Soon to be mum Skrevet 17. september 2013 #26 Skrevet 17. september 2013 Er det sånn at lin har mindre "ruter", slik at hvert enkelt sting blir mindre? Og at man bruker tynnere tråd/færre deletråder? For jeg synes at på den juleduken jeg linket til, så ser alt mindre grovt ut liksom, at broderiene blir "finere", og da synes jeg det ser mer proft ut. Er den vanskeligere å brodere rent "teknisk" tror du, eller er det mest at man må pirke litt mer?Anonymous poster hash: 3fcf8...982 Nei, du finner lin og aida som har samme akkurat samme rutestørrelse, men tettheten i stoffet angis på litt forskjellige måter. Antall trådbunter per cm i et aidastoff vil d være halvparten så mye som antall tråder per cm i et linstoff, og likevel gi like store sting (siden man broderer over en trådbunt i et aidastoff, men over to tråder i et linstoff). Hvis du skjønner hva jeg mener. Begge deler finnes i mange forskjellige tettheter, farger osv. Hvis du går inn på www.margaretha.no og klikker på "tilbehør" og deretter "vever", vil du der finne en oversik over broderistoff/vev du kan kjøpe i metervare. Derser du at de har stoffer i forskjellige tettheter. I England angir de stofftettheten per inch, så et "14 count" aida-stoff er det samme som et 5,4 ruter/cm aidastoff på norsk. Ang bildet av korssting: fra skolen mener jeg å huske at vi tok en rekke med halve sting først, og så snudde vi og broderte resten av stingene. Her ser det ut til at man tar ett sting helt ferdig først, blir ikke det mer "klumpete"? Ja, det er riktig. Det er mest vanlige er å brodere en rad av gangen den ene veien før man broderer den øverste armen i korset på vei tilbake. Jeg må innrømme at jeg ikke så at tellemåten i den illustrasjonen gikk slik at man "skulle" brodere ferdig et og et kors av gangen. Da ville jeg valgt en annen illustrasjon. Beklager. Det er også greit å hoppe over noen ruter hvis fargen forsetter bortover raden, med andre farger mellom noen steder, men jeg bruker aldri hoppe over mer enn max 3 ruter i gangen da dette kan forårsake rot og mulighet for knuter på baksiden. Bare av nysgjerrighet: hva er det du broderer som mest? Trenger inspirasjon Jeg broderer svært lite som jeg beholder selv må jeg innrømme. Har brodert VELDIG mye siden jeg var 6 år og frem til nå (er nå 38...), men det meste henger på vegger og ligger i skuffer og skap hos diverse slektninger og slikt. Hehehe... Jeg broderer (eller det er vel mer riktig å si at jeg HAR brodert) en del på bestilling. Nå brodererer jeg stort sett ting jeg selv har lyst til, for jeg er litt lei av å føle presset med å skulle bli ferdig med noe innen en viss frist når jeg broderer for andre. På bestilling har jeg bl.a. brodert: * 8 tallerkendempere til en venninne av min mor, som matchet hennes nye service til hytta. Jeg designet også noen serviettringer til henne som matchet. * diverse kjøkkenbilder til min tante med sommerfugler på i "3D"-effekt (en liten sommerfugl på hver bilde som stikker opp av bildet) * en del barnebilder, bl.a. Ole Brumm, Paddington bear osv. * bordkort til ei venninnes bryllup - jeg designet og broderte 65 helt like bordkort. Det tok meg totalt 5 timer per kort å brodere og montere. Kommer ikke til å gjøre det igjen kan man si... Ellers liker jeg å brodere julekort og julegave-pakkelapper i tillegg til bursdagskort og slike småprosjekter. Kjekt å ha noen sånne små prosjekter innimellom de litt større, sånn at jeg får tilfredsstillelsen av å bli ferdig med noe av og til. Akkurat nå holder jeg på å brodere denne juleløperen (til meg selv for en gangs skyld): I tillegg holder jeg på å brodere denne juleduken (også til meg selv, utrolig nok): Ellers har jeg tenkt å brodere et sort/hvitt-bilde av mine besteforeldre på et eller annet tidspunkt, men det er litt frem i tid kjenner jeg. Ellers liker jeg en del engelske designere, slik som: The Cut Thru` series: http://www.sewandso.co.uk/ran2125-0.html Michael Powell: http://www.sewandso.co.uk/CrossStitch/MichaelPowell Barneserier jeg har brodert, som bruker å falle i smak hos nordmenn: Humphrey`s corner: http://www.sewandso.co.uk/Departments/Cross-Stitch-Kits/Humphreys-Corner.aspx Popcorn: http://www.sewandso.co.uk/CrossStitch/Popcorn Suzy`s zoo: De tre første i denne linken http://www.sewandso.co.uk/ran739-0.html
Soon to be mum Skrevet 17. september 2013 #27 Skrevet 17. september 2013 Hmmm... Ser at jeg holder på med veldig mye julegreier for tiden. Jeg gjør normalt ikke det altså, selv om jeg har veldig mange mønstre. Tror jeg har sånn typ 30 forskjellige mønstre til julekalendere feks. Jeg kjøper nemlig britiske broderiblader ganske ofte, og samler på de mønstrene jeg liker. Men jeg ser at jeg jevnt over like å brodere ting med mye farge i, og dermed passer barnebroderier ganske bra. Men jeg har jo ingen barn selv, så det begrenser seg jo hvor mye jeg broderer til meg selv da. Jul og påske er også temaer som passer inn i det at jeg liker å brodere med mye farge, så det har jo blitt en del slikt. Jeg har også en innredningsstil som gjør at det ikke passer så godt med veldig mye broderier og slikt, så da er det også praktisk med sesong-greier som kan pakkes ned igjen etter kort tid. Jeg liker også mønstre ala de gammeldagse prøveklutene, eller samplers som det heter på engelsk. Som feks disse:
n74 Skrevet 17. september 2013 #28 Skrevet 17. september 2013 He he, jeg har ingen interesse for brodering, men leser alt her inne bør jeg kjeder meg. Men grunnen til at jeg kommenterer er den fantastiske hjelpen Soon to be mum gir - du er unik får å si det sånn! Kos dere med broderinga:-)
Ennai Skrevet 17. september 2013 #29 Skrevet 17. september 2013 Fantastisk herlig hjelp du gir oss soon to be mum!:-) her har kalenderen endeli kommet i posten!:-) så utrolig morro å holde på med, selv om stoffet er stivt og ekkelt:-p i tillegg er dåpsbildet snart ferdig. Legger det bort en stund for er litt smålei av å holde på med den samme lille lappen hver dag:-p morro med noe stort som jeg ser resultater på med en gang!:-D
Soon to be mum Skrevet 18. september 2013 #30 Skrevet 18. september 2013 He he, jeg har ingen interesse for brodering, men leser alt her inne bør jeg kjeder meg. Men grunnen til at jeg kommenterer er den fantastiske hjelpen Soon to be mum gir - du er unik får å si det sånn! Kos dere med broderinga:-) Wow! Takk for det. Veldig hyggelig å høre. Jeg må innrømme at det er litt sånn at når jeg får sjansen til å snakke om hobbyen min, så er det litt som å putte på en femørig som varer like lenge som en hundrings. Og jeg elsker det når jeg kan få dele av kunnskapen min til folk som faktisk er interessert. Brodering er jo ikke akkurat noen stor hobby i Norge, så jeg har ikke veldig mange venner som driver med dette kan man si... Hahaha... Jeg har en "hemmelig" drøm om å starte min egen brodeributikk en gang. Sannsynligvis en nettbutikk der jeg skal ta inn alle de tingene som ikke er å få tak i i Norge, og som jeg selv kjøper fra utlandet nå, men aller helst vil jeg jo ha en egen fysisk butikk også, hvor jeg kan ha kurs og slikt. Men det spørs om det kommer til å skje. Vi får se hva som skjer. Fantastisk herlig hjelp du gir oss soon to be mum!:-) her har kalenderen endeli kommet i posten!:-) så utrolig morro å holde på med, selv om stoffet er stivt og ekkelt:-p i tillegg er dåpsbildet snart ferdig. Legger det bort en stund for er litt smålei av å holde på med den samme lille lappen hver dag:-p morro med noe stort som jeg ser resultater på med en gang!:-D Jeg ELSKER å begynne på et nytt prosjekt, og digger den der nye "krispe" følelsen av nytt ubrodert stoff og helt blanke ark. (HERREGUD! Så nerdete jeg er altså. Hahahaha...). Jeg liker at stoffet er litt stivt jeg da, men det er kanskje mest fordi jeg har utviklet en litt egen broderiteknikk (nok en nerdefaktor), og i tillegg bruker broderiramme når jeg broderer (for å få penere sting - en tredje nerdefaktor), så stoffene mine blir holdt "stive" av rammen uansett. Jeg har selv blitt så inspirert av denne tråden at jeg har måttet gå på Narvesen å kjøpe meg et nytt magasin, Cross Stitch Card Shop fra England. Der følger det nemlig alltid med et lite broderikit til å lage et kort, med stoff, garn, brodernål, mønster og kort/konvolutt til å montere i. Jeg har nemlig pakket ned alt jeg eier og har av broderisaker fordi vi holder på å flytte. Så nå broderer jeg på et lite julekort. Hehehe... Det bladet anbefales for øvrig på det sterkeste for dere som liker å brodere små prosjekter. Utgaven som er i salg nå er første juleutgave, og har masse søte små og litt større mønster til julekort og pakkelapper. Perfekte små prosjekter for sofastundene når vinteren nå setter inn. Neste nummer er også julenummer, med flere fine små julekort og slikt.
Anonym bruker Skrevet 18. september 2013 #31 Skrevet 18. september 2013 korssting.dk Anonymous poster hash: 1b9ac...1b2
Anonym bruker Skrevet 23. september 2013 #32 Skrevet 23. september 2013 Hmmm... Ser at jeg holder på med veldig mye julegreier for tiden. Jeg gjør normalt ikke det altså, selv om jeg har veldig mange mønstre. Tror jeg har sånn typ 30 forskjellige mønstre til julekalendere feks. Jeg kjøper nemlig britiske broderiblader ganske ofte, og samler på de mønstrene jeg liker. Men jeg ser at jeg jevnt over like å brodere ting med mye farge i, og dermed passer barnebroderier ganske bra. Men jeg har jo ingen barn selv, så det begrenser seg jo hvor mye jeg broderer til meg selv da. Jul og påske er også temaer som passer inn i det at jeg liker å brodere med mye farge, så det har jo blitt en del slikt. Jeg har også en innredningsstil som gjør at det ikke passer så godt med veldig mye broderier og slikt, så da er det også praktisk med sesong-greier som kan pakkes ned igjen etter kort tid. Jeg liker også mønstre ala de gammeldagse prøveklutene, eller samplers som det heter på engelsk. Som feks disse: Hei igjen, ville bare takke deg for veldig mange gode tips! Jeg fikk broderiene mine i dag, og er superspent etter å sette i gang! Da kommer tipsene dine med festing av tråden veldig godt med tenker jeg Den juleduken din med de nissejentene på er virkelig nydelig, hvilket stoff er den brodert på? Anonymous poster hash: 3fcf8...982
Soon to be mum Skrevet 23. september 2013 #33 Skrevet 23. september 2013 Så hyggelig å høre! Håper du vil kose deg masse med broderiene. Duken med nissejenter (tror faktisk det er et Carl Larsson-motiv, men er ikke sikker) broderes på lin med to deltråder i nålen. Har kjøpt den på www.margaretha.com.
Anonym bruker Skrevet 23. september 2013 #34 Skrevet 23. september 2013 Så hyggelig å høre! Håper du vil kose deg masse med broderiene. Duken med nissejenter (tror faktisk det er et Carl Larsson-motiv, men er ikke sikker) broderes på lin med to deltråder i nålen. Har kjøpt den på www.margaretha.com. Takk, det er jeg sikker på at jeg vil gjøre En liten ting til: broderer du ferdig ut en "rekke" i mønsteret, eller gjør du deg liksom ferdig med den fargen du har på tråden i ett område men ikke nødvendigvis på samme rekke? Anonymous poster hash: 3fcf8...982
Soon to be mum Skrevet 29. september 2013 #35 Skrevet 29. september 2013 Så hyggelig å høre! Håper du vil kose deg masse med broderiene. Duken med nissejenter (tror faktisk det er et Carl Larsson-motiv, men er ikke sikker) broderes på lin med to deltråder i nålen. Har kjøpt den på www.margaretha.com. Takk, det er jeg sikker på at jeg vil gjøre En liten ting til: broderer du ferdig ut en "rekke" i mønsteret, eller gjør du deg liksom ferdig med den fargen du har på tråden i ett område men ikke nødvendigvis på samme rekke? Anonymous poster hash: 3fcf8...982 Beklager VELDIG sent svar. Hadde ikke fått med meg dette i det hele tatt. Jeg broderer en og en farge så langt det lar seg gjøre, i 'bolker'. Men hopper aldri over mer enn max tre ruter i stoffet av gangen, så det ikke skal bli for lange tråder på baksiden. Hvordan går det med broderingen?
Anonym bruker Skrevet 29. september 2013 #36 Skrevet 29. september 2013 Det går jo an å presse seg til mange ting, men hvis du overdriver voldsomt fram til jul, blir det ikke noe koselig og det kan være du ikke orker å sy mer på mange år etterpå. Det er mulig å kjøpe ferdigsydde kalendere også, i sånne Garn & broderi-butikker. Men de er dyre, så det spørs hvor god råd man har og hvor mye lyst man har til å sy selv. Anonymous poster hash: 433c2...dfa
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2013 #37 Skrevet 3. oktober 2013 Så hyggelig å høre! Håper du vil kose deg masse med broderiene. Duken med nissejenter (tror faktisk det er et Carl Larsson-motiv, men er ikke sikker) broderes på lin med to deltråder i nålen. Har kjøpt den på www.margaretha.com. Takk, det er jeg sikker på at jeg vil gjøre En liten ting til: broderer du ferdig ut en "rekke" i mønsteret, eller gjør du deg liksom ferdig med den fargen du har på tråden i ett område men ikke nødvendigvis på samme rekke? Anonymous poster hash: 3fcf8...982 Beklager VELDIG sent svar. Hadde ikke fått med meg dette i det hele tatt. Jeg broderer en og en farge så langt det lar seg gjøre, i 'bolker'. Men hopper aldri over mer enn max tre ruter i stoffet av gangen, så det ikke skal bli for lange tråder på baksiden. Hvordan går det med broderingen? Hei igjen! Takk du, broderingen går aldeles strålende!!! Synes det er så utrolig moro, og tar frem broderiene så fort jeg har litt ledig tid (herregud så nerd jeg høres ut! ) Men herreguuuuuud, så lang tid det tar! Spesielt dette å skifte tråder og sånn... selve syingen går jo ganske fort. Har for lengst stukket fingeren i jorda og innsett at jeg ikke kommer til å rekke å brodere to kalendere til jul. Kanskje ikke én engang... men men, da får de få nye kalendere neste jul! Kan ikke risikere å bli lei fordi jeg stresser med det, slik anonyme over her advarer mot. Veldig, veldig moro er det i hvert fall! Jeg lurer på; det blir jo ganske skrukkete etterhvert som jeg broderer. Jeg håper det går an å presse/stryke broderiet når jeg er ferdig? Anonymous poster hash: 3fcf8...982
Soon to be mum Skrevet 3. oktober 2013 #38 Skrevet 3. oktober 2013 Så bra at du liker det! Helt enig med at du ikke bør stresse så mye dette at du blir lei. Da blir plutselig broderiene liggende i seks år før du blir ferdig. Ja, du kan presse broderiet når du er ferdig. Jeg bruker å bruke et sånn gammeldags strykejern (altså ikke et dampjern). Du må alltid stryke/presse broderiet fra baksiden, slik at ikke korsstingene dine blir flatklemte. Jeg bruker å gjøre slik: Strykebrettet mitt er ganske 'mykt' i strykeflaten, men hvis ditt er veldig hardt ville jeg lagt et lag med feks håndduk på brettet først. Deretter legger du broderiet på brettet med forsiden ned, og så en litt fuktig presseklut oppå der (typ hvitt tynt bomullsstoff, feks et slitent hvitt laken el.l.). Så stryker/presser du med ganske varmt strykejern. Bruker å bli pent. Prøv å passelig at du retter ut broderiet i fasong når du stryker, så ikke det blir dratt skjevt hvis du skjønner hva jeg mener.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå