Gå til innhold

Nå er jeg på randen!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mini våkner minst annenhver time fra jeg legger han om kvelden, Kl 19, til vi står opp ca .0700. Dagsøvnen er også elendig. Våkner av ingenting.

Når han var yngre var det enda verre, da sov han 4•20min på dagen, og måtte ligge med puppen i munnen hele natten. Våknet mye.

Nå er han 14mnd, og jeg går snart fra vettet! Jag har holdt på siden han var 9 mnd med å legge han Kl 19.00, og gå ut av rommet og inn igjen for å gi han smukken.. Han har enda ikke lært å sovne på egenhånd.

Nettene er ett mareritt, enten må jeg bysse han i vogn eller jeg må sove i en stol ved siden av sengen hans, mens jeg holder han i hånden.

Nå vurderer jeg sovemedisin . Hva ville du gjort!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi holdt ut. Eldste sov ikke natten gjennom før hun var 6 år. Det var tungt.

Yngst gjorde det fra ca. 3,5 - 4 år år.

Så vi hadde overlapp med to unger som våknet 1-4 ganger pr.natt hver i 1-1,5 år.

De fleste sover natten gjennom etter en sund, men ikke alle. De hører man ikke så mye om.

De gangene noen hører om det vil de gjerne vite om det er en diagnose inne i bildet. 

For noe tull.

Anonymous poster hash: d2b94...5d9
Skrevet

Har vært i samme situasjon. Nektet spvemedesinen da jeg følte det var noe galt med jenta vår. Hun var trøtt og ville sove, sovnet ofte også, men våknet kjapt igjen å gråt. Så tydelig at det var noe som plaget henne. Var hos masse leger før noen tok meg på alvor. Viste seg at hun ikke tåler melk, og trengte dren i ørene.

Vi skjekket også låsninger, reflux, andre allergier og fikk astma medesin til å bruke i perioder der hun blir alt for tett med forkjølelser osv. Vi har også gode rutiner.

Har dere snakket med noen lege som tar dere på alvor?

Skrevet

Slutt med den forbaskede smokken! Det vil ta noen dager før ungen godtar det, men verdt et forsøk. Min var helt lik til han var 11 mnd og vi desperate prøvde å kutte smokken. Han begynte å sove mer med det samme:) og kutt ut vugginga. La ungen få legge seg helt selv ned i senga. Det vil ta lang tid, men til slutt vil han godta det også. Bare vær på soverommet, uten å gi noe særlig oppmerksomhet. Dette funket for oss. Min er nå 16 mnd og plutselig var det faktisk greit at jeg gikk ut av rommet for en uke siden:) hold ut! SovemediSiner er ikke bare positivt det heller. Tror nok ikke legen vil gi deg det...

Skrevet

Les healthy sleep habits happy child, evt se på YouTube hvor forfatteren, marc weissbluth, holder foredrag for foreldre.

Du trenger ikke være enig i metodene hans men han har mange oppklaringer og fakta om søvn som kanskje hjelper deg å holde humøret oppe. Jeg fikk hvertfall mer forståelse for søvn og hvordan man kunne forsøke å løse søvnløshet :)

Anonymous poster hash: b0f30...db7

Skrevet

Jeg gjorde kort prosess. Jeg la ungene i min seng. For meg er det snakk om at både foreldre og barn skal fungere dagen etter også. Her er det viktigste å overleve, ikke stå på prinsipper ;)

Vi har aldri hatt hastverk med å få dem over i egen seng, og de har regulert dette greit selv, alle 4. Vet mange syns det er fyfy å ha barna i senga, men vi syns det er koselig så det gjør oss ingenting :P

Anonymous poster hash: 5604c...fed

Skrevet

13 mnd og har det på samme viset, regner ikke med at det gir seg lengre. Hun har holdt på slik siden hun var 2,5 mnd...

Skrevet

Har du prøvd å sitte ved sengen til han sovner? 

Det reddet meg da mine var små, den ene var som din. Sov ALDRI og timesvis med tull på kvelden og utover natta, jeg trodde jeg skulle bli innlagt på mental avdelingen til slutt...

I ren despereasjon skrev jeg et innlegg her inne og fikk en "oppskrift" som virket!!

Det er tar litt tid, men etter 2-3 uker sovner barnet av seg selv.

Dag 1:

Sett en stol ved siden av sengen, gjør kveldsrutinen som vanlig, legg barnet og sett deg ved siden av. Hvis du pleier å lese eller synge gjør det, men du går ikke ut igjen.

Du kan stryke på barnet, men det er ikke nødvendig, bare sitt ved siden av sengen. Det er ikke lov å ta barnet ut av sengen, hvis barnet reiser seg så bare legger du det ned igjen sier myk nå skal vi sove.

Der sitter du til barnet sovner. Dag 1-3 er de dessidert vanskligste. Bare sitte i mørket å ikke si noe.

Dag2 gjør det samme.

Når barnet roer seg greit og ikke spretter opp hver gang du legger det så flytter du stolen litt unna, bare 5-6 cm. Sitt der til barnet roer seg så flytter du stolen litt lenger unna igjen.

Sånn fortsetter du helt til du kommer helt ut av rommet, da står du utenfor i noen dager.

Hvis barnet blir veldig urolig av at du har flyttet stolen så flytter du deg bare tilbake. Dag en og to tar det en evighet, men etterhvert vil tiden bli kortere og kortere.

Dette er den langsomme prossesen, men den virker! Barnet blir trygt på at du ikke stikker av, dette krever tålmodighet, men er verdt det. Når du er ferdig du nemlig legge barnet å gå ut av rommet å ha resten av kvelden for deg selv.

Anonymous poster hash: 4f564...2e5
Skrevet

Det reddet meg da mine var små, den ene var som din. Sov ALDRI og timesvis med tull på kvelden og utover natta, jeg trodde jeg skulle bli innlagt på mental avdelingen til slutt...

I ren despereasjon skrev jeg et innlegg her inne og fikk en "oppskrift" som virket!!

Dag 1:

Sett en stol ved siden av sengen, gjør kveldsrutinen som vanlig, legg barnet og sett deg ved siden av. Hvis du pleier å lese eller synge gjør det, men du går ikke ut igjen.

Du kan stryke på barnet, men det er ikke nødvendig, bare sitt ved siden av sengen. Det er ikke lov å ta barnet ut av sengen, hvis barnet reiser seg så bare legger du det ned igjen sier myk nå skal vi sove.

Der sitter du til barnet sovner. Dag 1-3 er de dessidert vanskligste. Bare sitte i mørket å ikke si noe.

Dag2 gjør det samme.

Når barnet roer seg greit og ikke spretter opp hver gang du legger det så flytter du stolen litt unna, bare 5-6 cm. Sitt der til barnet roer seg så flytter du stolen litt lenger unna igjen.

Sånn fortsetter du helt til du kommer helt ut av rommet, da står du utenfor i noen dager.

Hvis barnet blir veldig urolig av at du har flyttet stolen så flytter du deg bare tilbake. Dag en og to tar det en evighet, men etterhvert vil tiden bli kortere og kortere.

Dette er den langsomme prossesen, men den virker! Barnet blir trygt på at du ikke stikker av, dette krever tålmodighet, men er verdt det. Når du er ferdig du nemlig legge barnet å gå ut av rommet å ha resten av kvelden for deg selv.

Men hva gjør man hvis barnet hyler eller gråter? Min kan gråte i evigheter uansett om vi sitter i stua eller ved siden av senga. Tar vi han opp er alt greit så han har ikke vondt noen steder. Men begynner å gråte så snart vi legger ham ned...

Anonymous poster hash: 68bc8...78e

Skrevet

Jeg gjorde kort prosess. Jeg la ungene i min seng. For meg er det snakk om at både foreldre og barn skal fungere dagen etter også. Her er det viktigste å overleve, ikke stå på prinsipper ;)

Vi har aldri hatt hastverk med å få dem over i egen seng, og de har regulert dette greit selv, alle 4. Vet mange syns det er fyfy å ha barna i senga, men vi syns det er koselig så det gjør oss ingenting :P

Anonymous poster hash: 5604c...fed

Når han ligger i min seng ligger han å sloss hele tiden for han vil ut av sengen, å leke seg. Til slutt besvimer jeg og han stikker! Så han må enten ligge i sprinkelsengen eller i vogn . Hadde han sovet, hadde jeg garantert bare latt han ligge i min seng.

Skrevet

Dag 1:

Dag2 gjør det samme.

Jeg har prøvd dette siden han var 9mnd, men det går bare ikke... :(

Skrevet

Takk for gode råd , folkens! :)

Jeg hiver meg snart på sjøen , med ett anker knyttet fast i ankelen ! :(

Skrevet

Virker som om det eneste som kan funke for dere, er å faktisk bare la barnet gråte (ikke forlate det). Det høres ut som et er blitt en vane å våkne, og dere som foreldre må avvenne den vanen. 

Første tiltak bør være å fjerne smokken. Det er en stygg uvane, og kan ødelegge søvnen enormt på enkelte barn.

Anonymous poster hash: 94335...d78
Skrevet

Noen barn klarer å bli hjulpet i søvn av foreldrene og samtidig sove natten igjennom. Mens andre forventer den samme "servicen" hver gang de våkner på natta. Vi alle våkner på natta (både store og små) forskjellen er bare at mens de fleste snur seg rundt og sover videre så våkner gutten din og lurer på hvor mamma som pleier å bysse meg er.

Så istedetfor å lure på om du skal bruke medisiner så burde du stålsette deg selv til å lære han å sovne på egenhånd. Legg han for natta, sett deg siden av sengen på en stol og la han vite at du er der. Klart han kommer til å protestere, men han er tross alt 14 mndog du er i rommet hos han hele tiden. Gradvis flytter du stolen unna (kveld for kveld) til du sitter utenfor rommet. Dette kan du ta i deres eget tempo. Det kommer til å bli gråt, men du må nok bare innstille deg på det.

Når det er sagt så lurer jeg bare på om du har fått sjekket han ut for låsninger, reflux og ørebetennelse etc. Greit å være helt sikker på at det ikke er noe som feiler han :)

Anonymous poster hash: 77188...4d9
Skrevet

13 mnd og har det på samme viset, regner ikke med at det gir seg lengre. Hun har holdt på slik siden hun var 2,5 mnd...

Hvordan holder du ut?
Skrevet

Virker som om det eneste som kan funke for dere, er å faktisk bare la barnet gråte (ikke forlate det). Det høres ut som et er blitt en vane å våkne, og dere som foreldre må avvenne den vanen.

Første tiltak bør være å fjerne smokken. Det er en stygg uvane, og kan ødelegge søvnen enormt på enkelte barn.

Anonymous poster hash: 94335...d78

Som sagt, han har blitt lagt Kl 19.00 og har ikke fått stått opp igjen siden han var 9mnd. Jeg har sittet ved hans side siden..
Skrevet

Han har vært på kiropraktor og manuellterapaut. Ingenting.

Han blir ikke bysset i søvn. Jeg legger han i sengen og sitter på en stol inne på rommet. Jeg sitter å trykker på iPhone. , og gir han ikke oppmerksomhet på noen

Måte. Gir han smukken av og til.

Noen barn klarer å bli hjulpet i søvn av foreldrene og samtidig sove natten igjennom. Mens andre forventer den samme "servicen" hver gang de våkner på natta. Vi alle våkner på natta (både store og små) forskjellen er bare at mens de fleste snur seg rundt og sover videre så våkner gutten din og lurer på hvor mamma som pleier å bysse meg er.

Så istedetfor å lure på om du skal bruke medisiner så burde du stålsette deg selv til å lære han å sovne på egenhånd. Legg han for natta, sett deg siden av sengen på en stol og la han vite at du er der. Klart han kommer til å protestere, men han er tross alt 14 mndog du er i rommet hos han hele tiden. Gradvis flytter du stolen unna (kveld for kveld) til du sitter utenfor rommet. Dette kan du ta i deres eget tempo. Det kommer til å bli gråt, men du må nok bare innstille deg på det.

Når det er sagt så lurer jeg bare på om du har fått sjekket han ut for låsninger, reflux og ørebetennelse etc. Greit å være helt sikker på at det ikke er noe som feiler han :)

Anonymous poster hash: 77188...4d9

Skrevet

dette virker kjent:) her sluttet frøkna å sove ordentlig når hu var 5 måneder. Hu  våkna mellom 5 og 7 ganger pr. natt og kunne holde det gående i 2 timer! hu fikk ikke mat og vi vugget hu ikke i søvn... vi prøvde ALT! leste alle bøker så på youtube osv. Tilslutt var jeg helt desperat og dro til legen og fikk Vallargan (?) dette er ikke sovemedisin, men allergimedisin som kun skal brukes i noen dager slik at barnet kommer inn i en "sove" rytme. Når vi endelig fikk den i hus var det som om det ga oss en ny giv og vi skulle bare vente litt til... dro til legen igjen for å undersøke reflux og jeg begynte å gi galviscon. Det ble veldig mye bedre med galviscon! 

Så begynte frøkna i barnehagen og nå....nå er hu 16 måneder, sover natta igjennom (hvis hu våkner sovner hu selv igjen) og vi kan til og med legge hu og gå ut av rommet før hu har sovna!!! HALLELUJA! 

MASSE LYKKE TIL!

Skrevet

Prøvd nattlys? Nattmusikk? ( enkelte babycaller har det). Her hjelper det i innsovningen, og sovner ungen sånn noenlunde ok så sover h*n lengre strekk i gangen.

Anonymous poster hash: 26a3b...093

Skrevet

Dag 1:

Dag2 gjør det samme.

Men hva gjør man hvis barnet hyler eller gråter? Min kan gråte i evigheter uansett om vi sitter i stua eller ved siden av senga. Tar vi han opp er alt greit så han har ikke vondt noen steder. Men begynner å gråte så snart vi legger ham ned...

Anonymous poster hash: 68bc8...78e

Du trøster bare, men ikke ta opp barnet du sier jo selv at han ikke har vondt, bare "vil" ikke være der alene.

Snakker beroligene, stryker på kinnet, synger litt. ETterhvert så skjønner barnet at du ikke forlater det, det blir trygt å ligge i sengen alene.

Skrevet

Men du behøver ikke å sitte der da, for da blir han vandt til det. 

Har en som nettopp er fylt 2.år. Får varm flaske med melk 18.30, og da synger jeg noen sanger samtidig, legger han i sin egen seng på rommet sitt, har døren åpen, og der blir han til morgen etter rundt 07.00. 

Prøv å bestemm deg for rutiner du/dere ønsker, å følg det hverdag, så kanskje det kan hjelpe, jeg vet ikke. Men vi har rutiner med slike ting hverdag, hjelper mye! 

Anonymous poster hash: 46e88...302
Skrevet

Har en som nettopp er fylt 2.år. Får varm flaske med melk 18.30, og da synger jeg noen sanger samtidig, legger han i sin egen seng på rommet sitt, har døren åpen, og der blir han til morgen etter rundt 07.00. 

Prøv å bestemm deg for rutiner du/dere ønsker, å følg det hverdag, så kanskje det kan hjelpe, jeg vet ikke. Men vi har rutiner med slike ting hverdag, hjelper mye! 

Det hun sa ;) Ikke mere dill, barnet er stort nok til å sovne og holde senga gjennom natta nå :)

Anonymous poster hash: 387f4...a75

Skrevet

Jeg har ørebarn og må bare spørre om dere har sjekket ørene hans?

Hvis han har væske i mellomøret er det vondt å ligge. Min var slik du beskriver i 13mnd, da han var 13mnd fikk han lagt inn dren, har siden sovet hele natten.

Anonymous poster hash: 3014b...8fe

Skrevet

Ja, du sier noe der. Grunnen til at jeg sitter der er ikke for hyleungen sin skyld, men jeg har to andre som også trenger søvn, hvis han blir liggende å skrike så vekker han jo alle!

Skrevet

Jeg har ørebarn og må bare spørre om dere har sjekket ørene hans?

Hvis han har væske i mellomøret er det vondt å ligge. Min var slik du beskriver i 13mnd, da han var 13mnd fikk han lagt inn dren, har siden sovet hele natten.

Anonymous poster hash: 3014b...8fe

De sjekket vel ørene på 1-årskontroll?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...