Gå til innhold

Noen som har dysleksi eller barn som har det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan dere fortelle litt om det? Vet at det er mange som ikke blir "fanget opp" før de er ganske store.

Har en gutt med litt lære/konsentrasjons vansker. Synes han får litt dårlig oppfølging. Vi foreldre får lite informasjon om det, og møter liten forståelse når vi "maser".

Matte går helt fint, men sliter med lesingen. Vi leser og øver hver dag. Han glemmer hva bokstavene heter, så er jo ikke så rart at lesingen blir vanskelig.

Har spørt om det kan være dysleksi, men det kunne vi ikke teste før neste år. (går i 2.klasse nå).

Erfaringer?

Anonymous poster hash: b5970...341
Videoannonse
Annonse
Skrevet

:)

Skrevet

Kan han skrive? Ofte så skriver de med dysleksi ordrett. Det er nok ikke så lurt å utrede enda. En 2. klassing trenger liksom ikke være helt der enda så det er vanskelig å si at det er dysleksi. Men om han har konsentrasjonsvansker kan det "bare" være det problemene ligger. Hvis du føler at skolen ikke tar deg på alvor så kan du selv kontakte ppt om dere ikke allerede har vært i kontakt med de. De har mye bredere kunnskap om dette enn læreren.

Anonymous poster hash: bf3e2...325

Skrevet

Det viktigste dere gjør hjemme er å lese. At dere leser for han og at han leser litt hver eneste dag. Det eneste som hjelper for å bli en bedre leser er å lese. La han lese en tekst han kjenner godt. Og la han lese den samme teksten flere ganger i uka. Repetisjon er gull. Jo mer han leser samme tekst jo bedre kjent blir han med ordene og det er lettere å gå videre etterhvert.

Skrevet

Er det dysleksi i familien?

Skrevet

Jeg har dysleksi. Da jeg gikk i første klasse var mamma overbesvist om at jeg hadde dysleksi, men lærern lo av henne. Byttet skole i 2 eller 3klasse.. Da gikk det en liten uke før den nye læreren kom til mamma å spurte om det var noen som hadde tatt opp dette med dysleksi og meg med henne. Mamma ble kjempe glad for at det endelig var noen andre som så det også. Glad for at vi kunne gå videre med å få hjelp! 

Igjennom barneskolen har jeg vært igjennom utredning, lese og skrive kurs og støtte timer. Hadde det ikke vært for den hjelpen jeg fikk på barneskolen hadde jeg aldri kunne klart å gjennomføre den utdannelsen jeg har i dag. 

Jeg har lagt meg til egene huskeregler for rettskriving og lesing. Det viktigste er få hjelp! 

Vil anbefale dere å stå på deres, kreve utredningl Evt ta kontakt med PPT selv å fortelle hva skolen sier om saken.

Lykke til!

Anonymous poster hash: a80f6...c7b
Skrevet

Vårt barn har dysleksi. Ble utredet i slutten av 4. klasse etter at vi froeldre hadde mast siden begynnelsen av 2. klasse. Læreren mente han bare var lat og måtte jobbe bedre......

Typisk for vår sønn er at han:

Leser ikke endinger

problemer med dobbel konsonant

leser kun første stavelsen av ordet og gjetter resten

retter ikke seg selv når han leser feil

bruker så mye krefter på selve lesingen at han ikke får med seg innholdet i teksten.

Han "ser" heller ikke ordbilder. Ser en over her nevne det å lese en kjent tekst flere ganger.

For mange dyslektikere fungerer ikke denne metoden. De lærer heller teksten utenat og på den måte kamuflerer de sine leseproblemer

Anonymous poster hash: 0c5db...70e
Skrevet

broren min har dysleksi, og foreldrene mine tok det via PPT. og han fikk veldig bra med hjelp og egen asistent lærer som skulle hjelpe han på skolen. (ungdomskolen)

nå når han går på videregående så har han heldigvis valgt en linje som han har lite teori og mye praksis:)

Anonymous poster hash: 483ea...438
Skrevet

Vi har hatt kontakt med PPT siden bhg. Vi leser hver dag, men sliter da han glemmer hva bokstavene heter. Har lest litt om temaet, og mange mener vist at barn bør testet før 3 klasse. 

To av jentene til svigerinnen min har slitt litt med lesing, men ellers tror jeg ikke det er dysleksi i familien. HI

Skrevet

Vårt barn har dysleksi. Ble utredet i slutten av 4. klasse etter at vi froeldre hadde mast siden begynnelsen av 2. klasse. Læreren mente han bare var lat og måtte jobbe bedre......

Typisk for vår sønn er at han:

Leser ikke endinger

problemer med dobbel konsonant

leser kun første stavelsen av ordet og gjetter resten

retter ikke seg selv når han leser feil

bruker så mye krefter på selve lesingen at han ikke får med seg innholdet i teksten.

Han "ser" heller ikke ordbilder. Ser en over her nevne det å lese en kjent tekst flere ganger.

For mange dyslektikere fungerer ikke denne metoden. De lærer heller teksten utenat og på den måte kamuflerer de sine leseproblemer

Anonymous poster hash: 0c5db...70e

Akkurat! Slik er sønnen min også! Jeg hjelper han i gang med ordet, og han gjetter resten :) Når han har lest en setning, hugser han ikke hva han har lest. HI

Skrevet

Vi har hatt kontakt med PPT siden bhg. Vi leser hver dag, men sliter da han glemmer hva bokstavene heter. Har lest litt om temaet, og mange mener vist at barn bør testet før 3 klasse. 

To av jentene til svigerinnen min har slitt litt med lesing, men ellers tror jeg ikke det er dysleksi i familien. HI

Hør med skolen, evt PPT, om de har et program som heter Tempolex som de kan bruke på ham. Eller at dere kan få lisensnøkkel til det og bruke det hjemme. Du kan evt kjøpe det selv også her: http://www.tempolex.no/menu/forsiden.

Dette programmet er fantastisk for barn som sliter med avkoding av ord og det å huske ordlyder og ordbilder. Jeg er spesialpedagog og har brukt dette mye både på elever og eget barn som har lese- og skrivevansker. Effekten er enorm. Min egen sønn, som da gikk i 4. klasse, økte lesehastigheten sin fra 51 ord i minuttet til 98 ord i minuttet på bare 2,5 måned. 

Siden din gutt sliter med bokstaver stiller du inn programmet slik at han får bokstaver og ikke ord i starten. Det beste er om du begynner med 5-8 bokstaver pr linje. Han må så "lese" alle bokstavene før dere trykker space-bar og neste rekke kommer. Programmet tar bare for seg noen bokstaver om gangen, og dere bør lese samme bokstavene 1-2 ganger for dagen i 3-4 dager før dere går videre til neste nivå med nye bokstaver.

Et billigere alternativ er å skrive alle bokstavene på noen kort og velge ut en 5-6 som dere holder opp for ham ett og ett og tar tiden på f.eks 10 runder med dette. Grunnen til at man bør ta tiden er for å registrere framgang.

Og ikke gi dere ovenfor skolen. Det går fint an å begynne kartlegging allerede nå.

Anonymous poster hash: f5ae7...fe3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...