Anonym bruker Skrevet 12. september 2013 #1 Skrevet 12. september 2013 Og eventuelt erfaring med Efexor kontra Wellbutrin. Jeg har gått på Wellbutrin 300 mg i et par år nå og virkningen har vært ganske god. Men det er akkurat som om depresjonen har "hentet seg inn igjen" og legen foreslo at jeg skulle skifte over til Efexor. Hvilke erfaring har dere som går/har gått på Efexor? På forhånd takk! Anonymous poster hash: 0ab1f...c47
Anonym bruker Skrevet 12. september 2013 #2 Skrevet 12. september 2013 Jeg har brukt efexor en periode tidligere. Ikke så god erfaring. Altså den fjernet jo til en viss grad symptomene på depresjonen og angsten. Jeg ble veldig flat og likegyldig i følelseslivet. Det gikk i stor grad utover mitt daværende forhold. Jeg følte ingenting for noen eller noe. Kunne si og gjøre mye jeg er flau over i dag ettersom jeg rett og slett ikke brydde meg. Etterhvert utviklet jeg selvmordstanker. Mye som skjedde da som fikk meg til å innse at jeg måtte trappe ned og slutte med medisinene. Følte meg mye bedre noen mnd etter at jeg hadde sluttet på de. De var ihvertfall ikke noe for meg, men folk reagerer nok forskjellig så du får nesten bare prøve å se om de fungerer for deg. Anonymous poster hash: bade6...7dd
Honningmelon Skrevet 12. september 2013 #3 Skrevet 12. september 2013 Jeg har ikke brukt det selv, så burde vel ikke uttale meg. Men, ei venninne har brukt Efexor og skal nå trappe ned. Er visst et helvete å få trappet ned med den tablettene. Masse bivirkninger.
CaptainHindsight Skrevet 12. september 2013 #4 Skrevet 12. september 2013 Jeg har brukt efexor en periode tidligere. Ikke så god erfaring. Altså den fjernet jo til en viss grad symptomene på depresjonen og angsten. Jeg ble veldig flat og likegyldig i følelseslivet. Det gikk i stor grad utover mitt daværende forhold. Jeg følte ingenting for noen eller noe. Kunne si og gjøre mye jeg er flau over i dag ettersom jeg rett og slett ikke brydde meg. Etterhvert utviklet jeg selvmordstanker. Mye som skjedde da som fikk meg til å innse at jeg måtte trappe ned og slutte med medisinene. Følte meg mye bedre noen mnd etter at jeg hadde sluttet på de. De var ihvertfall ikke noe for meg, men folk reagerer nok forskjellig så du får nesten bare prøve å se om de fungerer for deg. Anonymous poster hash: bade6...7dd Jeg opplevde mye av det samme som deg. Ble helt følelseskald. I tillegg ble jeg manisk. Symptomene forsvant heldigvis da jeg sluttet på medisinene, så er ikke noe verre enn å prøve. Men gjør de rundt deg oppmerksom på dette, slik at du slipper langvarige bivirkninger.
Anonym bruker Skrevet 12. september 2013 #5 Skrevet 12. september 2013 Kjempegod erfaring her, ikke avflatet på noe vis! Det er viktig med nedtrapping, selvsagt. Lykke til Anonymous poster hash: b4fba...073
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2013 #6 Skrevet 4. desember 2013 Etter å ha brukt cipralex i 6mnd uten effekt, begynte jeg med efexor. Depresjonen ble mye verre i løpet av den første måneden bare, og selvmordstankene utviklet seg til konkret planlegging og innkjøp. Så ble jeg innlagt, og det ble bestemt at jeg måtte trappe ned og slutte med efexor med en gang. Nedtrapping gikk smertefritt, uten bivirkninger. Svettet mye da jeg gikk på efexor. Wellbutrin ble deretter anbefalt fordi jeg slet med overspising og veldig lite energi/stort søvnbehov. Har nå brukt wellbutrin 300mg/døgn i 2mnd. Av bivirkninger merker jeg at jeg er mer avflatet, bryr meg ikke om noe. I tillegg har jeg helt sluttet å overspise. Det er så deilig, slipper å gå og tenke på mat hele tiden, og hvis jeg spiser godterier blir jeg kvalm etter noen biter. Har også vært mye kvalm ellers, noe som har vært ganske ubehagelig. Merker ingen forskjell i energinivå og søvnbehov (dette ble bedre noen uker etter oppstart, men er nå tilbake til det gamle). Merker ingen bedring i depresjonen. Jeg vil si at jeg har vært heldig i forhold til bivirkninger med både cipralex og wellbutrin. Med tanke på at depresjonen ble ekstremt forverret mens jeg gikk på efexor, er det vanskelig for med å anbefale den (selv om det jo ikke er 100% sikkert at det er efexor sin skyld). Lykke til med å finne riktig medisin for deg! Anonymous poster hash: 086e2...7ff
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2013 #7 Skrevet 4. desember 2013 Gikk på dem en liten stund, de var helt jævlige. Anonymous poster hash: 74721...500
Hildemor fra vest Skrevet 4. desember 2013 #8 Skrevet 4. desember 2013 Jeg har brukt dem i flere år. Jeg begynte på dem for panikkangst; ) Har ikke problemer med depresjon. Synes de hjelper mot angsten min og jeg står på 75 mg som er en lav dose. Er du deprimert vil du kanskje måtte øke dosen etterhvert i samråd med lege. Jeg merket i begynnelsen at jeg ble veldig trøtt og etterhvert fikk jeg litt forsterket angst. Dette var forbigående og det er viktig å være litt tålmodig. Har ingen bivirkninger nå bortsett fra at sexlysten ikke er på topp. Men det er den ihvertfall ikke om man skal slite med angst så da velger jeg å bruke medisiner som hjelper meg å kontrollere angsten så får jeg og gubben jobbe litt mer for å sprite opp sexlivet;)
Gjest lillehi Skrevet 4. desember 2013 #9 Skrevet 4. desember 2013 Har brukt de i ca 13 år, og jeg har kjempegod erfaring med de😃 de har gitt meg veldig god hjelp😃
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2013 #10 Skrevet 4. desember 2013 Mannen min døde av det Anonymous poster hash: db8f1...0bd
Hildemor fra vest Skrevet 4. desember 2013 #11 Skrevet 4. desember 2013 Mannen min døde av det Anonymous poster hash: db8f1...0bd Det må du spesifisere litt. Da må han ha hatt en underliggende sykdom.
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2013 #12 Skrevet 4. desember 2013 Mannen min døde av det Anonymous poster hash: db8f1...0bd Det må du spesifisere litt. Da må han ha hatt en underliggende sykdom. Flere psykofarmaka-preparater har hjertestans og momentant død som bivirkning, så noen underliggende sykdom er vel strengt tatt ikke nødvendig... Anonymous poster hash: 9df8d...3bd
Hildemor fra vest Skrevet 4. desember 2013 #13 Skrevet 4. desember 2013 Det stemmer nok men det har ikke efexor så derfor etterlyste jeg spesifisering av svaret; )
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2013 #14 Skrevet 4. desember 2013 Jeg gikk på efexor i nesten ti år, og det var ikke før jeg sluttet eg merket hvor utrolig avflatet jeg var i følelsesene. Jeg hadde fortsatt angst men mindre enn før, men jeg hadde ikke følelseser i det hele tatt. Jeg ble tjukk og sliter med å gå ned i vekt i dag nå nesten tre år etter slutt. Jeg slet med sinnsykte bivirkninger når jeg slutta med de selv med sakte nedtrapping i samråd med lege. Hvis man tilfeldigvis ble tom for piller eller noe skjedde så man ikke kunne ta de til riktig tidspunkt ble jeg kjempe dårlig med absistinenser man ser på tv som narkomane får. jeg slutta frivillig på de og hadde en sinnsykt tøft år med å lære meg det å ha følelser igjen. Men nå står jeg på andre siden og ville aldri ha startet på de igjen hvis det ikke var krise. Kjipeste i dag utenom ti år uten følelser omtrent er at jeg er nesten 15 kilo overvektig og sliter med å gå ned siden de fucker opp kroppen. Vet flere sliter med det samme som har gått på de. Anonymous poster hash: 71450...d6f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå