Gå til innhold

Noen som har peiling på arv?

Luftig med nr2 på vei*Høygrav*

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leker med tanken på å opprette et gjensidig testamente for samboeren og meg. 

Grunnen er at han kom inn i forholdet uten noen eiendeler og med et barn fra tidligere forhold. Sammen har vi nå opparbeidet oss en god del eiendeler (ikke mye formue) og dersom noe skjer vil jeg sørge for at våre to felles barn arver mest mulig av det vi sammen har opparbeidet oss. Det er ikke for å være kjip mot hans førstefødte barn, men jeg kom inn i forholdet med en god del eiendeler og har hele tiden tjent til dels mye mer enn han. Så jeg føler at mine barn har en større rett til arv dersom noe skjer med han. Er det noen som kan noe om dette? 

Vi eier 50% av huset hver og har lite formue. Håper noen kan gi meg noen innspill!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For samboere:

Din samboer kan testamentere det som ikke er pliktdelsarv til særkullsbarna til deg.  Det vil vanligvis si 1/3 av formuen hans.   Hvis han har flere millioner kroner i formue enn han har barn, vil han kunne testamentere alt som overstiger én million pr barn til deg, minimum en tredjedel av den samlede arven. 

Din samboer kan også bestemme i testament at du skal arve bo- og bruksrett til boligen.  Vær imidlertid oppmerksom på at hvis boligens verdi overstiger pliktdelen (2/3 av din totalformue eller kr 1 million pr barn), vil bo- og bruksretten ikke stå seg. 

Når det gjelder de tingene som du hadde med deg inn i forholdet, kan de sikres ved å inngå en samboeravtale, hvor det spesifiseres hvem som eier hva. Disse tingene vil da være ditt særeie, og vil ikke inngå i arveoppgjøret til din samboer, og vil tilfalle deres felles barn hvis du skulle falle fra.

• 2 uker senere...
Skrevet

For samboere:

Din samboer kan testamentere det som ikke er pliktdelsarv til særkullsbarna til deg.  Det vil vanligvis si 1/3 av formuen hans.   Hvis han har flere millioner kroner i formue enn han har barn, vil han kunne testamentere alt som overstiger én million pr barn til deg, minimum en tredjedel av den samlede arven. 

Din samboer kan også bestemme i testament at du skal arve bo- og bruksrett til boligen.  Vær imidlertid oppmerksom på at hvis boligens verdi overstiger pliktdelen (2/3 av din totalformue eller kr 1 million pr barn), vil bo- og bruksretten ikke stå seg. 

Når det gjelder de tingene som du hadde med deg inn i forholdet, kan de sikres ved å inngå en samboeravtale, hvor det spesifiseres hvem som eier hva. Disse tingene vil da være ditt særeie, og vil ikke inngå i arveoppgjøret til din samboer, og vil tilfalle deres felles barn hvis du skulle falle fra.

Takk for svar!

Han eier 50% av huset og verdiene våre, med unntak av noe jeg hadde med meg inn i forholdet. Vi har to felles barn. Vil særkullsbarnet da arve 1/3 av hans halvdel, våre felles barn 1/3 av hans halvdel og de resterende 1/3 deles mellom de tre partene (særkull, felles og meg) med mindre det er spesifisert at det skal tilfelle en av de tre partene? Komplisert.... Ser at vi må skrive både testamente og samboeravtale, det kan bli viktig. 

Skrevet

Barna vil dele 2/3 deler fra han hvis dere skriver testamente som tilgodeser deg med 1/3, uavhengig av hvem som er deres felles eller særkullsbarn. De vil altså få en like stor del hver. Si at han blir borte før deg, og at han da har verdier for 1 million kroner som skal fordeles. Med et testamente som tilgodeser deg 1/3, vil du arve 333 333 kr, mens barna skal dele 666 666 (2/3), Dvs at de får 222 222 kr hver.

Hvis verdiene kun er i bolig/bil osv, vil du måtte løse ut hans særkullsbarn.

Skrevet

For samboere:

det er særkullsbarnet som vil kunne bestemme om du fortsatt skal ha bo/bruksrett på huset.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...