Gå til innhold

Kan selve fødselen utløse dødsangst?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg slet veldig med angst for døden i laaang tid etter forrige fødsel. Jeg føler selv at denne angsten ble utløst av selv fødselen, som var nokså kort, men utrolig intens, uten pauser. Fødselen kom som et sjokk på meg. 

Nå er jeg gravid igjen, og livredd for at noe lignende skal skje igjen.

Var hos ei jordmor som mente bestemt at en fødsel ikke i seg selv kunne utløse slike kriser, men at det handler mer om ansvaret man får etter fødselen, med alt som følger med det å ha en liten baby.

Noen her som har opplevd noe lignende etter fødsel? Eller som vet litt om hvordan vi mennsesker fungerer ifht opplevd traumatisk fødsel?

Anonymous poster hash: ed43c...5e5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ut som en særs uempatisk og bastant jordmor. Selvfølgelig kan du få dødsangst etter en fødsel. Jeg hadde selv en intens fødsel med førstemann og følte at jeg befant meg i et torturhelvete som det var umulig å unnslippe. Det rystet hele mitt indre i grunnvollene og gjorde tilknytningen til babyen ganske vanskelig. Med nr 2 hadde jeg en fantastisk fødsel med regelmessige rier i ti timer; jeg fikk pauser mellom slagene og opplevde å ha kontroll over kroppen min. Håper du kan få den samme opplevelsen med fødsel nr 2 :)

Anonymous poster hash: af6d7...898
Skrevet (endret)

Jeg fikk det i alle fall.. Men ikke etter andre fødsel, da var jeg skikkelig høy på livet :).

Det var faktisk legen min som foreslo at jeg kanskje hadde fått dødsangst etter fødselen, og han syns ikke det var rart. Det er en voldsom opplevelse, som setter i gang mye følelser og tanker.

Endret av Ikkesåallerværst
Skrevet

Jeg fikk også dødsangst etter min andre fødsel..

Skrevet

Det var godt å høre at det kan være slik, for den følelsen er veldig virkelig for meg. Slet også med depresjon og tilknytnning til babyen lenge. Har gått til psykolog for å klare å bli kvitt de negative tankene.

Jeg føler at jordmoren min er veldig engasjert, men ikke ønsker å høre på mine ønsker eller synspukter. Jeg sa også at jeg ønsket å snakke litt om hvordan jeg kan tilrettelegge neste fødsel, i og med at jeg nok ikke rekker epidural, men det var det ingen vits i sa hun. Fikk et langt foredrag om hvor naturlig det er å føde, hvordan barnet dannes inne i magen ol. 

Jeg har jordmor på sykehuset, noe jeg har spurt om å få nettopp pga fødselsangst. Vurderer sterkt å bytte, for får ikke mye ut av det.

Anonymous poster hash: ed43c...5e5
Skrevet

Utrolig merkelig jordmor. Jeg er ingen ekspert på dette, men noe jeg har lært i livet er at ALT kan skje. Alle mennesker er forskjellig, og har ulik reaksjon på opplevelser. Om du opplevde det slik, så var det nok også slik det var! Du skal nok ikke kimse av at det å bli mor forsterket/forverret angsten din, men at det utelukkende må være årsaken har jeg ingen tro på! Gå til samtale privat, kanskje du får bedre hjelp!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...