet selv med matten i mange år. Men det eneste som funker er terping. Regn regnestykker om og om og om igjen. Der du ikke skjønner, spør du læreren din eller noen andre som har peiling også fortsetter du å terpe. Det kan gå trått i starten, men tilslutt løser det seg og da kan det bli gøy! Lykke til! Anonymous poster hash: 7ad4f...02b
Følelsesvims Skrevet 14. september 2013 #13 Skrevet 14. september 2013 Tren tren tren. Og løs gamle eksamensoppgaver! De kan gjerne være helt forskjellige fra oppgavene som står i boken, så det er greit å ha sett noen (mange) før eksamen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå