Gå til innhold

Gode tips til hvor det er best å "senke krava" til husarbeidet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hjelp!

3-barns mor. Vi har begge full jobb. Ikke råd til vaskehjelp, heller ikke au-pair.

Tida strekker ikke til! Vi kaver oss gjennom dagene, og noe av det som stresser meg mest er at vi aldri kommer i rute når det gjelder husarbeidet. Jeg er ikke noen nevrotisk perfeksjonist! Likevel føler jeg meg ikke særlig vel hjemme når gulvene er så møkkete at du kjenner det når du går, søpla stinker, støvet ligger tjukt, osv. Og så klesvasken da! Den tar aldri slutt!

Jeg tror kanskje likevel at jeg MÅ prøve å senke krava til husarbeid-standard. Jeg må vel bare innse at mannen min og jeg har forskjellige meninger om hva som er rot og skitt. Han ser det ikke, rett og slett. Jeg har prøvd å oppdra han, men det er jo ærlig talt ikke min jobb, han er voksen! Dessuten blir det så utrivelig stemning hjemme. Jeg maser, kjefter og klager. Han sniker seg unna, eller prøver å ta igjen med å være usaklig. Enten må jeg gi opp og flytte fra han (og det vil jeg ikke), eller så må jeg gi opp og senke mine krav? Barna våre ligner dessverre mest på faren sin, de roter helt vanvittig mye!

Gode tips til hvordan jeg kan bli en litt mer slurvete og lat - men forhåpentligvis også lykkeligere- "husmor"?

Anonymous poster hash: 43bc7...6c4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skriv liste og la resten av familien plukke seg ut en ting hver dag. Eks rydde bad, ordne oppvask etc. Fungerer ihvertfall bra på menn som ikke ser hva som må gjøres selv. Om det er småting kan de velge to ting. Eks vaske gulvet eller ta ut bosset og sette i oppvaskmaskinen.

Anonymous poster hash: d3ad3...8bc

Skrevet

Skriv liste og la resten av familien plukke seg ut en ting hver dag. Eks rydde bad, ordne oppvask etc. Fungerer ihvertfall bra på menn som ikke ser hva som må gjøres selv. Om det er småting kan de velge to ting. Eks vaske gulvet eller ta ut bosset og sette i oppvaskmaskinen.

Skrevet

Skrevet

Skrevet

Skrevet

Skrevet

Skrevet

oi, bra råd, men jeg trenger vel virkelig ikke å få det gjentatt 7 ganger???

Kanskje belønningssystem med klistermerker på lista også, så kanskje de eldste barna gjør noe også?

HI

Anonymous poster hash: 0bbd2...584

Skrevet

Jeg ville ihvertfall ha spart til vaskehjelp fremfor å skille meg, men... Kanskje du heller skal søke etter en ungdom som kan jobbe hos dere fra 17-18 et par ganger i uka med å vaske klær, rydde litt, støvsuge etc etc. Søk løsninger :-)

Jeg er som din mann og min mann irriterer seg villt over meg... Oss har det hjulpet å ha vaskehjelp to ganger i måneden. Først og fremst fordi jeg får da et dytt i ryggen til å rydde huset skikkelig FØR vaskehjelpen kommer og vaskingen da blir hakket bedre enn når vi farer over ;-)

Skrevet

Å, skulle tro det var meg som skrev dette innlegget.

Anonymous poster hash: e9138...43d

Skrevet

Å, skulle tro det var meg som skrev dette innlegget.

Anonymous poster hash: e9138...43d

Vi er vel flere da, for jeg er meg og ikke deg! :P

Hjelp meg å dytte litt da. Vet at det virkelig hjelper med andres tanker iblant, når man har kjørt seg fast i feil spor selv.

HI

Skrevet

Det blir aldri tomt for skittenklær. Kjøp deg heller flere fine skittentøyskurver :)

Jeg prøver å forhindre at det hoper seg opp med rot og gjøremål. Rydding gjøres hele tiden, hvis jeg allikevel skal på kjøkkenet tar jeg med meg ting som hører hjemme der feks. Badet vaskes mens ungene bader. Tørker over servant og speil ekstra mens jeg feks pusser tenner. Har klut og sprayflaske lett tilgjengelig i nærheten av der det brukes, slik atjeg ikke må på vaskerommet for å hente disse tingene. Støvsuging gjør hver dag her i huset, tar ikke mer en 15 min og får jeg presset feks mens jeg venter på at potetene tilmiddag skal bli færdig. Vasking av hele huset på engang skjer svært sjeldent her i huset, tar et og et rom. Passer på å tørke opp flekker, da trengs det ikke gulvvask så ofte.

Skrevet

Multitasking!

Jeg vasker og rydder mens jeg egentlig gjør noe annet, eller mens jeg "ser" på tv. Det vil si at jeg egentlig bare hører tv'en, men jeg får med meg alt likevel.

Jeg sitter aldri å spiser brødmåltider, jeg rydder kjøkkenet mens jeg spiser.

Vaskemaskinen settes ofte på på kvelden slik at jeg kan henge den opp mens jeg samtidig tar morgenstellet til barna (mens de tisser, grer seg eller andre ting de gjerne vil gjøre selv)

Middagen blir aldri servert før kjøkkenet er ryddet for alt matlagingsrot, kjeler er vasket osv.

Badet vaskes mens barna bader. Dusjen vaskes mens jeg dusjer.

Jeg går aldri ut av et rom og inn i et annet uten å ta med me ting og å rydde på veien dit jeg skal.

Jeg har masse bokser/boller og knagger rundt om i huset der rot legges og samles. Det ryddes i innimellom

Alt har faste plasser i huset.

Har barna lekt med noe/brukt noe ryddes det opp før de får gjøre noe annet, forlate hjemmet, leke med noe annet osv.

På kvelden blir alle klær lagt frem til barn og voksne, det sparer tid til f.eks brette ned klesvask osv på morningen mens barna kler seg.

Når vi går inn i huset må barna henge opp jakkene sine, sekken sin og sette på plass skoene med en gang. Matpakkem må de også pakke ut og sette på kjøkkenet. Fast rutine.

Støvsugerledningen i huset står stort sett fremme ett eller annet sted hele tiden. Problemet er jo egentlig ikke selve støvsuginga, det er fort gjort, slitet er mer det å ta den frem, sette i kontakten osv. (Små barn, behov for å støvsuge gangen, kjøkkenet og spisestua hver dag).

Skrevet

Få alle med på å rydde og vaske.ha et ryddekvarter hver dag hvor alle rr effektive. hvis dere er fire, er det en time rydding totalt. gjør dere dette hver dag er det syv timer i uka. jeg gjør gjort utrolig mye på femten minutter! setter på klokka og rydder og vakker till den ringer.

Skrevet

Multitasking!

Jeg vasker og rydder mens jeg egentlig gjør noe annet, eller mens jeg "ser" på tv. Det vil si at jeg egentlig bare hører tv'en, men jeg får med meg alt likevel.

Jeg sitter aldri å spiser brødmåltider, jeg rydder kjøkkenet mens jeg spiser.

Vaskemaskinen settes ofte på på kvelden slik at jeg kan henge den opp mens jeg samtidig tar morgenstellet til barna (mens de tisser, grer seg eller andre ting de gjerne vil gjøre selv)

Middagen blir aldri servert før kjøkkenet er ryddet for alt matlagingsrot, kjeler er vasket osv.

Badet vaskes mens barna bader. Dusjen vaskes mens jeg dusjer.

Jeg går aldri ut av et rom og inn i et annet uten å ta med me ting og å rydde på veien dit jeg skal.

Jeg har masse bokser/boller og knagger rundt om i huset der rot legges og samles. Det ryddes i innimellom

Alt har faste plasser i huset.

Har barna lekt med noe/brukt noe ryddes det opp før de får gjøre noe annet, forlate hjemmet, leke med noe annet osv.

På kvelden blir alle klær lagt frem til barn og voksne, det sparer tid til f.eks brette ned klesvask osv på morningen mens barna kler seg.

Når vi går inn i huset må barna henge opp jakkene sine, sekken sin og sette på plass skoene med en gang. Matpakkem må de også pakke ut og sette på kjøkkenet. Fast rutine.

Støvsugerledningen i huset står stort sett fremme ett eller annet sted hele tiden. Problemet er jo egentlig ikke selve støvsuginga, det er fort gjort, slitet er mer det å ta den frem, sette i kontakten osv. (Små barn, behov for å støvsuge gangen, kjøkkenet og spisestua hver dag).

