Gå til innhold

Dere som har erfaring med katt :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og samboeren vil skaffe oss en katt, men ingen av oss har hatt katt før.

Så det jeg lurer på er, ettersom vi bor i et tettbygd strøk, hvordan få pusen til og skjønne at det er i dette huset han hører hjemme?

Jeg ser liksom for meg at når han er stor nok til og slippes ut, stikker han av. Haha.

Hvordan er dette? Hvor gamle er katter når de kan utforske utelivet på egenhånd?:)

Anonymous poster hash: 60c68...e8e

Videoannonse
Annonse
Gjest Sekretøsa
Skrevet

Katter er smarte, de skjønner det fort. Når vi fikk kattunge hadde vi den først på terrassen, og så var vi med den ut korte turer. Det tar ikke lang tiden før de kommer når de hører mat ;-) når vi flytta, så slapp vi kattene ut første dagen, selvom ikke det er anbefalt. Har forøvrig lufta de på Sognefjellet uten problem ;-)

Skrevet

vær ute med den første dagene...her har vi hatt 2 kattunger nå, og det går så greit atte....

så prøv å være ute med den, og rop den inn, så skal du se at den skjønner fort hvor den bor.

Anonymous poster hash: 22593...6cc
Skrevet

Takk for svar :) Da får vi prøve på det :)

Anonymous poster hash: 60c68...e8e

Skrevet

Katter skal være 12mnd før de slippes ut alene. Sansene er ikke ferdig utvilket før da:) Da rekker du å sterilisere, vaksinere og chippe først også. 

Når alt dette er gjort, kan du begynne smått med å slippe den ut, være med den litt. Osv. De finner tilbake, sålenge de er gamle nok :)

Anonymous poster hash: de729...67e
Skrevet

Det aller viktigste når dere får katt er å huske at katter fort kan bli 15 år eller mer. Er dere villige til å ha ansvaret for en katt i så mange år? Det kryr av katter som blir hjemløse fordi eierene ikke "kan ha dem lenger".

Husk også at katten må ha pass eller tilsyn når dere er på ferie. Den klarer seg ikke selv hjemme.

Det koster endel og ha katt. Utgift til Microchip og kastrering/sterilisering er engangs men koster endel.

Å fikse katten sin er ekstremt viktig. Ingen katter trenger å få et kull først som mange tror, det skaper bare kattunger som er vanskelige å gi bort.

Årlig vaksinering (for katteaids og katteinfluensa) tas sammen med årlig sjekk hos veterinær. En utgift en må beregne inn i katteholdet. I tillegg kommer sykdom og skader som veterinær må behandle. (Veterinær er dyrt).

Anbefaler for fra dyrebutikken (vi har bare royal Canin). Det er dyrere i innkjøp men varer mye lenger og har mye bedre næringsinnhold. Kan forebygge endel sykdommer for katten med godt for, spesielt når den blir gammel.

I tillegg må en ha noe utstyr. Vann og matskål, reisebur når en skal til veterinær ol, klorebrett ( hvis ikke bruker de sofaen), liggeplass. Selv om katten er utekatt bør den ha kattedo inne. De har en tendens til å gjøre fra seg i naboens hage hvis ikke, så for å bevare nabofreden er det lurt med innedo.

Anbefaler å få en kattunge som har vært minst 12 uker med moren sin. Mange gir bort yngre dyr men de lærer seg viktige sosiale ferdigheter av mor rundt 10-12 uker, så for å få en mest mulig harmonisk katt er det anbefalt med 12.

Når katten er i hus bør den være inne minst 4-5 uker før dere forsiktig slipper den ut på små turer.

Den gjør seg forholdsvis raskt kjent i nabolaget men viktig at den har et godt og trygt forhold til hjemmet først.

Lykke til med katt men vær så snill og tenk over mange ganger om dere er villige til å ta vare på katten i mange, mange år FØR dere anskaffer dere en.

(Det finnes også mange, mange katter på dyrebeskyttelsen sine sentre som desperat trenger nye, gode hjem).

Dyrebeskyttelsesdama.

Skrevet

Hvis det er en kattunge anbefaler jeg å vente til den har fått noen måneder på baken, og deretter leke med den i hagen noen dager til å begynne med, eventuelt på gårdsplassen hvis dere ikke har hage. Etter hvert som månedene hår kan dere trekke dere mer og mer unna mens hårballen er ute. Kan være kjekt å ha med litt godbiter dere bruker når dere roper katten inn i begynnelsen. Dette går nok bra, bare ikke "mist" den ute når den bare er noen måneder gammel. Der kan også bruke et halsbånd dere har den i helt i begynnelsen, så den ikke plutselig blir borte i et område som ennå er fremmed :)

Dette fungerte i hvertfall godt når vi hadde kattunger, men siden vi hadde inngjerdet hage brukte vi aldri bånd.

Skrevet

12 mnd før man slipper de ut på egenhånd? Det har jeg aldri hørt før. Både besteforeldre og jeg da jeg var liten hadde mange katter. Har to nå. Har aldri ventet så lenge med å la de være ute alene, og ingen har blitt borte.

