Gå til innhold

Gyldig grunn for sykemelding?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har det så tungt for tiden. Gått skikkelig i kjelleren. Mamma har hatt kreft i mange år, men nå har det blitt så ille, og behandlingene har vært så tunge at legene sier stopp. Hun er på sin siste cellegiftkur, kroppen hennes tåler ikke mer av verken stråling eller operasjon. Og kreften viser ingen tegn på at den gir opp kampen. 

Mamma er så redusert at hun må bo på sykehjem med pleie døgnet rundt. Vi vet ikke hvor lenge vi får beholde henne, om hun lever til jul. Dette siste har vart bare noen måneder, så det er ganske ferskt, og jeg har ikke hatt noen skikkelig reaksjon på det før, fordi vi har stått midt oppi forskjellige typer behandlinger. Men nå som det er slutt kjenner jeg at det er den som kommer nå. 

Alt dette har nå skyllet over meg som en flodbølge, og jeg føler jeg går rundt med en konstant klump i halsen. Det er fysisk vondt å stå opp om morgenen, jeg går som en zombie på jobb, og jeg sliter med å komme meg gjennom dagen. Jeg tåler ingenting før jeg blir irritert, lei meg og utenfor. Men jeg klarer ikke å avreagere, jeg klarer ikke å sørge, fordi dagen er for lang og fullspekket med ting som skal gjøres. Jeg tenker på mammaen min og blir helt svart innvendig. Ønsker meg noen dager til å kunne slippe løs all sorg og frykt som ligger lagret inni meg fra mange år tilbake, og begynne å forsone meg med at mamma har veldig begrenset med tid igjen.

Men fysisk er det ikke noe galt med meg. Er det gyldig grunn for å søke om sykemelding likevel? 

Anonymous poster hash: 8d4ac...007
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvfølgelig kjære deg. Gå til legen og fortell tankene dine.

Anonymous poster hash: 4aac5...e02

Skrevet

Men kjære deg, selvfølgelig er det gyldig grunn til sykemelding. Man må ikke være fysisk syk for å bli sykemeldt. Gå til legen og fortell hvordan du har det.

Sender deg en klem og håper du får en fin tid med din mor så lenge hun lever <3

Skrevet

Takk, snille dere <3 

Jeg har aldri hatt sykemelding før, så jeg vet ikke helt hva som stilles som krav til det. Men kjenner jo at det påvirker meg fysisk at jeg sliter sånn mentalt, hvis dere skjønner... 

Det er en presset tid på jobben og ikke så lett å bare ta seg fri. Det var derfor jeg begynte å tenke på sykemelding. Sjefen kommer ikke til å bli glad, men jeg tror jeg må gjøre det likevel hvis jeg skal komme meg gjennom den neste tiden. 

HI

Skrevet

Jeg synes i hvertfal du skal snakke med båre lege og arbeidsgiver. Det er ikke sikkert noen langvarig sykmelding blir bedre enn å gå på jobb, men hør hva du blir anbefalt.

Anonymous poster hash: b59a4...e2a
Skrevet

Jeg synes i hvertfal du skal snakke med båre lege og arbeidsgiver. Det er ikke sikkert noen langvarig sykmelding blir bedre enn å gå på jobb, men hør hva du blir anbefalt.

Jeg tenkte ikke noen langvarig sykemelding. Så for meg noen dager, kanskje en uke. Har snakket med nk på jobben om å ta meg noen dager fri, men kom ikke inn på sykemelding direkte. Hun sa at hun forsto, men jeg ser jo at det blir problemer for de som er igjen. SÅ får jo dårlig samvittighet for det også ;) 

HI

Gjest deterbaremeg:):)
Skrevet (endret)

Hun sier hun trenger noen dager, slik at hun kan få bearbeidet noe av det hun bærer på. Det er kjempeviktig at det blir gjort, for også som hun selv sier, å kunne akseptere morens situasjon. Men om dagene skulle bli til uker, vel det er bedre det enn at hun skal slite med alt dette etter at moren er gått bort. Da kan det fort bli en enda lengre sykmelding.

Dersom hun greier å akseptere det faktum at mor sannsynligvis har kort tid igjen å leve, vil det hjelpe henne å være der for moren i denne tunge tiden. Det er noe hun dermed vil å slippe å ha dårlig samvittighet for i ettertid også. Menneskene rundt en er tross alt viktigere enn jobb!

Men skal hun uansett greie å stå i alt, er det viktig å lese kroppens signaler. Bare spør ME-pasienter og andre kronikere.

Endret av deterbaremeg:):)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...