Trespann Skrevet 10. september 2013 #1 Del Skrevet 10. september 2013 Hva skal vi gjøre.... Vi har prøvd i over ett år nå og han har kunn hatt to "uhell" på potta, resten går i bleien. Han har ca gått et halvt år uten bleie, å alt gikk i trusa... Så vi var nesten nøyt å gå til bake på bleier... Men det finnes ikke lys i tunnelen... Han kan ikke lokkes til noe. Vi kan f.eks. Si at bare han bæsjer en gang på potta, eller i do så skal han få den leken han ønsker seg mest... Men det nytter ikke. Han skjønner også at han må bæsje så da gjemmer han seg... Men tar vi han og setter han på potta så holder han seg... Og han kan holde seg opp til flere dager... Så det blir bare forstoppelse av det... Skjønner bare ikke hvordan vi skal få han til å gå på do!!!! Og han har en større bror som aldri vi hadde mer problemer med enn andre, men han her er umulig, og vi begge foreldre merker vi begynner å bli rimelig frustrerte nå... Eller det har vi vært i et halvt år nå... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144079616-gutt-p%C3%A5-45-som-ikke-klarer-%C3%A5-b%C3%A6sje-p%C3%A5-potta/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Funkismamma Skrevet 13. september 2013 #2 Del Skrevet 13. september 2013 Når man er 4.5 år da skal vel han være på ferdig med bleia?? Vi ble ferdig med dag bleien til siste her når han var 3.5 år, han slet litt med å ha avføring i potta. Min man dro med jr på barne butikken. Der fikk han velge et toalettsete for barn. De kom hjem med Lightning McQueen toalettsete, etter noen timer spurte jeg jr om han skulle på do, JA nikket han. Satt seg på nye toalettsete, og der kom det masse avføring. Så stolt, siden det har han gjort ifra seg på toalettet. Slapp unna det med potte:) Men om du får til at storebror viser han hvordan man skal sitte på do så tror jeg det har hjulpet mye?? Ønsker dere lykke til videre!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144079616-gutt-p%C3%A5-45-som-ikke-klarer-%C3%A5-b%C3%A6sje-p%C3%A5-potta/#findComment-145684379 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2013 #3 Del Skrevet 10. oktober 2013 Hva skal vi gjøre.... Vi har prøvd i over ett år nå og han har kunn hatt to "uhell" på potta, resten går i bleien. Han har ca gått et halvt år uten bleie, å alt gikk i trusa... Så vi var nesten nøyt å gå til bake på bleier... Men det finnes ikke lys i tunnelen... Han kan ikke lokkes til noe. Vi kan f.eks. Si at bare han bæsjer en gang på potta, eller i do så skal han få den leken han ønsker seg mest... Men det nytter ikke. Han skjønner også at han må bæsje så da gjemmer han seg... Men tar vi han og setter han på potta så holder han seg... Og han kan holde seg opp til flere dager... Så det blir bare forstoppelse av det... Skjønner bare ikke hvordan vi skal få han til å gå på do!!!! Og han har en større bror som aldri vi hadde mer problemer med enn andre, men han her er umulig, og vi begge foreldre merker vi begynner å bli rimelig frustrerte nå... Eller det har vi vært i et halvt år nå... Jenta vår på 4 år har akkurat samme problemet. Vil bare bæsje i bleie. Vi har prøvd alt av lokkemiddel, men er visst lite man kan gjøre med det. Barnet må få bestemme dette selv. Før eller siden kommer han til å bæsje på do. Anonymous poster hash: 6c2b9...c47 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144079616-gutt-p%C3%A5-45-som-ikke-klarer-%C3%A5-b%C3%A6sje-p%C3%A5-potta/#findComment-145757051 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 14. november 2013 #4 Del Skrevet 14. november 2013 Da hadde jeg heller brukt do istedenfor potte. Potte bruker man til 1-2 åringer. Større barn kan fint bruke do. Kanskje det er det som er problemet? Anonymous poster hash: 0c3d5...260 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144079616-gutt-p%C3%A5-45-som-ikke-klarer-%C3%A5-b%C3%A6sje-p%C3%A5-potta/#findComment-145856425 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Giss Skrevet 14. november 2013 #5 Del Skrevet 14. november 2013 Jobber med det samme med gutten her i huset - han er akkurat blitt fire. Det går fremover men utrolig sakte. Det som har hatt størst effekt her var å nekte ham å bruke doen. Jeg sa til ham at den bare var for store barn som kunne tisse og bæsje på do. Han skjønner jo hva vi gjerne vil og gjennomskuer alle taktikkene, men da han ikke fikk lov ble det plutselig veldig viktig for ham å gå riktig på do. Kanskje det kan være et forsøk værdt om dere ikke allerede har prøvd det. Ellers tenker jeg at det virker som gutten deres selv sliter med dette. Gjemmer seg bort osv. Kanskje det ville være en ide å ringe helsestasjonen og be om råd eller hjelp. De har helt sikkert opplevd dette før og vet kanskje en lur måte å hjelpe ham videre på. Lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144079616-gutt-p%C3%A5-45-som-ikke-klarer-%C3%A5-b%C3%A6sje-p%C3%A5-potta/#findComment-145856484 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 25. november 2013 #6 Del Skrevet 25. november 2013 Jeg vet om flere som går uten bleie og når de må bæsje, så får de bleia på fordi de ikke klarer å bæsje på do/potta. Det ville jeg prøvd og så ville jeg ikke gjort noe mye ut av det, bare latt han få bleia og bæsje, så skiftet på han uten å mase med det, da finner han sikkert ut av seg selv etterhvert at går an å ikke bare tisse på do, for sånn jeg forstår innlegget, så er det kun det å bæsje som er problemet. Anonymous poster hash: a6a1c...65c Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144079616-gutt-p%C3%A5-45-som-ikke-klarer-%C3%A5-b%C3%A6sje-p%C3%A5-potta/#findComment-145888393 Del på andre sider Flere delingsvalg…
azita Skrevet 21. mars 2014 #7 Del Skrevet 21. mars 2014 Hei! Det er som det blir sagt her - dette styrer de selv. Et innlegg insinuerer at en SKAL være ferdig med bleia i denne alderen og det er provoserende og vitner om uvitenhet. Barn er forskjellige og her snakker vi om et barn som helt sikkert kan mye og har mange ferdigheter. Som foreldre er det lett å la seg rive med av uvitende menneskers fordommer - og da ser jeg ofte at en bevissgjøring rundt alt det andre barnet kan, bidrar til at forledre lettere klarer å støtte barnet sitt istedenfor å presse frem prosesser de ikke er klare for - som potte for bæsjingen. Kan hende handler det om et behov for å ha kontroll over noe, her ser man ofte de små bruker mat også - fordi vi ikke kan bestemme hva de skal spise eller hvor mye. Jeg er barnevernpedagog og mamma til en som var tørr som 2 åring men hun var 5,5 år før hun var doklar med bæsjingen. Mitt råd er: slapp av og la temaet ligge en stund. Neste gang dere tar det opp kan det være fint å spørre barnet selv når det vil begynne å bæsje på do eller potte. Svaret vil vise om barnet nå er klar og vil lage en avtale frem i tid. Da kan dere bare nevne tidspunktet av og til som en forberedelse, og når dagen er der kan dere forsiktig hjelpe til. Mild og støttende og masse oppmuntring! Kan hende må en gi litt bekreftelser på at "Jeg vet du kan og klarer" - tro på han når han ikke selv finner tryggheten i at han får det til. Og vips så er det gjort. Ikke mas og tillat at det tar tid - sett på bleia en liten stund til og ikke gi det oppmerksomhet Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144079616-gutt-p%C3%A5-45-som-ikke-klarer-%C3%A5-b%C3%A6sje-p%C3%A5-potta/#findComment-146226549 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå