Anonym bruker Skrevet 12. september 2013 #1 Del Skrevet 12. september 2013 Han skravler dagen lang om ting han ser, gjør, tenker, vil gjøre og har opplevd. Han aner ikke hva en bokstav er, men er veldig opptatt av maskiner og prinsesser. Han har skjønt at han kan dytte storebror og få ham sint, han blir suuuperfornærmet når han får tilsnakk. Han kan ta på seg bukse og sko selv. Resten trenger har 95% hjelp med. Hans ordtak er 'Jeg klarer sjøl' Han elsker å leke med duplo, togbane, biler, bamser, dukker. Han synes det er spennende å bli lest for. Han søler ut glasset sitt til hver middag og er kjempeflink til å hjelpe til med å tørke opp. Han sover og spiser greit. Han er godt likt i barnehagen og har mange venner. Han trasser nesten ikke- men surve er han god på. Han kan gi verdens beste koser. Anonymous poster hash: ce045...0e5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honningmelon Skrevet 13. september 2013 #2 Del Skrevet 13. september 2013 Så morsomt å høre hvordan jevnaldrende er Jenta mi blir 2,5 år i oktober. Hun er også veldig skravlete. Hun elsker å snakke Hun har i det siste blitt flink tiø å leke for seg selv, noe mor er veldig glad for. Mest glad i å rote på rommet til storesøsknene. Hun har akkurat begynt i bhg og der danser de mye til musikk, og det elsker hun. Å synge er også morsomt. Hun har også fått en liten venninne i bhg som hun har hatt besøk av, og det er morsomt å se de sammen Hun kler av seg alle klær selv og bytter bleie på seg selv Hun tar også på seg skoene selv. Hun klarer å ta på sokker og bukse selv, men ikke genser. Hun liker å telle og begynner såvidt å skjønne at å telle faktisk har et poeng. Hun liker veldig godt å pusle puslespill. Får aldri nok av puslespillene sine. Hun legger seg fint om kvelden og sover godt, bortsett fra en litt dårlig periode etter bhgstart. Og endelig etter nesten to år med slit, så spiser hun greit. Fortsatt noe kresen, men bedreenn det har vært. Hun er en skikkelig kosejente og mammadalt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mbea Skrevet 14. september 2013 #3 Del Skrevet 14. september 2013 Kan jeg bli med? Hun har akkurat blitt to da, så er 2 år og tre uker ca. Babbler masse og kommer mer og mer ord som vi forstår. Og setninger på flere ord. Synger hele bæ bæ lille lam, bah bah black sheep og Mikkel rev. Kan telle til 8, og skjønner da at hun teller ting. Teller for eksempel bitene i pusøespillet, eller ting vi går forbi når vi er ute. Hr akkurat lært å sykle på balanse sykkelen sin, og fått seg en tre hjul sykkel også men er fremdeles svært klumsete, og vi skal skjekke synet hennes. Kan ikke kle på seg selv i det hele tatt, :/ men kan ta av sokker, lue og prøver med sko og jakke. Stor trives i Bhg og har masse venner der, har ikke hatt playdate med noen enda men leker veldig godt med de andre barna i Bhg. Kanskje fordi hun elsker å dele å inkludere de andre i lekene hun finner på. Spiser godt, og sover litt bedre på natta etter at vi kuttet dagsovinga til 1 time. Men er sjelden hun sover hele natta uten å våkne. Absolutt elsker lillesøsteren sin! Og passer godt på henne. Ser antydninger til at trassalderen nærmer seg. Er spent på hvordan det skal gå prøver å være så konsekvente som mulig, og ha få enkle regler for henne. Men ser at hun har en sterk vilje hun også. Yndlingslekene er dukker, duplo, doktor settet, tegne, klisterbøker. Og lekekjøkken. Men best av alt liker hun å være ute. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sussie77 Skrevet 14. september 2013 #4 Del Skrevet 14. september 2013 (endret) Min datter er 2 år og 3 måneder. Hun prater masse, og snakker i setninger. ikke alt like rent, men forstålig. Hun synger og danser mye. Og teller til 5. Klarer og kle av og på seg selv med litt hjelp. Har nesten sluttet med bleie, men brukes fremdeles i barnehagen og om natten. Liker veldig godt å leke med dukker, kler av og på dem klær. Og triller masse med dukke vogn. Leker også mye med duplo. Leker veldig godt alene, og også sammen med andre barn. Liker også å sparke på sparke sykelen sin, og bruke ballansesykelen. Hun elsker å være i barnehagen. Sover endelig godt på natten etter å ha sluttet å sove på dagtid. Og trassalderen har kommet for fult, selv om det nok blir verre etterhvert (av erfaring, men håper ikke det) Er veldig glad i storebror og tar mye etter han. Endret 14. september 2013 av sussie77 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madolyn Skrevet 15. september 2013 #5 Del Skrevet 15. september 2013 (endret) Min gode Muffin-gutt har blitt 2 år og 5 mnd :-) Snakker i setninger (ikke rent men noenlunde forståelig) og kan telle til tolv. Har de siste par mnd blitt glad i å synge, veldig koselig! Han elsker å løpe (mamma se meg løpe fort!! Se NÅ!), sykle på trehjulssykkel (se nå mamma, se nå!), leke gjemsel og generelt være ute. Elsker rollespill med plastfigurer av dinosaurer og løver (HEI! Jeg er mamma ditt!!), leker gjerne med plastellina og tegner. Veldig sosial gutt som sjelden leker alene. Begynte på storbarnsavd for tre uker siden og stortrives der, har fått mange venner og vil sjelden bli med hjem igjen :-) Trasser til tider men stort sett blid. Reflekterer stadig mer og viser mye empati. Rørende omsorgsfull for lillebror på 4, 5 mnd. Lett å legge og sover natta gjennom. Får bedre og bedre kontroll på å tisse på potta, spesielt etter at vi innførte rosiner som premie. Endret 15. september 2013 av Madolyn Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Busy_bee Skrevet 15. september 2013 #6 Del Skrevet 15. september 2013 Herlig tråd. :-) Storebror er nå 2 år og 7 mnd. Han skravler noe enormt, en herlig blanding av norsk og engelsk (tospråklig). Det aller meste gir nå mening og vi må være litt mer forsiktige med hva vi sier, for han er en liten svamp. Elsker alt med hjul, og jo større, jo bedre. Gravemaskiner, lastebiler, monstertruck, brannbiler, Cars osv. Og alt skal krasje for tiden, til vår store fortvilelse. Han er grusomt sterk, så det går hardt utover lekene. Han liker også å synge, og favoritten har alltid vært "old macdonald". Så herlig når han synger om dyr etter dyr. Vi er inne i en periode med en del sutring og "nei"-ing. Han ble storebror for snart 3mnd siden og har hatt noen andre endringer i tilværelsen, som gjør at ting ikke alltid er like lett og forstå for en stor, men likevel liten gutt. Så her rulles det med leppen en del og furtes også litt ekstra, samt en hel del sutrete "nei". Men han er jo veldig søt da. :-) Barnehagen er gøy og et fint avbrekk for ham og meg/lillebror. Han trives godt og får utfolde seg der. Teller til 9 og virker til å ha grei forståelse for hva tall/mengder betyr. Gjenkjenner sin egen bokstav, men ikke andre. Kan ta på seg sko og lue selv. Tror ikke vi har prøvd noe mer. Er flink til å be om hjelp når han trenger det. Er en liten tv slave om vi ikke passer på. Han kunne sett på filmer på YouTube hele dagen om vi ikke hadde tatt den bort og minnet ham på sandkassen ute (som han også liker godt... Her har han jo gravemaskin og lastebil osv.) :-) Elsker å løpe, hoppe (på trampoline eller i sofa), skremme, kose, leke. Er veldig inkluderende og vil ha med alle og leke med biler, duplo/Lego, togbane o.l. Alt i alt en herlig liten sjarmør som liker å plukke blomster til mamma når han er ute på tur. :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madolyn Skrevet 15. september 2013 #7 Del Skrevet 15. september 2013 (endret) Busybee når jeg leser om den herlige gutten din så kommer jeg selvfølgelig på at også min gutt er lidenskapelig opptatt av gravemaskiner, monstertrucker, dumpere og alt annet med fire hjul. Min gutt er også tv-slave om han ikke passes på, samt ikke så veldig interessert i av- og påkledning ennå. Her er det en salig blanding av norsk og svensk i målet (svensk far). Gutta våre kunne nok ha blitt gode venner :-) hehe Endret 15. september 2013 av Madolyn Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honningmelon Skrevet 15. september 2013 #8 Del Skrevet 15. september 2013 Min jente er også TV-slave Tror nok TV'n er ganske interessant i denne alderen Her er trampoline også populært, og jammen hopper hun høyt! Hun er i tillegg fryktelig pysete hvis hun får et bittelite sår o.l på seg. Selv om det ikke gjør vondt, så er det helt krise Måtte bare slenge på dette Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Valiana Skrevet 16. september 2013 #9 Del Skrevet 16. september 2013 Kjekk lesning :-) Her har lillemor blitt 2 år og (straks) 5 mnd. Lillemor er vel ikke særlig dekkende lenger, da hun er like høy som flere av 3åringene i bhg. Hun begynte på storbarnsavdelingen nå i august, og ser ut til å stortrives, aldri vært en sur mine ved levering eller henting. Språket har virkelig skutt fart de siste 3 mnd, og nå snakker hun i setninger. Hun var ganske sent ute med språket, men ser ut som hun nå tar fort innpå sine jevnaldrende. Mangler noen konsonanter, men er stort sett lett å forstå. Kan tall opp til femten, men hopper glatt over flere tall når hun teller. Og tallforståelsen går nok bare opp til tre. Synger lite, men har begynt å høre tendenser til mer den siste uken. Er flink motorisert og finmotorisk - elsker å hoppe, løpe og klatre, og favoritten ; lukke klips i vogner, regnbuksen osv ;-) klarer stort sett å kle av og på seg selv, både bukse, genser, sko og yttertøy. Sokkene skal helst være av... Ipaden er litt for populær, så godt å se at det ikke bare gjelder her... Ellers er hun glad i å tegne, leke med dukken i dukkevogn. Men aller best er det nok å være ute. Er stort sett i godt humør, ikke så mye trass, men svært bestemt. Du kan bare glemme å hjelpe dersom hun har bestemt at hun "klarer selv". Er omsorgsfull, og så søt når hun spør " går bra?" Hvis jeg sier jeg fikk vondt. Verdens beste jente :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Busy_bee Skrevet 16. september 2013 #10 Del Skrevet 16. september 2013 Madolyn, ja, det høres definitivt ut som guttene hadde gått godt sammen. :-) høres ut som de kunne hatt noen interessante diskusjoner om kjøretøy. :-) Valiana, den ipaden er en glede og frustrasjon på samme tid. Jeg tror han var 11 mnd da jeg oppdaget at han kunne slå den på, låse opp og finne den appen han ville ha. Siden har det vært en evig kamp og balansegang. :-) men med en liten lillebror er det helt fantastisk å kunne gi ham ipaden, så sittet han fint i sofaen ved siden av meg når jeg ammer lillebror. Kveldsstellet (les tannpuss) har også blitt reddet av ipaden og YouTube. :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mbea Skrevet 17. september 2013 #11 Del Skrevet 17. september 2013 Kjempe kjekt å lese om alle toåringene jenta vår er også veldig veldig gla i både tv og iPad. Men heldigvis er hun også flink til å skrue av når vi ber om det ( hvor lenge kan det vare? ) I barnehagen går hun enda på avdelingen hun begynte på i fjor. De er de samme 10 barna, pluss to nye som startet i år. De er de samme voksne også. Så tror hun har det veldig trygt å fint der. I dag er hun hjemme med feber og er ikke i form stakkar. Håper hun blir bedre etter en god hvil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå