Anonym bruker Skrevet 12. september 2013 #1 Skrevet 12. september 2013 Jeg har brukt et advokatfirma i 3 år, der er det 3 partnere. Nå har alle 3 startet for seg selv og min advokat har startet for seg selv i en annen by. Nå ser det ut som min eks og jeg må i retten igjen, barndfordelingssak. Jeg kontaktet advokatfirmaet mitt, fikk da beskjed om at min advokat nå jobber i en annen by. Jeg valgte å fortsette i dette firmaet siden saken er arkivert hos dem og ikke hos advokaten min. Er også litt vanskelig for meg å dra dit hun nå jobber. Så til mitt spørsmål: Min eks har alltid misunt meg min advokat. Og jeg frykter at han vil oppsøke henne om hun ikke lenger forsvarer meg. Men har hun lov til å "bytte side" og plutselig forsvare han, når hun fram til partnerne skilte lag har forsvart meg? Hun er veldig dyktig, så om hun nå kan forsvare ham så kontakter jeg henne heller selv. Eller er hun "inhabil"? Takker for svar! Anonymous poster hash: ad49c...faa
Anonym bruker Skrevet 12. september 2013 #2 Skrevet 12. september 2013 Hun er nok inhabil, det sier seg selv i grunn. Anonymous poster hash: 16de6...a4e
Tabitha Skrevet 12. september 2013 #3 Skrevet 12. september 2013 Det ville sett litt rart ut for de som leste gjennom papirene. Men i barnevernssaker er det sånn at advokatene kan jobbe for bv i noen saker, og ta oppdrag for foreldre på "fritida" i andre saker, der de er forsvarere for foreldrene. Dermed mikser de egentlig rollen mellom forsvarer og aktor, uten at noen reagerer på det (noen andre enn foreldrene).
Anonym bruker Skrevet 12. september 2013 #4 Skrevet 12. september 2013 Det ville sett litt rart ut for de som leste gjennom papirene. Men i barnevernssaker er det sånn at advokatene kan jobbe for bv i noen saker, og ta oppdrag for foreldre på "fritida" i andre saker, der de er forsvarere for foreldrene. Dermed mikser de egentlig rollen mellom forsvarer og aktor, uten at noen reagerer på det (noen andre enn foreldrene). Det du skriver der stemmer ikke. Hvis du har opplevd det anbefaler jeg deg å sende en klage på advokaten, det er helt klart i strid med de advokatetiske retningslinjene. Anonymous poster hash: c9416...3b8
Anonym bruker Skrevet 12. september 2013 #5 Skrevet 12. september 2013 Jeg har brukt et advokatfirma i 3 år, der er det 3 partnere. Nå har alle 3 startet for seg selv og min advokat har startet for seg selv i en annen by. Nå ser det ut som min eks og jeg må i retten igjen, barndfordelingssak. Jeg kontaktet advokatfirmaet mitt, fikk da beskjed om at min advokat nå jobber i en annen by. Jeg valgte å fortsette i dette firmaet siden saken er arkivert hos dem og ikke hos advokaten min. Er også litt vanskelig for meg å dra dit hun nå jobber. Så til mitt spørsmål: Min eks har alltid misunt meg min advokat. Og jeg frykter at han vil oppsøke henne om hun ikke lenger forsvarer meg. Men har hun lov til å "bytte side" og plutselig forsvare han, når hun fram til partnerne skilte lag har forsvart meg? Hun er veldig dyktig, så om hun nå kan forsvare ham så kontakter jeg henne heller selv. Eller er hun "inhabil"? Takker for svar! Anonymous poster hash: ad49c...faa Hun kan ikke det, det vil være uetisk av henne og i strid med de advokatetiske retningslinjene. Hun kunne ha spurt deg, og muligens gjort det om du sa det var greit, men det er i utgangspunktet et klart brudd på reglene for god advokatskikk å ta oppdrag mot en tidligere klient. Anonymous poster hash: c9416...3b8
Tabitha Skrevet 12. september 2013 #6 Skrevet 12. september 2013 Det du skriver der stemmer ikke. Hvis du har opplevd det anbefaler jeg deg å sende en klage på advokaten, det er helt klart i strid med de advokatetiske retningslinjene. Anonymous poster hash: c9416...3b8 Kan være noe å tenke på... Det er ikke uvanlig at de som saksøkes av bv, skal finne advokat og støter på noen som enten er eller har vært kommuneadvokat (de som jobber for bv heter kommuneadvokater). Disse kan gjerne si at de kjenner systemet godt, og at det er en fordel.
Anonym bruker Skrevet 12. september 2013 #7 Skrevet 12. september 2013 Det du skriver der stemmer ikke. Hvis du har opplevd det anbefaler jeg deg å sende en klage på advokaten, det er helt klart i strid med de advokatetiske retningslinjene. Anonymous poster hash: c9416...3b8 Kan være noe å tenke på... Det er ikke uvanlig at de som saksøkes av bv, skal finne advokat og støter på noen som enten er eller har vært kommuneadvokat (de som jobber for bv heter kommuneadvokater). Disse kan gjerne si at de kjenner systemet godt, og at det er en fordel. Joda, men du kan ikke være kommuneadvokat mot foreldrene og så advokat for de samme foreldrene... Rett og slett. Det er noe annet hvis man har vært kommuneadvokat, startet opp for seg selv i ettertid, og så tar saker på andre siden. Det er to veldig forskjellige situasjoner. Anonymous poster hash: c9416...3b8
Anonym bruker Skrevet 12. september 2013 #8 Skrevet 12. september 2013 Det ville være interessekonflikt dersom hun bistår motpart i samme sak, og er ulovlig i følge adovkatforskriften. -Advokatfullmektig Anonymous poster hash: cc375...235
Anonym bruker Skrevet 13. september 2013 #9 Skrevet 13. september 2013 Tusen takk for svar Jeg var bare bekymret for at han kunne engasjere henne siden hun nå jobber i et annet firma, men da trenger jeg ikke bekymre meg Takk igjen! Hi Anonymous poster hash: ad49c...faa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå