Gå til innhold

Hva trenger jeg til en februarbaby?

Anbefalte innlegg

Noen som har erfaring med februarbaby her? :)

Hva trenger jeg av utstyr og klær?

Tenker først og fremst på klær og hvor mye av hvert plagg.

Akkurat begynt å tenke på hva jeg trenger og har innsett at jeg er helt grønn på det området.

Så tips tas i mot med stor takk! :)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144080438-hva-trenger-jeg-til-en-februarbaby/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fikk en veldig fin oversikt i en brosjyre da jeg var innom en butikk og så på barnevogner :) Der stod det typ: Tre bodyer i ull osv osv.. Men jeg har den hjemme, kan kopiere den inn til der når jeg kommer hjem hvis du vil :)

Det hadde vært helt supert! :)

Jeg fikk barn tidlig i mars, så jeg kan vel kanskje svare...

En god vognpose er viktig. Bilstolpose har vi aldri fått bruk for, men noen sverger til det. 
Vi hadde endel ullbodyer og strømpebukser, men babyen ble aaaaltfor varm, så det gikk mest i bomull og heller et helseteppe eller ullpledd. Babyen fikk også litt utslett av ull, så det beste for oss om vi absolutt skal bruke ull, er de som er ull ytterst og f.eks bomull innerst. 

Min baby brukte str 50 til hun var 3-4 mndr, så vi hadde ganske mange bodyer i den str. Mange sier at det holder med 3-4 bodyer, men det holdt ikke for oss. Vi hadde mange bleielekkasjer og gulping, og byttet noen ganger sikkert 10 bodyer om dagen. Jeg ville hatt minst 10 bodyer i 50 og 56. Eventuelt også 62 om du får en baby som vokser raskt. Noen babyer går rett i 56, men min erfaring er at baby svømmer i str 50 de to første månedene... 

Vi foretrakk å bruke sokker fremfor strømpebukser, da fordi vår baby ofte var varm. Jeg ville uansett hatt 3-4 strømpebukser liggende, og like mange sokker. Det kan være fint for babyen å bare ligge i strømpebukse også, uten bukse. 

Bytter du pysj hver kveld, kjøper du etter hvor ofte du kommer til å vaske dem. 3-4 stk i hver str er vel fint. Jeg foretrekker pysjer (bukser også for den del) uten føtter. Da kan de bruke pysjene lengre, og slipper å få foten hektet fast inni pysjen, fordi den har trådt ut av foten. Min baby vokste raskt ut av føttene på pysjen, uten at pysjen var for liten enda. Da var pysjen ubrukelig... 

Jeg brukte kun myke bukser i starten. Bukser som var lette å bevege seg i, som ikke satt trangt. 4-5 bukser bør holde, med mindre det er mye store bleielekkasjer. 

Gensere syntes jeg var noe tull å kjøpe, det var kronglete å få på babyen. De var også altfor store i begynnelsen... Men et par som kan åpnes med knapper på midten er sikkert greit å ha liggende (som en jakkegenser, men jeg foretrekker knapper fremfor glidelås).

Er par ull-luer, både tykk og tynn. Eventuelt tynn ull-lue med bomullslue under. Kanskje et par votter også kan være lurt.

Kan hende jeg har glemt noe, men er i hvert fall dette jeg kommer på i farten :)

Anonymous poster hash: 1f810...c5e

Annonse

Det som står på brosjyren:

Vinterbaby (basis):

4-6 body i ull

2-3 strømpebukser i ull

1-2 pysjamas i ull

1-2 tynn heldress/kosedress i ull (innebruk)

1-2 tynne ulljakker

Ulldress til bruk i vogn/bilstol

Fleecedress

Ullue

Ullvotter

Ullsokker

Står mye annet også av utstyr, men det er ikke kun forbeholdt vinterbabyer :)

Jeg fikk 7.jan sist:)

Min erfaring er litt ulik over, jeg brukte omtrent kun ull!:) brukte litt bomull og sånt når vi dro på besøk og jeg "pynta" han, men hjemme brukte jeg bare ull, strømpebukse og body:)

Hadde masse bleielekasjer og jeg som lakk en del melk fra motsatt pupp når jeg amma + gulp osv. Så her hadde jeg en god del skift. Brukte også str 50, men kun 2-3 uker, så brukte han 56 ca like lenge.

