Gå til innhold

Lyve til NAV

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en god venninde som har en sønn på halvannet år, med en mann som ikke er riktig god. Han har ikke jobb, men naver.

De krangler støtt om samværet til deres sønn, og barnefar vil ha ungen så mye som mulig, for å slippe barnebidrag og intet annet. Ungen intresserer han egentlig ikke, den blir sannsynligvis parkert hos besteforeldre, som de andre barna han har, med en tidligere kone.

Han har ikke betalt bidrag før nav begynte å trekke fra aap hans.

Her om dagen fikkhun et brev fra nav, hvor han søkte om å slette bidragsgjelden, samt redusere barnebidraget, med grunn at han hadde sønnen sin minst 10 netter i mnd,noe som er blank løgn. Han har til dags dato aldri hatt gutten sin om natten, av den enkle grunn at mor ikke stoler på han. Mor ønsker ikke at sønnen skal overnatte ennå, pga hun syns barnet er for ungt, samt at fars psykiske helse ikke er så bra.

Spørsmålet er? Hva gjør hun nå? Hvordan kan hun bevise for nav at han lyver i søknaden, og aldri har hatt barnet sitt over natten? Han har samvær to ganger i uken i noen timer hver gang. Men hvordan beviser man at overnatting ikke forekommer? Må hun ta dette til retten?

Anonymous poster hash: 2bef3...8b0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun fremlegger samværsavtalen for NAV. Det er den NAV skal forholde seg til så lenge det ikke finnes en ny skriftlig samværsavtale

Anonymous poster hash: fde2f...ee3
Skrevet

Hvis de har skrevet en avtale på FVK så viser hun den til Nav.

Skrevet

De har desverre ingen skriftlig samværsavtale, utrolig nok. De har en muntlig som begge har fulgt. Jeg vet ikke hvorfor de ikke har en skriftlig.

Hva kan hun da gjøre?

Skrevet

Hun får jo bare sende et svar til Nav og si hvordan dette egentlig er. Bevisbyrden ligger helst hos han. Og så bør hun be om møte på familievernkontoret snarest og få satt opp en skriftlig avtale slik at han ikke gjør flere slike "stunt"...

Skrevet

Siden det er han som søker, så er det han som må fremlegge bevis på overnatting om hun sier det ikke er sant. Så drar hun han på FVK fortløpende og forlanger en skriftlig avtale, før han prøver seg på noe nytt!

Anonymous poster hash: a289c...e6b
Skrevet

Broren min var i omvendt posisjon, han hadde sønnen sin mye mer enn det som sto i samværsavtalen så det var han som søkte om å sette ned bidraget. Da var det han som måtte bevise at han faktisk hadde sønnene mye mer enn avtalen, han måtte da ha vitner på at gutten sov hos han flere netter hver eneste uke og ikke bare annenhver helg som det sto i avtalen.

Jeg var av de som skrev under på at jeg har sett sønnen der, og det samme gjorde flere av naboene hans. Da satte nav ned bidraget.

Så jeg vil tro det samme gjelder i situasjonen venninnen din har havnet i, mannen må bevise og ha vitner på at han faktisk har barnet mer enn 10 netter i måneden.

Anonymous poster hash: b1173...00a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...