Gå til innhold

Gjør det vondt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei jenter

Jeg bare lurer på en ting.

Jeg kan dessverre ikke få barn på vanlig måte pga operert bort eggleder.

Gjør det vondt og ta assisterende befruktning?

Hva med ventetid?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ventetid vil nok variere en del avhengig av hvilket sykehus/ klinikk du oppsøker/ henvises til. For oss tok det ca 6mnd fra henvisning ble sendt fra lege til vi var i full gang med første forsøk. 

Vondt eller ikke, vil nok variere fra person til person. Det som kan medføre mest ubehag er uthenting av egg. Etter at jeg hadde lest litt rundt, gruet jeg meg veldig første gangen og var forberedt på det verste. Men, det var ikke smertefullt! Ubehagelig ja, men ikke direkte vondt. Så andre gang var jeg ikke like redd. Fikk litt vondt under dette uttaket. Da stoppet lege umiddelbart opp og jeg fikk mer smertestillende, og da kjente jeg ikke no vondt. Før uttak skulle jeg ta 2gr paracet + en beroligende (husker ikke hva). Under og rett før uttak fikk jeg petidin (morfinpreparat) intravenøs. 

Lykke til  med prosessen :-)

Skrevet

Ok :)))) er det slik at man må betale alt selv ?

Skrevet

Ok :)))) er det slik at man må betale alt selv ?

Det kommer an på om det gjøres privat eller i det offentlige. Og nå i disse endringstider er det ikke godt å si om et regjeringskifte vil føre til endring. Men, anywho...

Pr i dag, om du gjennomfører dette gjennom det offentlige får du dekket det meste for 3 ferske forsøk (får du mange befruktede egg kan de som ikke settes inn fryses, og evt brukes som "bonus forsøk" om dere ikke lykkes på ferskforsøket). For disse forsøkene er egenandel på medisiner koster ca 15500 kr, det overskridende legger du ut for og får tilbakebetalt av HELFO + at du må betale 1500 kr pr innsett av befruktede egg.

Gjennom private klinikker må du nok dekke alt selv.

Skrevet

Jeg går privat, og fra vi sendte henvisning fra legen min til vi fikk time gikk det ca 6 uker. Første forsøk gikk ikke, så legen på Aleris sendte henvisning til riksen, og der fikk vi brev etter ca 1 mnd at søknaden er til behandling. Det er nå ca 2 mnd siden. Antar det blir litt forsinkelser pga sommerferie. Men nå er vi igang med forsøk nr 2 privat, og jeg får vite svar på fredag om det har gått bra. Vi sendte første henvisning en uke før påske, så alt har gått veldig fort for oss :)

Ang betaling; privat må vi betale behandling og legetimer selv. Legetimene går under vanlig trygdeordning, så allerede etter noen får timer hadde jeg fått frikort. Man betaler for medisiner inntill 15000 kr og får resten dekket av HELFO (samme som offentlig). Noen medisiner/hormonkurer går er ikke godkjent i Norge, disse går ikke inn i de 15000 kr.

Ang om det er vondt; medisiner og uttak (og noen ganger innsetting av bekfruktet egg) kan medføre ubehag. Men man får, smertestillende og lokalbedøvelse ved uttak og det samme hvis innsett er ubehagelig (noen få har trange ganger, men det er de færreste). Medisinene blir satt med sprøyte, så litt stikking er det, men ikke vondt :) Og det kommer jo an på smerteterskelen til hver enkelt. Det noen ikke kjenner, besvimer jo andre av (jeg takler virkelig ikke blodprøver....) Men alt-i-alt er det ikke direkte vondt, og det er jo absolutt verdt det hvis alt går bra :) :)

Masse lykke til!!!

Skrevet

Hei jenter

Jeg bare lurer på en ting.

Jeg kan dessverre ikke få barn på vanlig måte pga operert bort eggleder.

Gjør det vondt og ta assisterende befruktning?

Hva med ventetid?

Som de andre sier så er det i forbindelse med egguttak at det er vanlig med smerte eller ubehag. Det er imidlertid ingenting mot fødsel og amming... Det er ventingen og uvissheten de fleste her plages mest av.

Skrevet

Ang betaling; privat må vi betale behandling og legetimer selv. Legetimene går under vanlig trygdeordning, så allerede etter noen får timer hadde jeg fått frikort. Man betaler for medisiner inntill 15000 kr og får resten dekket av HELFO (samme som offentlig). Noen medisiner/hormonkurer går er ikke godkjent i Norge, disse går ikke inn i de 15000 kr.

Jøss, det ante jeg ikke. Beklager at jeg skrev feil. Men det er jo gode nyheter :) Men gjelder dette kun "første runde"? Hva om man har vært gjennom 3 forsøk og tar nye forsøk privat. Må man dekke alle medisiner selv da? 

Skrevet

Det er jeg ikke sikker på, det kan jo hende reglene er annerledes da. Du må nok ringe privat klinikk og undersøke dette, for det står bare at medisiner over 15000 blir dekket av HELFO, og man legger sammen summen fra alle forsøkene man har privat :)

Skrevet

Egenandel ordning gjelder inntil 3 innsettinger eller til man fått et barn ( for dem heldige som fikk barn etter 1. Eller 2. Innsetting). Dvs at man betaler alle medisiner selv hvis man allerede hadde 3 innsetting frem til man får et barn. Da starter egenandel på nytt evt hvis man vil få barn nr 2. Håper at dette er forståelig.:)

Skrevet

Egenandel ordning gjelder inntil 3 innsettinger eller til man fått et barn ( for dem heldige som fikk barn etter 1. Eller 2. Innsetting). Dvs at man betaler alle medisiner selv hvis man allerede hadde 3 innsetting frem til man får et barn. Da starter egenandel på nytt evt hvis man vil få barn nr 2. Håper at dette er forståelig. :)

mulig jeg er litt treig her :P men altså; om man ikke lykkes på 3 forsøk og man ønsker å prøve 3 forsøk til i det private, må man da betale alle medisiner selv eller kun opp til nye 15500 kr? 

Skrevet

Da betaler man alt selv. :( Frem til man får et barn. Når man får en baby og vil på søsken forsøk da har man krav på ny egenandel og 3 nye offentlige forsøk. :)

Skrevet

Bare for å være helt presis, så gjelder egenandelen på medisiner for tre ordinære forsøk - dvs tre uttak, ikke innsettinger. Fryseforsøkene man evt får etter disse tre uttakene dekkes også inn under den samme egenandelen.

Når det gjelder søskenforsøk er det dessverre nå en viss endring på gang, f eks får man ikke søskenforsøk ved Ullevål dersom første barn er "laget" ifbm forsøk hos privatklinikk.

Skrevet

Jeg er sikker på at 1 forsøk= 1 innsetting. Vi har nettop gjor ferdig krigen med Helfo ang. akkurat dette. Jeg hadde 5 uttak men kun 3 innsettinger. 2 ganger avbryte forsøk. Dvs uttak men ingen innsetting. Så de teller kun de forsøkene som ble fullførte. Dvs innsettinger. Så 1 forsøk = 1 innsetting uansett hvor mange uttak.

Vet ikke så mye om søskenforsøk dessverre. Vi har ikke gått så langt enda..:(

Skrevet

Ja, ingen av oss var helt presise, det har du rett i. I deres tilfelle ble det flere enn tre uttak fordi dere hadde to avbrutte forsøk. Det som er helt riktig er at egenandelen gjelder tre fullførte ordinære forsøk, dvs uttak som fører til innsetting - men den dekker også eventuelle flere innsettinger man får etter et enkelt uttak (dvs fryseforsøk). Derfor dekkes ofte mer enn tre innsettinger.

Skrevet

..men heldigvis dekker Helfo søskenforsøk (altså medisinene) også når første barn er "privatlaget".her er altså Ullevål litt på kollisjonskurs med Helfo.

Skrevet

Ja, ok. Da har vi funnet ut av det.:) vi har aldri hatt noe på frys så jeg vet ikke så mye om det da. Bare at vi har fått penger tilbake for alle 5 stimulasjoner jeg hadde (utenom egenandelen på15000,- da). Vet ikke hvor mye medisiner man trenger for et fryseforsøk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...