Anonym bruker Skrevet 13. september 2013 #1 Skrevet 13. september 2013 Nå er jeg frustrert. Vi har flyttet etter fristen for å søke barnehage. Samtidig mister hun plassen i kommunen vi flyttet fra. Ok, det er for så vidt greit. Men, nå skal hun få logopedhjelp pga stammeproblemer. Og de anbefaler at barnehagen har tydelige tiltak. Det hjelper lite når hun ikke får barnehage og mister den gamle plassen. Det kommer til å forverre språkproblemene hennes betydelig. Og i barnehageloven står det at barn med nedsatt funksjonsevne har prioritert plass. Hva innebærer det å ha en nedsatt funksjonsevne? Er det et evig tolkningsspørsmål eller inngår språkproblemer i dette? Er fortvilet......uten plass kan det blir vanskelig å følge opp pedagogiske tiltak i barnehagen...... Anonymous poster hash: 92405...ea0
Øyne som ser!! Skrevet 13. september 2013 #2 Skrevet 13. september 2013 (endret) Selv om du har prioritert plass betyr det ikke at du har krav på plass. Du stiller bare før de andre på listene. Nedsatt funksjonsevne kommer vel under prioritert plass pga medisinsk grunnlag. Endret 13. september 2013 av Øyne som ser!!
Serepta Skrevet 13. september 2013 #3 Skrevet 13. september 2013 Kan hun ikke få logopedhjelp uten bhg plass da ?
Anonym bruker Skrevet 13. september 2013 #4 Skrevet 13. september 2013 Selv om du har prioritert plass betyr det ikke at du har krav på plass. Du stiller bare før de andre på listene. Nedsatt funksjonsevne kommer vel under prioritert plass pga medisinsk grunnlag. Men er språkproblemer uten medisinsk årsak noe som kan kalles nedsatt funksjonsevne? Barnehagen og faglig leder mener også at det kan forverre stammingen hennes at hun ikke har barnehagetilknytning. Så vi er bare fortvilet. Ikke gøy å se for seg at tulla kan ende opp med å slutte å prate (hun har allerede begynt å kutte setninger og være stille) Anonymous poster hash: 92405...ea0
Anonym bruker Skrevet 13. september 2013 #5 Skrevet 13. september 2013 Kan hun ikke få logopedhjelp uten bhg plass da ? Jo, men de anbefaler at hun har barnehage. Fordi en slik total endring av livssituasjonen hennes kan forverre stammingen..... Anonymous poster hash: 92405...ea0
Anonym bruker Skrevet 13. september 2013 #6 Skrevet 13. september 2013 Nei, spesifikke språkproblemer (hvis det er det hun har) er ikke en nedsatt funksjonsevne. Da skal det være veldig ekstremt i grunnen. Det er sikkert flere da, i kommunen dere flytter til, uten barnehageplass. Synes du det er rimelig at de skal måtte vente enda lengre fordi dere flytter uten å ta hensyn til at dere har et barn som trenger barnehage? Hvis det var så viktig med barnehageplassen, burde dere jo selv planlagt flytting osv med tanke på at hun trenger den sosiale treningen i gruppe. Anonymous poster hash: 04d0f...660
Anonym bruker Skrevet 13. september 2013 #7 Skrevet 13. september 2013 Nei, spesifikke språkproblemer (hvis det er det hun har) er ikke en nedsatt funksjonsevne. Da skal det være veldig ekstremt i grunnen. Det er sikkert flere da, i kommunen dere flytter til, uten barnehageplass. Synes du det er rimelig at de skal måtte vente enda lengre fordi dere flytter uten å ta hensyn til at dere har et barn som trenger barnehage? Hvis det var så viktig med barnehageplassen, burde dere jo selv planlagt flytting osv med tanke på at hun trenger den sosiale treningen i gruppe. Anonymous poster hash: 04d0f...660 Det synes jeg var ganske drøyt av deg å si. Jeg skrev ikke at andre skulle slutte eller ikke få plass på bakgrunn av dette. Dette er bare en fortvilet situasjon, det er det eneste jeg sier. Og prøver her å få råd til hvordan vi kan løse dette. Dessuten fikk vi beskjed om at dette var noe hun ville vokse av seg og ikke noe som behøvde tiltak. Det er først nå PPT har innsett problemet. Og vi var ikke i den situasjonen at vi kunne "planlegge" flytting etter barnehagesøknader. Vi var på ørten visninger i flere kommuner og måtte ta det vi fikk. Så vi visste ikke hvilken kommune vi kom til å flytte til og når. Ikke alle livssituasjoner er svart-hvitt og lar seg planlegge ned til den minste detalj. Anonymous poster hash: 92405...ea0
Anonym bruker Skrevet 13. september 2013 #8 Skrevet 13. september 2013 Jeg går ut fra at dere har søkt om plass i ny komune nå og sendt med god dokumentasjon på at hun har særskilte behov. Da tror jeg dere kommer til å få plass i en eller annen barnehage når det blir en åpning. Det kan også hjelpe å ringe rundt til barnehagene og høre om det er noen åpninger. I mellomtiden må dere jo snakke med logopeden og gjøre det beste ut av situasjonen. Om dere ikke har flyttet alt for langt vil jeg tro hun kunne fortsette i den gamle barnehagen ut oppsigelsestiden. Det er vel 3 mnd. I løpet av den tiden ville jeg tro hun får ny plass. Anonymous poster hash: 19122...289
Anonym bruker Skrevet 13. september 2013 #9 Skrevet 13. september 2013 Nedsatt funksjonsevne?? Seriøst?? Hadde han enda vært funksjonshemmet, sittet i rullestol etc... DEt er MANGE barn som har rett på logopedhjelp...tenk om alle de skulle ha krav på plass slik du beskriver. Tror du trenger en virkelighetssjekk!!! Anonymous poster hash: 4f502...fd0
ღTyrkiskPepperღ Skrevet 13. september 2013 #10 Skrevet 13. september 2013 Din datter går nok ikke under begrepet nedsatt funksjonsevne fordi hun stammer. Skal nok mer til enn det for å komme inn under den kategorien
Anonym bruker Skrevet 13. september 2013 #11 Skrevet 13. september 2013 Nå er jeg frustrert. Vi har flyttet etter fristen for å søke barnehage. Samtidig mister hun plassen i kommunen vi flyttet fra. Ok, det er for så vidt greit. Men, nå skal hun få logopedhjelp pga stammeproblemer. Og de anbefaler at barnehagen har tydelige tiltak. Det hjelper lite når hun ikke får barnehage og mister den gamle plassen. Det kommer til å forverre språkproblemene hennes betydelig. Og i barnehageloven står det at barn med nedsatt funksjonsevne har prioritert plass. Hva innebærer det å ha en nedsatt funksjonsevne? Er det et evig tolkningsspørsmål eller inngår språkproblemer i dette? Er fortvilet......uten plass kan det blir vanskelig å følge opp pedagogiske tiltak i barnehagen...... Anonymous poster hash: 92405...ea0 Stamming kommer nok langt ned på listen over de som blir prioritert. Gå på besøk til bh kontoret i din nye kommune og hør om det er håp. De som blir prioritert er barn som virkelig har nedsatt funksjonsevne f.eks barn i rullestol og jeg håper de fortsetter med det slik at de foreldre og barn som virkelig trenger den avlastningen en bh plass kan gi. Anonymous poster hash: 8ade0...1d3
Anonym bruker Skrevet 13. september 2013 #12 Skrevet 13. september 2013 Nei, spesifikke språkproblemer (hvis det er det hun har) er ikke en nedsatt funksjonsevne. Da skal det være veldig ekstremt i grunnen. Det er sikkert flere da, i kommunen dere flytter til, uten barnehageplass. Synes du det er rimelig at de skal måtte vente enda lengre fordi dere flytter uten å ta hensyn til at dere har et barn som trenger barnehage? Hvis det var så viktig med barnehageplassen, burde dere jo selv planlagt flytting osv med tanke på at hun trenger den sosiale treningen i gruppe. Anonymous poster hash: 04d0f...660 Det synes jeg var ganske drøyt av deg å si. Jeg skrev ikke at andre skulle slutte eller ikke få plass på bakgrunn av dette. Dette er bare en fortvilet situasjon, det er det eneste jeg sier. Og prøver her å få råd til hvordan vi kan løse dette. Dessuten fikk vi beskjed om at dette var noe hun ville vokse av seg og ikke noe som behøvde tiltak. Det er først nå PPT har innsett problemet. Og vi var ikke i den situasjonen at vi kunne "planlegge" flytting etter barnehagesøknader. Vi var på ørten visninger i flere kommuner og måtte ta det vi fikk. Så vi visste ikke hvilken kommune vi kom til å flytte til og når. Ikke alle livssituasjoner er svart-hvitt og lar seg planlegge ned til den minste detalj. Anonymous poster hash: 92405...ea0 Jeg skjønner det at ikke alt lar seg planlegge til minste detalj. Jeg skjønner også det at noen ganger må man ta de sjansene som byr seg på boligmarkedet. Ikke desto mindre er det et begrenset antall barnehageplasser der dere bor. Det står allerede noen andre også på venteliste vil jeg tro. Da synes jeg det er rart at ikke du skjønner at hvis datteren din går foran i køen, så er det noen andre som må vente. Hvis PPT først nå har konkludert med at hun trenger en barnehageplass (det synes jeg forresten er rart hvis vanskene hennes kun handler om stamming og "hakkete" språk), så er det kanskje mulig å tenke andre treningsarenaer? Det fordrer selvfølgelig at dere skaper størst mulig forutsigbarhet i hverdagen hennes og at dere legger til rette for samvær med andre barn hun kan utvikle en trygghet ift. Anonymous poster hash: 04d0f...660
Anonym bruker Skrevet 13. september 2013 #13 Skrevet 13. september 2013 Datteren din har da ikke nedsatt funksjonsevne!! Hilsen pedagog som jobber med de som faktisk HAR nedsatt funksjonevne. Eks. Rullestolbrukere, blinde, stor ADHD problematikk med tilleggsvansker....ja, og jeg har en alvorlig hjertesyk gutt. Tidligere hadde jeg en kreftsyk gutt. Så du trenger nok hjelp til å definere "nedsatt funksjonsevne..." for ditt barn kommer IKKE under det begrepet. Anonymous poster hash: 4f502...fd0
Anonym bruker Skrevet 13. september 2013 #14 Skrevet 13. september 2013 Jeg forstår at du er fustrert, det er så mange regler rundt hva og hvem som kan ha krav på ulike ting- så det er naturlig at du lurer på om ditt barn kan ha krav på prioritert plass- de fleste vil det beste for sine barn Jeg har ikke erfaring med barn som stammer, men har selv et barn med store språk og komunikasjonsproblemer. Er det kun logoped PPT har tilrådd, eller er det spesialpedagogisk oppfølging også? Jeg vil uansett tro at dette er av en slik art at det vil kreve mye og tett oppfølging!? Og det viktigste er å komme i gang med det så fort som mulig. Barnet mitt har hatt oppfølging av spes.ped og logoped fra han var ca 9mnd., han gikk ikke i barnehage da vi startet så de kom hjem til oss. Jeg vil gi deg samme rådene du har fått over her, søk på plass og forhør deg litt rundt i barnehagene. Men få satt i gang tiltakene hjemme mens dere venter på plass Anonymous poster hash: d229b...41d
Anonym bruker Skrevet 13. september 2013 #15 Skrevet 13. september 2013 Har dere flyttet veldig langt da? Anonymous poster hash: 3be0a...a82
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2013 #16 Skrevet 31. desember 2013 Datteren din har da ikke nedsatt funksjonsevne!! Hilsen pedagog som jobber med de som faktisk HAR nedsatt funksjonevne. Eks. Rullestolbrukere, blinde, stor ADHD problematikk med tilleggsvansker....ja, og jeg har en alvorlig hjertesyk gutt. Tidligere hadde jeg en kreftsyk gutt. Så du trenger nok hjelp til å definere "nedsatt funksjonsevne..." for ditt barn kommer IKKE under det begrepet. Anonymous poster hash: 4f502...fd0 Du og andre som sier at stamming ikke kommer under kategorien "nedsatt funksjonsevne", og som også da i tillegg snakker NED til denne personen som ber om hjelp på dette forumet burde seriøst legge til et ansikt på profilen deres slik at noen kan gi dere en fik i trynet om de går forbi dere på gata. Dere vet VIRKELIG ikke hva det innebærer og hva dere snakker om. (Den som er med på leken får tåle steken, jeg sier det bare mer direkte enn dere) Litt fakta: 1. Hva er nedsatt funksjonshemning? En def. fra barne-, likestilling og likeverdsdepartementet "Med nedsatt funksjonsevne menes tap av eller skade på en kroppsdel eller i en av kroppens funksjoner. Dette kan for eksempel dreie seg om nedsatt bevegelses -, syns - eller hørselsfunksjon, nedsatt kognitiv funksjon, eller ulike funksjonsnedsettelser på grunn av allergi, hjerte- og lungesykdommer. Funksjonsnedsettelse regnes for å være synonymt med nedsatt funksjonsevne." LINK: http://www.regjeringen.no/nb/dep/bld/tema/likestilling-og-diskriminering/funksjonsnedsettelser/definisjoner.html?id=85898 2. Tale er en av kroppens funksjoner. Eller er pedagogen over uenig? Stamming kommer under kategorien taleflytvansker. Logopedisk senter i Trondheim(fremste og beste enheten i landet om problemet) har utarbeidet et dokument med hjemler til hjelp til personer med taleflytvansker rundt særskilt tilrettelegging på eksamen, et av dem er følgende: "LOV 2008 – 06 – 20-42 (Barne- likestillings- og inkluderingsdepartementet) Lov om forbud mot diskriminering på grunn av nedsatt funksjonsevne (diskriminerings- og tilgjengelighetsloven). § 12. Plikt til individuell tilrettelegging, 2. L og 6.L" LINK: http://www.trondheim.kommune.no/content/1117725516/Taleflytvansker 3. FF=(Funksjonshemmedes fellesorganisasjon) har NIFS(Norsk interesseforening for stamme) som en av sine mange søsterorganisasjoner. De har følgende info om NIFS og stamming på deres hjemmeside "Stammingen varierer ofte fra situasjon til situasjon og fra dag til dag. Sammenliknet med andre funksjonshemninger er stamming en lunefull og uforutsigbar vanske. Dette øker redselen og usikkerheten. Stamming påvirker kommunikasjonen og samværet med andre mennesker og selvbildet hos den som stammer. Den påvirker ofte områder som utdanningsvalg og arbeidsmuligheter. Stammingen kan komme til å påvirke hele livssituasjonen til den som har et stammeproblem." LINK: http://www.ffo.no/no/Medlemsorganisasjoner/Norsk-Interesseforening-for-Stamme/ På et medlemsmøte med NIFS fikk vi høre noen historier. En av de var om en eldre mann som stammet som tilbrakte de siste 20 årene av livet sitt innendørs uten å møte andre mennesker enn familien etter at han ble pensjonert. Ovenfor kan dere klart lese at taleflytvansker, og da stamming, blir dratt inn i kategorien "nedsatt funksjonsevne" og "funksjonshemming". Dette er ikke gjort i en wikipedia-artikkel, men av profesjonelle personer om jobber med dette problemet. Jeg poster dette anonymt, for da blir fiken en overraskelse(behavorisme, hørt om det pedagog? kanskje du slutter med å sammenligne og sette funksjonsnedsettelser opp mot hverandre som en konkurranse og heller HJELPER, slik denne personen ber om), og dessverre et ledd i en 20-60 år for sen oppdragelses-prosess for de det gjelder. Bedre sent enn aldri. En kan ikke vente å bli behandlet med respekt når en hakker ned på noen i en vanskelig situasjon, hva skjer!!?? har forum som dette blitt en ny VG-toppkommentator-arena med kommentarer uten omtanke eller vett bak? For å svare på forhånd til neste kommentar som sikkert vil/ville bli/blitt "du er ikke noe bedre", så "jo, jeg prøver å få den stakkars personen som ba om hjelp til å innse at verden ikke er full av idioter som svarer uten å tenke først", men dere gjør det ikke enkelt skal jeg si dere!! Til første post; Masse lykke til, stå på! Trenger du direkte råd og hjelp, så meld deg inn i facebook-gruppa til NIFS: https://www.facebook.com/groups/2432766281/ Anonymous poster hash: f96a7...6f5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå