Gå til innhold

Hvordan kjennes rier ut?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan kjentes riene dine ut? Og når skjønte du at det var rier? Er man helt smertefri mellom riene? Og bevegde babyen seg mye? Forvirret førstegangsfødende trenger informasjon :-P

Anonymous poster hash: d462f...00f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

"Riene kan begynne forskjellig. Noen får 5 minutters mellomrom med en gang mens andre starter med uregelmessige rier over lengre tid. Riene kan kjennes ut som et stramt belte som strammer seg rundt magen og korsryggen. Smertene vil fra person til person føles forskjellig og det er da viktig å stole på sin egen kropp. Kommer sammentrekningene stadig hyppigere og varer lengre så er det tegn på at fødselen er igang. Bruk rietelleren for å se hvor hyppig riene kommer og varigheten på dem."

Klippet fra rieteller.no.

Lykke til!! :)

Skrevet

Umulig å svare på, egentlig - alle opplever rier forskjellig. Men du kan gjerne ta utgangspunkt i hvordan menstruasjonssmertene dine er, og gange dem hundre, etter min mening :P Mine fødsler har startet med vannavgang, så jeg har ikke hatt problem med å skjønne at det var rier på gang når de kom, selv om det startet som små, litt diffuse smerter som kom og gikk.

Hadde gode pauser til å begynne med, men etter hvert ble riene mer og mer langvarige, og pausene kortere og kortere eller nærmest fraværende. Husker jeg i mitt stille sinn forbannet alle som på forhånd hadde snakket så varmt om at "man får jo smertefrie pauser mellom riene"... Yea, right!

Ikke meningen å skremme deg, altså - selv om det er smertefullt kommer man seg faktisk gjennom det. Og epidural er fantastiske greier ;)  Lykke til.

Anonymous poster hash: ce2d2...b56
Skrevet

Som de andre sier, så er det veldig varierende. Jeg hadde i grunn aldri regelmessige rier, de kom og gikk når de ville. Jeg husker ikke alt i detaljer (heldigvis), men her var det ikke behagelig mellom riene. Jeg var konstant kvalm og hadde vondt i magen.

Det går over og det er så verdt det.

Det er vanskelig å svare på hvordan det kjennes ut, men det kan vel sammenligne med sterke menssmerter, man kjenner at noe tar tak i magen og etterhvert så kjenner du at det presser.

Mange får løs mage og føler at de må på nr.2 ofte:)

Selvom det er vondt, er det en fantastisk opplevelse.

Lykke til med resten av svangerskapet:)

Skrevet

Mine rier har vært veldig ulike. Første gangen satt de bare i korsryggen, og jeg var smertefritt mellom riene (selvom det bare var litt over ett minutt mellom riene fra første rie kom. Kom altså inn på sykehuset med pressrier). Det føltes ut som om noen sto med slegge og slo alt de kunne på ryggen min.

Andre gangen (igangsatt fødsel) kjente jeg riene mest i magen. Føltes som om noen reiv og dro alle innvollene mine ut av tissen og at magen sto i brann samtidig som de stakk kniver i magen min. Det var helt jævlig. Den første timen var jeg smertefri mellom riene, men så kom plutselig alt på en gang og jeg fikk ingen pauser mellom riene. Lå sånn i fire timer før ungen har ute.

Anonymous poster hash: 92d7c...1a9

Skrevet

Riene er jo så forskjellige.. Første gangen så var jeg aldri sikker å om det var rier, tok en stund før jeg skjønte at dette var rier. jeg var mer spent på om dette var rier eller om det var lurerier.. Var visst rier da. Fant ut etter googling at rier oppleves veldig forskjellig og det er nesten umulig å vite om det er ekte eller ikke. haha, lett ikke sant? :P

Her kom de i magen, veldig likt til magesmerter jeg har om jeg sliter med å gå på do..

Med andremann så kom riene som et bånd over magen, en veldig lang og vond kynner. Andremann var veldig stresset i magen, og bevegde seg masse. Sparket liksom ifra, og det var veldig vondt. Førstemann var rolig.

Anonymous poster hash: db7ce...677

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...