Gå til innhold

Generelle spørsmål til dere som kan dette...

Anbefalte innlegg

Hei jenter!

Jeg og samboeren min har forsøkt å få barn i nærmere 9 mndr nå. Jeg har brukt eggløsningstester hver måned og får positivt utslag. Vi er friske og sunne, trener og tar vitamintilskudd av alle slag. Jeg føler vi har brukt alle tipsene i boken og vet ikke hva mer vi kan gjøre. 

På hvilket tidspunkt oppsøkte dere hjelp for å ta en sjekk? Hvilke problemer er det som kan løses ved ivf? Hva om mannen har dårlig sæd, kan man da hente ut de friske sædcellene og befrukte egget med de? Hvordan foregår en sånn første konsultasjon - kan se se det meste på ultralyd? 

Jeg har drøftet problemet med legen, men hun vil vente til det har gått et år. Hun tok imidlertid noen blodprøver på hormoner eller noe og der var alt ok. Jeg har jo og helt stabile sykluser med positive el-tester. 

Det er mulig jeg er litt tidlig ute, men jeg er veldig utålmodig og blir veldig stresset over situasjonen så jeg er villig til å betale for en sjekk hos en privatklinikk. Jeg har dessuten inntrykk av at de fleste som  ikke får det til tidlig bommer på el eller har lange sykluser eller manglende el. Det er jo ikke tilfellet hos meg da vi har truffet på el hver gang nå i 9 mndr. Jeg har heller aldri vært gravid og mistet - aldri positive graviditetstester.

Er det fertilitetsproblemer som ikke kan avhjelpes ved ivf? Er det mange av dere som har lyktes? 

Takknemlig for svar. 

Anonymous poster hash: f9cec...b42

Fortsetter under...

Hei, jeg skjønner godt at du er utålmodig når alt ser ut til å være normalt :)

Vi fikk beskjed fra legen om at man må ha prøvd aktivt i minst ett år før man søker om assistert befruktning. Jeg og mannen min visste da vi ble sammen at han har dårlig sædkvalitet, så vi bare ventet på å ha vært samboere i to år og søkte den dagen :)

Mannen min testet det da han var gift før, uten at de søkte om IVF. Kanskje dere kan ta kontakt med et sykehus eller legen hans og få testet kvaliteten? Hvis den er dårlig, så vet dere at sjansen for å få det til på naturmetoden er litt mindre, og da kan dere stresse litt mindre med akkurat den biten :)

For å bedre sæden, kan han ta sink, og dere bør begge kutte ned på koffein, evnt røyk/snus, alkohol, og du bør ta folat. Du kan jo evnt høre i en helsekostbutikk om de anbefaler noe mer :)

Jeg har vært igjennom 2 forsøk, vi har fått befruktet egg begge gangene, selv med dårlig kvalitet på sæd.

Første forsøket festet det seg ikke hos meg. Imorgen får vi vite om dette forsøket har gått bra :)

Håper dette var til litt hjelp?? Masse lykke til :) :)

Tusen takk for svar. 

Ja jeg har hørt det må ta ett år før vi kan få fra det offentlige. Jeg tenker imidlertid å ta en sånn første konsultasjon ved en privatklinikk så vi vet litt mer hvordan ting ligger an. Så kan vi evt vente og få henvisning til det offentlige fra fastlegen. 

Vi røyker ikke og snuser ikke. Vi trener og spiser sunt. Han tar seg en øl i ny og ne og jeg drikker et par glass vin i måneden. Ikke i de to ukene etter el. Vi tar begge omega 3, multivitamin og folat. Han tar i tillegg sink og ekstra e vitamin. Jeg tar wild yam og dong quai fra helsekost og går til akupunktur. Jeg tror jeg har prøvd de fleste triksene i boka. Derfor synes jeg det er så rart når vi treffer på el hver gang. Vi har prøvd både metoden med hver gang i en uke rundt el, og spart opp til annenhver dag rett på el. 

Jeg synes hele situasjonen er helt uvirkelig. Jeg har aldri tenkt tanken på at dette ikke skulle gå.. Jeg er altså ganske desperat og kunne nok aldri ventet så lenge som deg.. Jeg håper virkelig det ordner seg for deg denne gangen! Krysser fingrene! Er så spent på dine vegner. Er det sånn at det går kort tid fra du setter inn til du får svar fordi det begynner å produsere hcg nesten med en gang? Masse lykke til med i morgen!! 

Anonymous poster hash: f9cec...b42

Jeg tror vi holdt på i 9 mnd, men min intuisjon sa at dette går ikke.

Fikk mannen til å få henvisning av sin lege til dr.purvis.

Det viste seg at han har dårlige svømmere og hadde en infeksjon.

Hadde en lege dom også var litt sånn, det går seg nok til.

Ultralyd viser ikke alle evt problemer dessverre. Jeg har stabile sykluser, EL hver måned, alt er ok med hormoner og mannen har perfekte svømmere. Så gikk jeg til GSG ( kontrastvæske sjekk av eggledere) og viste det seg at problemet ligger der. Da er vi snart på vår 6. IVF forsøk og det visste seg at eggene mine er ikke helt bra i tillegg. Embryoer vil ikke feste seg. Så etter min personlig erfaring vil jeg sterk anbefale å ikke vente så lenge å gå direkte til privatklinikken for å sjekke alt så snart som mulig. Mest sannsynlig alt er greit da kan dere få bare en liten veiledning og gode råd. Hvis situasjonen er litt mer alvorligere enn det så går tiden som IVF prøvere utrolig fort så det er ingen tid til å miste. Hvis dere bestemmer for privatklinikken så bare fortell at dere prøver for litt over et år nå og vil sjekke "fabrikkene" deres nå.

Vi gikk til legen etter 9 mnd, som å lese min egen historie til det punktet ;). Legen min mente 9 mnd var lenge og ble henvist til gyn m en gang for sjekk. Dessverre tar jo ting TID i det offentlige, så tok jo 3 mnd før jeg endelig kom til denne gynekologen. Det var aug 2011. Hadde alvorlige celleforandringer så prossessen stoppet opp til januar 2012. Ingen feil funnet og måtte ta en kilkehullsoperasjon, den viste heller ikke noe unormalt. Hadde en megatreg gynekolog, og søknad til ivf ble endelig sendt i april. Kø og sommerferie på riksen gjorde at vi endelig fikk starte i august 2012, et år og 2 mnd siden jeg gikk til legen. Fikk inseminasjon siden de ikke fant noen årsak hos oss. 3 negative forsøk m det og så ivf i januar iår. Ble gravid, men endte m MA i 3 måned :(. Måtte så vente 5 mnd før vi kunne starte igjen. Jeg anbefaler deg å sjekke hos gynekolog privat og at mannen din tar sædtest. Så går det litt fortere :). Tror det tok ekstra lang tid for meg men det er uansett et stort og tungt tålmodighetsprosjekt, så likesågreit å sjekke m en gang.

Annonse

Fikk henvisning til gynekolog etter et år med aktiv prøving. Ingenting feil ved noen av oss, ingenting ved meg, og ingenting ved hans sæd. Hadde eggløsning, stabile syklus osv. 

Det tok oss likevel 5 år før det klaffet.

En dag satt jeg plutselig med positiv test i hånden :) 

Ville mast meg til en henvisning til gyn, men man får ikke særlig hjelp om man ikke har prøvd i ett år. 

Anonymous poster hash: f25c4...59a
  • 2 uker senere...

Det er så mange leger som vet lite om ivf og det gjør at vi må gjøre jobben deres. Først og fremst; rop høyt, mas og grin deg frem. Ikke bare må du vente på gyn-time lenge. du må vente på mensen slik at du kan ta prøver dag 2 og 20 i syklusen. Og amh, som tar 2 uker å analysere. Og så skal mannen til spesialist og da får han sikkert først pergotime og antibiotika som alle andre og så skal det gå litt tid for å se om det hjalp. Og først da ruller ballen.

Har du penger så råder jeg deg å gå privat, feks Aleris i Oslo. Har kjempegod erfaring derfra og er glad vi tok første forsøk der. Fikk super oppfølging, rask behandling og ikke minst en baby

Har søsken forsøk på riksen nå og det er en mye større mølle. Fikk en helt annen kontakt med aleris og færre leger å forholde meg til. Men det var kostbart og jeg skjønner at det ikke er et alternativ for alle.

Lykke til. Vær tøff

Jeg postet denne på tråden jeg er i på bli gravid. Legger den inn her og :)

Jeg hadde time i går hos den beste gynekologen og på hele Vestlandet. (ikke noe jeg bare sier, han er faktisk det) Han er ekspert på kvinnesykdommer og barnløshet. Jeg var så fornøyd! Han tok innvendig ultralyd og han sa at jeg hadde en fantastisk livmor og to flotte eggstokker!! Han fant et kjempe flott egg som han målte opp. Egget slipper fra høyre eggstokk på mandag, sa han! =) =) Vi skulle bare ta det med ro, gå hjem og kose oss med prøving, og det var lov å sprette en champagne. Hehe! Vi skulle kjøre på i går, i dag og helst i morgen før jobb. Jeg var helt på gråten jeg.. Det var nesten som om vi var på en ordentlig ultralyd og så på babyen vår... Så var det bare et egg. Samboeren min fikk henvisning og beskjed om å bestille time til sædprøve på Haukeland, jeg fikk henvisning til to blodprøver som jeg skal ta på ulike dager i syklusen. Vi betalte 1500 kr for alt dette. Og han sa: "Jeg sier ikke hvis dere blir gravid, men når dere blir gravid!.." Jeg gikk derfra med en stor gledesklump i halsen og er så glad. Han er virkelig helt fantastisk. Og han sa at når alt ser så bra ut hos meg, så skal det utrolig mye til at samboeren sin sæd skal være sååå dårlig at dette ikke skal gå. Det er så mye de kan gjøre hvis han har nedsatt kvalitet at det skulle vi ikke bekymre oss for. Han kunne ikke se noe endometriose og sånt, men jeg hadde ingen cyster. Han sa også at han mente alt var bra med eggløsning siden jeg hadde positive tester og mensen regelmessig. Så på mandag skal samboeren bestille time til sædtest og neste fredag skal jeg ta den første blodprøven. Nå er vi i gang!! Det kommer til å gå bra! Han sa det kommer til å gå så bra  :)  :)

Jeg er ås glad for at jeg tok dette første skrittet privat. Jeg følte virkelig at ting skjer, og jeg hadde glatt betalt det dobbelte for alt dette. 1500 kr er jo ingenting. Men hvis vi må gå videre må vi jo ta det i det offentlige. Men da kan prøve å få en henvisning dit snart og så kan vi ta det der etterhvert. Men nå kan jeg klare å vente til vi har prøvd et år. Nå er jeg så beroliget.  :)

Han sa to interessante ting som jeg må dele med dere. Det ene var at når man får positiv el-test så kan egget allerede ha sluppet og løpet kan være kjørt. Han sa at sædcellene skal svømme kjempe langt! Som om vi skulle svømme fra Norge og langt ned i Italia! Dette bruker de litt tid på. Og han sa at det som står i lærebøkene og på nettet om at egget lever 24 timer er feil! Egget lever bare i 10 timer!! Dvs at man må være ute i god tid og begynne minst to dager før positiv el-test! 

I tillegg sa han at det som var aller viktigst for sædkvalitet var å ikke ha mobilen i lommen. Det kunne han se på resultatet sa han. I tillegg til div helsekostprodukter menn bruker for trening og sånt. Det kan inneholde steroider som gjorde kvaliteten dårligere. Så hvis mennene deres gjør dette må de slutte med det med en gang! I tillegg anbefalt han ikke å kjøre annenhver dag rundt el, men hver dag. Han sa at når en mann har ejakulert har han fortsatt 22 tømminger igjen!! Så det går helt fint å kjøre hver dag og ikke spare opp til annenhver dag. 

Tusen takk til alle dere som svarte! Ønsker dere all mulig lykke til!! 

Hilsen HI (Det var egentlig ikke meningen å være anonym..) 

Det er så mange leger som vet lite om ivf og det gjør at vi må gjøre jobben deres. Først og fremst; rop høyt, mas og grin deg frem. Ikke bare må du vente på gyn-time lenge. du må vente på mensen slik at du kan ta prøver dag 2 og 20 i syklusen. Og amh, som tar 2 uker å analysere. Og så skal mannen til spesialist og da får han sikkert først pergotime og antibiotika som alle andre og så skal det gå litt tid for å se om det hjalp. Og først da ruller ballen.

Har du penger så råder jeg deg å gå privat, feks Aleris i Oslo. Har kjempegod erfaring derfra og er glad vi tok første forsøk der. Fikk super oppfølging, rask behandling og ikke minst en baby

Har søsken forsøk på riksen nå og det er en mye større mølle. Fikk en helt annen kontakt med aleris og færre leger å forholde meg til. Men det var kostbart og jeg skjønner at det ikke er et alternativ for alle.

Lykke til. Vær tøff

Lykke til. Vær tøff

Hva er forresten amh? 

Anti Muller Hormon. Det viser hvor mange egg du fortsatt har i eggbanken din. Siden antall egg er fast og det er ikke mulig å øke antallet og vi bruker opp kanskje flere hundre i hver syklus så lønner det seg å finne ut om du masse igjen å gå på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...