Gå til innhold

Hvorfor får alle målt hcg i blodet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det virker som ullevål ikke gjør dette?

De gjorde det ikke i 2011 heller.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Må du til fastlegen for å ta blodprøve?

Skrevet

Sist i 2011 spurte jeg fastlegen også, hun sa at så lenge du er så langt på vei (uke 10) er det ikke vits.

Skrevet

Jeg tror man gjør det hvis det er fare for kjemisk graviditet, da kan man få noe utslag, men nivået faller etterhvert igjen istedenfor å stige. Tror også det bare er snakk om de 2 første ukene man gjør det?

Skrevet

Tror folk oppdager kjemisk graviditet innen 6 uke. Da er nok smertene såpass store at det ikke går an å ta feil av.
Jeg måler hcg hos fastlegen min. Sier at det er pga prøverørsforsøk, og at klinikken har bedt meg om å gjøre det.

Skrevet

Når ber du fastlegen teste deg?

På testdagen eller noen dager etter?

Skrevet

Når ber du fastlegen teste deg?

På testdagen eller noen dager etter?

"På testdagen"? Hva tester de på Ullevål om ikke det er hcg (graviditetshormon)? Hcg skal stige raskt hvis du er gravid, så hvis du har mistanke om spontanabort (blødninger feks) så vil 2 blodprøver etter hverandre fortelle deg dette. Hcg måles før det er mulig å se hjerteslag på UL. Har du ikke blødninger så er det vel UL i uke 6-7 som er det vanlige for å bekrefte levende foster og antall.

Skrevet

Ok. Så du får blodprøve hvis du blør litt?

Skrevet

Jeg tok blodprøve på rugedag 13. Hadde da bare hatt negative tester. Men ønsket å se om de fant hcg i blodet!

Skrevet

I papirene fra riksen står det at blodprøven skal tas på dag 20 etter innsett, og at denne prøven skal tas uansett om man har fått mens eller ikke.

Skrevet

Merkelig at ullevål og riks ikke fører like retningslinjer.

De er tross alt en avd, OUS

Skrevet

I papirene fra riksen står det at blodprøven skal tas på dag 20 etter innsett, og at denne prøven skal tas uansett om man har fått mens eller ikke.

har de begynt med så sen testdag? før hadde de testing i blodet på rd 12

ja, er rart ikke de offentlige klinikkene gjør likt over hele landet synes jeg... noen har blodprøver, ndre har urintest, noen har tilgang til embryoglue, andre sverger til spesielle medisiner bare...(eks BARE crinone osv...)

det handler vel til syvende og sist om klinikkenes erfaring... Ullevål mener vel t det ikke er vits å vite om en graviditet så tidlig :P men det vil jo vi!!!

Skrevet

Tante esel: vet ikke hvordan det har vært før, men både sist og nå er det test på dag tjue. Sist fikk jeg mens før da, så det er jo litt lenge :-P

Skrevet

Tante esel: vet ikke hvordan det har vært før, men både sist og nå er det test på dag tjue. Sist fikk jeg mens før da, så det er jo litt lenge :-P

jeg tror de4 gjør det, så man kan ta hjemmetest og er den positiv, kn man ta blodprøve. Er den negativ er det ikke vits å ta blodpprøve... de prøvene koster jo litt.... kanskje de prøver å spare inn litt penger?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...