Anonym bruker Skrevet 11. september 2013 #1 Skrevet 11. september 2013 Jeg har vært så usikker på dette om hun skal ha det, hun er 2 år. Det står jo så mye ulikt på nettet, men nå ringte jeg en tannlege her i byen og de sa at det skal jeg gi henne. Rart det ikke står i den brosjyren fra helsestasjonen da synes jeg! Får kjøpe en boks da. Greier så små barn å suge på den slik den skal eller svelges den bare rett ned? Anonymous poster hash: f4b90...43e
Anonym bruker Skrevet 11. september 2013 #2 Skrevet 11. september 2013 Her får min lille på 17 mnd flour tabletter, både helsesøster og tannlege har sakt at jeg bør gi henne det når jeg har forespurt. Vi gir en tablett som vi knuser mellom to skjeer og gir henne etter tannpuss om kvelden. Anonymous poster hash: debf5...b16
Anonym bruker Skrevet 11. september 2013 #3 Skrevet 11. september 2013 mitt barn på fire år tar fluor, tatt det siden han var 2 år, han klarte fint og suge på den som 2 åring. Anonymous poster hash: 3e5e6...f77
Anonym bruker Skrevet 11. september 2013 #5 Skrevet 11. september 2013 Her tygger 2-åringen de, men det er fortsatt rester av fluor i munnhulen! Anonymous poster hash: ae062...96b
bIomstre Skrevet 11. september 2013 #6 Skrevet 11. september 2013 Sakset fra helsedirektoratet sin publiksajon "Tenner for livet" (1999): "Helsetilsynet anbefaler bruk av fluor i det kariesforebyggende arbeidet. Tannbørsting med fluortannkrem morgen og kveld sikrer regelmessig tilførsel av fluor. Bruk av andre fluorpreparater i tillegg bør planlegges i samarbeid med tannhelsepersonell på bakgrunn av individuelle behov. Ekspertgrupper i WHO og EU, samt helsemyndighetene i blant annet Danmark, Sverige og Finland, har fastslått at barn og ungdom som bruker fluortannkrem ikke trenger fluortabletter. Dette og andre fluorprodukter anses som tilleggspreparater og anbefales bare til mennesker med særlige behov." Det annbefales altså IKKE lenger fluortabletter til ALLE barn, kun til de med behov for det, derfor finner du ikke en slik anbefaling i brosjyren fra helsestasjonen. Tannlegene ser imidlertid ut til å fremdeles ukritisk å anbefale til alle... Ser absolutt et poeng i bruk av fluortablett dersom man sliter med å gjennomføre god tannpuss. Fluortablett i premie f.eks er ofte effektivt. Fluor skal virke på lokalt på tennene, så viktig at barnet lærer å suge på de. Svelges de rett ned er det ikke noe poeng! (Må regne med en læringspetiode da).
Anonym bruker Skrevet 11. september 2013 #7 Skrevet 11. september 2013 Jeg sa til hun som jeg pratet med i telefonen ved tannlegekontoret at det var en del ulik informasjon om dette og at jeg derfor var i tvil, da sa hun at for noen år siden ble det innført at det ikke var behov at alle tok slike tabletter, men at de da merket høyere tendenser til tannråte så nå ble alle anbefalt det igjen. Om det stemmer aner jeg ikke, men det var det hun sa. HI Anonymous poster hash: f4b90...43e
Anonym bruker Skrevet 11. september 2013 #8 Skrevet 11. september 2013 Vi pusser godt morgen og kveld med fluortannkrem, så vi gir ikke tablett i tillegg nei. Anonymous poster hash: 9de13...80f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå