Gå til innhold

Noen som kan noe om personlig konkurs?

Anbefalte innlegg

Min samboer er slått konkurs på et enkeltpersonsforetak. Fristen for å melde krav har gått ut og vi har fått oversikten over gjelden. Den viser seg å være mindre enn vi regnet med, samt at noen kreditorer (småbeløp) ikke står på listen, og har dermed ikke meldt seg.

Hva betyr dette for han? Er oversikten vi har fått, det vi skal forholde oss til?
Vi har skaffet oss midler til å betale alle disse kravene som står på oversikten, men lurer på om noen av de som IKKE har meldt krav kan dukke opp om noen mnd. med sine krav?
Eller betyr det at i det øyeblikket vi faktisk innbetaler det som står på oversikten fra bostyrer er min samboer gjeldsfri?

VELDIG, VELDIG takknemlige for svar!

Anonymous poster hash: 48872...840

Fortsetter under...

http://www.konkursradet.no/Innf%C3%B8ringer/Pengekravs-stilling-i-konkurs/2.-Fremgangsm%C3%A5ten-ved-anmeldelse-av-krav-335/

Snakk evt med bobestyrer:)

*Dytter meg opp på første side*

Anonymous poster hash: 5759b...d13

Vel, snakket med bostyrer nå og han svarte følgende: " Jeg representerer kreditorene som har meldt seg, og kan dermed ikke drive rådgivning for dere."

What!? Hvem i alle dager skal kunne svare på dette?

Så vidt jeg vet er det sånn at man må komme med krav innen fristen. Men jeg ville faktisk hørt med nav jeg. I og med at dette er en personlig konkurs vil nok en gjeldsrådgiver kunne hjelpe dere. Evt. ring brønnøysundsregistrene. Der får man svar på det utroligste når det kommer til forretningsdrift! 

Synd med mannen din,, håper det ikke er for mye trøbbel for dere!

Annonse

Man kan melde krav i boet så lenge boet ikke er avsluttet.

Og som følge av at dette er en personlig konkurs, vil den gjeld som påhviler skyldneren fortsatt bestå og det er opp til hver enkelt kreditor å ta nødvendige skritt for å inndrive sine krav.

Anonymous poster hash: 03b35...8c1

Takk for svar! Regnskapsføreren er tilbake fra ferie på mandag, så vi er litt rådville i mellomtiden. Skal ta en tlf. til Brønnøysund å høre, takk for tips! #7, hva når boet er gjort opp da? Da er det vel for sent å kreve inn gjelden i ettertid?

HI

Takk for svar! Regnskapsføreren er tilbake fra ferie på mandag, så vi er litt rådville i mellomtiden. Skal ta en tlf. til Brønnøysund å høre, takk for tips! #7, hva når boet er gjort opp da? Da er det vel for sent å kreve inn gjelden i ettertid?

HI

Anonymous poster hash: 48872...840 [/quote

Det er bostyrer som avgjør når bobehandlingen er klar til å avsluttes. Har dere hatt møte med bostyrer?

Dersom det ikke er midler i boet vil bostyrer mest sannsynligvis avslutte bobehandlingen etter fordringsfristens utløp.

Men dersom det er dividende i boet vil kreditorene få dividende av bostyret. Da tar gjerne bobehandlingen lengre tid.

Men fordringer som ikke er meldt inn boet vil ikke forsvinne, de hefter fortsatt til mannen din til enten de blir betalt eller foreldet. Ellers hadde det jo vært ganske lurt å gå personlig konkurs... :-)

Anonymous poster hash: 03b35...8c1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...