Anonym bruker Skrevet 12. september 2013 #1 Skrevet 12. september 2013 Har fått en stilling som ringevikar. Dette vil kun være på lørdager og søndager. Det står på vedtaket mitt at jeg ikke kan jobbe mer enn 14 timer i uka, for da mister jeg pengene for hele perioden.. Så da lønner det seg ikke å jobbe, sånn økonomisk da?? Skal også være ringevikar i en barnehage, men det er veldig usikkert. Må arbeidsgivere sende inn dokumentasjon på timene jeg evt skal jobbe i helgene? Det er jo litt flaut å be om da.. Si jeg jobber timer annenhver uke.. Blir da disse timene trukket fra dagpengene, å hvordan regner de det ut? Får ca 8500,- utbetalt i dagpenger. Antall timer som blir å jobbe i helgene er 19, så da vil jeg miste pengene for hele perioden, mest sannsynelig? Håper noen har peiling Anonymous poster hash: fa0d6...272
Anonym bruker Skrevet 12. september 2013 #2 Skrevet 12. september 2013 Du skal selv melde fra på meldekortene hvor mye du jobber.. Du blir fratrukket for det du jobber og jobber du mer enn 50% av fastsatt arbeidstid får du ikke utbetaling. Om det står 14 timer i vedtaket og du jobber mer enn det i 14 dagers perioden du sender meldekort får du ikke utbetaling nei.. 14 timer fastsatt arbeidstid er jo veldig lite og det tar lite å jobbe mer enn det - men husk at du tjener jo uansett mer på å jobbe enn å motta dagpenger - for jobbingen får du jo full lønn mens dagpengene er bare 62% av lønna.... Da skal det ikke mye ekstra jobbing til før du tjener mer enn du ville gjort på å få bare dagpenger - og målet er jo at du skal jobbe så mye som mulig! Anonymous poster hash: d1907...ee3
Anonym bruker Skrevet 12. september 2013 #3 Skrevet 12. september 2013 Takk for svar. Ja, vet jeg skal skrive antall timer jeg jobber på meldekortet.. Men skal arbeidsgiver sende inn noe domumentasjon på det, eller kontakter nav arbeidsgiver? Regner de da utifra dagsatsen min , hvor mye de trekker fra? Jeg vil få litt i tillegg i helgene når jeg skal jobbe, vil de trekke fra dette også? Er veldig i tvil nå hvordan jeg skal gjøre det, med de timene. Veldig kjedelig å miste pengene for hele 14 dagersperioden. Om jeg kanskje må takke nei da.. Jeg har ikke råd til å miste den stønaden.. Da mister jeg jo faktisk rett å slett hele beløpet jeg. Anonymous poster hash: fa0d6...272
Anonym bruker Skrevet 12. september 2013 #4 Skrevet 12. september 2013 Takk for svar. Ja, vet jeg skal skrive antall timer jeg jobber på meldekortet.. Men skal arbeidsgiver sende inn noe domumentasjon på det, eller kontakter nav arbeidsgiver? Regner de da utifra dagsatsen min , hvor mye de trekker fra? Jeg vil få litt i tillegg i helgene når jeg skal jobbe, vil de trekke fra dette også? Er veldig i tvil nå hvordan jeg skal gjøre det, med de timene. Veldig kjedelig å miste pengene for hele 14 dagersperioden. Om jeg kanskje må takke nei da.. Jeg har ikke råd til å miste den stønaden.. Da mister jeg jo faktisk rett å slett hele beløpet jeg. Anonymous poster hash: fa0d6...272 Nei, arbeidsgiver skal ikke sende inn dokumentasjon - du skal som sagt melde fra på meldekortet. Jobber du 7,5 timer mister du en dag tilsvarende dagsatsen din. Som jeg forsøkte å forklare deg - om du jobber litt mer enn 14 timer uansett pluss ekstra i barnheage vil du jo tjene MER enn dagpengene... Du har ikke lov til å takke nei til jobb - om arbeidsgiver vet at du går på dagpenger og du takker nei kan de faktisk kontakte nav og du risikerer å miste stønaden din i 4 eller 8 uker... Hvorfor ikke heller fokusere på å jobbe mest mulig så du slipper å være avhengig av nav? Målet er jo å jobbe eller??? Anonymous poster hash: d1907...ee3
