Anonym bruker Skrevet 12. september 2013 #1 Skrevet 12. september 2013 Hei, jeg har lyst til å brodere julekalendere til barna mine. Vet noen av dere om norske butikker, fysiske eller på nett, hvor jeg kan få kjøpt broderipakker til dette (Østlandet)? På forhånd takk. Anonymous poster hash: 3fcf8...982
Soon to be mum Skrevet 12. september 2013 #2 Skrevet 12. september 2013 (endret) Www.margaretha.no Sjekket nå nettopp. De har 69 forskjellige julekalendere, så det burde være mulig å finne en man liker. Endret 12. september 2013 av Soon to be mum
Anonym bruker Skrevet 12. september 2013 #3 Skrevet 12. september 2013 Www.margaretha.no Sjekket nå nettopp. De har 69 forskjellige julekalendere, så det burde være mulig å finne en man liker. Se der ja! Takk! Kan du brodere/har du gjort det før? Anonymous poster hash: 3fcf8...982
Anonym bruker Skrevet 12. september 2013 #4 Skrevet 12. september 2013 Www.margaretha.no Sjekket nå nettopp. De har 69 forskjellige julekalendere, så det burde være mulig å finne en man liker. Se der ja! Takk! Kan du brodere/har du gjort det før? Anonymous poster hash: 3fcf8...982 Ja, jeg har brodert siden jeg var seks år gammel. Kan de fleste stingtyper men foretrekker korsting. Har helt latterlig mye stasj hjemme. handler stort sett på nett fra utlandet selv dog. Anonymous poster hash: e2b10...3e8
Soon to be mum Skrevet 12. september 2013 #5 Skrevet 12. september 2013 Www.margaretha.no Sjekket nå nettopp. De har 69 forskjellige julekalendere, så det burde være mulig å finne en man liker. Se der ja! Takk! Kan du brodere/har du gjort det før? Anonymous poster hash: 3fcf8...982 Ja, jeg har brodert siden jeg var seks år gammel. Kan de fleste stingtyper men foretrekker korsting. Har helt latterlig mye stasj hjemme. handler stort sett på nett fra utlandet selv dog. Anonymous poster hash: e2b10...3e8 Ja, det var altså meg som svarte nå. Kom borti anonym ser det ut til. Ikke meningen.
Anonym bruker Skrevet 12. september 2013 #6 Skrevet 12. september 2013 Www.margaretha.no Sjekket nå nettopp. De har 69 forskjellige julekalendere, så det burde være mulig å finne en man liker. Se der ja! Takk! Kan du brodere/har du gjort det før? Anonymous poster hash: 3fcf8...982 Ja, jeg har brodert siden jeg var seks år gammel. Kan de fleste stingtyper men foretrekker korsting. Har helt latterlig mye stasj hjemme. handler stort sett på nett fra utlandet selv dog. Anonymous poster hash: e2b10...3e8 Ja, det var altså meg som svarte nå. Kom borti anonym ser det ut til. Ikke meningen. Jeg har ikke brodert siden barneskolen... men driver med en del annet håndarbeide. Er jeg overambisiøs tror du hvis jeg inbilder meg at jeg klarer å sy to kalendre før jul? Regner med å sitte 1-2 timer per kveld, noen ganger lenger... En annen ting: når det står 4,3 tråder per centimeter... er det "lite" nok til at det blir fint, men stort nok for en nybegynner, om du forstår hva jeg mener? Anonymous poster hash: 3fcf8...982
Soon to be mum Skrevet 12. september 2013 #7 Skrevet 12. september 2013 Hmmm... Om du er overambisiøs? Er litt usikker. Hvis du har tid til å brodere hver dag så kan det godt hende at du klarer det. Selv vet jeg med meg selv at jeg aldri ville klart det, men det er fordi jeg blir veldig lei av å brodere på det samme hele tiden, så jeg har alltid minst 5 forskjellige prosjekter på gang samtidig som jeg veksler på. Hehehe... Og så kommer det selvsagt an på hvilket mønster du velger. Noen mønstre er mer lettbroderte enn andre. Feks mønstre med mye halve og kvarte sting, og mye kantsting (håper det er det det heter på norsk, det er så lenge siden jeg har brukt norsk terminologi at jeg er sannelig usikker nå) så tar dette lengre tid enn om man velger et broderi med bare hele korssting. Står det 4,3 tråder per cm eller 4,3 ruter per cm? Det er nemlig stor forskjell. Det første indikerer at det skal broderes på lin, noe som betyr at du må "telle" mens du broderer og som regel brodere over to tråder i stoffet for å få et korssting. Hvis jeg skal tippe, står det det andre (altså 4,3 ruter per cm), og det indikerer at det skal broderes på aida. Det er enklere for en nybegynner fordi da er rutene ferdig definert i stoffet og man skal brodere et korssting over en rute i stoffet. Hvis jeg har rett, og det er snakk om 4,3 ruter per cm på aidastoff, så er dette ganske grovt, og dermed lettbrodert. Da vil jeg tippe at du skal brodere med 3 deltråder i nålen (eller ullgarn). Det mest "vanlige" er 5,5 ruter per cm når det kommer til aida. Da broderer man med 2 deltråder i nålen. Både 4,3 og 5,5 er bra for nybegynnere vil jeg si. Jeg foretrekker nok selv 5,5 eller finere stoff, og synes kanskje at 5,5 blir noe penere enn de litt grovere variantene.
Soon to be mum Skrevet 12. september 2013 #8 Skrevet 12. september 2013 Men vær for all del ikke redd for å prøve deg på å brodere på tellelin. Jeg lærte å brodere på det da jeg var 6 år og har først begynt å bruke en del aida etter at jeg ble voksen. Jeg synes til og med at det i de fleste tilfeller kan være lettere å brodere på tellelin, spesielt siden jeg broderer mye med halve og kvarte sting. Gjør man dette på aida, må man presse nålen gjennom ruten i midten på aida og det er ganske tungt, mens på tellelin er det jo naturlig et hull i midten til å passere nålen gjennom.
Anonym bruker Skrevet 12. september 2013 #9 Skrevet 12. september 2013 Hmmm... Om du er overambisiøs? Er litt usikker. Hvis du har tid til å brodere hver dag så kan det godt hende at du klarer det. Selv vet jeg med meg selv at jeg aldri ville klart det, men det er fordi jeg blir veldig lei av å brodere på det samme hele tiden, så jeg har alltid minst 5 forskjellige prosjekter på gang samtidig som jeg veksler på. Hehehe... Og så kommer det selvsagt an på hvilket mønster du velger. Noen mønstre er mer lettbroderte enn andre. Feks mønstre med mye halve og kvarte sting, og mye kantsting (håper det er det det heter på norsk, det er så lenge siden jeg har brukt norsk terminologi at jeg er sannelig usikker nå) så tar dette lengre tid enn om man velger et broderi med bare hele korssting. Står det 4,3 tråder per cm eller 4,3 ruter per cm? Det er nemlig stor forskjell. Det første indikerer at det skal broderes på lin, noe som betyr at du må "telle" mens du broderer og som regel brodere over to tråder i stoffet for å få et korssting. Hvis jeg skal tippe, står det det andre (altså 4,3 ruter per cm), og det indikerer at det skal broderes på aida. Det er enklere for en nybegynner fordi da er rutene ferdig definert i stoffet og man skal brodere et korssting over en rute i stoffet. Hvis jeg har rett, og det er snakk om 4,3 ruter per cm på aidastoff, så er dette ganske grovt, og dermed lettbrodert. Da vil jeg tippe at du skal brodere med 3 deltråder i nålen (eller ullgarn). Det mest "vanlige" er 5,5 ruter per cm når det kommer til aida. Da broderer man med 2 deltråder i nålen. Både 4,3 og 5,5 er bra for nybegynnere vil jeg si. Jeg foretrekker nok selv 5,5 eller finere stoff, og synes kanskje at 5,5 blir noe penere enn de litt grovere variantene. Tusen takk for svar. Kan du nå ta det på norsk? Neida. Det kan godt hende dette er et tåpelig prosjekt. Jeg har jo en kjole til minsta å strikke før jul og... men jeg har SÅ lyst på broderte julekalendere! Dette med 4,3 tråder... må jeg "dele" opp tråden? Hva betyr egentlig 4,3 "tråder"? Jeg er bekymret for at det skal bli for "grovt", men jeg er tross alt nybegynner og tenker at jo grovere jo enklere... Julekalenderen jeg har lyst til å bestille er denne: http://www.korssting.dk/broderisett-julekalender-med-grotnisse-p-1725.html Mamma har brodert en lignende før - den blir jo grov, men helt ok til julekalender å være. Med dette stoffet å brodere på, ser jeg lett hvor sømmene skal være da? Anonymous poster hash: 3fcf8...982
Soon to be mum Skrevet 12. september 2013 #10 Skrevet 12. september 2013 Jøss. De har faktisk skrevet 4,3 tråder per cm når det er snakk om Aida. Den var ny. :gruble: Jeg tror egentlig at det uansett er ganske perfekt for en nybegynner. Det er et ganske detaljrikt bilde, så jeg vil tippe at du klarer å brodere ferdig en slik før jul. MEN jeg tenker at det ikke gjør noe. Jeg og min søster hadde alltid en brodert julekalender på deling. Da vi var veldig små fikk vi en liten pakke hver hver eneste dag (det hang altså to pakker på den samme dagen på kalenderen), og når vi ble større og fikk litt mer "avanserte" gaver fikk vi pakkekalendergave annen hver dag, og sjokoladekalender annen hver dag. Så vi delte altså en pakkekalender og en sjokoladekalender hvert år. Det fungerte helt fint det. Og det kan det jo gjøre for dine to også tenker jeg? Så kan de få hver sin til neste år? Feks...? Så lenge man er nøye på å finne midten av stoffet før man begynner å brodere skal det ikke være noe problem å se hvor sømmene skal være. Det er jo et helt hvitt og det er jo da selvsagt ikke noe mønster trykket på stoffet, men et tips som kan gjøre det lettere å holde rede på hvor man er på mønsteret til enhver tid er å gjøre følgende: Ta en kopi eller to av mønsteret som følger med. Så har du en markeringstusj liggende ved siden av deg mens du broderer, og så markerer du de stingene du har brodert på kopien av mønsteret etter hvert som du broderer. Dermed blir det lett å finne frem til riktig sted på mønsteret hver gang du skal begynne å brodere igjen. Huff. Beklager at jeg ikke er så god til å forklare. Jeg kjenner at det faktisk er en liten "hemsko" å ha gjort dette i så mange år. Jeg klarer ikke å skille hva som er "avanserte fagord" og hva som ikke er det. Så jeg tror jo at jeg forklarer veldig enkelt, men skjønner jo at jeg kanskje ikke gjør det.
Anonym bruker Skrevet 12. september 2013 #11 Skrevet 12. september 2013 Jøss. De har faktisk skrevet 4,3 tråder per cm når det er snakk om Aida. Den var ny. :gruble: Jeg tror egentlig at det uansett er ganske perfekt for en nybegynner. Det er et ganske detaljrikt bilde, så jeg vil tippe at du klarer å brodere ferdig en slik før jul. MEN jeg tenker at det ikke gjør noe. Jeg og min søster hadde alltid en brodert julekalender på deling. Da vi var veldig små fikk vi en liten pakke hver hver eneste dag (det hang altså to pakker på den samme dagen på kalenderen), og når vi ble større og fikk litt mer "avanserte" gaver fikk vi pakkekalendergave annen hver dag, og sjokoladekalender annen hver dag. Så vi delte altså en pakkekalender og en sjokoladekalender hvert år. Det fungerte helt fint det. Og det kan det jo gjøre for dine to også tenker jeg? Så kan de få hver sin til neste år? Feks...? Så lenge man er nøye på å finne midten av stoffet før man begynner å brodere skal det ikke være noe problem å se hvor sømmene skal være. Det er jo et helt hvitt og det er jo da selvsagt ikke noe mønster trykket på stoffet, men et tips som kan gjøre det lettere å holde rede på hvor man er på mønsteret til enhver tid er å gjøre følgende: Ta en kopi eller to av mønsteret som følger med. Så har du en markeringstusj liggende ved siden av deg mens du broderer, og så markerer du de stingene du har brodert på kopien av mønsteret etter hvert som du broderer. Dermed blir det lett å finne frem til riktig sted på mønsteret hver gang du skal begynne å brodere igjen. Huff. Beklager at jeg ikke er så god til å forklare. Jeg kjenner at det faktisk er en liten "hemsko" å ha gjort dette i så mange år. Jeg klarer ikke å skille hva som er "avanserte fagord" og hva som ikke er det. Så jeg tror jo at jeg forklarer veldig enkelt, men skjønner jo at jeg kanskje ikke gjør det. Ingen grunn til å beklage, du har vært til STOR hjelp!!!Ja jeg må nok innse mine begrensninger og gå for en kalender. Så får vi se om jeg liker det godt nok til å starte på en til til neste jul Jeg har veldig lyst til å bli flink nok til å kunne brodere en juleduk. Og da vil jeg ikke at den skal være grov, om du forstår. Men jeg ANER ikke hvordan jeg skal gjøre det når jeg ikke har "hull" i stoffet å sy etter. Har lyst til å kunne sy f.eks denne http://www.korssting.dk/broderipakning-juledug-med-julestjerne-p-2979.html?osCsid=66c0ac94c9d4d23f5f1dc05787c40120 Synes det er dumt at det ikke står hvilke sting/teknikker som brukes.., er denne med korssting tror du? Tror du jeg klarer en sånn etter å ha øvd meg på en kalender? Anonymous poster hash: 3fcf8...982
Soon to be mum Skrevet 12. september 2013 #12 Skrevet 12. september 2013 Åh, men det er hull i stoffene til å sy etter, både på aida og lin. Jeg har funnet noen bilder som illustrerer hvordan de forskjellige stoffene ser ut: Dette er et aidastoff: Her kan du se hvordan det er helt klare ruter i stoffet. En slik rute på stoffet tilsvarer en rute i mønsteret. Du broderer korstingene på stoffet på denne måten:
Soon to be mum Skrevet 12. september 2013 #13 Skrevet 12. september 2013 Dette er et bilde av linstoff til å brodere på: Her kan du se at det er mange tråder som er vevd sammen til et stoff, men de daner ikke noen spesifikke ruter slik aidastoff gjør. For å brodere et korssting på dette stoffet må man sy over to tråder i stoffet, slik det er illustrert i bloggen i denne linken: http://www.creativepoppypatterns.com/stitcher-resources-cross-stitching-linen-fabric-pxl-8_40.html Se tegningen/bildet og forklaringen under "how to cross stitch on linnen fabric". Litt lengre ned på siden i linken, under overskriften "what size will the finished piece be?" ser du et bilde hvor det ligger både aidastoff og lin (evenweave) ved siden av hverandre, så det er ganske lett å se forskjellen.
Soon to be mum Skrevet 12. september 2013 #14 Skrevet 12. september 2013 (endret) Som du ser er det ikke stor forskjell på å brodere på aida og lin, det er bare det at man må nok konsentrere seg litt mer om å sette ned nålen riktig på lin da man skal telle over to tråder hele tiden. Den juleduken du har funnet er nok i korssting, siden siden du har funnet den på heter www.korssting.dk. Da tolker jeg det dithen at de kun selger korsstingsbroderier. Duken brodere på lin, og julekalenderen du har funnet broderes på aida. Jeg glemte forresten å svare på det spørsmålet: Dette med 4,3 tråder... må jeg "dele" opp tråden? Hva betyr egentlig 4,3 "tråder"? 4,3 tråder går på hvor grovt/fint stoffet du skal brodere er. Når man angir grovheten/trådtettheten i stoffet måler man opp 1 cm av stoffet og teller hvor mange tråder det er for lin og hvor mange trådbunter (eller ruter om du vil) det er for aida. Jo høyere tall, jo finere stoff. Altså betyr det at stoffet for julekalenderen har 4,3 ruter i stoffet per cm stoff, dette gir deg en pekepinn på hvor store rutene er. Når det gjelder brodergarnet, så er det mest vanlig å brodere med noe som heter moulinné-garn, og de mest populære/vanlige merkene er DMC, Anchor og Madeira (i den rekkefølgen). Her er et bilde av DMC brodergarn: Hvis du ser nøye på trådene i garnet, kan du se at en tråd består av flere mindre tråder spunnet sammen. Det er alltid 6 deltråder i en slik bunt med garn. Har man en slik dukke (en trådbunt kalles for en dukke) med garn klipper man av en passende lengde først (som regel er en passende lengde ca 30-40 cm, blir den lengre er sjansen for å få knuter på tråden veldig stor). Når man kjøper en ferdig broderipakke følger som regel tråden ferdig oppkuttet med i pakken. Deretter må man dele opp tråden i det antall deltråder man skal bruke. Dette står alltid oppgitt i mønsteret, og det mest vanlige er at man broderer med 2 eller 3 deltråder i nålen. Det er ganske vanskelig å få til å dele opp tråden i mindre deler uten at det blir en stor knute av den, og for å unngå dette er dette den beste metoden å gjøre det på: Hold tråden i den ene enden som på dette bildet: Deretter tar du tak i en av deltrådene og drar den rett opp, gjennom fingrene som holder tråden. Da klarer du å separere trådene uten at resten av trådene surrer seg og lager knute. (Den vil surre seg litt under fingrene dine, men det blir ingen knute og det vil rette seg ut så snart du har dratt hele deltråden gjennom.) Når du har det antall deltråder du trenger, legger du dem inntil hverandre igjen og trer nålen din. Endret 12. september 2013 av Soon to be mum
Soon to be mum Skrevet 12. september 2013 #15 Skrevet 12. september 2013 Jeg har noen flere tips å komme ift hvordan begynne å brodere/feste tråden og slike ting. Bare si ifra om du er interessert. Ellers stopper jeg her, så det ikke blir for mye informasjon på en gang.
Anonym bruker Skrevet 12. september 2013 #16 Skrevet 12. september 2013 Jeg har noen flere tips å komme ift hvordan begynne å brodere/feste tråden og slike ting. Bare si ifra om du er interessert. Ellers stopper jeg her, så det ikke blir for mye informasjon på en gang. Men kjære vene, du er jo helt fantastisk!!! Så snilt av deg å hjelpe en stakkars nybegynner!Jeg tar imot ALT av tips! Er det sånn at lin har mindre "ruter", slik at hvert enkelt sting blir mindre? Og at man bruker tynnere tråd/færre deletråder? For jeg synes at på den juleduken jeg linket til, så ser alt mindre grovt ut liksom, at broderiene blir "finere", og da synes jeg det ser mer proft ut. Er den vanskeligere å brodere rent "teknisk" tror du, eller er det mest at man må pirke litt mer? Ang bildet av korssting: fra skolen mener jeg å huske at vi tok en rekke med halve sting først, og så snudde vi og broderte resten av stingene. Her ser det ut til at man tar ett sting helt ferdig først, blir ikke det mer "klumpete"? Bare av nysgjerrighet: hva er det du broderer som mest? Trenger inspirasjon Må få barn på trening nå men gleder meg til mere tips Anonymous poster hash: 3fcf8...982
Ennai Skrevet 12. september 2013 #17 Skrevet 12. september 2013 Etter å ha lest denne tråden ble jeg inspirert til å ta frem et havferdig broderi jeg har liggende!:-D kom gjerne med flere tips;-) Jeg har bestilt denne kalenderen og gleeder meg til den kommer i posten!:-D http://www.margaretha.no/butik/default.asp?&gclid=COjG2Z-txrkCFbB4cAodnW0ATQ
Anonym bruker Skrevet 12. september 2013 #18 Skrevet 12. september 2013 Etter å ha lest denne tråden ble jeg inspirert til å ta frem et havferdig broderi jeg har liggende!:-D kom gjerne med flere tips;-) Jeg har bestilt denne kalenderen og gleeder meg til den kommer i posten!:-D http://www.margaretha.no/butik/default.asp?&gclid=COjG2Z-txrkCFbB4cAodnW0ATQ Hvilken kalender har du bestilt? Kom bare til forsiden da jeg trykka på linken Anonymous poster hash: 3fcf8...982
Ennai Skrevet 12. september 2013 #19 Skrevet 12. september 2013 Tror den ligger ganske langt oppe på siden. Snømann med blå bakgrunn:-)
Anonym bruker Skrevet 12. september 2013 #21 Skrevet 12. september 2013 Heter snødans:-)Fin!!! Anonymous poster hash: 3fcf8...982
Ennai Skrevet 13. september 2013 #22 Skrevet 13. september 2013 Ja, jeg og syntes det:-) ikke så alt for mye jul og passe til førjulstiden:-) i tillegg virker den ok lett å lage:-D
Soon to be mum Skrevet 13. september 2013 #23 Skrevet 13. september 2013 Hei damer. Jeg skal komme med flere tips senere i dag. Måtte ut å gjøre ting i går og fikk besøk etterpå så fikk ikke mer tid i går gitt. I dag må jeg på jobb, så rekker ikke å skrive noe før i ettermiddag tror jeg. Men det kommer!
