Gå til innhold

Amming, soving, magevondt osv 2 mnd;) hvordan gjør dere ting?

**My little Miss drama and I**

Anbefalte innlegg

1 spm, her fullammes det, men jeg får ikke pumpet noe ca 40ml, men vet jeg har nok melk d vises på vekta er d vanlig?, hvor ofte ammer dere og ammer dere på hvert bryst eller et om gangen? Her er d et om gangen, men vanskelig å holde styr på alltid hvilket :P. Nr 2; soving ; tar kveld rundt 20-21 sover da til 01 også 04 igjen, men kl 04 vil baby ikke i senga si igjen og vil ha morgen. Men prøver lure litt til o senga... Blir dette bedre etterhvert eller tips til å ville ligge i sin seng?! Nr3; veldig magevondt spes fra da 04 og og hele dagen til rundt 15. Har prøvd te, massage, rapes etter hver amming, har prøvd å unngå alt:/... Blir dette også bedre etterhvert? Har hørt 3mnd er en sånn fin stabilisering. Ellers sitter vi her i sofan. Veldig fangban grunnet plagene ...:/ ellers er d morro og se smil og utvikling.. Noe tips eller hvordan har/gjør dere ting?!;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Må bare si at det er vanskelig å få orden på problemene i spørsmål nr 2, så lenge du har problemer nevnt under spm nr 3. Bare så det er sagt. La henne samsove med deg til dere står opp da, om hun vil sove oppå deg, så la henne gjøre det. Hun kan ikke skjemmes bort når hun er så liten. 

Spm nr 1: Det er vanlig at man ikke får pumpet ut noe særlig, og det man får pumpet ut er ikke et mål på hvor mye barnet faktisk drikker. Barnet suger mer effektivt enn pumpen. Føler du at du har lite melk - spis havregrøt(laget av den med store gryn). Jeg får spreng av den iallefall. Evt spis maltekstrakt.

Her tar han som regel begge bryst til hvert måltid. Drikker vel i 5 minutter før han blir urolig og vil ha det andre brystet.  Får mat hver 2,3 eller 4 time. De gangene jeg bare gir ett bryst, kjenner jeg gjerne etter hvilket bryst som kjennes fult. 

Anonymous poster hash: d7388...f99
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en på fem uker, men to fra før, så kan jo prøve å gi deg et fornuftig svar likevel:)

1. Det er helt vanlig å ikke få pumpet noe særlig, selv om du har mer enn nok melk til baby. Vektoppgang er det eneste sikre tegnet på at du har nok melk. Du skal bare være glad for å slippe å gå rundt med melkespreng. Jeg har hatt mistenkelig slappe pupper etter hvert jeg også, men jammen har jeg hatt gode og runde babyer:) Jeg ammer min på 5 uker ca hver 3. time, litt sjeldnere på natten, og litt oftere på morgenkvisten og på kvelden før legging. Ammer på begge sider, høyre+venstre, venstre+høyre, høyre+venstre, osv. Som regel ett bryst om gangen om natten. 

2. Jeg har hatt tre babyer som alle har nektet å sove for seg selv de første dagene og ukene. Men det har gått seg til helt av seg selv, gradvis. Akkurat som deg så sover min i egen seng frem til tidlig morgenkvist. Da er han mer urolig og presser og har luftsmerter. Da tar jeg han opp i egen seng og sover med ham på brystet. Min erfaring er at dette går seg til av seg selv. Du kan jo forsøke med jevne mellomrom å legge ham tilbake i egen seng på denne tiden, og etterhvert vil han sikkert foretrekke det. Men det er jo vanlig at foreldre samsover på morgenkvisten for å få ekstra søvn ganske lenge. Mange ettåringer som våkner i otta og som får bli med mamma i dobbeltsenga:P

3. Ja, magevondt blir bedre etter hvert. De skal lære å fordøye mat, og det kan ta tid. Vi opplever også luftsmerter innimellom. Ikke sånn at det skrikes og hyles, men nok til at søvnen påvirkes og at han er i vekslende humør på dagtid. Jeg opplever ikke at det er ting jeg spiser som påvirker, jeg ser i hvert fall ingen sammenheng. Jeg hjelper til med å presse ut litt luft med å pumpe beina, og har hatt stor suksess med minifom-dråper før hver amming. Mange liker å bruke bæresjal på de små med magevondt, så det kan jo være et tips til deg. Min liker godt å ligge i vogn, så vi er mye ute:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips og råd;) nei vil ikke tvinge til å sove i egen seng på morgenen, de har jo behov for mye kontakt i starten.;) men sover mye bedre for seg selv (er litt kos å) ... Ja derfor jeg lurte for puppene føles så slappe :P gla jeg slipper spreng. Men får jo ikke pumpa noe til når pappan er hjemme:P men finner vel en løsning på det! Sist kunne jeg ikke amme så jeg er liksom fersk på det området - og man blir jo ekstremt usikker på denne ammingen:p storesøster er så stor nå så husket veldig lite:)... Da er det godt å bli mint på litt ting:).. Ekstremt mye magevondt og ser ingen sammenheng med maten eller drikke for har prøvd å kutte det meste:P vekser seg vel til :) gleder meg til magevonden er borte iallfall. Har fennikel te, men liten effekt:P ja vogna er popp så blir mye tur her også, da får bare husarbeidet vente en stund til ;D heldigvis har vi en flink pappa:) er bare så utrulig trøtt for tiden-høsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips og råd;) nei vil ikke tvinge til å sove i egen seng på morgenen, de har jo behov for mye kontakt i starten.;) men sover mye bedre for seg selv (er litt kos å) ... Ja derfor jeg lurte for puppene føles så slappe :P gla jeg slipper spreng. Men får jo ikke pumpa noe til når pappan er hjemme:P men finner vel en løsning på det! Sist kunne jeg ikke amme så jeg er liksom fersk på det området - og man blir jo ekstremt usikker på denne ammingen:p storesøster er så stor nå så husket veldig lite:)... Da er det godt å bli mint på litt ting:).. Ekstremt mye magevondt og ser ingen sammenheng med maten eller drikke for har prøvd å kutte det meste:P vekser seg vel til :) gleder meg til magevonden er borte iallfall. Har fennikel te, men liten effekt:P ja vogna er popp så blir mye tur her også, da får bare husarbeidet vente en stund til ;D heldigvis har vi en flink pappa:) er bare så utrulig trøtt for tiden-høsten.

Når jeg pumper, så håndmelker jeg liksom samtidig. Dvs mens pumpa går, så klemmer jeg på brystet. Da kommer det ganske mye mer enn om jeg ikke gjør det. Fortere går det også.

Håper ting går seg til etter hvert. Nyfødt-tiden kan være slitsom, spesielt om man ikke sover så godt. Men plutselig er de store, og så husker man bare alt som var så flott:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...