Anonym bruker Skrevet 11. september 2013 #1 Skrevet 11. september 2013 Har en liten jente på 1 mnd som er veldig urolig. Hun trenger mye nærhet, og gråter når hun blir lagt ned. Dette er fjerdemann, så jeg har rett og slett ikke mulighet til å stulle med henne hele tiden. Bærer henne i bæresjal og hun trives i vognen, men det er myyye gråting! Som regel er ikke gråten utrøstelig, dvs hun roer seg hvis jeg sitter og gynger henne i gyngestol eller bærer henne. Synes derfor ikke det er skikkelig kolikk (tredjemann hadde nemlig det...) Har vært hos kiropraktor som har løst opp en låsning, og har til og med vært hos osteopat uten noen endring. Tror dere det er noen vits i å kutte ut alle melkeprodukter for meg? Jeg føler jeg lever for min kopp med caffe latte om dagen, og man må jo kutte ut alt av melk i minst en uke for å se om det har effekt... Jeg klikker snart, og til dere bæregale; jeg orker ikke å ha henne i sjal hele dagen, det er så tungvint når man skal bøye seg etc, og det er jo husarbeid som klesvask etc. jeg er nødt til å gjøre på dagtid! Tar i mot alle råd med takk! Anonymous poster hash: c0d45...a39
Madolyn Skrevet 11. september 2013 #2 Skrevet 11. september 2013 (endret) Nærhet, varme og trygghet Mange babyer takler bedre å bli lagt ned når de er 2-3 mnd, sånn er det etter 9 mnd i livmora; ikke alle takler overgangen like elegant sånn umiddelbart. Hadde definitivt prøvd melkeproteinfri diett i en måned. En uke er overhodet ikke nok for å finne ut om det er grunnen. Det er enkelt bare du har holdt på en stund, og å ofre en kaffe latte om dagen mot en rolig og harmonisk baby er da vel verdt det? Sjekk utenmelk.no. Jeg gikk ned 3 kilo på det kostholdet ila 6 uker, det er svært sunn mat og det meste lages fra bunnen av. Deilig mat til hele familien! Èn behandling hos kiropraktor holder sjelden, men har du prøvd manuellterapeut? Det er gratis En annen årsak kan være reflux. De fleste babyer har ikke så godt utviklet lukkemuskel mellom spiserør og magesekk, slik at syren renner opp igjen og gir ubehag. Kroppskontakt og omsorg er smertelindrende, så selv om snuppa di slutter å gråte når du løfter henne så betyr det ikke at hun ikke har ubehag/smerter. Prøv å bygge opp under øvre del av senga hennes og legg en pute under overkroppen hennes i bagvogna for å se om det hjelper. Ellers kan kjøkkenvifte- og støvsugerlyd være veldig søvndyssende. Pass på at hun ikke legges i kald seng, og at hun har det trangt og koselig rundt seg når hun skal sove. Reiving kan også være fint om hun har svak kjernemuskulatur og våkner av at hun slår ut med armene. Endret 11. september 2013 av Madolyn
Tired mama Skrevet 11. september 2013 #4 Skrevet 11. september 2013 Så smart!!! Rart jeg aldri har hørt om dette før. Om dette stemmer, burde jo dette være obligatorisk opplæring for nye foreldre. :-)
Siamese Hellhound Skrevet 11. september 2013 #5 Skrevet 11. september 2013 Jeg synes det virker drastisk å kutte ut all melk. Jeg prøvde med førstemann, og det er jo veldig mange matvarer som det er melkeproteiner i - ost, SJOKOLADE, en del kjøttpålegg, smør, mange brød osv. Når man i tillegg bør holde seg unna løk og kålgrønnsaker, blir det ikke mye igjen... Høres også tungvint ut å skulle leve på diett med så stor familie. Men med en gråtende baby får du kanskje ikke spist så mye sammen med dem likevel? :-( Jeg ville prøvd minifom, som løser opp store luftbobler i magen, ammet baby tilnærmet oppreist (de skal jo ikke sitte, sånne små, men hvis de får hodet høyere enn magen, så går lufta opp som rap, heller enn ned og lager ugreie i magen). Nå er du sikkert dreven mht amming, men har du veldig mye melk, sånn at hun har problemer med å svelge unna når utdrivingsrefleksen kommer? Da er det fort gjort å svelge luft. Jeg synes forresten jeg har merket at nr 2 (som ellers har vært en veldig enkel baby) har hatt litt magetrøbbel når jeg har drukket melk. Så kan hende det hjelper å bare kutte ut melka, men fortsette med smør og ost og alt det andre (vet ikke hva du pleier å spise, jeg? :-) ). Nå er hun jo ganske liten ennå, da, så det vil jo sikkert gå over av seg sjøl om ikke altfor lenge. Men slitsomt mens det står på, stakkars liten... :-)
DaTuMa Skrevet 11. september 2013 #6 Skrevet 11. september 2013 Så smart!!! Rart jeg aldri har hørt om dette før. Om dette stemmer, burde jo dette være obligatorisk opplæring for nye foreldre. :-) Det høres jo veldig logisk ut. Men det burde vært opplyst mer om hvis det faktisk fungerer. Det har sikkert ikke vært forsket nok på til at norge vil "offentliggjøre" det.
Anonym bruker Skrevet 12. september 2013 #7 Skrevet 12. september 2013 Tusen takk for tips, dere! Bleieskiftteknikken skader jo ikke å prøve! For ordens skyld har jeg vært to ganger hos kiropraktor, og osteopaten (som også er fysioterapeut) sier at hun ikke har låsning i nakken lenger. Må tenke litt til på dette med å kutte ut melk (sorry, men en MÅNED uten sjokolade er fullstendig uaktuelt! HS sa 1-2 uker fullstendig uten melk da forrige hadde kolikk. Selvfølgelig er det annerledes hvis jeg merker at det hjelper!) Hun glipper litt taket når hun suger, og får nok i seg en del luft, dessverre. Men HS sa at det ikke er noe annet å gjøre med dette enn å vente til hun blir større. Allerede nå er dette bedre. Jeg har lært en rapeteknikk av kiropraktoren og prøver å få ut så mye som mulig av luften. Allikevel må nok mye av det være et behov for nærhet. Nå har vi nettopp sovet to timer begge to, og det går helt fint når hun ligger inntil meg! Hvis flere har tips, sier jeg takk! HI Anonymous poster hash: c0d45...a39
Anonym bruker Skrevet 12. september 2013 #8 Skrevet 12. september 2013 Kan fortelle at jeg selv har god erfaring med å kutte ut "tyngre" melkeprodukter og ren melk. Min siste, som er 3 måneder roet seg betraktelig etter et par dager uten noe sånt i kosten. Med "tyngre" melkeprodukter mener jeg type fløte og fløtebaserte ting, rømme, yoghurt, iskrem etc. Jeg heller hadde ikke sjangs til å kutte alt og ble derfor sjeleglad da det funket å kutte bare noe. Verdt et forsøk i det minste:-) Anonymous poster hash: df2fc...afa
Anonym bruker Skrevet 12. september 2013 #9 Skrevet 12. september 2013 Kan fortelle at jeg selv har god erfaring med å kutte ut "tyngre" melkeprodukter og ren melk. Min siste, som er 3 måneder roet seg betraktelig etter et par dager uten noe sånt i kosten. Med "tyngre" melkeprodukter mener jeg type fløte og fløtebaserte ting, rømme, yoghurt, iskrem etc. Jeg heller hadde ikke sjangs til å kutte alt og ble derfor sjeleglad da det funket å kutte bare noe. Verdt et forsøk i det minste:-) Anonymous poster hash: df2fc...afa Jeg kunne jo prøvd dette som en "mellomløsning". Tenker du da å kutte ut ost, smør og sjokolade også, men å ikke finlese innholdsfortegnelsen på f.eks. leverposteien? Anonymous poster hash: c0d45...a39
Wopi Skrevet 12. september 2013 #10 Skrevet 12. september 2013 Min nr 3 var sånn.. Og mitt beste råd er (dessverre): Hold ut, det blir bedre!! Jeg holdt på å gå på veggen, hun var veldig urolig, trengte mye nærhet både dag og natt og jeg fortvilte over at jeg hverken strakk til i forhold til baby, de andre barna eller huset. Det kunne hjelpe litt med forandring, flytte fra vogn til skinnet på gulvet til vugga til bæresele. Kjøpte også en sånn opptrekkbar uro som spilte musikk og gikk rundt, den likte hun. Og vi gikk mange turer, da hun var fornøyd i vogna og min nakke gjorde at jeg ikke orket å bære hele tida. Det er vel liten trøst, men nå er hun 7 mnd og en blid, liten engel som kryper rundt. Derfor er mitt beste tips, gjør alt så enkelt du kan: Enkel middag, spar husarbeid til mannen kommer hjem og innse at du må sitte med henne. Nesten hele tida.. Hold ut, det blir bedre!!
Anonym bruker Skrevet 12. september 2013 #11 Skrevet 12. september 2013 Min nr 3 var sånn.. Og mitt beste råd er (dessverre): Hold ut, det blir bedre!! Jeg holdt på å gå på veggen, hun var veldig urolig, trengte mye nærhet både dag og natt og jeg fortvilte over at jeg hverken strakk til i forhold til baby, de andre barna eller huset. Det kunne hjelpe litt med forandring, flytte fra vogn til skinnet på gulvet til vugga til bæresele. Kjøpte også en sånn opptrekkbar uro som spilte musikk og gikk rundt, den likte hun. Og vi gikk mange turer, da hun var fornøyd i vogna og min nakke gjorde at jeg ikke orket å bære hele tida. Det er vel liten trøst, men nå er hun 7 mnd og en blid, liten engel som kryper rundt. Derfor er mitt beste tips, gjør alt så enkelt du kan: Enkel middag, spar husarbeid til mannen kommer hjem og innse at du må sitte med henne. Nesten hele tida.. Hold ut, det blir bedre!! Takk, jeg tenker at det nok er det som må til... Nå holdt hun seg rolig en god stund til lyden av kjøkkenmaskinen, så kanskje det blir en del baking fremover! Anonymous poster hash: c0d45...a39
Dajm Skrevet 12. september 2013 #12 Skrevet 12. september 2013 Jeg hadde nok helt klart prøvd ei uke uten melk, evt laktosefritt. Min tuppe var født laktsoeinntolerant. Om du har mye mellk så prøv å amme lengre på en pupp i gangen slik at den blir heeeelt tom. denne artikkelen kan være nyttig :-) http://ammehjelpen.no/artikkel/69/brystspreng-mye-melk-og-overproduksjon
Countess Skrevet 12. september 2013 #13 Skrevet 12. september 2013 Jeg hadde nok helt klart prøvd ei uke uten melk, evt laktosefritt. Min tuppe var født laktsoeinntolerant. Om du har mye mellk så prøv å amme lengre på en pupp i gangen slik at den blir heeeelt tom. denne artikkelen kan være nyttig :-) http://ammehjelpen.no/artikkel/69/brystspreng-mye-melk-og-overproduksjon Jeg har strevd med urolig baby i va en uke nå, og dette var en fantastisk hjelpsom artikkel! Jeg har tenkt at det kunne være for mye melk, da utdrivningen gjør vondt og det spruter melk. Baby svelger som en gal..både luft og melk...og trekker seg gjerne unna når det kommer mye. Hun er altså akkurat slik artikkelen beskriver det. Så fra i morgen av prøver vi dette Håper denne funker for deg også HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå