Gå til innhold

Da kom morgenkvalmen hit også

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er 23+5 og har til nå hatt et problemfritt svangerskap. Selv om jeg venter tvillinger har jeg ikke vært dårlig en eneste dag. Men nå de siste dagene har jeg kastet opp hver morgen. Noen som vet om det er normalt eller om jeg bør kontakte lege? Er kun på morgenen og formen er ellers fin så omgangssyke er det ikke.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så kjedelig! Jeg har vært dårlig siden rundt uke 6 (er nå 21 uker), Det er jo mest normalt å være dårlig de 3 første mnd, har ikke hørt om noen som har blitt dårlige så sent i svangerskapet, men det kan jo være at det er normalt for alt jeg vet..Men tror jeg hadde hørt med legen for sikkerhets skyld.. Det skyldes kanskje noe annet enn dette gravid-hormonet som de mener er skylden i kvalmen? Siden det ikke har påvirket deg til nå... Jeg har fremdeles morgenkvalme...så er 50 % sykemeldt. Begynner på jobb i 11-12 tiden og jobber 4 timer hver dag og det fungerer ganske bra. Kan jo gi deg noen tips som har fungert for meg:

- prøv å ligge mest mulig i en stilling i løpet av natten. Jeg merker at dersom jeg driver og snur og vender på meg, spesielt dersom jeg gjør det litt brått, så kan det trigge kvalmen. Den beste stillingen er å ligge på venstre side (pga da hindrer du ikke næring til baby og hovedblodåren blir ikke blokkert, har jeg hørt..). Jeg investerte i en gravidpute til å ha mellom bena og som gir støtte til ryggen, den er veldig veldig greit! Så hindrer den meg i å drive å snu å vende på meg hele tiden..

- når du skal stå opp om morgenen, så reis deg sakte og sitt en stund på sengekanten å bare la kroppen (magen) få stabilisere seg før du reiser deg

- jeg har kuttet ut tannpuss om morgenen, for da brekker jeg meg bare :/ Men det kan hjelpe å ha munnspray eller noe i nærheten dersom du føler for en frisk smak i munnen...

- prøv å få i deg noe mat relativt kjapt, da det hjelper på kvalmen. Jeg har to knekkebrød med brunost hver morgen...(men dersom du kjenner at du må kaste opp så er det jo ikke vits å spise før en stund etterpå...)

- etter du har spist, kan det være smart å sitte opp ned (ikke ligge i sofaen etc) for da hjelper tyngdekraften med å holde maten nede...er usikker på hvor mye det har å si, det var en jordmor som tipset om det, men jeg tror det kan hjelpe litt.

Håper det går over snart da! God bedring :) 

Skrevet

Tusen takk for gode tips :) Skal teste ut noen av dem. Venstre side kan jeg ikke ligge på en hel natt av andre fysiske årsaker, men resten skal testes ut. Har god tid om morgenen (da jeg er tatt ut av jobb og får svangerskapspenger pga tvillingsvangerskap og fysisk krevende jobb) så da kan slik som dusjen vente en stund så magen får gått seg til. Er som oftest når jeg kommer ut av dusjen at jeg må kaste opp.

Satser på at formen går seg til igjen, hvis ikke skal jeg ta det opp med legen, har time lenger ut i uka.

Håper kvalmen gir seg for deg også snart da. Er ikke noe moro å ha det slik.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...