Skrevet

Det aller viktigste når dere får katt er å huske at katter fort kan bli 15 år eller mer. Er dere villige til å ha ansvaret for en katt i så mange år? Det kryr av katter som blir hjemløse fordi eierene ikke "kan ha dem lenger".

Husk også at katten må ha pass eller tilsyn når dere er på ferie. Den klarer seg ikke selv hjemme.

Det koster endel og ha katt. Utgift til Microchip og kastrering/sterilisering er engangs men koster endel.

Å fikse katten sin er ekstremt viktig. Ingen katter trenger å få et kull først som mange tror, det skaper bare kattunger som er vanskelige å gi bort.

Årlig vaksinering (for katteaids og katteinfluensa) tas sammen med årlig sjekk hos veterinær. En utgift en må beregne inn i katteholdet. I tillegg kommer sykdom og skader som veterinær må behandle. (Veterinær er dyrt).

Anbefaler for fra dyrebutikken (vi har bare royal Canin). Det er dyrere i innkjøp men varer mye lenger og har mye bedre næringsinnhold. Kan forebygge endel sykdommer for katten med godt for, spesielt når den blir gammel.

I tillegg må en ha noe utstyr. Vann og matskål, reisebur når en skal til veterinær ol, klorebrett ( hvis ikke bruker de sofaen), liggeplass. Selv om katten er utekatt bør den ha kattedo inne. De har en tendens til å gjøre fra seg i naboens hage hvis ikke, så for å bevare nabofreden er det lurt med innedo.

Anbefaler å få en kattunge som har vært minst 12 uker med moren sin. Mange gir bort yngre dyr men de lærer seg viktige sosiale ferdigheter av mor rundt 10-12 uker, så for å få en mest mulig harmonisk katt er det anbefalt med 12.

Når katten er i hus bør den være inne minst 4-5 uker før dere forsiktig slipper den ut på små turer.

Den gjør seg forholdsvis raskt kjent i nabolaget men viktig at den har et godt og trygt forhold til hjemmet først.

Lykke til med katt men vær så snill og tenk over mange ganger om dere er villige til å ta vare på katten i mange, mange år FØR dere anskaffer dere en.

(Det finnes også mange, mange katter på dyrebeskyttelsen sine sentre som desperat trenger nye, gode hjem).

Dyrebeskyttelsesdama.

Hei dyrebeskyttelsesdama;) Du må ikke komme med feil info! Regner med du mente 4-5 MND og ikke uker. Og uansett er 4-5 mnd for lite! Kattenes sanser er ikke ferdig utvilket før de er 12mnd gamle. Altså et år. De kan godt "luftes" rundt 6/10 mnd. Men ikke slippes ut alene.

Hilsen dyrebeskyttelses-dama;) 

Anonymous poster hash: de729...67e

Skrevet

Tror nok hun mente at den bør holdes inne 4-5 uker etter at de har fått den, uavhengig av alder, slik at den knytter seg til det nye hjemmet :)

Skrevet

dyreplageri å holde de inne i flere mnd...ute i det fri, langt fra farlig vei kan det jo umulig være farlig å slippe de ut. Her hos oss sto de å skreik hele tiden , og det skal godt gjøres å holde de inne, når det er varme dager og en har dørene oppe....

dere er litt hysteriske synes jeg....

Anonymous poster hash: 22593...6cc
Skrevet

Hold den inne i 1-2 uker. Da finner de hjem igjen selv...

Pass på å kastrere. 

Anonymous poster hash: 60e66...2e7
Gjest Bjørketreet
Skrevet (endret)

Hei!

Så koselig at du vil ha en katt! Det er utrolig mye selskap i katter, og selv om det er mye ansvar er det absolutt verdt det! ;)

For å være på den sikre siden skal du vente minst 2-3 uker før du slipper den ut :)

(Jeg for min del har hatt katten en del lenger inne når vi har flyttet, for å være helt på den sikre siden.)

Snakker nå om VOKSNE katter. Kattungene bør du være ekstra forsiktig med. Når katten min var kattunge hadde jeg henne inne i noen måneder. Dette var jo selvfølgelig bare koselig!

Jeg vet ikke om du skal hente en voksen katt fra dyrebeskyttelsen (anbefales) eller få en kattunge.

Husk at katter knytter seg veldig til hjemmet sitt, så den vil alltid orientere seg utifra hjemmet. Har du kun hatt katten i en dag så vil den mest sannsynlig ikke føle seg knyttet til dette nye stedet enda, så du kan risikere at den forsvinner.

Så før du slipper den ut bør den være komfortabel i det nye hjemmet sitt :) Også følger du selvfølgelig med på den, og passer på den i begynnelsen når dere er ute.

Om dere flytter så vil den føle det på samme måte, det nye hjemmet vil være fremmed og katten vil mest sannsynlig tilbake igjen. Derfor opplever mange at katten stikker av når den slippes ut for tidlig etter å ha vært på flyttefot.

Katter bryr seg gjerne mer om hjemmet sitt enn eierne sine, for å sette det litt på spissen - den drar avgårde med god samvittighet.

De er så knyttet til hjemmet, at noen ganger når katten forsvinner, kan den til og med dukke opp igjen og labbe rundt huset der den bodde før (hvis det ikke er for langt unna såklart). Snakker da om voksne katter, kattunger har så klart ikke utviklet sansene sine fullt enda, og havner helt på villspor (blir også ofte drept av f.eks grevling)

Husk at for noen kan det ha gått fint å slippe den ut etter et par dager, men mange opplever også at katten forsvinner. Så for å være på den sikre siden bør du ha den inne lenger :)

Endret av Bjørketreet
Skrevet

Lureste er å lære katten navnet sitt før den slippes ut. Og ha den inne noen mnd før den slippes ut og bli med noen småturer før den får gå alene. Ellers er de smarte dyr så det går nok helt fint.

Anonymous poster hash: 907d1...51d

Skrevet

Takk for svar alle sammen! Er kattunge vi skal ha.. :) er veeeldig mange andre katter rundt i området her så håper ikke det blir noe problem..:) ut i fra svarene her, kommer vi til og ha kattungen en god stund innendørs så den blir trygg :)

Gjest Bjørketreet
Skrevet

Veldig bra, spiresnart ;) Pass godt på kattungen din, den vil trenge deg mye! :D Lykke til!

Skrevet

Ja jeg mente at en bør holde katten inne minst 4-5 uker etter en fikk den.

Også viktig og ikke få en katt som er yngre enn 12 uker. En kan forsiktig prøve å slippe ut katten når den er 16-17 uker. Bare et par minutter den første tiden og alltid sammen med eierene. Bruk gjerne mange uker på denne tilvenningen.

Jeg vet at mange mener kattene ikke skal slippes ut før de er 1 år men realiteten er at mange skaffer seg katt de vil skal være ute og ser på 1 års tid som utrolig lenge.

Så ja, i en perfekt katteverden hadde alle kattunger vært inne sitt første leveår men slik er realiteten dessverre ikke.

Her har vi både ute og innekatter (med kattegarde) og det er nok de som lever det "frie" liv som har det kjekkeste.

Skrevet

Har hatt masse katter (hele livet) og de har ikke rotet seg bort FØR de var 12 mnd, så det der er bare tøv. La kattungen få være ute dere, men natten over og ut i kulda er vel greit å vente med til den er bortimot voksen. Katter er territorielle og vet godt hvor de bor.

Når kattungen er nysgjerrig og vil prøve seg så blir du med litt i hagen og på terrassen. La det gradvis bli mer og mer.

For å hindre at katten blir borte så ville jeg gått for hunnkatt, i og med at hannkattene har det med å vandre mer. Det har jeg opplevd selv om jeg har sterilisert hannkattene mine.

Vil absolutt råde deg til å sterilisere katten selv om det koster litt. Det sparer dere for masse stress og hodebry. Husk at katter kan bli tidlig kjønnsmodne, jeg har sett katter ned i 4 mnd alder bli "voldtatt" av hannkatter.

Anonymous poster hash: 04a4a...5c2
Skrevet

Til dere som mener at katter i en perfekt verden ikke burde komme ut før de er et år gammel....

Hvis katter ikke greide seg ute før de var et år, så ville nok de fleste katter vært utryddet by now...

De er jo i utgangspunktet utedyr og rovdyr, de er skapt for å være ute.

Når ble katter et innedyr som er for skrøpelig til å være ute hele første leveår?

Er det ikke heller slik at kattene faktisk får utviklet seg mer når de får muligheten til å være litt ute fra de er noenlunde små? All utviklingsteori sier jo at man trenger stimuli for å utvikle seg. Så en forsiktig tilnærming til utelivet må da være bedre, mener jeg.

Har hatt katter hele livet, alle har fått være ute fra de var forholdsvis små. Til å begynne med selvfølgelig under kontrollerte forhold, i hagen, alltid passe på den osv., men likevel latt dem utforske.

Alle kattene har vært rolige og harmoniske katter med alle sanser i god behold :)

Anonymous poster hash: d0b0e...c6d
Skrevet

Her har vi sluppet ut kattungene ut på turer på verandaen fra de viste interesse for verden utenfor, som oftest fra 3mnds alder. De gikk sjelden ned og begynte å utforske skikkelig før de ble 5-6 mnd.
Eldste katten ble 17 år, og var aldri borte lengre enn en dag. Har ikke vært nødt til å dra på leit etter fortapte katter/kattunger.

Katter vet hva som er "deres", men de er ikke særlig lojale ;) Finner de flere plasser som tilbyr mat, går de mellom de stedene for å spise :P

Chipping er ikke så dumt, og halsbånd kan være kjekt i tettbygde strøk :)

Skrevet

Her slapp vi ut katta fra den var 4 mnd og nå er den 9 år og lever i beste velgående. Hadde vi holdt han inne til han hadde Vært 1 år hadde han vel gått på veggen. Han trives best ute og kommer inn for å spise og hvile seg.

Anonymous poster hash: 674a6...f18

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...