Anonym bruker Skrevet 10. september 2013 #1 Skrevet 10. september 2013 Rett og slett en detaljert oppskrift Anonymous poster hash: e7773...603
Kaklehøna Skrevet 10. september 2013 #2 Skrevet 10. september 2013 jeg koker opp ca 1,5 liter med vann, har oppi en terning med hønsebuljong. ca 3 løk en liten pakke med gulerøtter en kålrabi 5-6 mellomstore poteter skjærer opp oksekjøtt i terninger. bruner det med salt og litt piffikrydder. har kjøttet i når grønnsakene er møre, har oppi en halv liten matfløte, en pose eller to med posepotetstappe. tilsetter sukkerkulør, smaker til med salt og pepper. vips, en super god lapskaus som jeg alltid får ekstremt mye skryt for.
smurfis Skrevet 10. september 2013 #3 Skrevet 10. september 2013 Jeg koker opp vann, har i noe "dårlig" og seigt oksekjøtt, gjerne med bein. Er det mye fett på kjøttet så skjærer jeg bort det. Har i buljong, jeg bruker okse. Fond er også fint:) Lar det koke leeeeenge. Ikke mindre enn tre timer. Tar ut kjøttet fra gryten når det nesten detter fra hverandre, fjerner bein og andre ekkle ting, skjærer det opp i biter. Så tar jeg poteter, gulrøtter og purre som er i biter og har i gryten, lar det koke opp. Ha i kjøttet. Lappskausen er ferdig når potetene begynner å løse seg opp. Smak til med salt og pepper. Mange bruker flere grønnsaker som kålrabi og persillerot. Det er sikkert også godt, men ikke slik min farmor lagde den;-)
Anonym bruker Skrevet 10. september 2013 #4 Skrevet 10. september 2013 Tusen takk Anonymous poster hash: e7773...603
Anonym bruker Skrevet 10. september 2013 #5 Skrevet 10. september 2013 Jeg bruner litt smør i ei gryte og legger kjøttbitene oppi og steker kjapt. (Ønsker du lys lapskaus så smelt og ikke brun smøret) Så skjæres alt i like store biter -poteter -kålrabi -persillerot -(kålrot?) -gulrøtter -Krydrer med salt og pepper -litt hakket purre -litt hakket bladpersille (fra persillerota) Heller på ca 1,5-2 l vann, en buljongterning pr 5 dl. Har også oppi et laubærblad og litt gurkemeie Da har jeg fått grønnsakssuppe med kjøtt. Når den er ferdigkokt heller jeg oppi 2 poser potetmos om jeg vil ha lapskaus. Kjøtt kan byttes mot pølsebiter (kjøttpølser), men da skal pølsebitene bare trekke 5 min på slutten. Serverte dette på fredag faktisk Anonymous poster hash: 323cb...b63
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå