Gå til innhold

hvor går fattiggrensa ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi lever på krona dag for dag.
Sønnen min på 2år er aldri sulten og har mat og klær, klærne er rene.
Lekene hans er fra loppemarked. Hver vår og høst er jeg på loppemarked for å få kjøpt ting vi trenger, og mye av barneutstyret er kjøpt på loppemarked. Det er genialt for oss. Jeg pruter og pruter så mye jeg kan, fordi, jeg har ikke råd til å gå på loppemarked. Den deilig vaffel-lukta nyter jeg, 10 kr til en vaffel har jeg ikke råd til.
Det er nesten 1 liter melk det.
Jeg er så sparsom jeg kan på mat, og veldig gnien. Jeg hører folk som ler fordi de kjøper smør på en annen matvarebutikk for det er 3 kr billigere der. Jeg er en av de, her jeg bor er det to matbutikker, jeg handler alltid på begge. Rema 1000 har for eksempel fiskegrateng til 8 kr. Den smaker ikke godt, det er som varm grøt med fisk og løksmak. Men det er mat, så vi spiser det for det. Når jeg er på matbutikken og skal kjøpe brød er jeg kjempemissunelig på andre kunder som kan velge hvilket som helst brød de vil ha, det er et brød på Rema til 17 kr, som ser så godt ut, jeg har så lyst til å kjøpe det til meg og sønnen min, men da går det utover noe annet. Jeg har ikke et budsjett jeg følger, fordi det går ikke, jeg har prøvd. Jeg har virkelig prøvd alt, jeg skriver opp det jeg kjøper hver eneste dag, regner sammen uke etter uke, mnd mnd. Har et meget stramt matbudsjett, og det holder ikke, derfor kan jeg ikke ha et budsjett jeg skal følge. Her hos oss har vi kun billigmerker, sjampo til 8 kr, håndsåpe til 7 kr. Det er helt greit, selv om hendene mine er tørre etter billigsåpa, og håret er ekkelt og rart, men både hender og hår er rent, så da er vi fornøyde.
Da sønnen min har badet, får han ofte røde utslett på kroppen, og er kjempe urolig da jeg skal tørke han, jeg har skjønt hvorfor nå, fordi jeg bruker billig vaskemiddel, 20 kr for en kartong med vaskemidler er jo genialt. Utslettet til sønnen min går jo over, og håndklærne er rene. Skyllemiddel bruker vi svært lite av, fordi det er så dyrt. Har to billig-kanner fra  Europris stående som jeg kan bruke en liten skvett da det er vanlig 40 grader. 16.90 for en skyllemiddel er billig
J
Jeg bor alene med barnet mitt, det har jeg gjort siden han ble født. Vi bor i et lite hus, det er egentlig altfor dyrt for oss, men det er noe av det rimligste her vi bor. Vi flyttet ut fra byen, og til landet for å få en billgere bolig, og med noe større plass. Jeg flyttet ut hit mens jeg var gravid, jeg bodde på 30 kvm i en upraksis leilighet i byen og skjønte fort jeg måtte ut derfra, ikke barnevennlig og det kostet like mye med et lite hus på landet, så valget ble lett. Jeg har vært hos NAV og snakket med de, en rådgiver om min situasjon, og hun ville jeg skulle flytte, til noe billigere. Jaja, en campingvogn da eller?
Så rådet hennes har jeg ikke fulgt, pga barnet mitt. Jeg vil heller ikke flytte rundt på oss hele tiden, jeg vil at gutten min skal ha et hjem i trygge omgivelser, og få lov til å fortsette å gå i barnehagen sin. Endene møtes ikke her hver mnd, enda vi lever så billig som vi gjør. Det er utrolig slitsomt å ikke ha noe overskudd hver mnd.
Leve på krona hver mnd er så utorlig kjedelig og slitsomt. Det er slitsomt å måtte gruble ut billige middager som vi kan ha over to eller flere dager, tomatsuppe er billig, det er 13 kr delt på to er ikke så mye. Jeg prøver å spise mindre slik at barnet mitt kan spise seg mett først på tomatsuppen. Flere sier det er så godt og billig med hjemmelaget tomatsuppe. Billigere enn ferdigsuppe fra TORO. Er det virkelig det?
Jeg har ikke prøvd. Men tomater, løk, krydder osv blir fort mer enn 13 kr. Krydder har jeg svært lite av. 
Hver dag tenker jeg på hvilkene brev som kommer i postkassa. Purringer, inkasso saker, fordi jeg ikke klarer å betale alt hver mnd, det er alltid to eller flere regninger som ikke jeg får betalt, fordi vi ikke har penger. Jeg er livredd for at telefonen skal bli sperret igjen. Jeg vil ha telefon så jeg får tak i noen om det skulle skje noe her hjemme, om jeg skulle bli alvorlig syk, og ikke klarer å ta av meg Magnus.
Regningen fra Hafslund er enda ikke betalt for april  og nå er vi i juni. Det er rett og slett flaut.
Jeg har lånt og lånt penger for å klare meg, jeg selger unna ting her hjemme. Jeg måtte selge sykkelvogna til Magnus i våres for å få mat på bordet. Det er forferdelig jeg får klump i halsen av dette. Sykkelvognen hadde jeg ønsket meg så fælt til jul, og fikk den av foreldrene mine i gave. Vi har bil, men prøver å ikke kjøre den for den er deffekt, den skulle ha vært på service for et år siden, den piper og hyler. Bensinmålern er er alltid nesten på den røde sterken. Godt vi har barnevogn. Jeg måtte selge vognen hans også, og kjøpe en billigere vogn som var  i dårligre stand . Og sovevognen han har i barnehagen er kjøpt for 50 kr på loppemarked. Man kan se at flere av klærne til Magnus er godt brukt, men de er rene, så ingen skal si noe på det.
Tørkestativet som jeg og eksen min kjøpte for 4 år siden mitt knakk sammen for to dager siden, og nytt tørkestativ på Europris koster 139 kr, det var for dyrt for meg, så klærne våres henger til tørk over dører, stolrygger osv.
Eksen min har vært utrolig snill mot meg, og gitt meg mye av ting og møbler når vi flyttet fra hveradre. En bokhylle til rommet til Magnus fikk jeg gratis på finn.no.

Anonymous poster hash: 59266...583
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fattigdomsgrensa i Norge er på rundt 120 000 i året

Anonymous poster hash: 5e20e...f3b
Skrevet

Jeg er ikke sikker på hvor fattiggrensa går, jeg vil bare sende deg en klem. Synes det er tøft gjort å fortelle at man har det vanskelig og jeg føler så med deg. Synes det er så leit at man skal måtte streve sånn med å få endene til å møtes.

Skrevet

Kan du ikke jobbe, motta arbeidsledighetstrygd, overgangsstønad? Har du søkt bostøtte? Hva med barnebidrag, betaler eksen det?

Anonymous poster hash: 2d838...1b5

Skrevet

Det må være vondt. :s Høres jo ut som du lever langt under fattigdomsgrensen, og da har du vel krav på støtte? Har du snakket med nav om det? Tenkt på bostøtte?

Anonymous poster hash: 57b6b...759
Skrevet

Men hvorfor har du så lite penger da, er du ufør, eller arbeidsledig?

Det er jo støtte å få, bostøtte, dobbel barnetrygd, bidrag fra far, også har du vel en inntekt selv, enten trygd eller lønn.

Er det ikke mulig å heve dette på noen måte?

Anonymous poster hash: 626a0...d28
Skrevet

Har vanskelig for å forstå at noen kan være så fattige her i Norge. Høres ikke greit ut. Men noe må du få hjelp til av Nav? Hva med jobb?

Anonymous poster hash: 2971f...6c9
Skrevet

Først av alt ; God klem til deg! Så, bostøtte.. Det finnes hjelp! Søk den!

Anonymous poster hash: d8dee...fb4
Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

HI, kan du være så snill å sende meg en PM, det er ingen som har meldt seg i den andre tråden min, så jeg har masse klær til gutten din. Vær så snill?

Og First price har tøyskyllemiddel til 6-7 kroner, det lukter ikke så mye av det, men klærne blir myke :)

Skrevet

Nei, langt høyere.

Anonymous poster hash: 9897f...0dd

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Ser de andre gir de økonomiske tipsene jeg kunne gi.. Søk om bostøtte, så lenge du har så lite penger, så har du rett på å få dekket en god del! Overgangsstønad? Skal ha mulighet til å få dekket deler av bhg regningen også, om du søker på jobber. Om ikke noe annet, så søk økonomisk hjelp hos NAV, såkalt krisepenger.. Det er et stress å ordne med søknad hver mnd og kontoutskrifter, men om du gjør det i 2-3 mnd på rad, så vil du bli bedt om å komme inn, så finner de en stønad som kan passe deg, kanskje de kan hjelpe deg med en såkalt praksisplass i bhg til sønnen din, eller en butikk eller noe? Får du kanskje litt romsligere økonomi!

Har du kastet tørkestativet enda? Om ikke, prøv å få bort bena på den, og om du har noe kroker og tråd, så kan den lett festes i tak, så kan den heves/senkes etter behov, da kan du fortsatt bruke det, og det tar ingen plass, ikke engang når det er i bruk, for det henger i taket..

En praksisplass et sted ville hvertfall kunne gitt deg noen tusen ekstra å rute med.. Har forståelse for hvordan du har det her, vi er to voksene og to barn, og inntil mai i år, så hadde vi nesten ikke penger til annet enn halv bhg plass, husrom og litt mat.. Om du ønsker, så kan du sende meg en PM her inne, jeg lover du ikke vil bli avslørt ovenfor noen om du ikke ønsker det, men jeg er med i en del hjelpe org. som kanskje kan hjelpe deg litt, sende deg noe mat ol som dere kan trenge?! Har sendt pakker rundt i Norge før med ting og mat familier trenger. Om vi vet hvilke butikker ol du har i nærområdet, så kan vi få ordnet med gavekort i de aktuelle, så du har å handle på!

Skrevet

Uansett hva slags inntekt du har i dag, så har du krav på sosialstønad som supplement HI, både til strøm og telefon.

Skrevet

Jeg vil også gjerne bidra!

Det er forjævlig.

Skrevet

Nei, langt høyere.

I Norge regner man som i resten av Europa fattigdom i forhold til medianinntekt, man er fattig om man har en inntekt som er lavere enn 60% av medianinntekten. Antall mennesker i husholdningen er selvfølgelig viktig.

En familie på fire som har under 32.000,- utbetalt i måneden totalt regnes som fattig, og da er nesten 10% av Norges befolkning fattige.

Anonymous poster hash: 626a0...d28

Skrevet

Der tar du såre feil.. for en husholdning i Norge er 196 000 kroner i året fattigdomsgrensa, alt under dette regnes som fattigdom, er man nede i 120 000 - i året, så ligger man særdeles dårlig an økonomisk.

HI: Om du er under 180 000 i året har du krav på stønad av NAV!

Anonymous poster hash: ab9ae...646

Skrevet

er dette kopiert fra et annet sted? Ser det står at en regning fra april enda ikke er betalt og at det nå er juni... sist jeg sjekket var vi kommet godt inn i september. 

jeg bryr meg ingenting om, om det er HI eller noen andre som har skrevet dette altså.... slik skal ingen ha det! Jeg måtte faktisk felle noen tårer. Det må være helt ekstremt tungt å leve slik. Det blir som å bare eksistere og ikke leve. Teller kroner og ører, snu og vende på alt.... 

Anonymous poster hash: df12b...e8c
Skrevet

Veldig trist å ha det sånn, det kan ikke være lett! Men hvorfor har du ikke penger?

Anonymous poster hash: 00a88...053
Skrevet

Kopiert fra Klikk.no

Ca. 360 000 personer i Norge lever under lavinntektsgrensen, som er satt til 357 000 kroner for en husholdning med to voksne og to barn, 221 000 kroner for en enslig forsørger med ett barn og 142 000 kroner for en enslig uten barn.

Anonymous poster hash: 6caac...235
Skrevet

Send meg en pm .. Håper gutten min er i riktig alder så kan du arve klær .. Bidrar gjerne med annet du skulle trenge også..

Skrevet

Hvorfor i all verden jobber du ikke og tjener penger - har vondt for å tro at man i Norge ikke kan jobbe hvis man virkelig vil - det er ikke farlig å slite seg litt ut !!! Er man ufør, får man trygd. Har selv veldig dårlig råd, men kan ikke skjønne hvordan man kan havne så fattig som beskrevet over hvis man virkelig gidder jobbe, og er villig til å ta de jobbene som finnes ...og for ikke å snakke om som man har giddi og kvalifisert seg til !!!! Har selv 4 barn å forsørge, og får det til å gå rundt. Ærlig talt - selvmedlidenhet er en skikkelig styggdom og gjør en både passiv og lat. Kanskje på tide å konsentrere seg litt om hva som kommer INN og ikke bare hva som går ut. Slutt å være så selvmedlidende og fokuser heller på hvordan du skal kunne tjener penger !!!

Anonymous poster hash: 0e58e...0ca
Skrevet

Sitter her med tårer i øynene av og lese hva du skriver, Synes du er utrolig tøff som går ut med dette. Gå til nav og be om og få det du har krav på.

Skrevet

Hvorfor i all verden jobber du ikke og tjener penger - har vondt for å tro at man i Norge ikke kan jobbe hvis man virkelig vil - det er ikke farlig å slite seg litt ut !!! Er man ufør, får man trygd. Har selv veldig dårlig råd, men kan ikke skjønne hvordan man kan havne så fattig som beskrevet over hvis man virkelig gidder jobbe, og er villig til å ta de jobbene som finnes ...og for ikke å snakke om som man har giddi og kvalifisert seg til !!!! Har selv 4 barn å forsørge, og får det til å gå rundt. Ærlig talt - selvmedlidenhet er en skikkelig styggdom og gjør en både passiv og lat. Kanskje på tide å konsentrere seg litt om hva som kommer INN og ikke bare hva som går ut. Slutt å være så selvmedlidende og fokuser heller på hvordan du skal kunne tjener penger !!!

Anonymous poster hash: 0e58e...0ca

Vet du, jeg synes du skal klappe igjen. Jeg vet godt hvordan det er å stå uten jobb, og uten mulighet til å jobbe meg i hjel, nettopp fordi jeg har en unge som ikke kan være alene hjemme på kvelder og ettermiddager. HVOR skal vi jobbe mener du? Alle stedene jeg har vært innom som ikke trenger meg? Det er bare BULLSHIT å si at ALLE får jobb hvis de bare vil det nok, for det er faen ikke mye sant. 

Jeg kunne sikkert jobbet utenbys, altså pendlet. Jeg kunne flyttet også. Men hvordan skal jeg klare det uten penger? NAV vil ikke låne meg noe, de vil ikke støtte busskort osv. Jeg har ingen til å hjelpe meg med flytting, jeg kjenner ingen med bil som kan gjøre meg sånne tjenester. Familie? Finnes ikke.

Jeg vet det er hardt for noen å forstå, men noen ganger har man faktisk ikke noe valg! Det provoserer meg noe jævlig at alle tror det er så lett å få seg jobb i kassa på Rimi, men når 100 andre også gjerne vil ha jobb der fordi de er desperate så nytter det ikke! Jeg vet ikke hva dere egentlig tror, at flertallet som er fattige digger det? At vi ikke har prøvd ALT for å komme ut av dritten? Seriøst.. 

Anonymous poster hash: 3c9d2...397

Skrevet

1: Dette er skrevet av noen (andre?) i juni.

2: Hvor kommer inntekten fra? Hva har du gjort for å få inn mer penger?

Jeg har halve livet levd så fattig at barna fikk spise først, men de voksne fikk gå sulten hvis barna spiste alt. Så fattig at kun et rom i huset ble varmet opp. Så fattig at vi hadde en dag i uka der det var lov å dusje.

Det er ingen som trenger å ha det så stramt i dag. Så gjør noe med det.

Anonymous poster hash: d022f...e92

Skrevet

Har ikke mer å bidra med en en klem! Jeg synes du høres ut som en god mor som setter barnet sitt først. Hvorfor livet er blitt slik for deg vet ikke jeg, men ønsker deg lykke til!

Håper du får noen støtteordninger som kan hjelpe dere i hverdagen :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...