Gå til innhold

Hormonspiral eller kobberspiral?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal vente et halv år før vi prøver på nr 3. Skal ha spiral i mellomtiden. Kobberspiralen er billig. Hormonspiralen er dyr,spesielt når jeg skal ha den ut igjen så fort.

Hva bør jeg velge?

Jeg har en resept liggende på hormonspiral. Kan jeg likevel kjøpe kobberspiral og bare la være å hente ut/kjøpe hormonspiralen?

Anonymous poster hash: 9bdc2...002

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hormonspiralen er dyr ja, men jeg anbefaler deg virkelig å sette den inn for det!

Jeg satte inn kobberspiral i mars 2012, og i desember 2012 måtte jeg fjerne den. Var et helvete! Jeg hadde kraftige ukontrollerte blødninger og menskramper ut av en annen verden. Fikk også cyster på begge eggstokkene så måtte til slutt fjerne den. 

Jeg går nå på p-piller igjen, men pr i dag er alt fucka opp. Ingen logikk i når mensen kommer. Fikk ikke mensen på 7 uker, for så å få mensen 3 ganger på 5 uker, selv om jeg går på samme p-piller som jeg alltid har gjort. Alt har blitt snudd opp ned her :(

Har aldri hatt problemer med dette før, fått mensen med 28 dagers mellomrom, on the dot, men fordi jeg har blitt gravid på p-piller pluss at jeg nå er 34 år, så ønsket jeg noe annet enn pilla, men skulle aldri ha satt inn kobberspiral :(

Anonymous poster hash: 987ca...783
Skrevet

Jeg har kobberspiral og er kjempefornøyd :) Har fått litt endring i blødningsmønsteret (lengre mens, med kraftigere mens enn før i noen dager og flere dager med småblødninger/spotting før og etter "hovedmensen), har ingen mellomblødninger. Har litt vondt i ryggen/kramper i korsryggen. 

Smertene i ryggen kan jeg ta smertestillende mot, de store blødningene tar jeg Cyclokapron mot, og jeg trives MYE bedre uten hormoner. Jeg er en av dem som blir overvektig, deprimert og et troll uten like av alle hormoner jeg har prøvd, så jeg og fastlegen var enig om at kobberspiral var tingen for meg. Siden den ikke har hormoner tuller den ikke med syklusen din heller (eggstokkene påvirkes ikke av at det ligger en liten dings i livmoren), og du slipper krøll der når du skal begynne å prøve igjen. Siden det er så kort tid ville jeg prøvd kobberspiral, den er billig og du kan leve med bivirkningene hvis du får dem :)

(de færreste får det så ille som nr 2 her, men det er jo gjerne de som forteller om opplevelsene sine :) )

Mange legekontor har kobberspiral liggende. Hvis de ikke har det må du nok ha en ny resept, det er jo et helt annet legemiddel, og tviler på at apoteket lar deg hente ut kobberspiral når det står hormonspiral på resepten.

Skrevet

Takk for erfaringer.

Jeg leste på nett at jeg kunne kjøpe kobberspiral på apoteket uten resept??

Anonymous poster hash: 9bdc2...002

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...