Jeg gjør allerede det meste av dette! :o

Noe av problemet er at boligen er liten, og selv om alt har faste plasser, så er ikke disse mulig å gjemme bort. Jeg har ingen steder å tørke klær annet enn på stua, for eksempel. Heller ikke noe sted å gjemme bort klesvask som er tørr, men ikke lagt inn i klesskap enda. Vått yttertøy og våte sko må stå nesten på kjøkkenet for tørk. Vaskerommet og badet er så knøttsmå at jeg slett ikke har plass til flere skittentøykurver.

Et annet problem er at husarbeid ikke respekteres som arbeid. Middagen skal være ferdig straks, og etterpå skal vi straks avgårde på andre aktiviteter. Det er lite forståelse å få for at jeg gjerne vil rydde bort kopper og kar først :(

Jeg har ikke tid til klesvask om morgenen, jeg har ansvaret for å få avgårde tre barn alene, og vi må alle spise frokost. Får ikke servert dette på barnehage/SFO.

Jeg ser ALDRI  tv lenger. Men det hender jeg hører litt i bakgrunnen, og ser speilbildet i stuevinduet når jeg rydder på kjøkkenet om kvelden.

Hm, jeg sitter og spiser brødmåltid på kveldden. Og leser avisa samtidig. Det kan jeg jo slutte med. Sukk... Dagens eneste fristund...

Ryddetid med klokke kunne kanskje fungert. Ungene er ganske ivrige på konkurranser.

HI

Skrevet

Nei, vet du hva, IKKE slutt med det!

Livet skal da for søren ikke bare bestå av rydding! Tving mann og barn til å ta i et tak, ett lusent kvarter må de kunne stå i hver kveld, vel??

Si til din mann at det er en investering i fred og fordragelighet i heimen, og nyt skiva og avisen din i fred om kvelden!

Anonymous poster hash: d5f5b...692

Skrevet

Du må rett og slett be dem alle skjerpe seg. Til og med sønnen min på 4 må faktisk ta i et tak her hjemme for at det skal gå rundt, han skal rydde rommet sitt selv ca hver dag og støvsuge det med veiledning en gang i uka. Han må legge skitne klær i kurven på badet, han hjelper til med å henge opp til tørk og han kan rydde ting inn fra stua til kjøkkenet. Småting som tar fem sekunder, men det hjelper på helheten likevel.

Mannen er ryddig av seg, det skorter litt mer på vasking istedenfor, men til gjengjeld vasker han opp hver dag mens jeg har ansvaret for støv og gulvvask generelt. Badet tar den som husker på det, som regel drar vi over noen ganger i uka. 

Høres ut som dere trenger rutiner på ting, og mannen din må innse at det ikke gjør seg selv.

Anonymous poster hash: 25d21...e91
Skrevet

Vi har også et lite hus og jeg kjenner igjen problemene du har. Noe som har hjulpet meg er å organisere vaskerommet skikkelig. Jeg har fått luftavfukter der inne og nye vegghengte tørkestativ. Så må foregår all klestørk der inne. Jeg jobbet intenst en uke og ble kvitt alt skittentøyet og har i ettertid ikke latt det hope seg opp. Vasker heller en halv maskin enn å samle opp for lenge for da blir det uoverkommelig.

Kast/gi bort og selg ting du ikke trenger!!!! Skal vedde på at 60% av alt rotet er ting du kan kvitte deg med. (Klær, LEKER, dill og dall)

Rydd i gangen og kvitt deg med alt som ikke passer og få vekk alt som ikke passer sesongen. Få skoskap om du ikke har det, ser mye ryddigere ut. Og kast sko som ikke lenger passer.

Rydd skuffer og skap og få vekk alt du ikke trenger! Trenger du virkelig 14 lysestaker og 69 skåler ol? Vær streng med deg selv, har du ikke brukt det på et år så kan Fretex få det.

Få klistremerke på postkassen at du ikke ønsker reklame, og si opp avisa. Utrolig hvor mye ryddigere det er her etter vi gjorde det, ikke i nærheten så mye rot på bord, kjøkken osv.

Anonymous poster hash: 8ab3e...394

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...