Gå til innhold

Fra enebolig til tomannsbolig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi vurerer å flytte.. Eier i dag en enebolig i en blindgate med 5 hus - er et etablert boligområde med få andre barn, de i gata er mye eldre enn mine barn på 2 og 5 år. Huset har p-rom på 144 kvm og har tre soverom. Det er i ganske god stand men det trengs en del fiksing her og der.. Har en liten innelukket hage, fin sitteplass ute med masse sol. Til skolen er det enten 1,8 km eller 1 km og det ligger rett ved en hovedvei som etterhvert skal bygges ut

Jeg ser på et hus på 176 kvm (p-rom), 3 soverom men det har 3 etasjer og dermed både en liten loftsstue og en nokså stor kjellerstue. Huset er fra 2010 og er altså en tomannsbolig. Ligger i et rolig boligfelt med nybygg som jeg tror det finnes mange barn i. Skolen er under 400 meter unna. Huset har bitteliten hage (10 kvm maks) men en stor og solrik terrasse. Fint gårdsrom med carport og beleggningsstein. 

Prisen på nyhuset og det vi kan selge vårt for er egentlig identisk, vi kan faktisk få mer for det huset vi har enn prisantydning på det nye huset..  Jeg tenker det er verdt å flytte for å få et NYTT hus og slippe å bruke tid og penger  til på oppussing samtidig som vi da slipper å bruke mye MER penger på et nytt hus men kan fortsette den samme livsstilen som før.. Skal vi kjøpe større hus her vi bor må vi ut med ca 1-1.5 mill mer i lån enn nå...  

Hva ville dere valgt? 

Anonymous poster hash: c793b...c1c
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke hva jeg ville valgt men når vi bodde et sted hvor det var lite barn (og trafikkfarlig) ønsket jeg flere ganger at vi bodde på et sted hvor det var flere barn selv om det ville bety mindre boflate.

Bor i rekkehus nå. Angrer absolutt ikke. Jo da det er lite og hagen er ikke så stor men det er en flott lekeplass rett utenfor, barna har flere lekekamerater i nærheten som de kan få til selv, og det er gangavstand til skolen. Helt perfekt og vi trives veldig bra.

Tror det du må tenke på er om dere og barna vil trives med forandringen. Veie for og imot.

Skrevet

Jeg vet ikke hva jeg ville valgt men når vi bodde et sted hvor det var lite barn (og trafikkfarlig) ønsket jeg flere ganger at vi bodde på et sted hvor det var flere barn selv om det ville bety mindre boflate.

Bor i rekkehus nå. Angrer absolutt ikke. Jo da det er lite og hagen er ikke så stor men det er en flott lekeplass rett utenfor, barna har flere lekekamerater i nærheten som de kan få til selv, og det er gangavstand til skolen. Helt perfekt og vi trives veldig bra.

Tror det du må tenke på er om dere og barna vil trives med forandringen. Veie for og imot.

Takk for svar.. Ja det er jo nettopp det jeg tenker på, vil at det skal være mer barnevennlig enn her vi bor nå, nærmere skol etc. Tenker jo også på dette med null oppussing som er en stoooor bonus for meg...Er nok mest mannen som tviler, han liker å ha litt hage og vil helst ha plass til utebod til sykler og uteting.. Det er det forsåvidt plass til på tomta men ikke mye plass... Hmmmm.. Mye å tenke på, skal på visning om en uke så har litt tid på oss... 

Skrevet

Vi flyttet til tomannsbolig fordi vi ikke har råd til enebolig pr i dag.

Jeg er veldig bestemt på at jeg vil flytte videre når vi har råd til det, så kjenner jeg slår meg ikke heeel til ro her, selv om jeg forsåvidt trives. Flyttet inn i et forholdsvis nytt boligfelt og huset er tre år ca. Det var vel i grunn det som gjorde utslaget og, at vi ikke trengte å gjøre noe særlig med boligen. Siden vi planla å bli gravid ila dette året, så var det det mest fornuftige å gjøre.

Skulle gjerne hatt større og mer praktisk tomt, skulle gjerne hatt sol litt lengre på kvelden. Utsikten derimot er det absolutt ingenting å si på. Vi har bolig over tre etg, skulle veldig gjerne hatt to etg, og litt større plass på hver flate. Etterhvert som vi har bodd her en stund er det en del løsninger og arealutnytting vi reagerer litt på, og tenker er merkelige. Men igjen, vi tenker å flytte videre på sikt, og akkurat nå funker dette veldig bra.

Ser dere vil flytte fra en mindre enebolig til større tomannsbolig, så da får dere jo sånn sett bedre plass. Tenk på hva som funker for dere i det huset dere har, og om det er tilsvarende i det nye huset. Om det er noe dere vil savne veldig mye, eller om det ikke har så stor betydning.

Tror det som irriterer meg mest er at det er lydt. Trappene er bygget vegg i vegg, så vi hører veldig godt når naboen løper opp og ned trappen.

Lykke til med valget

Skrevet

Takker for innspill, tomannsboligen er ikke speilvendt så vi slipper noen trapper vegg i vegg. Støy kan det jo selvsagt være men har bodd i rekkehus tidligere hvor det ikke var noe problem.. Tenker som så at det er kanksje ikke boligen jeg bor i til evig tid men det kan være en fin plass i en del år nå mens ungene er små og har mer behov for andre unger og lekeområder rundt seg enn for stor plass og stor hage.. Det er jo faktisk større enn det vi har nå selv om det ikke er mye så jeg er positiv... Vi får se på visning hva som skjer - det blir spennende!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...