Gå til innhold

riktig med tidlig UL?

Anbefalte innlegg

hei gjengen på 1. tri :)

jeg er gravid med mitt andre barn, mannen og jeg gikk noen runder i forrige svangerskap og endte opp med å ikke ta tidlig UL. nå som jeg er mor til en gutt på 14 måneder er tanken på å velge bort barnet mitt dersom det for eksempel har Down syndrom helt utenkelig. jeg har diskutert dette temaet med flere og det er jo følelsesladet og vanskelig.

men jeg lurer på om det er mange her som velger tidlig UL for å avdekke avvik hos fosteret? og om noen ønsker UL for å bekrefte at det er liv, hvorfor ikke da benytte deg av apparat som lege/jordmor/du selv kan bruke og finne hjertelyden?

dette er mitt lille innspill i det jeg mener er en viktig samfunnsdebatt om hvilke verdier vi som enkeltmennesker og medmennesker ønsker å stå inne for og leve med :)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144079719-riktig-med-tidlig-ul/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gratulerer med ny spire og velkommen hit :)

Jeg har vurdert tidlig ultralyd både for å bekrefte liv og for å finne evt "avvik". 8+6 i dag.

Foreløpig har jeg ikke klart å bestemme meg.. Jeg ønsker meg selvfølgelig et friskt barn, men samtidig så ser jeg ikke på en med DS som ikke levedyktig...

Det finnes uttallige sykdommer/lidelser jeg heller ville ha unngått for barnet mitt dersom jeg kunne velge.

Vel, jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre som sagt. Jeg er ikke sikker på om jeg klarer å ta et så stort valg etter en UL dersom det vises seg at barnet mitt har tykk nakkefold f,eks. Hvordan kan jeg ta abort pga det? Hvordan kan jeg leve med et barn med DS?

Så hittill kan man jo si at jeg har unngått hele greia, men jeg må snart ta et valg....

Må bare poengtere til slutt at selv om jeg er såpass i tvil, betyr det ikke at jeg ser ned på noen uansett hvilke valg de tar. Dette handler mye om hva man føler man takler og kan klare å håndtere i livet og det er en veldig personlig sak.

Vi hadde tidlig UL med førstemann og bestilt time til nr to også. Vi har gjort det rett og slett av glede og nysgjerrighet. Litt sånn "jeg tror det ikke før jeg får se det" følelse, og det er så herlig og se det lille livet på skjermen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...