Venter endelig nr2 😍 Skrevet 13. september 2013 #24 Skrevet 13. september 2013 Holder på med min 3. julekalender fra www.margaretha.no nå. Skal brodere til tantebarna min, akkurat begynt på med sistemann nå, også skal jeg brodere en til sønnen min etter hvert
Soon to be mum Skrevet 17. september 2013 #25 Skrevet 17. september 2013 (endret) Hei jenter. Beklager at jeg er så sen med å svare. Håper dere fremdeles finner tilbake til tråden. Har vært syk og hatt overnattingsbesøk i helgen, så fikk ikke mulighet til å sette meg ned å skrive mer her. Det tipset jeg først og fremst tenkte at jeg ville komme med er en metode å starte å brodere på, hvor du begynner å brodere og fester tråden samtidig. OBS! Denne teknikken kan kun brukes dersom du skal brodere med likt antall tråder i nålen (altså 2, 4 eller 6 deltråder i nålen). Skal du brodere med 1 eller 3 deltråder kan du ikke bruke denne metoden. Metoden heter "the loop knot" på engelsk. Du gjør som følger: 1) Kutt av en trådlengde som er dobbelt så lang som det du normalt sett bruker å brodere med (ca 60-80 cm). 2) Separer ut en enkelt deltråd (eller halvparten så mange deltråder som du trenger om du skal brodere med mer enn 2 deltråder i nålen). 3) Brett deltråden din i to, slik at du har de to endene mot hverandre i den ene enden og en løkke i den andre enden. 4) Tre nålen med den enden hvor trådendene møtes, slik at løkka blir enden lengst borte fra nålen. 5) Tre nålen gjennom stoffet der hvor ditt første korssting i denne fargen skal være og lag den første "armen" i korsstinget ditt, men ikke trekk tråden helt gjennom. Løkka og nålen din skal nå henge ned fra broderiet ditt på baksiden og du har brodert et halvt korssting på forsiden. 6) Tre nålen gjennom løkka på baksiden og trekk i tråden slik at stinget strammes til. Du har nå festet tråden og kan fortsette å brodere på stinget ditt, og fortsette på mønsteret. Her er en link hvor det er tegnet illustrasjoner til denne teknikken: http://www.better-cross-stitch-patterns.com/loop-start.html Fordelen med teknikken er at man får mindre trådender som skal festes bak, og dermed også mindre rot på baksiden. Teknikken er også spesielt velegnet på steder hvor du kanskje bare skal ha noen få sting av en farge (feks snøfnugg spredt ut over himmelen el.l.). Festing av tråden: Når du skal feste tråden din etter å ha brodert opp en trådlengde, er det lurt å feste godt nok. Før tråden gjennom 8-10 sting (så fremt det er mulig) på baksiden av broderiet, og klipp av enden så tett inntil broderiet som overhodet mulig uten å klippe i stykker noen av stingene. På den måten forhindrer du at trådendene løsner lett, og dersom de skulle løsne litt har du fremdeles en grei trådlengde å feste den med igjen. Husk også å tenke over hvor du fester tråden. 1) ikke lurt å feste mørke tråder på baksiden av lyse tråder, da det kanskje kan skinne gjennom på forsiden. 2) ikke stikk nålen gjennom stoffet fra baksiden når du fester, men bare gjennom baksiden av stingene, da dette også kan vises på forsiden 3) Ikke fest tråden gjennom sting hvor du allerede har festet en annen tråd. Dersom du drar en tråd gjennom de samme stingene, men motsatt vei, kan du ende opp med å dra med deg ut den tråden du allerede har festet tidligere (hvis dere skjønte hva jeg mente). Endret 17. september 2013 av Soon to be mum
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå