Anonym bruker Skrevet 12. september 2013 #1 Skrevet 12. september 2013 Hei! I vår skrev jeg her på forumet og lurte på hva jeg som utdannet lærer kunne jobbe med utenom lærer. Jeg fikk ulike innspill, og søkte på noen jobber. Jeg kom inn til intervju, følte det gikk supert, og fikk like etter telefon om at de ville tilby meg jobben. Jeg har nå jobbet noen måneder, og må bare si at jeg er så utrolig fornøyd! :-) Jeg er mye mer avslappet og harmonisk, har bedre tid generelt i hverdagen, og trives mye bedre på alle måter. Lønnen er fakt bedre også, noe jeg aldri hadde trodd. Så, om du kjenner det som jeg gjorde; hopp i det og søk nye jobber. Livet er for kort til å jobbe med noe du ikke trives med. Anonymous poster hash: 85640...983
Anonym bruker Skrevet 12. september 2013 #2 Skrevet 12. september 2013 To ting: 1. Link til tidligere tråd? 2. Hvilket yrke byttet du til? Anonymous poster hash: 119ac...aaf
Anonym bruker Skrevet 12. september 2013 #3 Skrevet 12. september 2013 Dette var i vår en gang, vet ikke hvordan jeg finner tråden..? Nå jobber jeg som miljøterapeut på barnehjem. Anonymous poster hash: 85640...983
Virginia. Skrevet 13. september 2013 #4 Skrevet 13. september 2013 Husker deg. Så flott at du fant et sted du trives og ikke gikk ned i lønn .
Anonym bruker Skrevet 13. september 2013 #5 Skrevet 13. september 2013 Husker deg. Så flott at du fant et sted du trives og ikke gikk ned i lønn . Tusen takk!:-) Lønnen tar jeg som en bonus, er så deilig å ha en jobb som ikke spiser meg helt opp. Og fast stilling har jeg også, så nå føler jeg meg 20 kilo lettere:-) Anonymous poster hash: 85640...983
Anonym bruker Skrevet 13. september 2013 #6 Skrevet 13. september 2013 Så bra at du trives Håper det fortsetter slik, barnehjem må være virkelig utfordrende og ikke minst nødvendig jobb. Og samme som med læreryrket, så får man veldig dirkete respons på om man gjør ting bra (Og dårlig) Men før du går ut og anbefaler alle slitne lærere til og bytte jobb, la det gå en høst, vinter, jul og sommerfeire eller to....Særlig hvis du selv har barn i skolepliktig alder..Litt avhengig av SFO/fritidstilbud der man bor. Her har det vært flere som har byttet tilbake til læreryrket, nemmelig...Selv om det etter første halvår var det beste de hadde gjort. Ble nesten en "dominoeffekt":.EN sluttet og skrøt av bedre lønn, bedre tid osv osv,- men gjett hvem som var tilbake på skolen neste høst...Og det var så mye negativt snakk om tøft læreryrket den perioden han var "vanlig arbeidstaker" at det var ikke måte på..Vi følte vi hadde de verste barn i verden, vi som hadde de på den skolen... Det blir litt overdrevent.. Bare som et litt OBS til deg. FInt og gi uttrykk av, vise og være fornøyd med jobb,- og bytte,- men vær forsiktig med og svartmale jobben du hadde. SÆRLIG læreryrket...Plutselig står du og snakker med en forelder som har barn på skolen, og du sier ting du ikke burde sagt, ELLER du bare finner ut at det var greit alikevel...Gjelder ikke bare som lærer altså. Har også et tilfelle hvor arbiedpress/frister og lønn var et tema..Byttet jobb, tjente bedre, jobbet mindre, og alt var så "trasig" det gamle stedet.. Nå skulle det reises, weekender og langferier, kjøpes ny bil osv osv....men arbeidsmiljøet på den gamle arbeidsplassen var så bra, og det viste seg og ha så stor betydnign at denne byttet tilbake:) Nå skal det sises at denne personen åpent nesten ba om unnskyldning for og ha "svarmtalt" den første arbeidsplassen da.....Men det endte godt. Til orientering: Jeg sa "særlig læreryrket" for man da kan komme til og svartmale andre personer (forelder og barn) uten at man mener det( i verste fall opppi trynet deres..), men det kan føles slik for de som har barn på skolen....Ikke bare en arbeidsplass... Igjen, lykke til med ny jobb. Og ser jo nå at du ikke hadde FAST jobb før, som jeg forstod,- det i seg selv er jo ikke særlig og alltid ha i bakhodet da. SÅ bra at du fikk det nå Anonymous poster hash: 36a8b...c39
Anonym bruker Skrevet 13. september 2013 #7 Skrevet 13. september 2013 Jeg kom meg bort fra læreryrket for 3 år siden og har ikke angret et sekund Når jeg møter gamle kolleger og foreldre til eks-elever sier jeg bare at det var ikke helt riktig for meg, hverken mer eller mindre. At det var pga foreldrene (de ustabile, krevende) jeg flyktet, trenger ingen å vite. Anonymous poster hash: e3583...216
Anonym bruker Skrevet 13. september 2013 #8 Skrevet 13. september 2013 To år siden jeg gikk over til kontorjobb i det private, mer lønn er bare bonus;-) angrer ikke et sekund, har ettermiddag og helger fri, tenker ikke et sekund på jobb utenom arbeidstid. Savner gyldne øyeblikk i klasserommet og kollegene, men alt i alt er ting blitt mye bedre for meg og familien min! Anonymous poster hash: 41c9d...21f
Anonym bruker Skrevet 13. september 2013 #9 Skrevet 13. september 2013 Hi her! Regner med at vi er flere. Godt å høre at dere har fått det bedre:-) Nå har jeg vel ikke svartmalt noe i innlegget mitt, og gjør det ei heller når jeg snakker med folk. Jeg fikk øynene opp for hvor sliten jeg faktisk har vært da jeg begynte i nyejobben, da så jeg og kjente forskjellen. Jeg trivdes godt som lærer, oc det var ingenting konkret som gjorde at jeg "flyktet", mer en følelse av at jeg ville prøve noe nytt, noe som ikke var en livsstil mer enn en jobb. Følte at jeg tenkte jobb 24/7, og aldri strakk til som jeg ønsket. Jeg fikk også bare tilbud om vikariat etter vikariat, måtte bytte skole innad i kommunen for å ha jobb osv, så det bidro til at jeg ville ha noe annet. Jeg har ikke møtt foreldre enda, bor ikke i kommunen jeg jobbet, men om de spør så vil jeg svare ærlig, at dette var rett for meg. Jeg har ingen ambisjoner om å få lærere til å slutte i yrket sitt, så det er sagt. Men å si til de som kommer til meg og vil prøve noe annet, sier jeg kjør på! Det er ikke rett at jobben skal gå på bekostning av helse/familie etc om man kjenner at nok er nok. Jeg selv hadde ikke troen på at jeg kunne få en annen jobb, så for meg var oppbacking gull verdt. Anonymous poster hash: 85640...983
Gjest Julia1984 Skrevet 13. september 2013 #10 Skrevet 13. september 2013 Hva mener du med barnehjem? Hvilken brukergruppe? Er også lærer, men ønsker noe nytt. Trenger tips!
Anonym bruker Skrevet 13. september 2013 #11 Skrevet 13. september 2013 Hi her. Vil ikke si så mye, i frykt for å bli gjenkjent. Er ikke så mange barnehjem lenger. Men i stillingsannonser se etter der de søker etter helse- og sosialfaglig kompetanse. Du kan jobbe med psykisk utviklingshemmede f.eks. Eller på kontor, man jobber jo mye med administrasjon som lærer. Masse lykke til, håper det ordner seg for deg også:-) Anonymous poster hash: 85640...983
Anonym bruker Skrevet 13. september 2013 #12 Skrevet 13. september 2013 Spennende tråd, jeg vurderer også prøve noe annet. Etter fem år i yrket har jeg fremdeles ikke stabil jobb. Bare kortere vikariater og "siste sortering" når det gjelder arbeidsoppgaver. Jeg får aldri mulighet til å bli ordentlig trygg på eller god i noe. Jeg får heller ikke del i et stabilt arbeidsfellesskap. Må legges til at jeg har fått to barn i denne perioden. Jeg har en skole jeg ønsker jobb på, blir det ikke napp der kommer jeg nok til å søke andre jobber. Men må innrømme at jeg kvir meg til å gi slipp på feriene. Med to små barn som jeg ønsker å tilbringe tid med kommer de godt med. Samtidig tror jeg nok det vil bety mye for meg å ha mer kontroll over egen arbeidssituasjon. Kanskje jeg heller kan redusere stillingsprosenten. Anonymous poster hash: 993e5...32e
Anonym bruker Skrevet 13. september 2013 #13 Skrevet 13. september 2013 Hi her. Siste anonym: Kjenner så altfor godt til det! At man får de oppgavene som er mest krevende, og så ikke er sikret jobb. Utrolig slitsomt. Om ledelsen var lure hadde de gitt meg fast stilling dette skoleåret, så hadde jeg ikke hatt samvittighet til å si nei. Men fikk bare tilbud om vikariat, og de ble nok litt paff når jeg takket nei...Men man kan ikke alltid gå på akkord med seg selv. Jeg er så glad jeg tok saken i egne hender:-) Sitter med jobb som ikke tar over livet mitt, fast stilling og 30 tusen mer i årslønn. Anonymous poster hash: 85640...983
Anonym bruker Skrevet 13. september 2013 #14 Skrevet 13. september 2013 Jeg er en førskolelærer(eller barnehagelærer som det nå så fint heter...!) og føler det samme som deg... Har jobbet som ped.leder i 6 år og har fast jobb,men føler at jobbe nspiser meg opp! Jeg har verdens beste kolleger,men jobben blir mer og mer kontrollerende, lønna er rett og slett dritt og jeg føler jeg ikke får brukt meg på rett måte. men så var det å vite hva annet jeg kan være flink til da...og tørr jeg å si opp en fast jobb? Jeg føler iallefall ingen yrkesstolthet med denne luselønna og folk som ikke ser viktigheten i jobben min... Anonymous poster hash: 57056...a04
Anonym bruker Skrevet 13. september 2013 #15 Skrevet 13. september 2013 Hi her. Jeg har virkelig fått øynene opp for hvor viktig det er å ha en jobb mann trives med, og jeg som type trenger en jobb som ikke tar over hele livet mitt. Noen passer til det, andre greier å ikke la jobven ta over, og atter andre (meg inkl) blir oppspist og sliten av det. Nå er jeg et nytt menneske. Familien kommenterer det, jeg kjenner det selv også. Før var helgen preget av jobbing og stress, jeg lå våken på nettene og tenkte ut undervisningsopplegg, bekymret meg for de svake/sterke osv. Nå kan jeg gå når vakten er over, og vi er mange om jobben. Jeg har varierte dager, og ikke det presset jeg kjente på før (mye av presset var nok fra meg selv dog). Jeg har så mye mer å gi til dem rundt meg nå, og jeg nyter det. Anonymous poster hash: 85640...983
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå