Anonym bruker Skrevet 13. september 2013 #1 Skrevet 13. september 2013 Jeg og samboern har litt problemer med å fordele pengene våres.Det ender som oftes opp med at jeg overfører alle pengene til han, og jeg ender med å ikke kunne kjøpe så mye som en tyggispakke engang..Det er ikke aktuelt for han å dele 50-50, fordi vi er ikke "rom-kamerater"Fordeler og bakdeler med felles økonomi/konto? Anonymous poster hash: 75304...321
Anonym bruker Skrevet 13. september 2013 #2 Skrevet 13. september 2013 Du gjør HVA? Betyr det at du betaler mer enn ham sånn jevnt over? Hvis du sier litt om inntekt og utgifter hos dere begge (kun faste utgifter) så er det lettere å si noe fornuftig. Har dere barn sammen? Anonymous poster hash: 9b9cc...fa1
Anonym bruker Skrevet 13. september 2013 #3 Skrevet 13. september 2013 Jeg får inn ca 13k i lønn hver måned, er tilkallingsvikar i PU-bolig. Han får inn ca 25 i måneden. Husleie: 6300,- i mndMat: 1000,- ukaInternett: 300,- mndTelefonregning for oss begge: 1000,- mnd HI Anonymous poster hash: 75304...321
Anonym bruker Skrevet 13. september 2013 #4 Skrevet 13. september 2013 dere bør skaffe dere en felleskonto hvor alle regninger og felles utgifter betales fra! Der setter dere begge inn penger hver måned.. hvordan det skal fordeles må dere selv bli enige om, men jeg tror de fleste vil synes det er rettferdig at han som tjener en del mer enn deg også betaler en del mer enn deg.. Anonymous poster hash: 104e0...bb5
Modesty Blaise. Skrevet 13. september 2013 #5 Skrevet 13. september 2013 Da ville jeg definitivt hatt en felles regningskonto! Sett dere ned å regn ut hvor mye dere i snitt har i felles utgifter pr mnd, og sett inn halvparten av dette + litt til hver inn på denne kontoen. Da har begge kontroll på økonomien, og ser hvor mye dere bruker hver mnd....
Anonym bruker Skrevet 13. september 2013 #6 Skrevet 13. september 2013 Vi har også hver vår lønningskonto, men i tillegg har vi to felleskontoer. Vi har fast trekk fra lønnskontoen vår på lønningsdagen og da settes det inn nok penger til å dekke alle regninger, lån og faste utgifter til vår felles regningskonto og nok penger til å dekke opp matbudsjettet til matkontoen. Både matkonto og regningskonto kommer opp i nettbanken til oss begge to og begge kan bruke disse kontoene. Vi har et eget kort til matkontoen som vi bruker i matbutikken og regningskontoen betales alle regninger fra. Tilbake på lønningskontoene våre står våre lommepenger og det som brukes i løpet av månden til alt fra klær til frisør, gaver, lommepenger til ungene osv osv. Mannen har utbetalt 25.000,- i måneden, jeg har utbetalt 14.000,- Jeg får barnetrygdene inn på min konto. Siden mannen tjener mer enn meg setter han mer enn meg inn på felleskontoene, og siden jeg får barnetrygden inn på min konto er det som regel jeg som handler forbruksvarer til barna (trenger de sokker, en ny pysj, noen gensere e.l. er det jeg som kjøper det) Når alt er betalt sitter vi igjen med omtrent like mye lommepenger hver, siden vi ikke akkurat er høyt lønnede er det ikke mye lommepenger vi har, men vi har da litt og legger oss ikke opp i hva hverandre bruker de pengene til. Mannen har mulighet til å jobbe litt overtid jevnlig og tjener ganske godt på det, men han ser det sånn at eneste grunnen til at han kan gjøre det er at jeg tar meg av hus, hjem og barn når han gjør det så de pengene han tjener på det er like mye mine som hans. Han er veldig generøs og gavmild, setter alltid sine egne behov bakerst. Anonymous poster hash: c984f...0ea
PRobert Skrevet 13. september 2013 #7 Skrevet 13. september 2013 Jeg får inn ca 13k i lønn hver måned, er tilkallingsvikar i PU-bolig. Han får inn ca 25 i måneden. Husleie: 6300,- i mnd Mat: 1000,- uka Internett: 300,- mnd Telefonregning for oss begge: 1000,- mnd HI Anonymous poster hash: 75304...321 Hvorfor vil han ikke betale 50% av utgiftene?
Anonym bruker Skrevet 13. september 2013 #8 Skrevet 13. september 2013 Her har vi bare felles kontoer. Synes det er rart å ha barn sammen og ikke ha helt felles økonomi.. Anonymous poster hash: b9c2b...758
Anonym bruker Skrevet 13. september 2013 #9 Skrevet 13. september 2013 Utfra deres utgifter burde dere bare betalt 6300 hver. Når det er sagt så kommer jo gjerne forsikring, strøm, nrk lisens mm så utgiftene er nok noe høyere når man ser over hele året. Men selvom dere legger til en sum på dette hver måned så skulle 50 % tilsi at du skal sitte igjen med en del i måneden til deg selv også. Det bør også gjøres en vurdering på om mannen din skal betale mer da han har betraktelig høyere lønn enn deg. Uansett må du stå opp for deg selv og iallefall ikke betale mer enn 50 %. Anonymous poster hash: ed2be...47e
Anonym bruker Skrevet 13. september 2013 #10 Skrevet 13. september 2013 Jeg får inn ca 13k i lønn hver måned, er tilkallingsvikar i PU-bolig. Han får inn ca 25 i måneden. Husleie: 6300,- i mndMat: 1000,- ukaInternett: 300,- mndTelefonregning for oss begge: 1000,- mnd HI Anonymous poster hash: 75304...321 Du 13 Han 25 Samlet 38 inn Bolig 6,3 Mat 1 Internet 0,3 Tlf 1 Samlet ut 8,6 50/50= 4,3 Rettferdig fordeling er 38-8,6=29,4/2=14,7 dvs at du dekker 300 og han resten Her i huset er det jeg som i utgangspunktet har høyest inntekt så vi overfører 60/40 men da går alle hans reiseinntekter - faktiske utgifter inn på sparekonto (vi sparer flatt 10% av lønnen hver mnd) Anonymous poster hash: 3a35c...b5f
Modesty Blaise. Skrevet 13. september 2013 #11 Skrevet 13. september 2013 Her har vi bare felles kontoer. Synes det er rart å ha barn sammen og ikke ha helt felles økonomi.. Anonymous poster hash: b9c2b...758 Godt vi er forskjellige, jeg syns det er rart å ha kun felles kontoer selv om vi er gift og har barn. Så lenge vi deler på alle utgifter hver mnd, og setter av en god slump til sparing, så har virkelig ikke mannen min noe med hva jeg bruker resten av pengene mine på. Like lite som jeg ønsker å blande meg opp i hva han bruker penger på....
☆☆☆ Skrevet 13. september 2013 #12 Skrevet 13. september 2013 Vi har felles konti for felles utgifter og eigne konti for personlige utgifter. Barnehageregninga er blitt mi utgift i tillegg fordi eg tjenar meir. Det funkar for oss, eg er lite interessert i å skulle måtte betale for hans hobbyar eller involvere han i kva eg velger å bruke lommepengar på.
Anonym bruker Skrevet 13. september 2013 #13 Skrevet 13. september 2013 Jeg og samboern har litt problemer med å fordele pengene våres. Det ender som oftes opp med at jeg overfører alle pengene til han, og jeg ender med å ikke kunne kjøpe så mye som en tyggispakke engang.. Det er ikke aktuelt for han å dele 50-50, fordi vi er ikke "rom-kamerater" Fordeler og bakdeler med felles økonomi/konto? Anonymous poster hash: 75304...321 Unnskyld meg - har du lest gjennom hva du selv skriver? Du tjener halvparten, men lar han få hele lønna di? Så han har tilgang på 38.000 kr i md (29.000 etter faste utgifter er betalt) og du har ingenting? HALLO _ ER DET NOEN HJEMME???? Stå opp for deg sjøl jente - han utnytter/svindler deg! Anonymous poster hash: 19a60...6e9
Anonym bruker Skrevet 13. september 2013 #14 Skrevet 13. september 2013 Dette virket veldig skjevfordelt ja. (Og så lurer jeg på hva du mener med at dere ikke er romkamerater?? Her har vi ikke felles konto, men begge har fritt tilgang på hverandres kontoer. Vi tjener ca likt, jeg litt mer enn han. Han pleier betale alle faste utgifter, barnehage, tv, bil, hus, forsikring osv, min mobil står på trekk på min konto. Jeg overfører til han det han trenger, pluss det jeg ikke trenger, og så overfører han overskuddet hver mnd til sparekontoen vår. Vi har 500 kr i mnd vi fritt kan bruke til hva vi vil (hobbymessig) og spør hverandre før vi kjøper større ting. Ellesr kjøper vi det vi trenger. Dette fungerer veldig bra, aldri hatt en eneste krangel om økonomi, men det er sikkert fordi vi har samme tanker rundt økonomien, slik at vi slipper at en sløser bort alle penger som står på konto, mens den andre vil spare.. Anonymous poster hash: 8f5e6...314
Anonym bruker Skrevet 13. september 2013 #15 Skrevet 13. september 2013 Hos oss går lønningene inn på felles konto. Derfra trekkes huslånet, Lånekassen etc. Overfører penger til mat, bensin, klær osv til en konto vi begge har kort til. Og så overfører vi et likt beløp til våre personlige kontoer så vi begge har like mye å bruke på hva vi vil. Anonymous poster hash: bc623...c62
Madolyn Skrevet 13. september 2013 #16 Skrevet 13. september 2013 Vi beholder en viss sum i lommepenger på våre lønningskontoer og resten går på felleskonto. Vi er gift med to barn. Han tjener en del mer da jeg byttet til en barnevennlig jobb når barna kom, men min jobb med hjem og barn er jo like viktig som hans. Vi har like mye lommepenger og alt av stor verdi står på oss begge.
Anonym bruker Skrevet 13. september 2013 #17 Skrevet 13. september 2013 Min samboer får ut ca 33 jeg 19 Han overfører 11 og jeg 7 til felles konto for lån, fellesutgirter, strøm, "husting" rett og slett.. Mat, mobil, klær og annet betaler vi alt etter som, dersom en trenger mer penger overfører den andre.. Sparer hver for oss, jeg i bsu og han på høyrentekonto. Samboere 1mann på vei.. :-) Anonymous poster hash: 3e87d...408
Anonym bruker Skrevet 13. september 2013 #18 Skrevet 13. september 2013 Vi har vær våre lønnings kontoer og så har vi skjevfordelt de faste regningene mellom oss etter inntekt. Trenger en av oss penger overfører vi mellom oss. Jeg har en fond konto og en spare konto. Han har en fond konto og en aksjekonto. Og så har vi lånekonto der jeg har tilgang på den siden jeg er hovedlånekaker ( fikk best rente slik). Er mange måter å ha felles økonomi på. Vi er gifte så alt er felles. Jeg har utbetalt 15 600 kr + barnetrygd og han har utbetalt 25 000 kr + bonus to ganger i året. Anonymous poster hash: b1f7c...440
Anonym bruker Skrevet 13. september 2013 #19 Skrevet 13. september 2013 Jeg får inn ca 13k i lønn hver måned, er tilkallingsvikar i PU-bolig. Han får inn ca 25 i måneden. Husleie: 6300,- i mnd Mat: 1000,- uka Internett: 300,- mnd Telefonregning for oss begge: 1000,- mnd HI Anonymous poster hash: 75304...321 Her i hus deler vi utgiftene 50/50 fordi jeg syns det er rart å ikke bidra "likt" hver mnd. Så her ville jeg gjort slik: 6300 +1000x4 (ca) +300 +1000 = 11.600 i deres FELLES utgifter. Og så deler dere det 50/50 fordi det er det som er rettferdig. Gi blanke i om han mener dere ikke er romkamerater, han skal ikke sitte der og leke med alle pengene dine!! Dvs du skal betale til hans konto (eller aller helst opprette en felleskonto sammen) 5.800 kr pr mnd. Anonymous poster hash: e9977...9b5
Anonym bruker Skrevet 13. september 2013 #20 Skrevet 13. september 2013 Hos oss fungerer det også med felles regningskonto og hver vår brukskonto som vi bruker til privat forbruk, betaler bensin etc. for hver vår bil. Jeg får utbetalt ca 27` i månedene, han ca 21`, så jeg kjøper mesteparten av mat, bleier etc. Fra regningskontoen trekkes huslån, kommunale utgifter, alt av forsikring, strøm, barnehageavgift, nrk lisens, internett og tv- abonnement. Jeg styrer alle kontoer utenom hans private selvsagt og det fungerer godt for oss. Du må kunne kreve å ha noen "lommepenger" som du bruker til ditt behov om ikke mye, men noe må være mulig å få til! Anonymous poster hash: 11276...e32
<3 2G <3 Skrevet 13. september 2013 #21 Skrevet 13. september 2013 Her deler vi ca 60/40 så jeg slipper å be om penger. Regnet ut alle faste utgifter i året, deler på antall mnd og så %vis på inntekt. Så det som er på kontoen min etter trekkene er mine penger å bruke.
Optatium Skrevet 13. september 2013 #22 Skrevet 13. september 2013 Jammen er vi forskjellige! Kunne aldri falt meg inn å dele pengene slik. Her kommer begge lønningene inn på en felles regningskonto der også alle faste utgifter trekkes fra. Så overføres et fast beløp til en felles konto der vi handler mat og bensin fra, pluss en felles avtalt sum i "lommepenger". Hva jeg sparer og hva jeg bruker pengene mine på føler jeg er et spørsmål om prioriteringer vi ifellesskap bør være enige om. Men nå spør jeg aldri om lov til å handle noe, vi henter begge penger når vi trenger.
Anonym bruker Skrevet 13. september 2013 #23 Skrevet 13. september 2013 Kunne aldri hatt sånn økonomi som mange av dere har, hvertfall ikke med felles barn og hjem. Her kommer all lønn inn på en felles brukskonto. Derfra overfører jeg penger til en regningskonto hvor alle regninger blir trukket automatisk. De pengene som står igjen på brukskontoen bruker vi begge, her har begge kort. Vi krangler aldri om økonomi. Større kjøp snakker vi om. Anonymous poster hash: b9c2b...758
yogajente Skrevet 13. september 2013 #24 Skrevet 13. september 2013 Hva mener han med "ikke romkamerater"? Vi er gift med ett barn, og har hatt samme løsning så lenge vi har bodd sammen. Vi har våre egne kontoer for lønn og sparing. Også har vi en felleskonto der alt felles betales fra; husleie, mat, bilutgifter, forsikringer, kino/restaurant, alt til mini ++ Vi overfører lik sum hver mnd + barnetrygden. Kunne aldri tenkt meg å ha det annerledes. Flott å ha mine egne penger JEG kan spare eller bruke som jeg vil. Prøver å spare mest da, hehe :-D
Anonym bruker Skrevet 13. september 2013 #25 Skrevet 13. september 2013 Da vi kjøpte hus sammen, ordnet vi det slik at vi har felles regningskonto der alle felles regninger blir trekt ifra. Vi setter over 8000,- hver i mnd. Resten har vi på våre egne kontoer. Skal ordne felles matkonto da jeg synes alle mine penger går til mat og dermed sparer samboeren mye av sin lønn.. dette fungerer for oss Jeg har ansvar for felles konto. Anonymous poster hash: fc49e...eeb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå