Gå til innhold

nødhjelp i barneoppdragelsen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nå inndratt et gode for i morgen til 9-åringen, og angrer meg :unsure: Det dreier seg om en fritidsaktivitet som 9-åringen har gledet seg enormt til å begynne med, som koster en del og som kun varer i 10 uker. Et stort gode, med andre ord.

Det hele ble utløst av at hn har sittet ALT for mye foran skjerm i dag, og jeg sa at nå er det nok. Da ble det krangel, fordi vi har jo alltid sagt at de får se barnet-tv. Jeg holdt på mitt, og det ble da frekke svar, "du bryr deg ikke om meg" osv, og i det jeg forklarte at vi gjerne ville prate med hn også, ikke bare få fraværende svar fra tv-stolen. Ungen reiser seg da og går mens jeg prater - noe jeg ikke aksepterer. Inndragning av all skjermtid i morgen førte ikke frem, så jeg gikk da et skritt videre og inndro denne aktiviteten (kun for i morgen).

Nå vil jeg jo egentlig ikke dette, nettopp fordi det er så kortvarig, og så viktig for barnet. Men jeg vil også være konsekvent og gjennomføre, fordi frekke svar og å snu ryggen til meg når jeg prater er på ingen måte akseptabelt

Tips til hvorda gripe dette an ? Eller er det bare å kjøre på og gjennomføre? Og hvordan griper jeg det an neste gang - vi snakker prepubertal og humørsyk 9-åring her, så det vil nok gjenta seg. Men dette blir jo en kjip sirkel, så jeg vil jo gjerne være mer konstruktiv...

(Ang skjermtid er problemstillingen ny,iom at barnet er alene hjemme før og etter skolen, Så denne skal vi sette regler for, dilemmaet mitt er hvordan jeg skal gripe an situasjonen når den er oppstått)

Hjelp?

Anonymous poster hash: 92691...61e
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du sagt det, så holder du ved det!!! Jeg mener det er veldig dumt av deg å gå tilbake på det du har sagt, da kommer han bare til å fortsette med å prøve å tvinne deg rundt fingeren.

Men tenk igjennom hva som evt kan være passende konsekvenser når det skjer igjen. Slå hard ned på det og vær konsekvent. Om barnet er sta, er du enda staere. Har to fjortiser i hus og to prepupertale i hus, så her er det morsomt om dagen. Men de har skjønt at jeg er staere enn de og jeg gir meg ikke om jeg har sagt noe.

Anonymous poster hash: deb36...007

Skrevet

Da hadde jeg tatt en alvorlig prat og sagt at du ble veldig sinna og forklart hvorfor. Så hadde jeg sagt at når man blir sinna er det fort å si ting man ikke mener og du gjorde en feil ved å inndra aktiviteten. Han sa jo også kanskje ting han ikke mente?

Anonymous poster hash: 7891e...4cc

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Dersom dette er en aktivitet som er 10 ganger bare, ville jeg nok ha tatt en prat om at du følte at det ble feil. Du kan f.eks forklare det med at det kommer til å gå utover de andre som er med om han ikke kommer, så denne gangen går du tilbake på det du sa, men han må ikke tro at det kommer til å bli sånn framover.

Skrevet

Sukk... jeg burde vel gjøre som #2 sier, men føler mer for å gjøre som #3... ikke enkelt å være bløthjertet mor.

Barnet er rimelig spak nå da, øyner vel et håp i det fjerne om at det ordner seg om hn skjerper seg (basert på erfaring :rolleyes: ?)

Skrevet

Da hadde jeg tatt en alvorlig prat og sagt at du ble veldig sinna og forklart hvorfor. Så hadde jeg sagt at når man blir sinna er det fort å si ting man ikke mener og du gjorde en feil ved å inndra aktiviteten. Han sa jo også kanskje ting han ikke mente?

Anonymous poster hash: 7891e...4cc

Jeg er litt enig med henne. Snakk med barnet og forklar. Det gjør ikke noe om man av og til går tilbake så lenge man forklarer hvorfor og har en god dialog på dette.

Skrevet

Huff.. takk for svar alle sammen. Nå kunne mannen informere om at vi har lovt ut skyss, så da ble det verre å avlyse - aktiviteten ble byttet inn mot null skjermtid resten av uka.

Jeg fikk også klar beskjed om at vi bruker all tid på småsøsken - det sliter i hjertet, for hn har krevende småsøsken, så det er nok litt sant. Vi får nok gå litt i oss selv. Null skjermtid kan kanskje hjelpe, for da er ikke barnet "borte" i sin cyberverden mens vi styrer med småsøsken.

Uansett - tror denne konsekvensen vil fungere like godt: Igjen takk :)

Skrevet

Pass på hver av dere voksne jevnlig får hatt alenetid med hn

Anonymous poster hash: 3c162...ee0
Skrevet

Pass på hver av dere voksne jevnlig får hatt alenetid med hn

Anonymous poster hash: 3c162...ee0

Det er nok det vi må bli bedre på! Huff stakkar.

Skrevet

Huff.. takk for svar alle sammen. Nå kunne mannen informere om at vi har lovt ut skyss, så da ble det verre å avlyse - aktiviteten ble byttet inn mot null skjermtid resten av uka.

Jeg fikk også klar beskjed om at vi bruker all tid på småsøsken - det sliter i hjertet, for hn har krevende småsøsken, så det er nok litt sant. Vi får nok gå litt i oss selv. Null skjermtid kan kanskje hjelpe, for da er ikke barnet "borte" i sin cyberverden mens vi styrer med småsøsken.

Uansett - tror denne konsekvensen vil fungere like godt: Igjen takk :)

Uff, det var en kjedelig beskjed å få, men godt at dere lytter. Kanskje der kan (bør?) innføre en aktivitet som i hovedsak er til for eldstebarnet. Spillkveld, type brettspill, eller noe slikt?

Å legge til rette for noe eller for inkludering av eldstebarnet mens dere "styrer med småsøsken" er nok en god idè.

Skrevet (endret)

Kan du ikke innføre godet igjen hvis han gjør noe bra, da? Eller gjør deg en tjeneste el.l?

Åja - så at dere hadde løst det :-)

Endret av Siamese Hellhound
Skrevet

Jeg ville ha gått tilbake på det, som du gjorde. Har en lik 9-åring. Akkurat sluttet sfo og endel tid alene hjemme. Han har store vanskeligheter med å regulere skjermtid selv om regelen er 30 minutter i hverdagene. 

Uff, hater virkelig at det er så attraktivt og at det er så høyt på lista. Skulle ønske han var ute og lekte og klatret i trær. Det gjorde jeg da jeg var 9....

Godt det løste seg for dere

Anonymous poster hash: 00870...64c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...