Er også enig med pysj, heller uten fot, de krabber liksom oppi de og setter seg bare fast.

Jeg hadde ikke vognpose, her holdt det i lange barner med saueskinn i bunn og vogndyne i dun:) hadde sånn trekk oppå vognen med god lun kant, og da ble det mer en nok varmt:)

Vi bor i Stavanger, så har jo litt å si hvor du bor.

Ellers brukte jeg aldri noe bæretøy, vippestolen ble ikke brukt før senere, stellebord, bilsete og vogn:) jeg likte veldig godt bilstolpose, ikke sånn med armer men sånn vanlig pose:) det var det keg kom på nå!:)

Ellers går det fint an å kjøpe underveis.

Har februar barn så da kan jeg vel svare :)

2 ullbody i 50, resten i 56

Ulltights istede for strømpebukser slik at de ikke blir for små med engang, 2 i 50, resten 56 ( ull undertøyet kan fint brettet i endene, evt suppleres hvis du får en som bruker 50 lenge)

Synes det var praktisk med en tynn bilpose dress i fleece, hvis du skjønner hva jeg mener. Den ble ikke så varm og ikke for kald i bilen.

En ullhjelm lue og en ull elefantlue ( hvis det er det det heter, sånn finlandshettelue )

Ull strikke sett er gull! Flott å ha i vogna oppi posen og mer enn godt og varmt nok når de ligger pakket inn i der, evt slike heldresser i ull som feks fra sparkjøp

Ull tepper til vogn/senga/bilen ( pleide å dytte disse inni dun posen)

Mange ullsokker

Små ullvotter (1-2 par)

Har aldri brukt ullpysj på mine, stort sett enten ull undertøyet eller bomulls pysj.. Ellers en god dunpose, saueskinn til vogna, stor vognbag slik at du får plass til baby, pose, skinn og teppet- dette går faktisk ikke i alle hvis man får store barn!

Flanell sengesett er også greit til seng og etterhvert vogn

Anonymous poster hash: 36940...68e

Noen som har erfaring med februarbaby her? :)

Hva trenger jeg av utstyr og klær?

Tenker først og fremst på klær og hvor mye av hvert plagg.

Akkurat begynt å tenke på hva jeg trenger og har innsett at jeg er helt grønn på det området.

Så tips tas i mot med stor takk! :)

Jeg fikk februar baby sist gang, og det var en kald vinter uten veldig mye snø her. Det vi trengte og brukte var ullbodyer og strømpebukser, syns det var greit å ha 6-7 stk body og 3-4 strømpebukse, av den enkle grunn at jeg slapp å vaske hver dag om det ble bleielekkasje/gulping osv. Inne brukte vi litt bomullsbodyer, og når det faktisk var litt kaldt ute, så var det ikke mye vi var ute i kulden likevel, så da var det fint å ha bomullsbody og strømpebukser også.! Vi brukte nesten aldri fler plagg på han inne, kanskje en joggebukse bare, eller ble det veldig mye strømpebukse&body :) Så noen få antrekk til når dere skal i besøk, type joggedress eller noen andre myke, fine klær holder lenge. Og selvsagt, noen pyjamaser..der er antallet opp til hvor ofte man liker å vaske ;) Vanskelig å beregne også, for en uke kan man bruke samme pysj i 3dager, bytte og så må man ha nye 2 ggr. ila en natt pga uhell osv..kjekt å ha 6-7 stk.kanskje?

Ellers brukte vi følgende :

En stelleplass, med overraskende lite stelleprodukter : Inotyolsalve(mye bedre enn zink!!),våtservietter/vaskeservietter,og dr.greve sin vask. Vaskekluter, og flanellbleier(ypperlige til å tørke alt av gulp osv), noen håndklær og bleier!

Soveplass med dyne

Vogn med vognpose

Og etter noen mnd.var det veldig kjekt å få en vippestol i hus :)

Utenom dette savnet vi lite, og fikk i hus etter hvert som behovet meldte seg :)

Lykke til :)

En god lekematte på gulvet

Ammepute(Reddet meg veldig!!)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...