Anonym bruker Skrevet 12. september 2013 #5 Skrevet 12. september 2013 Ja, selvsagt er målet mitt å jobbe! Men, det er snakk om å jobbe annenhver helg! Ikke hver uke, å barnehagejobben er også veldig usikker, da det er mange vikarer å ta av. Så hovedfokuset mitt nå, er å jobbe annenhver helg. Men nav må vel fatte å forstå at jeg sier nei til den jobben, hvis de tar fra meg dagpengene for det?? Da taper jeg faktisk 3000,- i mnd, å det har jeg ikke råd til. Anonymous poster hash: fa0d6...272
Virginia. Skrevet 12. september 2013 #6 Skrevet 12. september 2013 (endret) Har fått en stilling som ringevikar. Dette vil kun være på lørdager og søndager. Det står på vedtaket mitt at jeg ikke kan jobbe mer enn 14 timer i uka, for da mister jeg pengene for hele perioden.. Så da lønner det seg ikke å jobbe, sånn økonomisk da?? Skal også være ringevikar i en barnehage, men det er veldig usikkert. Må arbeidsgivere sende inn dokumentasjon på timene jeg evt skal jobbe i helgene? Det er jo litt flaut å be om da.. Si jeg jobber timer annenhver uke.. Blir da disse timene trukket fra dagpengene, å hvordan regner de det ut? Får ca 8500,- utbetalt i dagpenger. Antall timer som blir å jobbe i helgene er 19, så da vil jeg miste pengene for hele perioden, mest sannsynelig? Håper noen har peiling Anonymous poster hash: fa0d6...272 Ja, da mister du dagpengene for hele 14- dagers perioden ja, og etter et par måneder alle dagpengene. Akkurat her er systemet utrolig tullete. Det er dessuten en fordel å få innvilget dagpenger fra tidligere ok lønnet jobb før du tar et vikariat med lavere lønn, for da vil du kunne få gjenopptak av dagpenger på tidligere høyere inntektsgrunnlag når vikariatet er over- dersom du ikke umiddelbart har noe nytt å gå til. Endret 12. september 2013 av Ibsenfrue
Virginia. Skrevet 12. september 2013 #7 Skrevet 12. september 2013 Takk for svar. Ja, vet jeg skal skrive antall timer jeg jobber på meldekortet.. Men skal arbeidsgiver sende inn noe domumentasjon på det, eller kontakter nav arbeidsgiver? Regner de da utifra dagsatsen min , hvor mye de trekker fra? Jeg vil få litt i tillegg i helgene når jeg skal jobbe, vil de trekke fra dette også? Er veldig i tvil nå hvordan jeg skal gjøre det, med de timene. Veldig kjedelig å miste pengene for hele 14 dagersperioden. Om jeg kanskje må takke nei da.. Jeg har ikke råd til å miste den stønaden.. Da mister jeg jo faktisk rett å slett hele beløpet jeg. Anonymous poster hash: fa0d6...272 Nei, arbeidsgiver skal ikke sende inn dokumentasjon - du skal som sagt melde fra på meldekortet. Jobber du 7,5 timer mister du en dag tilsvarende dagsatsen din. Som jeg forsøkte å forklare deg - om du jobber litt mer enn 14 timer uansett pluss ekstra i barnheage vil du jo tjene MER enn dagpengene... Du har ikke lov til å takke nei til jobb - om arbeidsgiver vet at du går på dagpenger og du takker nei kan de faktisk kontakte nav og du risikerer å miste stønaden din i 4 eller 8 uker... Hvorfor ikke heller fokusere på å jobbe mest mulig så du slipper å være avhengig av nav? Målet er jo å jobbe eller??? Anonymous poster hash: d1907...ee3 Hvis hun jobber 3 dager, men mister dagpenger for 10 hele dager, så tjener hun da ikke mer enn hun gjør med dagpenger! Det er fullt lov å takke nei til arbeid av denne typen, og provisjonsbasert arbeid, når en er jobbsøker. Men sjansen for å få mer jobb senere er naturligvis bedre om hun klarer å få en del vakter og jobbe, mens hun søker noe mer fast.
Anonym bruker Skrevet 12. september 2013 #8 Skrevet 12. september 2013 Det er ett helt teit system! Jeg fikk også jobb da jeg gikk på dagpenger, men jeg takket nei. Jeg fikk nemlig ikke full stilling, og ville tapt flere tusen i måneden på å jobbe. Brukte heller tiden til å finne meg en fast full stilling, noe jeg fikn kort tid etterpå Anonymous poster hash: 3e53d...fb4
Anonym bruker Skrevet 12. september 2013 #9 Skrevet 12. september 2013 Om du sender meldekort hver fjortende dag og ikke kan jobbe mer enn 14 timer i uka kommer du jo godt under det om du jobber 19 timer på en toukers periode. Hva tjener du på vikarjobben da? Jeg jobber i butikk og har 178 kr timen pluss tillegg for ubekvem arbeidstid på fredag kveld og lørdag så om jeg jobber 19 timer en helg blir det nesten 4000 kr brutto på en helg. Anonymous poster hash: e5d09...112
Virginia. Skrevet 12. september 2013 #10 Skrevet 12. september 2013 Ja, selvsagt er målet mitt å jobbe! Men, det er snakk om å jobbe annenhver helg! Ikke hver uke, å barnehagejobben er også veldig usikker, da det er mange vikarer å ta av. Så hovedfokuset mitt nå, er å jobbe annenhver helg. Men nav må vel fatte å forstå at jeg sier nei til den jobben, hvis de tar fra meg dagpengene for det?? Da taper jeg faktisk 3000,- i mnd, å det har jeg ikke råd til. Anonymous poster hash: fa0d6...272 Hadde du blitt tilbudt en stillingsprosent kunne du ikke ha takket nei, men til noe så uvisst så kan du det.
Anonym bruker Skrevet 12. september 2013 #11 Skrevet 12. september 2013 Tusen takk for svar Ibsenfrue Jeg må gå litt i tenkeboksen her.. Jeg ringte nav nå, å jeg har maksgrense på 18,5 t pr meldeperiode. Så da kan jeg faktisk nesten ikke jobbe en dag i uka engang.. Huff! Jeg vil jo så gjerne jobbe, men når jeg taper så mye på det, så går det jo egentlig ikke. Kan jeg "dele" opp timene på meldekorta da? Siden det er snakk om 4 dager i mnd. Anonymous poster hash: fa0d6...272
Anonym bruker Skrevet 12. september 2013 #12 Skrevet 12. september 2013 Så ikke svarene fra dere andre her, takk Vet ikke helt hva lønna er der nå, jeg har jobbet der før,men har gått opp litt.. Det er ikke så mye, rundt 150,- . Pluss tillegg da, da det er tariff. Syns det er helt idiotisk hele opplegget! Jeg må kjøre 1 1/2 time forresten, for å komme meg til den jobben, den er der jeg bodde før, på hjemstedet mitt! Vi skal flytte tilbake, så jeg kommer sikkert til å få mer jobb der etterhvert. Det er NULL jobb å få i denne byen her, hvertfall ingenting fast. Anonymous poster hash: fa0d6...272
Anonym bruker Skrevet 12. september 2013 #13 Skrevet 12. september 2013 Tusen takk for svar Ibsenfrue Jeg må gå litt i tenkeboksen her.. Jeg ringte nav nå, å jeg har maksgrense på 18,5 t pr meldeperiode. Så da kan jeg faktisk nesten ikke jobbe en dag i uka engang.. Huff! Jeg vil jo så gjerne jobbe, men når jeg taper så mye på det, så går det jo egentlig ikke. Kan jeg "dele" opp timene på meldekorta da? Siden det er snakk om 4 dager i mnd. Anonymous poster hash: fa0d6...272 En vanlig arbeidsdag er på 8 timer. Det betyr at dersom du jobber to gaper på en helg, blir det 16 timer - altså godt under maxgrensen din. En vanlig arbeidsdag skal ikke oerstige 9 timer. Hvis du jobber 19 timer i løpet av to dager, skal du ha overtidsbetalt. Anonymous poster hash: 4f460...f96
Anonym bruker Skrevet 12. september 2013 #14 Skrevet 12. september 2013 Tusen takk for svar Ibsenfrue Jeg må gå litt i tenkeboksen her.. Jeg ringte nav nå, å jeg har maksgrense på 18,5 t pr meldeperiode. Så da kan jeg faktisk nesten ikke jobbe en dag i uka engang.. Huff! Jeg vil jo så gjerne jobbe, men når jeg taper så mye på det, så går det jo egentlig ikke. Kan jeg "dele" opp timene på meldekorta da? Siden det er snakk om 4 dager i mnd. Anonymous poster hash: fa0d6...272 Nei, du kan på ingen måte "dele opp timene". Du skal skrive opp de timene du jobber på de dagene du jobber innenfor de 14 dagene meldeperioden gjelder for. Å gjøre noe annet er svindel..... Anonymous poster hash: d1907...ee3
Anonym bruker Skrevet 12. september 2013 #15 Skrevet 12. september 2013 Jeg har snakka med arbeidsgiver nå, det er 16 timer i løpet av helga, skulle bare jobbe tre ekstra timer for å komme inn i det igjen. Hvis jeg da skriver opp 16 timer på meldekortet, hvordan blir det trukket da? Trekker de det som to arbeidsdager? Anonymous poster hash: fa0d6...272
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå