Gå til innhold

Mange tanker - trenger å sortere...

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er ei jente på 23 år. Som 16-åring ble jeg "satt på" p-piller for å få menstruasjon, og det fikk jeg. Hadde regelmessig mens i flere år. I 2010 fikk jeg plutselig urinveisinfeksjon samtidig som jeg hadde en annen infeksjon (som legen aldri klarte å finne ut hvor var, men mest sansynlig i eggstokkene el.l.). Selv om begge infeksjonene ble borte etter antibiotika, hadde jeg store smerter i bekkenet. Disse smertene gikk jeg med konstant i 4-5 mnd, uten at legen min kunne forklare meg hva det var. Jeg klarte ikke å jobbe "normalt", men måtte bare ligge hjemme noen timer og stappe innpå smertestillende før jeg kom meg på jobb.

Etter 4-5 mnd ble smertene sjeldnere, og ble endelig henvist til innvendig ultralyd. Der  kunne gyn. se at det var mange cyster på eggstokkene, og sa direkte til meg at jeg ikke kunne få barn på normalt vis. Han snakket om både PCOS og Endometriose... Jeg var da 20 år, og fikk selvfølgelig sjokk når han sa det. (Jeg har vært sammen med samboeren min i 5 år nå, så barn er jo et tema) Jeg tok det veldig tungt, og tenkte på dette hele tiden! Etter ca 3 mnd var jeg hos gyn. på innvendig ultralyd igjen. Denne gangen trodde det var PCOS alikevell, og at dette ikke kunne påvises uten en kikkhullsoperasjon, noe han syns det var for tidlig at jeg tok. Ettersom tiden har gått har det vært mye frem og tilbake... De ville prøve p-sprøyter på meg for å se om smertene ble borte (men det ville iokke jeg!), de har trodd det har vært blindtarm, nyrer (det er sjekket og utelukket.). For 1,5 år siden sluttet jeg på p-piller. Det gikk 6 mnd før jeg fikk tilbake mens. Syklusene var ganske regelmessige til å begynne med, rundt 28-32 dager, men etter hvert har de blitt mer og mer uregelmessige. I sommer hadde jeg en på 47 dager, og er på dag 55 i syklusen nå. Vi har prøvd fertilitetsmonitor, men den skjønte jo ingenting... Det er nå 1 år siden jeg fikk tilbake mens, så nå ba jeg legen min om å henvise meg. Jeg har tatt noen blodprøver gjennom syklusen, og samboeren min er testet. Om en uke skal vi til gyn. og jeg kjenner at jeg gruer meg!

Jeg har nesten under normal vekt, ikke uvanlig hårvekst, men jeg er sliten og trøtt hele tiden (forferdelig plagsomt!!!), har en del kviser, har dårlig sexlyst, langvarige sykluser, smerter i bekkenet/eggstokkområdet av og til (uten at det er på spesielle dager i syklusen) og har ikke blitt gravid etter et år med prøving.

Det lukter jo veldig PCOS av dette synes jeg, men jeg blir så usikker når jeg får så presentert forskjellige teorier hele tiden...

Dette ble en laaang avhandling, men jeg tror jeg kan få bedre svar fra dere da...

Spørsmålene mine er:

- Er det noe spesielt jeg må passe på at gyn. sjekker for å komme nærmere et svar?

- Hvis jeg får påvist PCOS - hva er veien videre? Er systemet tregt når det gjelder behandling/hjelp?

- Er det umulig å bli gravid på vanlig vis med denne diagnosen?

- Blir glad for alt dere kan hjelpe/trøste/forklare/avskrive/osv.....!

Håper virkelig på svar! Hodet mitt er fullt av tanker som jeg ikke lenger klarer å sortere... 

Anonymous poster hash: 033f5...fe6

Anonymous poster hash: 033f5...fe6
Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144079472-mange-tanker-trenger-%C3%A5-sortere/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• 2 uker senere...

ser det er en liten stund siden du spurte, men jeg ville i hvert fall håpet på PCO fremfor endometriose... Pco er det nok lettere å bli gravid med, enn endo...

med pco kan det hjelpe bare å ta piller for å få eggløsning! (pergotime)

mens endometriosepasienter ofte må gjennom opersjoner for å få fjernet endometriosen...

Anonymous poster hash: d26dc...28f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...